Gjest snart gift Skrevet 16. september 2002 #1 Skrevet 16. september 2002 Jeg lurer på om det er noen som har "leid" en dommer til å forta vielsen.... og hvordan dette var?? Jeg trenger sårt tips!!
Gjest Solskinn Skrevet 16. september 2002 #2 Skrevet 16. september 2002 Det finnes ingen muligheter til å "leie" en dommer for å gifte seg. Dersom du ikke kjenner noen med vigselsrett er den eneste måten å bli gift på å gjöre det på tinghus/sorenskriverkontor. De har tider for dette, og de varierer fra kommune til kommune. Det beste er å ta kontakt med kommunen der du vil gifte deg, så kan de sikkert hjelpe deg. Lykke til
Gjest Solskinn Skrevet 16. september 2002 #3 Skrevet 16. september 2002 her finner du forresten litt om Borgerlig Vigsel http://oslo-byfogd.domstol.no/notarius-pub.../vigsel_tid.htm
Gjest Persilia Skrevet 16. september 2002 #4 Skrevet 16. september 2002 Hvis du kjenner noen som kjenner en dommerfullmektig el. kan du kanskje spørre om vedkommende vil sende en mail ut på sirk til sine kollegaer. Kanskje er det noen som ønsker å ta på seg oppdraget. Jeg har bivånet en vigsel i "friluft" og det var veldig fint og romantisk. Skal faktisk gjøre det selv, og dommerfullmektig er en vi kjenner godt
Gjest snart gift Skrevet 16. september 2002 #5 Skrevet 16. september 2002 OK, jeg har hørt om noen som har fått vigsel utendørs. Men hvordan får man til det?? Da må man vel "leie" noen?? Som dere sikkert skjønner er jeg helt nybegynner!!!!
Gjest Persilia Skrevet 16. september 2002 #6 Skrevet 16. september 2002 Det lar seg ikke "leie" på vanlig vis. Hvis du ikke kjenner noen kan det nok være vanskelig å få til. De fleste som innehar en aktuell stilling ønsker kanskje ikke å bruke en fridag på å vie noen de ikke kjenner. Jeg er ikke en gang sikker på om de har lov til å ta seg ekstra betalt for det, og uansett er det jo ikke snakk om mange kronene. Ring til tinghus, advokatkontor el. andre du kan spørre om videre info. Kanskje det er lettere å få tak i noen utenfor Oslo? Kanskje du kan sette inn en annonse i avisen. Jeg har også vært i et bryllup der de ble viet i krikeruiner av en prest. De er kanskje heller ikke så enkle å få med seg utendørs, men man kan jo prøve.
Fakse Skrevet 16. september 2002 #7 Skrevet 16. september 2002 Dersom du vil ha utendørs vielse på du pr. i dag kjenne en dommer eller en prest som er villig til dette. Her i Tromsø har det til og med vært helt umulig å få en dommer til å vie oss på en lørdag!!! Det var ikke engang snakk om å få dem med utendørs. Noen prester er greie når det gjelder å vie andre steder enn i kirka, mens andre er veldig strenge. Et alternativ er å vente litt. Nå ser det ut til at HumanEtisk Fordbund skal få vigselsrett, så til neste sommer er det nok mulig å få dem til å vie en. Siden de ikke har noe kontor eller gudshus de har fast tilholdssted i, bør det være ganske mye enklere å få dem til å vie både utendørs og på andre steder som brudeparet har spesiell tilknytning til.
Gjest snart gift Skrevet 16. september 2002 #8 Skrevet 16. september 2002 Tusen takk for svar Jeg vil undersøke nærmere....
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2002 #9 Skrevet 16. september 2002 Har da hørt om sorenskrivere som foretar vielser utendørs uten noe problem. Ta kontakt med de som er aktuelle til å foreta borgelig vielse på det stedet dere ønsker å bli viet.
Gjest Solskinn Skrevet 16. september 2002 #10 Skrevet 16. september 2002 Har da hørt om sorenskrivere som foretar vielser utendørs uten noe problem. Ta kontakt med de som er aktuelle til å foreta borgelig vielse på det stedet dere ønsker å bli viet. Det hender sikkert, men i 99% av tilfellene er vigselsforetteren venn av familien el. likn. Dersom man skal vies utenfor kontoret må dette gjöres på dommerfullmektigens/sorenskriverens fritid og de har i dag ikke lov til å ta seg betalt for å gjöre det. Om jeg har forstått "snart gift" rett skal hun gifte seg i Oslo, da er det Tinghuset som gjelder. Finns masse info på sidene jeg la link til. De har et eget vigselsrom som er veldig trivelig, aberet er at man ikke kan bestemme tid för fire mnd för.
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 5. august 2008 #11 Skrevet 5. august 2008 Nå har Human Etisk forbund rett til og gjennomføre vigsel, og det er ingen problem og holde vigselen utendørs om man bruker dem. Det er faktisk blitt veldig poppulært flere steder. Ta en titt på deres nettside, der finner du kontakt informasjon til forbundet som ligger nærmest deg! Dog de tar en sum for og gjennomføre vigselen, og en av partene som skal gifte seg må være medlem av Humanetisk forbund (noe som koster penger) og man kan ikke være medlem både i statskirken og humanetisk forbund samtidig! Lykke til!
Gjest lillelinn Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 vi skal bruke unitar forbundet til borgelig utendørs vielse.. håper det blir bra. kan ikke annbefale dem , da jeg aldri har prøvd det før, men de virker veldig hyggelige .. ta en prat med pastor knut her på k.g :D
Pastor Knut Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 vi skal bruke unitar forbundet til borgelig utendørs vielse.. håper det blir bra. kan ikke annbefale dem , da jeg aldri har prøvd det før, men de virker veldig hyggelige .. ta en prat med pastor knut her på k.g :D Hei, hei :-) Her er linken til Unitarforbundets side for vielse http://vigsel.unitarforbundet.org/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå