AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Hvor går grensen? 20 mill i Oslo f eks? Anonymkode: 5cb0b...968
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 jeg vil si over 100m. Det er ikke uvanlig med boliger til 10-20m for middelklassefamilier med gode jobber og arv. Jeg kjenner personlig mange som har bolig til over 10 mil som er vanlige arbeidstakere med med god lønn. Anonymkode: 96114...a0c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Jeg vet ikke hva som legges i "overklassebolig". Vi har ingen overklasse i Norge, men vi har jo en finanselite, kulturelite osv. Det må sees litt i lys av alder og livssituasjon - jo eldre, desto mer verdier er naturlig, par har større verdier enn single osv. Jeg er oppvokst på Oslo vest og rekkehus begynner på rundt 10. mill, enebolig fra 12-16 mill. Nå er jo dette likevel høye priser når man sammenlikner med landet i sin helhet. I en liten by så vil kanskje en bolig til 10 mill være den fineste i byen. Det dyreste i Oslo er enten townhouse i byen (Frogner, St.Hanshaugen) som ligger på 25-40 mill, eller enebolig på Bygdøy langs vannet, der du er oppe i 50+. Dette må regnes som "overklasseboliger", litt avhengig av hva man legger i det. Nå skal det sies at veldig mange har lånt seg langt oppover ørene. Jeg kjenner mange "unge" par fra 35-45 som sammen har noen millioner i gjeld. De har gjerne arv i tillegg, men må låne seg opp for å stadig gire oppover i boligmarkedet. At inntekten er god betyr bare at forbruket er tilsvarende. Det er mange med hus til 15 mill som har mye lån, men kommer du opp i 30 millionersklassen, så har de gjerne stor formue også. Anonymkode: 88542...15a 1
newman01 Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 (endret) Er prisen egentlig relevant for om det er en overklassebolig? 10 mill i Oslo og man får en ny 90m2 leilighet på Sørenga. Ikke direkte overklasse eller overdådig. Samme sum på en bolig i Grong er galskap Endret 30. juni 2020 av newman01
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 Ja, tenker egentlig 20 mill er et godt skille. opp til det vil jeg tenke at det er mer middelklasseboliger. Anonymkode: c4d0e...185 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 Ja, tenker at pris er avhengig av lokasjon. Som mange her påpeker, man får knapt et rekkehus i Oslo for 9-10 mil, men i Kristiansand, får man ny bolig med strandlinje og basseng til 10,5, og det må jo telles som luksus? Vil også si, de som bygger 250 kvm funkis nybygg i en gokk type Lyngdal, der de brukte mer penger på det en huset noen sinne vil kunne selges for, det er også luksus. Selv om prisantydning er bare på 6 mil. I Oslo må man over 20 mil for det skal bli noe luksuspreg av det. Har sett falleferdige funker fra 30-tallet på Tåsen eller eneboliger som tatt rett ut fra 60-tallet både utvendig og innvendig på Holmenkollen solgt til 20 mil, og det kan vel ikke kalles luksusbolig, mer en oppussingsobjekt. Men kanskje jeg tenker feil. Anonymkode: 394bc...739 1
Peanut Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er oppvokst på Oslo vest og rekkehus begynner på rundt 10. mill, enebolig fra 12-16 mill. Det dyreste i Oslo er enten townhouse i byen (Frogner, St.Hanshaugen) som ligger på 25-40 mill. Anonymkode: 88542...15a Hmm Jeg bor i et townhouse i nærheten av, og tilsvarende de som står i Det engelske kvarter, og det er «bare» estimert til ca 14 mill (2016).
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Her jeg bor vil jeg si at en overklassebolig (hvis noe sånt finnes) vil ligge på 10-15 millioner. I Oslo tenker jeg mer 40 millioner+ Anonymkode: 2fafa...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå