Lillemams Skrevet 1. juli 2020 #1 Skrevet 1. juli 2020 Hei. Flere ganger de siste ukene har vi hatt "besøk" av en drone over hagen og huset... både midt på dagen og nå sist sent om kvelden. Vi har et uteområde og hage som er helt skjermet for innsyn, men med dronen hengende over føler vi oss invadert. Har søkt på nett og funnet ut det er ulovlig å fly over private hager, vi aner jo ikke hvem det er og om de tar bilder eller filmer - veldig gøy når du ligger og soler deg eller har åpne gardiner på soverommene. Har prøvd å gå rundt i nabolaget for å se om vi finner de som flyr, men ser aldri noen.. Noen som vet hvor stor rekkevidde de kan ha? Er ikke en liten leketøy drone, er vel 30-40 cm i diameter og høres ut som en svær biesverm. Mannen snakker om å låne luftgevær og skyte den ned neste gang den kommer, men regner med det er vi som kan bli straffet da? Kjenner jeg er lei av å ha alle gardiner i huset lukket og ikke kunne ligge i bikini på terrassen...
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Dersom det er en stor drone kan den fly langt av gårde. Har selv flydd en drone med kamera, hvor jeg har sett hvor den er via iPad. Rekkevidden er flere kilometer. Snakk med politiet. Anonymkode: fc291...5c9 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Hvis det er i Oslo har politiet begynt å bruke droner. Husk at kameraet ofte ser bortover og ikke rett nedover. Ellers så er det bare å kjøpe drone å følge etter. Dji Mavic Mini koster 5000kr og har rekkevidde på 1km. Anonymkode: d07c7...807
Lillemams Skrevet 2. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2020 Takk for svar. Var redd for at rekkevidden kan være lang pga størrelsen, men etter litt prat med naboen så er det mulig at personen står på en høyde i enden av boligfeltet, der det er oversikt over hele feltet. Bor ikke i Oslo og tvilsomt at det er politiet som suser rundt. Det er kun hager og terrasser på den siden dronen flyr og det er enten barnefamilier eller pensjonister, så lite action i området 😅 Var innom 2 ganger i går også, først kl 13 og så klokka 22, den stopper ca 5 meter over hage/terrasse og vipper fronten nedover, så garantert han (eller hun) kikker/filmer/tar bilder. I går kveld fløy den helt inntil naboen sine stuevindu og sto i ro utfor der. Neste gang vi hører den skal mann og nabo løpe opp til høyden og se om de ser føreren, hvis ikke har nabo ett paintballgevær som kan komme til nytte (mot dronen, ikke fører altså) Holdt på å slenge kaffekoppen etter den i går 😒 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #6 Skrevet 2. juli 2020 Tror faktisk jeg hadde ringt politiet for å diskutere mulighetene. Droner er et nytt tema som de nok kommer oftere og oftere borti fordi de gir så mange muligheter men de gir også mange utfordringer, med for eksempel privatliv. Hvis noen hadde en slik kikker-atferd med sin fysiske kropp så ville det vært politi-mat. Hvis dere skyter den ned (noe jeg skjønner godt at dere vil!) så blir jo ikke titteren avslørt, og kan kjøpe seg en ny drone og fortsette atferden. Hvis dere ikke kommer noe vei med politiet pga feks ressurser så kan dere jo benytte planen. Anonymkode: 093d7...cc4 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #7 Skrevet 2. juli 2020 Jeg hadde gjort det mannen din vil, nemlig å skyte den ned. En drone koster en del penger, det er ganske kjipt for eieren å miste den. Anonymkode: b3282...4d5 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 Jeg hadde ringt politiet. Anonymkode: 39f5c...26b
Blålilla Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 Sprettert? Jeg hadde også prøvd å skyte den ned. Ikke lov å fly inn/over private hus og hager
Morten1 Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 Skyt den med luftgevær, den detter nok ikke ned med det første, men eieren av dronen vil nok ta hintet når en blir skutt på 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 Åh, ja dette har jeg også opplevd! Mange ganger! For et par år siden var naboguttene i slutten av tenårene veldig aktiv med dronebruk, og det var ofte jeg satt og solte meg på verandaen når jeg plutselig hørte denne susingen av dronen. Så da ofte at dronen ble stående ca 5 meter rett utenfor min veranda, i samme høyde. Det var helt tydelig kikking!! Min veranda er helt usjenert, og første gangen dette skjedde, solte jeg meg toppløs. Ingen kunne se meg der jeg lå, helt til jeg oppdaget dronen. Fy søren så sint jeg ble! Jeg sendte et forbanna sint blikk i retning dronen, og løp inn. Det verste er at jeg ikke aner om de har opptak av dette, pleier det være vanlig å gjøre opptak? Jeg blir skikkelig kvalm av å tenke på det😔 Jeg opplevde dette mange ganger, solte meg aldri mer toppløs, men syns det er ille nok å bli kikket på likevel. Droner i private hager er en ekstrem uting!! Anonymkode: d43be...b97 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 Jeg skrev et innlegg om dette for ett år siden og fikk tips om å skyte ned. Jeg hadde dessverre ingen å skyte med, men dronen fløy veldig lavt i vindushøyde slik at jeg rakk å gripe tak i den fra bakken. Den ble trampet ihjel og kastet i søpla. Siden har jeg ikke sett en eneste drone i nærheten av huset. Politidroner flyr vel ikke så lavt? Anonymkode: 0a1af...625 3
Hasselnøtter Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 (endret) Mens du finner ut hva du skal gjøre: film den hver gang den kommer. Da har du dokumentasjon til en evt anmeldelse. Kan du fange den med hov eller noe annet? Endret 2. juli 2020 av Hasselnøtter 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Minner meg om en episode av Modern Family 😂 men ja, hadde ikke nølt engang. Jeg hadde planlagt å ødelegge den dronen. Sørg for å få det skikkelig til første gang sånn at du får ødelagt den. Møkkafolk som ikke respekterer andres privatliv! Anonymkode: c7c83...54e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 Lag deg en grappling-hook med tråd. Fin å plukke droner med. Hvis du bor landlig til kan du også bruke hagle. Anonymkode: 6c0ef...9c4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 Jeg hadde skutt den ned, men fra en annen vinkel/hage, i tilfelle den filmer og det lagres, så nedskytingen ikke kom med på film. Det er en forferdelig uting med de dronene. Anonymkode: d8e15...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 det finnes også elektronisk utstyr for å blokke gps/wifi signaler til "kikkere" Anonymkode: e9b86...6de
Whistler Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 23 timer siden, Lillemams skrev: Hei. ........... Mannen snakker om å låne luftgevær og skyte den ned neste gang den kommer, .............. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skyt den ned? 😎😅 Anonymkode: 23137...1ec 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gjort det mannen din vil, nemlig å skyte den ned. En drone koster en del penger, det er ganske kjipt for eieren å miste den. Anonymkode: b3282...4d5 58 minutter siden, Blålilla skrev: Sprettert? Jeg hadde også prøvd å skyte den ned. Ikke lov å fly inn/over private hus og hager 53 minutter siden, Morten1 skrev: Skyt den med luftgevær, den detter nok ikke ned med det første, men eieren av dronen vil nok ta hintet når en blir skutt på 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde skutt den ned, men fra en annen vinkel/hage,... Anonymkode: d8e15...1cb Skal den skytes ned så sørg for å treff dronen! Gravitasjonen sørger for at kuler som akytes ut faller ned gjør skade der de lander. I et boligfelt kan jo det være et vindu, en bil, et barn, en voksen. På kort hold vil en hageslange eller et kraftig vanngevær gjøre nytten. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er i Oslo har politiet begynt å bruke droner. Husk at kameraet ofte ser bortover og ikke rett nedover. Ellers så er det bare å kjøpe drone å følge etter. Dji Mavic Mini koster 5000kr og har rekkevidde på 1km. Anonymkode: d07c7...807 Som kan overstyres til godt over 2 km. Har en selv. Anonymkode: 3c17a...792
prt90 Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 Ta heller vannslangen, ikke sikkert du får den ned, men da skjønner de nok at du ikke synes det er greit :) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå