Gå til innhold

Barn som bare spiller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på 7 og 10 år, og jeg føler de ikke gjøre noe som helst annet enn å sitte på skjerm.

Det er ipad, mobil eller tv konstant. Jeg maser om at de skal finne på noe annet, konfiskerer en skjerm, men de finner en annen. Prater jeg til dem hører de ikke. Tar jeg fra dem alt, bryter hælvete ut, og det blir bare gråting, drittslenging, skriking og hamring med dører.

Jeg  er kjempe fortvilet! Har prøvd i mange år å redusere skjermbruk, men pappaen lar dem få lov så fort jeg snur ryggen til eller er på jobb.

Til vanlig går det jo greit, for da er de på skole og trening, og eldste har også venner hun er med. Men i helger og ferier er det ett mareritt!

De vil ikke være med på noe. De nekter å gå ut, minsten har ingen venner, så det er vannskelig å finne noen å være sammen med. Jeg  jobber en del kveld/helg og da er det ikke stort vi rekker uansett...

Nå er det 2 uker igjen til ferien min, og vi skal på hytta, men de kan ikke sitte inne på skjerm i 2 hele uker til. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Hvordan får ungene vekk fra skjerm når vi ikke har mulighet til å dra noe sted, ikke har hage, ikke venner i nærheten?

Anonymkode: ba8cf...aaf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La dei nyte ferien på sin måte når dere ikke er på tur. 

Anonymkode: b4bf5...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte og jeg har begynt å involvere meg mer i barnas spilling. Vi bygger minecraft og the sims i lag, og har god kvalitetstid der. De blir mindre sutrete på grunn av at jeg engasjerer meg. I blant kommer jeg med forslag - hvis jeg blir med på dette hjelper du meg med maten etterpå. 

Anonymkode: f60ac...ee5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mine også (8 og 10), jeg synes det er ganske fælt at de er så mye på skjerm.... Men jeg ser jo at de møter vennene sine i enkelte spill, også, da. Roblox og Minecraft er det stort sett det går i her. Jeg jobber mye i sommer, lange dager med overtid (sommer er høysesong på min jobb), og mannen er alene med barna på dagene. Jeg vet at han er mer avslappet til skjermbruk enn det jeg er. Og barna har ingen venner som ikke er på ferie. Så da blir det mye ipad, gitt. Jeg må bare ikke tenke på det, for da bekymrer jeg meg. Og jeg vil ikke legge føringer for hva mannen skal finne på med barna, det er jo jeg som har en jobb som gjør at vi ikke kan dra på ferie om sommeren, så jeg har dårlig samvittighet for det også....

Anonymkode: 7224a...713

AnonymBruker
Skrevet

Mye skjermtid hos oss også.

Men jeg jobber heller med min holdning til dette, fremfor å forandre på ungene. Det finnes en del positivt med spilling online, og de er jo sosiale mens de spiller med andre.

Inngå kompromiss: de får spille frem til klokken x, da skal dere ut på en halvtimes tur (f.eks.), så skal de få spille igjen etter turen, om de blir med uten bråk. Blir de kranglete og sure, så kutter du internettet. De finner fort ut at det lønner seg å inngå kompromiss :) Så må du sørge for at den halvtimen med tur, blir så spennende at de ønsker tur, og at de ønsker seg lenger tur.

Anonymkode: 84849...44e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye skjermtid hos oss også.

Men jeg jobber heller med min holdning til dette, fremfor å forandre på ungene. Det finnes en del positivt med spilling online, og de er jo sosiale mens de spiller med andre.

Inngå kompromiss: de får spille frem til klokken x, da skal dere ut på en halvtimes tur (f.eks.), så skal de få spille igjen etter turen, om de blir med uten bråk. Blir de kranglete og sure, så kutter du internettet. De finner fort ut at det lønner seg å inngå kompromiss :) Så må du sørge for at den halvtimen med tur, blir så spennende at de ønsker tur, og at de ønsker seg lenger tur.

Anonymkode: 84849...44e

Sånn gjør vi det også. Vi inngår avtaler, f.eks. om at de får spille en time, så må de gjøre noe annet. Og i helgene har vi innført at er det ok vær, så skal vi gå en god, lang tur; går det greit får de en til gjengjeld en god, lang spilleperiode når vi kommer hjem. Det var ikke heeelt smertefritt å innføre dette ;), men nå har de skjønt at alt går mye greiere om de følger reglene, så nå kommer de uten protest når vi sier det er turtid (tror jaggu de til og med har begynt å like det! :P.

Men det er klart, hos oss var jo mannen og jeg enige om at vi skulle begrense spillingen, det er verre om dere ikke er det, for da skjønner jo barna at det nytter å krangle, så kanskje første bud hos dere er å komme til en enighet mellom deg og mannen om hva som passe mengde spilling.. 

Anonymkode: b1cfd...995

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig at man skal sette seg inn i spillingen og involvere seg samt godta at ting har endret seg. Men når barna ikke evner å finne på noe annet og sutrer og skriker når de får beskjed om å gjøre noe annet tenker jeg ikke er sunt. Slik oppførsel er ikke greit uansett. 

