AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Jeg ble innvilget uføretrygd for mange år siden. Den gangen var jeg veldig dårlig, men med årene har helsen bedret seg og jeg føler behov for å delta mer aktivt i samfunnet. Kunne derfor godt tenke meg en deltidsjobb. Helst en jobb hvor jeg kunne jobbe kortere dager, da jeg neppe vil klare vanlige 7,5 timers dager. Ønsker erfaring fra andre som er/har vært i denne situasjonen. Klarte du å finne en jobb som fungerte med din helse? Noen arbeidsgiver, f eks en bestemt bedrift, som har bra fokus på å gi mennesker som ikke klarer 7,5 time en mulighet? Nå er jeg frivillig og støttekontakt, og det er jo selvsagt kjekt. Men jeg savner så veldig kollegaer, noen å prate med i lunsjen, noen å ha noe felles med. Anonymkode: c10b1...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #2 Skrevet 1. juli 2020 Har du utdannelse? Kanskje greit å ta det først om du ikke har, da får du litt av det sosiale også Anonymkode: 072ed...727
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #3 Skrevet 1. juli 2020 Det har ikke gått. Tok også utdannelse. Men ingen vil gi meg en jobb med lønn. Jeg føler meg helt utskvisa og usynliggjort i samfunnet nå. NEI JEG TRENGER IKKE RÅD! Anonymkode: 60a15...f0d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #4 Skrevet 1. juli 2020 Hei TS, beklager men jeg har ingen råd til deg da jeg ikke er i samme situasjon, men håper du likevell vil tilgi meg for at jeg "spammer" posten din litt med å si at jeg er stolt av deg! Ikke mange som har fått innvilget uføretrygd makter å komme seg inn i arbeidslivet igjen og jeg håper av hele mitt hjerte at du får til det!❤️ Det er tydelig tak i deg i og med at du har bidratt det du kunne for samfunnet mens du var ufør. Heia sånne som deg! PS: Vikariat kan du kanskje få via NAV? Tror de har mulighet for å hjelpe deg med steder som kan tilpasse arbeidshverdagen litt. Anonymkode: dcbea...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #5 Skrevet 1. juli 2020 TS her. Jeg har utdannelse innen helse og sosial, så egentlig burde det være bruk for meg. Jeg ble faktisk litt skuffet da det under koronakrisen ble oppfordret om at pensjonerte helsearbeidere meldte seg til innsats, men ikke uføre med ønske om å bidra. Takk for støtten AB....4e0. Dessverre har jeg vært i kontakt med NAV, men jeg var tydeligvis en ferdig sak der, og evnt jobb måtte jeg skaffe selv. Forstår jo for så vidt det. De har mye press på seg, og må prioritere de unge og de med evne til å ta hvilken som helst jobb. Samtidig blir jeg veldig opprørt når politikerne står i beste sendetid og snakker om inkludering. I forbindelse med uførereformen ble endringene fremhevet som et kjempepluss i forhold til å kombinere jobb og trygd. Ingen snakket om hvor jobbene var å finne. Det burde muligens vært slik at alle uføre ble kalt inn til jevnlige samtaler, og at man da kunne få mulighet til å prøve seg i jobb om en ønsket det. Det er nok enklere å få noe som er tilpasset når NAV bidrar med tilskudd, enn når man søker selv. Anonymkode: c10b1...8d5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har utdannelse innen helse og sosial, så egentlig burde det være bruk for meg. Jeg ble faktisk litt skuffet da det under koronakrisen ble oppfordret om at pensjonerte helsearbeidere meldte seg til innsats, men ikke uføre med ønske om å bidra. Takk for støtten AB....4e0. Dessverre har jeg vært i kontakt med NAV, men jeg var tydeligvis en ferdig sak der, og evnt jobb måtte jeg skaffe selv. Forstår jo for så vidt det. De har mye press på seg, og må prioritere de unge og de med evne til å ta hvilken som helst jobb. Samtidig blir jeg veldig opprørt når politikerne står i beste sendetid og snakker om inkludering. I forbindelse med uførereformen ble endringene fremhevet som et kjempepluss i forhold til å kombinere jobb og trygd. Ingen snakket om hvor jobbene var å finne. Det burde muligens vært slik at alle uføre ble kalt inn til jevnlige samtaler, og at man da kunne få mulighet til å prøve seg i jobb om en ønsket det. Det er nok enklere å få noe som er tilpasset når NAV bidrar med tilskudd, enn når man søker selv. Anonymkode: c10b1...8d5 Er du helsefagarbeider eller noe sånt? Er kanskje mulig å kontakte kommunen og komme på ringeliste? Anonymkode: 072ed...727
