Gå til innhold

Leker, trenger barn leker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Antar dette gjelder flere enn meg, har tre barn, er så sykt lei leker, ting og rot som bare flyter over og ikke viser de noe interesse for det helle. Ja, vi har kasser og rydde ting frem og tilbake osv. Tar frem ting vi spesifikt skal leke med osv. Men kjenner på en stor trang til å fjerne store deler av alt og la det være igjen en kasse med klosser, en med lego/duplo, en med biler. Har også bokhylle med masse bøker og tegneutstyr - den skal selvfølgelig få stå. Men kutte drastisk ned i mengde med alt annet. Det gutta vil er å være med oss voksne i praktiske oppgaver og leke med det de finner underveis. Og aller helst være ute og leke med vannslanger, planker og steiner. 

Er jeg urimelig om jeg kutter leker til ett minimum? Snakker i utgangspunktet om to gutter på 3 og 4 år. 

Anonymkode: 48f54...5c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre syntes om akkurat det der. Men jeg kutta ned på lekene til min allerede fra 3 års-alder som du nevner her. Han hadde NULL interesse i noe av det, og det ble bare liggende å støve. Min gutt liker best å være sosial, leke ute, klatre, se nye ting og leke frileker. Han er 7 nå. Vi har noe lego, og en togbane, ellers bare tegne/male-saker, bøker og spill.

Dessuten er kvaliteten så hårreisende dårlig på mye av de lekene han har hatt, at jeg rett og slett blir forbanna på miljøets vegne for at det produseres enorme mengder med billig plastdrit som ungene ikke bryr seg om lenger enn 1 min uansett, og da har de allerede rukket å ødelegge leken fordi den ikke tåler å bli lekt med..... 

Anonymkode: b5c91...848

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over her^ han har også noe kostymer faktisk, om det regnes som leker. 

Anonymkode: b5c91...848

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes barn trenger leker, men ikke store mengder med tull.

Her har de mye lego, noen dinosaurer, hobbysaker (tegne/male o.l), puslespill, bøker og litt annet som de har ønsket seg. Selger unna det som ikke blir brukt.

Anonymkode: 98d5c...f3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åå gud så mye greier jeg har kjøpt. Hun har masse kosedyr, hvertfall hundre, små dukker som blir til cupcakes, figurer, kanin med bur, katt med bur, alt som hun ser i butikken og vil ha.. Barbier.

Hun er tre år og har et helt enormt interessefelt. Sminke, matlaging, husarbeid, dukker, klosser, Tegnesaker altså hun leker med alt. 

Jeg får ta en runde på rommet hennes sammen med henne og gi det til "barn i Afrika" (hun kjenner til Afrika, vi har et familiemedlem som har vært der veldig lenge og jobbet) da vil hun nok det :)

Anonymkode: c4cfb...448

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer barna å akkumelere så mange leker? Jul og bursdag er to ganger i året, og barna er tre og fire år gamle ... Forhåpentlig har de også fått noe nyttig i gave, som klær, barnehagesekk o.l. Og da skjønner jeg ikke hvordan to så unge barn har klart å samle opp så mye at foreldrene opplever det som nærmest kvelende mye. 

Anonymkode: 5f687...796

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Åå gud så mye greier jeg har kjøpt. Hun har masse kosedyr, hvertfall hundre, små dukker som blir til cupcakes, figurer, kanin med bur, katt med bur, alt som hun ser i butikken og vil ha.. Barbier.

Hun er tre år og har et helt enormt interessefelt. Sminke, matlaging, husarbeid, dukker, klosser, Tegnesaker altså hun leker med alt. 

Jeg får ta en runde på rommet hennes sammen med henne og gi det til "barn i Afrika" (hun kjenner til Afrika, vi har et familiemedlem som har vært der veldig lenge og jobbet) da vil hun nok det :)

Hvorfor ikke gi det til « barn i Norge»?

Anonymkode: 28a0b...b0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan klarer barna å akkumelere så mange leker? Jul og bursdag er to ganger i året, og barna er tre og fire år gamle ... Forhåpentlig har de også fått noe nyttig i gave, som klær, barnehagesekk o.l. Og da skjønner jeg ikke hvordan to så unge barn har klart å samle opp så mye at foreldrene opplever det som nærmest kvelende mye. 

Familie gir og gir og gir. Samboeren min har en niese som får haugevis med gaver til jul og bursdag. Hun er bare 3 år.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke gi det til « barn i Norge»?

Ja hvorfor ikke. Finnes mange som ikke har noe her også. Eller i Sverige. 

Nå har hun sett bilder av barn på barnehjem, og snakket om dem, og vi har levert klær dit, så tenkte kanskje det ville være litt kjent for henne og at hun ville gi leker dit også. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For vår del: besteforeldre. De kommer med noe stadig vekk. Vi har bedt de la være, men det kommer likevel stadig noe. Til jul også, vi snakket om dette før forrige julaften faktisk, at det er bedre med 1-2 skikkelige leker enn masse småpakker med plastræl, men neida.. Sønnen vår fikk så mye gaver at jeg hadde lyst til å grine. Datteren vår som da var 1(!) også, inkludert masse hun enda ikke kan leke med pga smådeler 😑 da vi flyttet til hus, kom svigermor i tillegg med ESKER med masse fra da mannen min og hennes andre sønner var små. Minner meg om at jeg skal ta en skikkelig opprydding på barnerommene. Tror ikke guttungen hadde merket om jeg fjernet 80 prosent engang. Gah. 

Anonymkode: 33b76...340

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...