Gå til innhold

Hva sier du når ungen peker og kommenterer andre mennesker høyt? :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ehm... Hva sier du når barnet ditt påpeker andres utseende? 

"se mamma, hun dama var brun!" 

"se mamma, han har stor mage!" 

Vi er omgitt av forskjellige mennesker i både familie og barnehage. Pappaen hennes er mørk, og flere menn i familien vår har stor mage. Så dette er jo noe hun kjenner igjen og kanskje derfor kommenterer? 

Jeg blir jo litt ukomfortabel og sier "ja, for et fint menneske" også sier jeg at man ikke skal peke og kommentere andres utseende.

Jeg vet jo at hun bare legger merke til det og mener positivt, men det er jo likevel ikke helt innafor å kommentere høyt hvordan en person ser ut av natur da..

Hva sier dere når barna deres kommenterer høyt og peker på andre mennesker? :) jeg trenger litt input, og vil egentlig vite om det jeg sier til henne er innafor.. 

Anonymkode: a334c...6f8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er forresten tre år da, så under opplæring enda ❤️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg overhørte en gang ei lita jente si høyt og tydelig på t-banen mens hun pekte rett på dama i setet rett ovenfor: "Mamma, se på den dama, henne skal vi snakke om når vi kommer hjem!"

Så det er mitt tips: ikke lær ungen din at dere kan snakke om mennesker når dere kommer hjem 😅

Anonymkode: 08368...377

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si "ja noen er mørk og noen er lys, er det ikke fint at vi er forskjellige". Han er som regel fornøyd med det. 

Husker når jeg var liten så pleide min mor å si at vi snakker ikke om andre mennesker, vi snakker med dem. 

Anonymkode: a81ec...1c2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overhørte en gang ei lita jente si høyt og tydelig på t-banen mens hun pekte rett på dama i setet rett ovenfor: "Mamma, se på den dama, henne skal vi snakke om når vi kommer hjem!"

Så det er mitt tips: ikke lær ungen din at dere kan snakke om mennesker når dere kommer hjem 😅

Åååå haha takk for god advarsel 😂 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å si "ja noen er mørk og noen er lys, er det ikke fint at vi er forskjellige". Han er som regel fornøyd med det. 

Husker når jeg var liten så pleide min mor å si at vi snakker ikke om andre mennesker, vi snakker med dem. 

Dette var veldig fint ❤️ takk! 

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet

Haha. Akkurat det jeg skulle til å skrive, bare min egen versjon. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mørk i huden, men født og oppvokst her i landet. Har fått høre sikkert minst 20 ganger fra ulike barn mens de peker: «se på hun bæsje-dama der!», «mamma, hva gjør hun bæsjen» og «bæsjefarge». Det er ganske kleint.

Nå har jeg også fått barn selv og de har arvet sin etnisk norske far’s utseende, med både lys hud, blå øyne og blonde krøller. Minstemann ble svært sjokkert når han hørte et annet barn spørre hva «bæsjedama» gjorde og undret seg veldig over hvorfor mamma ble kalt for bæsj. 

Hva sier man? Sikkert bare komisk for hvite mennesker, men ikke fullt så gøy for meg hehe. 

Anonymkode: c81a6...fba

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mørk i huden, men født og oppvokst her i landet. Har fått høre sikkert minst 20 ganger fra ulike barn mens de peker: «se på hun bæsje-dama der!», «mamma, hva gjør hun bæsjen» og «bæsjefarge». Det er ganske kleint.

Nå har jeg også fått barn selv og de har arvet sin etnisk norske far’s utseende, med både lys hud, blå øyne og blonde krøller. Minstemann ble svært sjokkert når han hørte et annet barn spørre hva «bæsjedama» gjorde og undret seg veldig over hvorfor mamma ble kalt for bæsj. 

Hva sier man? Sikkert bare komisk for hvite mennesker, men ikke fullt så gøy for meg hehe. 

Oj, det skjønner jeg godt at ikke er så veldig hyggelig! Da håper jeg jo at foreldrene det gjelder forteller barna at det ikke er greit å si slik.. 

Men.. Om et barn peker på deg og sier "mamma, se hun er brun" og mammaen sier "ja det er hun, vi er alle forskjellige", hadde du tatt deg nært av det? 