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: PS: Vikariat kan du kanskje få via NAV? Tror de har mulighet for å hjelpe deg med steder som kan tilpasse arbeidshverdagen litt. Anonymkode: dcbea...4e0 Nei. Er man først blitt uføretrygdet er man ute av NAV-systemet, og får ikke lenger hjelp til å skaffe seg arbeid. Selv var jeg syk i nesten tyve år før jeg til slutt fikk prøve en eksperimentell medisin som har gjort at jeg har et funksjonsnivå som kanskje kan tillate at jeg kan jobbe rundt 60%, men ingen vil ansette meg pga. det kjempestore gapet i CV-en min, fordi jeg er for gammel, fordi jeg fremdeles halter litt og fordi utdannelsen min er for gammel. Jeg tror ikke at jeg kommer til å få noen sjanse selv hvis jeg skulle utdanne meg på nytt, og en studieplass koster jo staten mye penger. Så jeg kommer nok til å bare fortsette å jobbe som frivillig, det er ihvertfall bedre enn ingenting. Arbeidsmarkedet er altfor tøft til at arbeidsgivere skulle behøve å gi sånne som oss en sjanse. Jeg får ikke en gang jobber som ringevikar. Det står hundrevis av unge, friske, spreke mennesker som er klare til å jobbe med 120% effektivitet, så hvorfor skulle arbeidsgivere gidde å bruke tid og resurser på å ansette en som presterer under det? Anonymkode: e1e0d...41b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Å starte noe selv, er alltids en mulighet. Anonymkode: 4ec56...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å starte noe selv, er alltids en mulighet. Anonymkode: 4ec56...aa6 Som f.eks. hva? Krever ikke det at man har endel penger? Anonymkode: 072ed...727 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som f.eks. hva? Krever ikke det at man har endel penger? Anonymkode: 072ed...727 Alltid "som hva?"😂😂😂. Forhåpentilgvis vet de det gjelder dette bedre enn meg. Blir litt dumt at jeg skal skrive her hva jeg syns de bør gjøre, da jeg ikke aner hvem de er, hva de liker, tidligere erfaringer, nettverk, osv. Anonymkode: 4ec56...aa6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har utdannelse innen helse og sosial, så egentlig burde det være bruk for meg. Jeg ble faktisk litt skuffet da det under koronakrisen ble oppfordret om at pensjonerte helsearbeidere meldte seg til innsats, men ikke uføre med ønske om å bidra. Takk for støtten AB....4e0. Dessverre har jeg vært i kontakt med NAV, men jeg var tydeligvis en ferdig sak der, og evnt jobb måtte jeg skaffe selv. Forstår jo for så vidt det. De har mye press på seg, og må prioritere de unge og de med evne til å ta hvilken som helst jobb. Samtidig blir jeg veldig opprørt når politikerne står i beste sendetid og snakker om inkludering. I forbindelse med uførereformen ble endringene fremhevet som et kjempepluss i forhold til å kombinere jobb og trygd. Ingen snakket om hvor jobbene var å finne. Det burde muligens vært slik at alle uføre ble kalt inn til jevnlige samtaler, og at man da kunne få mulighet til å prøve seg i jobb om en ønsket det. Det er nok enklere å få noe som er tilpasset når NAV bidrar med tilskudd, enn når man søker selv. Anonymkode: c10b1...8d5 Altså er du helt blåst? Hvordan tror du det hadde tatt seg ut om Erna og Høie hadde stått på pressekonferanse og bedt uføre, som faktisk skal være avklart for syk til å jobbe, stille opp på jobbing i helsevesenet? De hadde blitt korsfestet på dagen, både av andre partier, diverse pasientorganisasjoner og de uføre selv. Er du i stand til å jobbe må du selv tenke ut hva du kan bidra med, og kontakte aktuelle arbeidsgivere for å få prøve deg. Det avhenger jo av hvilken helseutdannelse du har, men jeg har en venninne som jobbet halve vakter i hjemmesykepleien under studietiden, da behovet for folk var størst om morgenen når folk skulle stå opp og om kvelden når det var leggetid. Mulig det kunne vært noe? Er du uføre pga psyken utdannes det nå erfaringskonsulenter som skal bidra på DPS, det kan du jo evt sjekke ut. Du kan ikke bare skylde på nav, du må faktisk gjøre en innsats selv. Anonymkode: 8df16...f5b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså er du helt blåst? Hvordan tror du det hadde tatt seg ut om Erna og Høie hadde stått på pressekonferanse og bedt uføre, som faktisk skal være avklart for syk til å jobbe, stille opp på jobbing i helsevesenet? De hadde blitt korsfestet på dagen, både av andre partier, diverse pasientorganisasjoner og de uføre selv. Er du i stand til å jobbe må du selv tenke ut hva du kan bidra med, og kontakte aktuelle arbeidsgivere for å få prøve deg. Det avhenger jo av hvilken helseutdannelse du har, men jeg har en venninne som jobbet halve vakter i hjemmesykepleien under studietiden, da behovet for folk var størst om morgenen når folk skulle stå opp og om kvelden når det var leggetid. Mulig det kunne vært noe? Er du uføre pga psyken utdannes det nå erfaringskonsulenter som skal bidra på DPS, det kan du jo evt sjekke ut. Du kan ikke bare skylde på nav, du må faktisk gjøre en innsats selv. Anonymkode: 8df16...f5b Ja, altså - politikerne må jo faktisk gå ut fra at uføre er for syke til å bidra med å jobbe i helsevesenet under koronakrisen. Noe annet hadde vært å antyde at de er trygdemisbrukere! Anonymkode: ce744...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: TS her. Jeg har utdannelse innen helse og sosial, så egentlig burde det være bruk for meg. Jeg ble faktisk litt skuffet da det under koronakrisen ble oppfordret om at pensjonerte helsearbeidere meldte seg til innsats, men ikke uføre med ønske om å bidra. Det ville vært ganske tullete. Se for deg uføre i rullestoler og som må selv inn på sykehus og annet regelmessig møte opp for å ta vare på andre syke. 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for støtten AB....4e0. Dessverre har jeg vært i kontakt med NAV, men jeg var tydeligvis en ferdig sak der, og evnt jobb måtte jeg skaffe selv. Forstår jo for så vidt det. De har mye press på seg, og må prioritere de unge og de med evne til å ta hvilken som helst jobb. Samtidig blir jeg veldig opprørt når politikerne står i beste sendetid og snakker om inkludering. I forbindelse med uførereformen ble endringene fremhevet som et kjempepluss i forhold til å kombinere jobb og trygd. Ingen snakket om hvor jobbene var å finne. Selvsagt. Legene har vurdert deg som syk ut livet, og selv om det finnes unntak, så er de fleste nettopp det. Det ville vært veldig dårlig av NAV å tenke at legen er så dårlig i jobben sin at han tar feil hver gang en ufør kommer på døra. Veldig mange uføre har dårlig innsikt i egen sykdom og overvurderer hva de klarer. Dersom NAV skulle ta imot alle hadde det vært en ekstrem sløsing av ressurser. 12 hours ago, AnonymBruker said: Det burde muligens vært slik at alle uføre ble kalt inn til jevnlige samtaler, og at man da kunne få mulighet til å prøve seg i jobb om en ønsket det. Det er nok enklere å få noe som er tilpasset når NAV bidrar med tilskudd, enn når man søker selv. Anonymkode: c10b1...8d5 Igjen, en ekstrem sløsing av ressurser. Du har tydeligvis ikke regelmessig kontakt med de som blir ufør, for det er en stor gruppe dysfunksjonelle mennesker. At det finnes en iblant som kanskje blir frisk nok til å jobbe igjen er ingen grunn til at ALLE uføre skal få prøve seg i jobb. Det vil være en ekstrem sløsing av arbeidsgivers tid, skattepenger som blir brukt som lønn i flere uker/ måneder til mennesker som går fra jobben midt på dagen grunnet sykdom, som kanskje får forverret sykdommen sin i løpet av jobbtiden osv. Om du ønsker bedre vilkår for de uføre og jobb, så burde du jobbe for økte penger til gruppen ufør. Høyre kutter i alt som har med uføre å gjøre, inkludert de som vil prøve seg i jobb. Så lenge uføre blir sett på som bunnslammet i samfunnet, noe Høyre gjør, er det ikke sjans å tenke på dem som funksjonelle mennesker som kunne kommet seg i jobb om de fikk litt mer penger og midler til det. Høyre sine holdninger fører også til at arbeidsgivere ser på uføre som en gruppe ubrukelige mennesker og vil ikke ansette dem. Ironisk nok fører Høyre sine holdninger til at flere blir dyttet ut av samfunnet, fordi de som er uføre og syke blir sett på som "late" og ubrukelige. Anonymkode: 68f48...74f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Legene har vurdert deg som syk ut livet Det er faktisk ikke helt sånn det fungerer for å få innvilget uføretrygd. Det må være sannsynlig at funksjonsnivået ditt er for lavt til at du skal kunne klare å jobbe i en stillingsprosent som tilsier at du vil kunne forsørge deg selv, de neste ca 5–7 årene eller lenger. Det er ikke noe krav om at funksjonsnedsettelsen må være livsvarig. Reglene var litt annerledes før 2010, da uførepensjon var inndelt i tidsbegrenset uførepensjon og varig uførepensjon. Er ellers veldig enig i resten av innlegget ditt. Synes det er så synd at vi som dessverre har vært så uheldige å bli syke blir sett så ned på som det vi blir nå. Jeg har merket en stor endring i medias (og politikerenes) omtale av syke det siste tiåret. Selvfølgelig skal det være Ok at media og politikere diskuterer trygdeordninger, men jeg synes det oftere og oftere ligger en generell mistro og avsky under som skinner igjennom i bl.a. ordvalg. Og folk flest plukker jo opp dette, og over tid tar de til seg de holdningene som media sprer, og da blir det (som du sier) enda vanskeligere for oss å få en liten jobb. Det er en ond sirkel, og jeg forstår ikke politikernes logikk bak dette. Anonymkode: e1e0d...41b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå