Gå til innhold

Hvem er afrikanere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Motstanden mot ordet neger begrunnes som regel med tilknytning til fordums trans-atlantisk slavehandel. Samtidig later de ikke til å ha betenkeligheter med ordet slave/slaveri, som jo i mye større grad knytter en befolkningsgruppe til en tilværelse som treller. Det henger ikke på greip. Men...det finnes (meg bekjent i hvert fall) ikke et ord for hvite som tilsvarer ordet neger. I denne sammenhengen brukes hvit mest som et adjektiv, mens neger er et substantiv. Ekvivalenten til hvit blir svart,egentlig ikke neger. Da ser jeg ingen grunn til at man ikke heller skal bruke svart i denne sammenhengen når man alltid bruker hvit. På den annen side legitimerer bruk av hvit og svart i denne sammenhengen også bruk av gul om mennesker, noe mange nok vil hevde er like ukorrekt som neger. Så det skal ikke være enkelt.

Så vi er egentlig helt enige her, tolker jeg det som :) Man unnskylder n-ordet med at det stammer fra ordet «negro» som betyr svart, men vi bruker da ikke «blanco» om hvite 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 89ba4...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi er egentlig helt enige her, tolker jeg det som :) Man unnskylder n-ordet med at det stammer fra ordet «negro» som betyr svart, men vi bruker da ikke «blanco» om hvite 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 89ba4...f87

Akkurat som blanco blir hvit, er det mest naturlige er å oversette negro til svart. Ettersom det spanske ordet blanco (portugisisk branco, italiensk bianco) er av germansk (og dermed skandinavisk) opphav, blir det uansett vanskelig å importere det direkte til norsk og andre germanske språk hvor vi allerede bruker ordet i form av f.eks det norske ordet blank.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En Afrikaner er fra Afrika.
En Europeer er fra Europa.
En Amerikaner er fra Amerika.
Har man opprinnelse fra flere steder, kan man være Afroamerikaner/Europamerikaner eller lignende. 

Anonymkode: c17a5...bf4

Det tror jeg de fleste er klare over. Problemet her er at Nord-afrikanere sjeldent blir inkludert i det som forbindes med afrikanere (og dette av afrikanere som er fra sør for Sahara), og det mener jeg er diskriminering av folkegrupper.

Eksempelsvis; la oss si at det finnes en instagramkonto der ute med sminketips for afrikanske kvinner, en nord-afrikaner går inn på kontoen og ser at det er kun sorte Afrikanere som blir portrettert der - ingen fra nord-Afrika. Vil ikke du påstå at dette grenser til rasisme? Jeg mener når man først snakker om BLM så viser det seg at svarte afrikanere også utelukket grupper som burde ha vært med og kommer seg unna med det.

Anonymkode: 6ce15...2bb

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg de fleste er klare over. Problemet her er at Nord-afrikanere sjeldent blir inkludert i det som forbindes med afrikanere (og dette av afrikanere som er fra sør for Sahara), og det mener jeg er diskriminering av folkegrupper.

Eksempelsvis; la oss si at det finnes en instagramkonto der ute med sminketips for afrikanske kvinner, en nord-afrikaner går inn på kontoen og ser at det er kun sorte Afrikanere som blir portrettert der - ingen fra nord-Afrika. Vil ikke du påstå at dette grenser til rasisme? Jeg mener når man først snakker om BLM så viser det seg at svarte afrikanere også utelukket grupper som burde ha vært med og kommer seg unna med det.

Situasjonen i eksemplet synes jeg er litt drøyt å si at grenser til rasisme. Afrikaner blir i den sammenhengen en misvisende benevnelse. Men det er ikke verre enn å endre det til å ha noe med svart, negroid eller noe annet mer presist å gjøre.

Etymologisk mener jeg å huske at Afrika som begrep først ble knyttet til et område av Nord-Afrika.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Situasjonen i eksemplet synes jeg er litt drøyt å si at grenser til rasisme. Afrikaner blir i den sammenhengen en misvisende benevnelse. Men det er ikke verre enn å endre det til å ha noe med svart, negroid eller noe annet mer presist å gjøre.

Etymologisk mener jeg å huske at Afrika som begrep først ble knyttet til et område av Nord-Afrika.

Hvorfor kan man ikke kalle det rasisme når de bevisst utelukker en gruppe som de åpenbart ikke vil ha med?

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan man ikke kalle det rasisme når de bevisst utelukker en gruppe som de åpenbart ikke vil ha med?

Det forutsetter at det er en bevisst ekskludering, da.

Endret av Klossmajor
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Klossmajor skrev:

Det forutsetter at det er en bevisst ekskludering, da.

Det er en bevisst ekskludering når de ikke inkluderer noen fra Nord-Afrika.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en bevisst ekskludering når de ikke inkluderer noen fra Nord-Afrika.

Det kan være det, men det trenger ikke være det. Det kan være ubetenksomhet eller at de følger en form for språklig norm, selv om den ikke er korrekt. Det har blitt ganske vanlig å bruke ordet asiatisk i forstand av kun å omfatte folk av mongoloid/øst-asiatisk opphav. Asiatisk har blitt en eufemisme for gul/mongoloid, som på sin side har blitt betente uttrykk. Men den forståelsen av hva det vil si å være asiatisk utelater nesten halve Asias befolkning. Det er mer eller mindre den samme problemstillingen. Er det også rasistisk?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet

En afrikaner en som var født og oppvokst i på Det afrikanske kontinent, har jeg lært. Meeen mye vann har rent siden jeg gikk på skolen..

Anonymkode: b982f...354

AnonymBruker
Skrevet

Og om en leter med lupe finner en... det en leter etter.

Jeg velger selv å overse pm jeg blir utsatt for rasisme om det ikke var ment slik.

Anonymkode: b982f...354

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener at Marocco og Egypt er mer midtøsten enn det er Afrika, men det er jo Afrika da.. Men at de velger å kalle seg n-ordet når de ikke er svarte, som jeg har hørt noen gjør, er litt sært. 

Anonymkode: dc12d...c40

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen mener at Marocco og Egypt er mer midtøsten enn det er Afrika, men det er jo Afrika da.. Men at de velger å kalle seg n-ordet når de ikke er svarte, som jeg har hørt noen gjør, er litt sært. 

Anonymkode: dc12d...c40

Hvorfor skal de ikke kalle seg det? Mange av de har multietniske bakgrunn der far er svart marokkaner og mor er hvit marokkaner da faller det naturlig inn å kalle seg N-ordet selvom personen er for «hvit» til å kalle seg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...