Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Hadde vært interessant å høre hva andre fikk i karakter på ingeniør forkurs. Ta gjerne å kommenter som anonym. Selv fikk jeg C på alle. Syntes helt klart matteeksamen var verst.

Anonymkode: 762eb...546

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tatt forkurs, men tok 3MX (teknisk matte) på videregående. Fikk 3. Klarte likevel å ta 30 studiepoeng i matematikk på universitetet

Anonymkode: a0d46...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Hadde vært interessant å høre hva andre fikk i karakter på ingeniør forkurs. Ta gjerne å kommenter som anonym. Selv fikk jeg C på alle. Syntes helt klart matteeksamen var verst.

Tok den halvårige varianten (realfagskurs). Fikk B på matematikk og C på fysikk. Skal gå siv.ing marin teknikk. Hva skal du gå?

Anonymkode: e426f...2de

AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe hardt med matten overgang fra forkurs til matte fagene på ingeniør er harde. Vi startet rett på komplekse tall. 

Anonymkode: 3fe23...1c4

Gjest EmKay
Skrevet (endret)

Tok kun realfag, og fikk E i fysikk og strøk i matten. Utelukkende fordi jeg ikke gadd å ta det på alvor. Begynte på et ingeniørstudie på universitetet som kun krevde spesiell studiekompetanse, og ikke R2. Fikk der A i alle fysikkfag og B i "enklere" mattefag som lineær algebra, statistikk osv, og C i calculus. Så fikk heldigvis bevist for meg selv at jeg hadde det som krevdes selv om forkuset gikk til helvete :) 

Endret av EmKay
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok den halvårige varianten (realfagskurs). Fikk B på matematikk og C på fysikk. Skal gå siv.ing marin teknikk. Hva skal du gå?

Bra jobba! Planen er dataingeniør-studiet.

7 timer siden, EmKay skrev:

Tok kun realfag, og fikk E i fysikk og strøk i matten. Utelukkende fordi jeg ikke gadd å ta det på alvor. Begynte på et ingeniørstudie på universitetet som kun krevde spesiell studiekompetanse, og ikke R2. Fikk der A i alle fysikkfag og B i "enklere" mattefag som lineær algebra, statistikk osv, og C i calculus. Så fikk heldigvis bevist for meg selv at jeg hadde det som krevdes selv om forkuset gikk til helvete :) 

Pent! Da satser jeg på at jeg skal klare meg greit sjæl. Ganske avskrekkende med matte og fysikk på universitetsnivå når man var elendig på VGS. Det var nok aller mest fordi jeg ikke gjorde noen innsats, heldigvis.

• Liker 1
Skrevet

Fikk D i matte og A i fysikk. Sliter med å forstå logikken i matten når det kommer til integrasjon, derivasjon etc. Var forsåvidt ikke alene om det, de fleste jentene gjorde det bedre i fysikk enn i matte, mens det var omvendt for gutta😊. På selve studiet var matten mye enklere, så da fikk jeg B.

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Du må jobbe hardt med matten overgang fra forkurs til matte fagene på ingeniør er harde. Vi startet rett på komplekse tall. 

Anonymkode: 3fe23...1c4

komplekse tall er vel det letteste emnet i hele calculus haha

Anonymkode: e6fd2...984

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Pent! Da satser jeg på at jeg skal klare meg greit sjæl. Ganske avskrekkende med matte og fysikk på universitetsnivå når man var elendig på VGS. Det var nok aller mest fordi jeg ikke gjorde noen innsats, heldigvis.

Det er ikke for sent for deg. Universitetet jeg gikk på hadde gode tilbud for de som trengte mer faglig oppfølging, f.eks kollokvie og studiegrupper. Anbefaler deg å bruke det godt

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, EmKay said:

lineær algebra, også kjent som matematikk 2 er kjent som det kanskje en av de vanskeligste fag man kan ta på universitetet.

(rekker, følger, laplace, multivariable, z-transformasjon, matriser og systemer ,osv)

hva er de vanskelige mattefagene da?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Knirke skrev:

Fikk D i matte og A i fysikk. Sliter med å forstå logikken i matten når det kommer til integrasjon, derivasjon etc. Var forsåvidt ikke alene om det, de fleste jentene gjorde det bedre i fysikk enn i matte, mens det var omvendt for gutta😊. På selve studiet var matten mye enklere, så da fikk jeg B.

