Gå til innhold

Hvor dyr er en overklassebolig vil du si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor går grensen? 

20 mill i Oslo f eks? 

Anonymkode: 5cb0b...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg vil si over 100m. Det er ikke uvanlig med boliger til 10-20m for middelklassefamilier med gode jobber og arv. Jeg kjenner personlig mange som har bolig til over 10 mil som er vanlige arbeidstakere med med god lønn.

Anonymkode: 96114...a0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som legges i "overklassebolig". Vi har ingen overklasse i Norge, men vi har jo en finanselite, kulturelite osv.

Det må sees litt i lys av alder og livssituasjon - jo eldre, desto mer verdier er naturlig, par har større verdier enn single osv. 

Jeg er oppvokst på Oslo vest og rekkehus begynner på rundt 10. mill, enebolig fra 12-16 mill. Nå er jo dette likevel høye priser når man sammenlikner med landet i sin helhet. I en liten by så vil kanskje en bolig til 10 mill være den fineste i byen. 

Det dyreste i Oslo er enten townhouse i byen (Frogner, St.Hanshaugen) som ligger på 25-40 mill, eller enebolig på Bygdøy langs vannet, der du er oppe i 50+. Dette må regnes som "overklasseboliger", litt avhengig av hva man legger i det. 

Nå skal det sies at veldig mange har lånt seg langt oppover ørene. Jeg kjenner mange "unge" par fra 35-45 som sammen har noen millioner i gjeld. De har gjerne arv i tillegg, men må låne seg opp for å stadig gire oppover i boligmarkedet. At inntekten er god betyr bare at forbruket er tilsvarende. 

Det er mange med hus til 15 mill som har mye lån, men kommer du opp i 30 millionersklassen, så har de gjerne stor formue også.

Anonymkode: 88542...15a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er prisen egentlig relevant for om det er en overklassebolig? 10 mill i Oslo og man får en ny 90m2 leilighet på Sørenga. Ikke direkte overklasse eller overdådig. 

Samme sum på en bolig i Grong er galskap

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker egentlig 20 mill er et godt skille. opp til det vil jeg tenke at det er mer middelklasseboliger. 

Anonymkode: c4d0e...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker at pris er avhengig av lokasjon. Som mange her påpeker, man får knapt et rekkehus i Oslo for 9-10 mil, men i Kristiansand, får man ny bolig med strandlinje og basseng til 10,5, og det må jo telles som luksus? 

Vil også si, de som bygger 250 kvm funkis nybygg i en gokk type Lyngdal, der de brukte mer penger på det en huset noen sinne vil kunne selges for, det er også luksus. Selv om prisantydning er bare på 6 mil. 

I Oslo må man over 20 mil for det skal bli noe luksuspreg av det. Har sett falleferdige funker fra 30-tallet på Tåsen eller eneboliger som tatt rett ut fra 60-tallet både utvendig og innvendig på Holmenkollen solgt til 20 mil, og det kan vel ikke kalles luksusbolig, mer en oppussingsobjekt. Men kanskje jeg tenker feil.

Anonymkode: 394bc...739

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst på Oslo vest og rekkehus begynner på rundt 10. mill, enebolig fra 12-16 mill. 

Det dyreste i Oslo er enten townhouse i byen (Frogner, St.Hanshaugen) som ligger på 25-40 mill. 

Anonymkode: 88542...15a

Hmm :blink: Jeg bor i et townhouse i nærheten av, og tilsvarende de som står i Det engelske kvarter,  og det er «bare» estimert til ca 14 mill (2016). 

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor vil jeg si at en overklassebolig (hvis noe sånt finnes) vil ligge på 10-15 millioner. I Oslo tenker jeg mer 40 millioner+

Anonymkode: 2fafa...a0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...