Altså, det er jo en periode hvor barn ikke eier filter 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på situasjonen.. Ofte legger jeg inn et komoliment, som vrir kommentaren til å ha blitt et kompliment. Eller forklarer/korrigerer. Også bytter tema/vrir temaet over på oss selv. 

Barnet: Se, han mannen er brun! 
Meg: Ja, også har han skikkelig fint hår! Hvordan vil du klippe håret ditt neste gang?

Barnet: Hvorfor sitter hun dama der i vogn? (Les, rullestol). 
Meg: Det er veldig kjekt hvis noen er skadet i beina, så slipper de å gå så mye. Men hva har du lyst på til middag i dag?

Barnet: Mamma, se på nesen til han mannen! Meg: ja, den var fin! Men du, spiste dere lunsj ute eller inne i bhg i fag?

Anonymkode: b1f94...2a3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Altså, mine barn får konsekvent høre at vi ikke kommenterer slikt. Ferdig snakka. Det har aldri vært et problem, veldig sjeldent at de sier noe sånt. Ikke får de kommentarer eller bekreftelser om de en sjelden gang prøver seg. Jeg og mannen passer på å heller ikke kommentere slikt - iaf ikke så barna hører selv den minste smule.

Hvem lærer forøvrig at folk har bæsjefarge for at de er brune? For en utrolig stygg ting å si! Om jeg var den som ble kalt bæsjebrun hadde jeg nok sett veldig rart på forelderen som var med, Evt hvisket til vedkommende at «kanskje du ikke skal snakke om slikt når barnet ditt hører på» eller noe sånt.

Anonymkode: adb45...d40

• Liker 12
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mye bedre det. Bedre at hun sa "hun skal vi snakke om hjemme," enn å si "se så feit/stygg/rar etc. hun er". 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, mine barn får konsekvent høre at vi ikke kommenterer slikt. Ferdig snakka. Det har aldri vært et problem, veldig sjeldent at de sier noe sånt. Ikke får de kommentarer eller bekreftelser om de en sjelden gang prøver seg. Jeg og mannen passer på å heller ikke kommentere slikt - iaf ikke så barna hører selv den minste smule.

Hvem lærer forøvrig at folk har bæsjefarge for at de er brune? For en utrolig stygg ting å si! Om jeg var den som ble kalt bæsjebrun hadde jeg nok sett veldig rart på forelderen som var med, Evt hvisket til vedkommende at «kanskje du ikke skal snakke om slikt når barnet ditt hører på» eller noe sånt.

Dette er selvfølgelig litt aldersbetinget, men de lurer jo. Hadde jeg sagt til barnet mitt "det der snakker vi ikke om," så hadde han bare spurt mer, for han spør/kommenterer jo ikke for å være slem. Hvis han sier "se på hun bæsjedama" hadde jeg heller tatt den samtalen og forklart at det ikke er greit å si og at folk kan bli lei seg av å høre sånt, og forklart han at mennesker kan ha forskjellige hudfarger. Jeg tenker at hvis man ikke tar den samtalen, så utsetter man bare problemet. 

• Liker 9
Skrevet

Her prøver jeg å bare fortelle at alle er forskjellige og at det er så fint at vi kan være akuratt den vi er. Ofte har mine barn pekt oh høylydt kommentert hvis den har hanekam feks eller masse piercingene , og da prøver jeg si at ha er det ikke fint at dem er seg selv eller lignende.  Vært mye pinlige situasjoner i årene oppover😂😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært barna mine at hvis de ser noen de syns det er noe fint/kult med så kan de kommentere det. Ikke til meg, men til den det gjelder, for vi snakker til folk og ikke om dem. Hvis de ser noe de ikke syns er positivt så skal de ikke si noe. Det klarer de å holde. 

En gang møtte vi en som hadde "pimpet" rullestolen sin med motorsykkeleffekter. Datteren min løp bort og kommenterte at hun syntes han hadde den tøffeste rullestolen hun hadde sett. 

En annen gang kommenterte hun til en utenlandsk dame (usikker på hvor hun kom fra, men hun hadde langt, mørkt, krøllete hår) at håret hennes var så fint. 

Ellers har de kommentert neglelakk, hud, klær, sykler, rullebrett, hunder, briller, kjoler, høyde, alltid positivt. 

Unger ser det folk lærer dem, og kommenterer hva de blir lært. De legger også merke til hvordan vi voksne snakker om andre. 

En gang møtte vi to unge gutter på hvert sitt skateboard. Den ene var typisk etnisk skandinavisk i utseendet, den andre afrikansk av utseende. Jenta mi hadde veldig lyst til å snakke med den ene om et triks hun så ham gjøre, for hun har begynt å skate litt selv. Guttene var likt kledd, men han som var mørkhudet hadde solbriller på hodet. "Mamma, kan jeg gå bort til ham og spørre hva det trikset heter? Det var kult!" Jeg: "Hvem mener du?" (det var mange folk i området og jeg hadde ikke sett noen trikse). "Han med solbrillene", svarte hun. Hudfargen var med andre ord ikke det første hun la merke til som identifiserte ham. Ungene ser nemlig bare mennesker, ikke hudfarge, hvis ikke vi voksne lærer dem å ha hudfargen i fokus. Det samme med vekt, og alt annet. 

Anonymkode: aae4e...e4a

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, Dame 37 skrev:

Her prøver jeg å bare fortelle at alle er forskjellige og at det er så fint at vi kan være akuratt den vi er. Ofte har mine barn pekt oh høylydt kommentert hvis den har hanekam feks eller masse piercingene , og da prøver jeg si at ha er det ikke fint at dem er seg selv eller lignende.  Vært mye pinlige situasjoner i årene oppover😂😂

Da tenker jeg litt at man ikke kan bli så sure om små barn kommenterer. De har selv valgt å skille seg ut. Verre med folk som ikke kan noe for at de skiller seg ut, når barna kommenterer rullestolbrukere for eksempel, da får jeg dårligere samvittighet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, dette er ikke komisk for hvite mennesker. Det er frekt og flaut. 

Jeg trodde at barn var vant til å se mennesker med ulik hudfarge, uten å reagere på det. Beklager at du må oppleve dette. 

Hadde jeg overhørt dette på bussen hadde jeg blitt flau og sjokkert, men ikke turt si noe fordi jeg hadde vært redd for å gjøre det verre for den som ble utsatt for slike kommentarer. 

Anonymkode: 3378f...4f2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

- Mamma, se den mannen, HAN er stor, han. 

- Ja, og du er lita. Alle er litt forskjellige, ikke sant? 

- (som regel sier seg enig) 

(Hvis mer debatt, så noe a la) :

- Farfar er jo høyere enn morfar. Og bestevenninna di er større enn deg. Men alle er like fine? 

Hvis de sier noe direkte slemt, så får de streng beskjed om at sånn snakker man ikke om andre mennesker, uten mer dikkedarer. 

Anonymkode: 0b3b0...0ae

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok "bæsjebrun" er noe som plukkes opp hos andre barn, og ikke særlig mange foreldre. 

Jeg syns forøvrig det er litt tullete å late som at disse forskjellene ikke er der. Barn ser, undrer seg, og spør. Så er det opp til oss foreldre å svare som best vi kan for å skape nysgjerrige, snille barn som aksepterer at variasjon er en fin ting. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det med å snakke til folk og ikke om folk er en fin løsning som kan fungere i menge tilfeller. Jeg skilte jeg ut en del fa jeg var yngre med både hårfarge, klær og piercing i ansiktet. Hvis barn kommenterte det (noe jeg absolutt ikke tok ille opp) likte jeg best de foreldrene som snudde det til en samtale mellom meg og barnet. Da lærer man også at folk som skiller seg ut ikke er skumle.

Anonymkode: ea254...f47

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, cattleya skrev:

Da tenker jeg litt at man ikke kan bli så sure om små barn kommenterer. De har selv valgt å skille seg ut. Verre med folk som ikke kan noe for at de skiller seg ut, når barna kommenterer rullestolbrukere for eksempel, da får jeg dårligere samvittighet. 

Jo absolutt.. men uansett ufint å peke og gjøre marr syns jeg da 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...