Haha, ja dette er merkelig. Fikk B på matten, men D på fysikk. Fysikk ga lite mening for meg, men matten gikk veldig greit.

Gjest EmKay
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lineær algebra, også kjent som matematikk 2 er kjent som det kanskje en av de vanskeligste fag man kan ta på universitetet.

(rekker, følger, laplace, multivariable, z-transformasjon, matriser og systemer ,osv)

hva er de vanskelige mattefagene da?

Jeg gikk på UiB og hadde brukerkurs i matematikk 1 (MAT101), brukerkurs i matematikk 2 (MAT102), lineær algebra (MAT121), grunnleggende matematikk 1 (MAT111).
I tillegg har jeg hatt andre fag med mye matte, som mekanikk 1(PHYS111), grunnleggende målevitenskap og eksperimentalfysikk (PHYS114), fluidmekanikk og varmeoverføring (PTEK202), grunnleggende reservoarfysikk (PTEK211), reservoarteknikk (PTEK212), statistikk og økonometri (ECON240), investering og finansiering (ECON261) +++.

Av alle disse fagene synes jeg MAT111 var det desidert vanskeligste, og det var også det faget med høyest strykprosent når jeg studerte. Kan hende fordi faget er så stort, og du må ha kontroll på så mange ulike tema innenfor matematikken. Lineær algebra var barnemat i forhold for min del, men det er gjerne fordi man da får muligheten til å fordype seg mer og lære det ordentlig før man må haste seg videre til neste kapittel. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, EmKay said:

Jeg gikk på UiB og hadde brukerkurs i ma. 

Aha skjønner, vel folk er forskjellige, takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet

Noen som forresten vet hvor man kan få tak i fasiten til fysikkeksamen?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som forresten vet hvor man kan få tak i fasiten til fysikkeksamen?

Har ikke professorene dine lagt ut fasit?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, EmKay said:

Jeg gikk på UiB og hadde brukerkurs i matematikk 1 (MAT101), brukerkurs i matematikk 2 (MAT102), lineær algebra (MAT121), grunnleggende matematikk 1 (MAT111).
I tillegg har jeg hatt andre fag med mye matte, som mekanikk 1(PHYS111), grunnleggende målevitenskap og eksperimentalfysikk (PHYS114), fluidmekanikk og varmeoverføring (PTEK202), grunnleggende reservoarfysikk (PTEK211), reservoarteknikk (PTEK212), statistikk og økonometri (ECON240), investering og finansiering (ECON261) +++.

Av alle disse fagene synes jeg MAT111 var det desidert vanskeligste, og det var også det faget med høyest strykprosent når jeg studerte. Kan hende fordi faget er så stort, og du må ha kontroll på så mange ulike tema innenfor matematikken. Lineær algebra var barnemat i forhold for min del, men det er gjerne fordi man da får muligheten til å fordype seg mer og lære det ordentlig før man må haste seg videre til neste kapittel. 

Når tok du MAT111? Jeg begynte som student på Matnat i 2007 og det året hadde de gjort forbedringer i forhold til det sosiale miljøet og matematikkfagene. Blanet annet samme forelesningen på ettermiddagen og flere kollokvier. Strykprosenten gikk veldig ned den høsten, visstnok.

Gjest EmKay
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tok du MAT111? Jeg begynte som student på Matnat i 2007 og det året hadde de gjort forbedringer i forhold til det sosiale miljøet og matematikkfagene. Blanet annet samme forelesningen på ettermiddagen og flere kollokvier. Strykprosenten gikk veldig ned den høsten, visstnok.

Om jeg ikke husker heeelt feil tok jeg det vel i 2013 eller 2014.
De hadde to forelesninger om dagen ja, stort sett. Og kollokvier på ettermiddagen. Så om jeg ikke hadde vært nødt til å jobbe på ettermiddagene og kun hadde hatt skole å tenke på, så hadde det helt sikkert gått mye bedre. :) 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke professorene dine lagt ut fasit?

Nei :( Alt går treigt på NKI. Har du mulighet til å sende det til [email protected] så hadde jeg blitt veldig takknemlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...