Hos oss har vi ingen spilletid, men guttungen gjør også det vi ber han om uten store protester. Han vet hva konsekvensen er vis han ikke hører. 

Jeg tror du rett og slett må sette deg ned med far og barna, og bli enige om en god løsning. Vi har blant annet hatt skjermfri en uke hvis sønnen vår ikke har hørt på oss og oppført seg dårlig. Noen runder med dette har gjort at han hører hver gang vi sier nå må han finne på noe annet eller ta en pause. 

Anonymkode: 38f0c...049

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig at man skal sette seg inn i spillingen og involvere seg samt godta at ting har endret seg. Men når barna ikke evner å finne på noe annet og sutrer og skriker når de får beskjed om å gjøre noe annet tenker jeg ikke er sunt. Slik oppførsel er ikke greit uansett. 

Hos oss har vi ingen spilletid, men guttungen gjør også det vi ber han om uten store protester. Han vet hva konsekvensen er vis han ikke hører. 

Jeg tror du rett og slett må sette deg ned med far og barna, og bli enige om en god løsning. Vi har blant annet hatt skjermfri en uke hvis sønnen vår ikke har hørt på oss og oppført seg dårlig. Noen runder med dette har gjort at han hører hver gang vi sier nå må han finne på noe annet eller ta en pause. 

Anonymkode: 38f0c...049

Jeg er helt enig. At de blir sure og sinna når de må legge fra seg skjermen etter lang tids titting/spilling tyder på at de er hekta. Det er ikke bra! 

Lille her blir sur og aggressiv når hun tas ut av boblen sin med én bestemt serie med lydbøker, så vi har innført strenge begrensninger på når den lydboken kan benyttes (type «bare når du er syk og må holde sengen»). Og det fungerer kjempefint.  Spill på skjerm er ikke noe vi tillater som fritidssyssel eller avbrekk her i huset, men når det evt blir aktuelt så kommer vi til å kjøre samme harde løpet der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ser svarene her, blir jeg skremt og bekymra for hvordan det skal gå med unger som vokser opp i dag - ikke minst helsa deres! Hva skjedde med å være en forelder og si tydelig nei??

Anonymkode: aa206...19e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to barn på 7 og 10 år, og jeg føler de ikke gjøre noe som helst annet enn å sitte på skjerm.

Det er ipad, mobil eller tv konstant. Jeg maser om at de skal finne på noe annet, konfiskerer en skjerm, men de finner en annen. Prater jeg til dem hører de ikke. Tar jeg fra dem alt, bryter hælvete ut, og det blir bare gråting, drittslenging, skriking og hamring med dører.

Jeg  er kjempe fortvilet! Har prøvd i mange år å redusere skjermbruk, men pappaen lar dem få lov så fort jeg snur ryggen til eller er på jobb.

Til vanlig går det jo greit, for da er de på skole og trening, og eldste har også venner hun er med. Men i helger og ferier er det ett mareritt!

De vil ikke være med på noe. De nekter å gå ut, minsten har ingen venner, så det er vannskelig å finne noen å være sammen med. Jeg  jobber en del kveld/helg og da er det ikke stort vi rekker uansett...

Nå er det 2 uker igjen til ferien min, og vi skal på hytta, men de kan ikke sitte inne på skjerm i 2 hele uker til. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Hvordan får ungene vekk fra skjerm når vi ikke har mulighet til å dra noe sted, ikke har hage, ikke venner i nærheten?

Anonymkode: ba8cf...aaf

Jeg engasjerer meg i spill med de også, og de er mye på skjerm. De vet at de får ganske fritt spillerom så lenge de gjør husarbeid, hjelper meg når jeg spør, slår av når jeg sier det osv. Vi finner på ting sammen utenom, ingen problem så lenge jeg er med. Men ber jeg de skru av og finne på noe annet uten at jeg er med kjeder de seg fort..:/ Da må de faktisk bare kjede seg. Begynner de å bråke og skrike fordi de ikke får spille får de ikke spille på lenge! De har alle prøvd seg, og erfart at konsekvensen er ekte! 

Vi har heller ikke hage, men lekeplasser, skog og strand i nærheten. De er ikke så interessert i å være med venner for tida, og vil heller være med familien. 

Anonymkode: 5c4f8...bad

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn har TV og diverse spillmaskiner på rommet sitt, men hos oss må tilbehør som kreves for å faktisk kunne bruke disse tingene, oppbevares i et skap i stua. Han må da spørre om han kan få lov til å bruke det. Da har vi god kontroll på spilletid. Blir det tull en dag, får han ikke lov å bruke noe dagen etter. Vi forlanger også at han må ut å leke hver dag så fremst været er ok. Det er ikke vanskelig å sette grenser for spilletid. 

Jeg blir litt skremt over hvor mye skjermtid enkelte barn får- og jeg er selv en som liker å spille. Spill er positivt på mange måter, men samtidig er det faktisk ikke bra for barn under utvikling å bruke for mye tid på skjerm. Det går utover andre områder de trenger å utvikle. 

Anonymkode: 43dcb...b16

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...