Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som trenger litt veiledning her. De har fått et barn etter et one night stand, barnet er under ett år. Han har vært der fra dag en, var på sykehuset under fødsel, og er på besøk og har samvær 2-3 ganger hver uke.

De har vært på familievernkontoret for å få litt info om hva som er vanlig, hvor de blant annet skulle følge offentlige veiledere for fars samvær. Bl.a at far burde få være alene sammen med barnet i korte stunder, hvor dette etterhvert øker, som ved at mor drar en tur på butikken, eller far triller en tur alene. Link til anbefaling:

https://www.help.no/fagomrader/barn/samvaer-for-de-minste-barna/

Mor sa seg enig på familievernkontoret men nekter dette samværet alene med far, da det er vanskelig for hennes følelser og hun har slitt tidligere med separasjonsangst, det er også noe sjalusi inni bildet da hun har utviklet følelser for faren, noe som ikke er gjensidig og de har aldri hatt et forhold. 

De har vært enig om normalsamvær fra begynnelsen av, og at de skulle følge familievernkontorets anbefaling for å komme dit. Nå er barnet straks seks måneder men far får ikke vært alene med sønnen sin for og bli kjent på tomandshånd. Hun sier seg enig på fvk men ikke når det kommer til biten? Han spør hver uke når han er der, men det er alltid en unnskyldning.

Hva gjør man i slike saker? Ønsker tips men også direkte linker til lov/avtaleverk 

Anonymkode: 532e1...9f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seks måneder er såpass lite at jeg ville latt det bero noen måneder til. Det kommer tidsnok.

(Dette med sjalusi osv. regner jeg med er dine/fars forklaringer på hvorfor, ikke mors).

Anonymkode: 6a792...dc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seks måneder er såpass lite at jeg ville latt det bero noen måneder til. Det kommer tidsnok.

(Dette med sjalusi osv. regner jeg med er dine/fars forklaringer på hvorfor, ikke mors).

Anonymkode: 6a792...dc0

Joda, man håper jo det går seg til, problemet er jo at mor sier far skal få samvær alene med barnet på fvk men får ikke det så snart de går ut døren der. Slik det er nå utsettes tiden før normalsavær kan begynne, noe som er svært sårt for han. Barnet og far har kjempegod kontakt, barnet lyser opp og viser tillit til far, da er det dumt at denne kontakten ikke får videreutvikle seg pga mor.

Anonymkode: 532e1...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Hva med at far gir moren litt tid? Tid til å venne seg til tanken? For barnet er bare 6 mnd og mor er nok også svært knyttet til barnet. Det er jo enkelt å sitte å si seg enig på fvk, men kanskje ikke så enkelt når alt kommer til alt. 

Jeg hadde gitt mor litt mer tid. Så får hun se at far greier å ta vare på barnet uten at hun trenger å føle seg usikker 🙂 Husk at far og mor nå legger grunnlaget for et mangeårig videre samarbeid 🙂

Anonymkode: 5bce8...4fa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...