AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Når du tenker afrikanere, andre du nord-afrikanere som en del av det? Kom over en instagramkonto istad for afrikanske jenter, når jeg gikk inn så så jeg at de kun la ut bilder av mørke afrikanere og det er jo ikke inkluderende på noen som helst måte. Hva Nord-afrikanere? De er fra Afrika de og? Anonymkode: 6ce15...2bb 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Folk som kommer fra verdensdelen Afrika.
Morpheus Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Neger eller hvite fra sørafrika. Alle som er født i det kontinentet. Inkl. Norske koloniherrer.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 42 minutter siden, Morpheus skrev: Neger eller hvite fra sørafrika. Alle som er født i det kontinentet. Inkl. Norske koloniherrer. Fysj å fy!, nå blir du arrestert av PK-mafiaen!. Ordet neger er like ille som ordet vesten var i øst-tyskland i 1979, Stasi-politiet var barnemat i forhold til dagens PK-Mafia!. Anonymkode: c6917...1d1 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fysj å fy!, nå blir du arrestert av PK-mafiaen!. Ordet neger er like ille som ordet vesten var i øst-tyskland i 1979, Stasi-politiet var barnemat i forhold til dagens PK-Mafia!. Anonymkode: c6917...1d1 Joda, men det er det som mest effektivt beskriver en person fra Afrika sør for Shahara minus hvite i Sør-Afrika. Anonymkode: 175ec...e36 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Fargede menner med svære, deilige kuker. Anonymkode: 45935...7aa
Klossmajor Skrevet 2. juli 2020 #8 Skrevet 2. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det er det som mest effektivt beskriver en person fra Afrika sør for Shahara minus hvite i Sør-Afrika. Anonymkode: 175ec...e36 Er ikke svart like beskrivende som neger, da? Du bruker jo ordet hvit som ekvivalenten til neger i denne sammenhengen. Hvorfor kan du ikke bruke ordet svart som tilsvarer ordet hvit i større grad enn neger? Så vidt meg bekjent finnes det ikke et ord for hvite som helt tilsvarer ordet neger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 5 minutter siden, Klossmajor skrev: Er ikke svart like beskrivende som neger, da? Du bruker jo ordet hvit som ekvivalenten til neger i denne sammenhengen. Hvorfor kan du ikke bruke ordet svart som tilsvarer ordet hvit i større grad enn neger? Så vidt meg bekjent finnes det ikke et ord for hvite som helt tilsvarer ordet neger. Jo, det går i og for seg, og det er det ordet jeg bruker. Likevel kan det oppstå misforståelser. Hvilket det kan uansett da noen kaller alle mørkhudede for neger. 🤷♀️ Så jeg antar du har rett. Svart går for det samme som neger. Mørkhudede er alle andre inkludert svarte. Anonymkode: 175ec...e36
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 9 minutter siden, Klossmajor skrev: Er ikke svart like beskrivende som neger, da? Du bruker jo ordet hvit som ekvivalenten til neger i denne sammenhengen. Hvorfor kan du ikke bruke ordet svart som tilsvarer ordet hvit i større grad enn neger? Så vidt meg bekjent finnes det ikke et ord for hvite som helt tilsvarer ordet neger. Fordi det er «PoLiTiSk kOrReKt» og det kan man for guds skyld ikke være. Sikkert et eller annet med «ytringsfrihet» og Anonymkode: 89ba4...f87 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 Jeg som kommer ifra nord Afrika, anser meg selv som afrikaner. Selv om jeg ikke er mørkere i huden en de i nabolandet Spania Anonymkode: 7d0f3...0a6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det. Mørkhudet er også en person fra feks India, men en inder er ikke neger. Jeg bruker ikke ordet, men det er likevel det ordet som er mest dekkende. Anonymkode: 175ec...e36 Er det så viktig å spesifisere det da? Det holder jo å si at afrikanere er folk som er født i Afrika. Anonymkode: 89ba4...f87
Klossmajor Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er «PoLiTiSk kOrReKt» og det kan man for guds skyld ikke være. Sikkert et eller annet med «ytringsfrihet» og Anonymkode: 89ba4...f87 Slik du ordlegger deg i forhold til hva jeg skrev, tolker jeg deg slik at du gir uttrykk for at neger er mer politisk korrekt. Var det budskapet ditt?
Helgeline Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Afrikanere er vel de med opprinnelse i Afrika, uansett hudfarge. Det som er, er at ordet nå brukes for å beskrive folk med typisk «sør-for-Sahara -utseende. Siden det berømte n-ordet ikke kan brukes lenger. Historisk har det vel vært et motsetningsforhold mellom afrikanere fra sør om Sahara og nord-afrikanere. De sistnevnte har hatt tendens til å se mer på seg selv som «hvite» og hevet over folk fra fex Nigeria. Nordafrikanere har en dårlig historie ift de sorte. Mye slaveri og rasisme. Anbefaler igjen å se dokumentaren «Slaveriets historie». Ligger på NRK.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #15 Skrevet 2. juli 2020 Akkurat nå, Klossmajor skrev: Slik du ordlegger deg i forhold til hva jeg skrev, tolker jeg deg slik at du gir uttrykk for at neger er mer politisk korrekt. Var det budskapet ditt? Nei 😛 Jeg mente ikke det jeg skrev bokstavelig. Men enkelte mener jo at man er «politisk korrekte» fordi man reagerer på bruket av ordet neger, at ytringsfriheten liksom blir truet fordi det blir påpekt at man ikke skal bruke det ordet. Jeg ser det i såå mange kommentarfelt - åååh herlighet så snow flake folk er til dags, hvorfor skal ikke jeg få lov til si «neger»? 🙄 Anonymkode: 89ba4...f87
Klossmajor Skrevet 2. juli 2020 #16 Skrevet 2. juli 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er det. Mørkhudet er også en person fra feks India, men en inder er ikke neger. Jeg bruker ikke ordet, men det er likevel det ordet som er mest dekkende. Anonymkode: 175ec...e36 Ja, det finnes en rekke innfødte befolkningsgrupper fra India langs kysten østover hele veien ned til Australia med en hudfarge som ikke skiller seg vesentlig fra svarte afrikanere, uten at disse befolkningsgruppene er nærmere beslektet med afrikanere enn hva europeere er. Det er naturlig at man finner tilsvarende begreper for å beskrive disse befolkningsgruppene som samtidig klargjør distinksjoner fra andre grupper.
Klossmajor Skrevet 2. juli 2020 #17 Skrevet 2. juli 2020 5 minutter siden, Helgeline skrev: Afrikanere er vel de med opprinnelse i Afrika, uansett hudfarge. Det som er, er at ordet nå brukes for å beskrive folk med typisk «sør-for-Sahara -utseende. Siden det berømte n-ordet ikke kan brukes lenger. Historisk har det vel vært et motsetningsforhold mellom afrikanere fra sør om Sahara og nord-afrikanere. De sistnevnte har hatt tendens til å se mer på seg selv som «hvite» og hevet over folk fra fex Nigeria. Nordafrikanere har en dårlig historie ift de sorte. Mye slaveri og rasisme. Anbefaler igjen å se dokumentaren «Slaveriets historie». Ligger på NRK. Ettersom hvit er gangbart, kan man jo bruke svart om innfødt befolkning fra sør-for-Sahara. Svart har i denne sammenhengen samme innhold som neger. På samme måte som kaukasoid brukes, kan man også bruke negroid og mongoloid. For øvrig definerer amerikanske myndigheter nord-afrikanere som hvite.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #18 Skrevet 2. juli 2020 En Afrikaner er fra Afrika. En Europeer er fra Europa. En Amerikaner er fra Amerika. Har man opprinnelse fra flere steder, kan man være Afroamerikaner/Europamerikaner eller lignende. Anonymkode: c17a5...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #19 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En Afrikaner er fra Afrika. En Europeer er fra Europa. En Amerikaner er fra Amerika. Har man opprinnelse fra flere steder, kan man være Afroamerikaner/Europamerikaner eller lignende. Anonymkode: c17a5...bf4 👏🏼 Så enkelt er det. Anonymkode: 89ba4...f87 1
Klossmajor Skrevet 2. juli 2020 #20 Skrevet 2. juli 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei 😛 Jeg mente ikke det jeg skrev bokstavelig. Men enkelte mener jo at man er «politisk korrekte» fordi man reagerer på bruket av ordet neger, at ytringsfriheten liksom blir truet fordi det blir påpekt at man ikke skal bruke det ordet. Jeg ser det i såå mange kommentarfelt - åååh herlighet så snow flake folk er til dags, hvorfor skal ikke jeg få lov til si «neger»? 🙄 Anonymkode: 89ba4...f87 Motstanden mot ordet neger begrunnes som regel med tilknytning til fordums trans-atlantisk slavehandel. Samtidig later de ikke til å ha betenkeligheter med ordet slave/slaveri, som jo i mye større grad knytter en befolkningsgruppe til en tilværelse som treller. Dét henger ikke på greip. Men...det finnes (meg bekjent i hvert fall) ikke et ord for hvite som tilsvarer ordet neger. I denne sammenhengen brukes hvit mest som et adjektiv, mens neger er et substantiv. Ekvivalenten til hvit blir svart, egentlig ikke neger. Da ser jeg ingen grunn til at man ikke heller skal bruke svart i denne sammenhengen når man alltid bruker hvit. På den annen side legitimerer bruk av hvit og svart i denne sammenhengen også bruk av gul om mennesker, noe mange nok vil hevde er like ukorrekt som neger. Så det skal ikke være enkelt. Endret 2. juli 2020 av Klossmajor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå