AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Har en gutt som nærmer seg 4 måneder, blir 4 måneder den 12 juli. Leser om at babyer i denne alderen trenger ca 14-15 timer søvn per døgn. Men denne gutten her sover i snitt kanskje 7-8 timer per døgn og er mye urolig, grinete og overtrøtt.. Han sover forholdsvis greit om natta, legger seg gjerne ca klokken 22:00-23:00 og våkner 1-2 ganger for mat før han våkner igjen klokken 06:30.. Blir kanskje trøtt igjen klokken 08:30, og sovner fort, men sover gjerne 5-10 minutt før han våkner igjen. Dette gjentar han 3-4 ganger om dagen, dvs at han i løpet av en dag fra 06:30-22:00 sover 30-40 minutter. Noen som har vært borti noe liknende og har tips å komme med? Anonymkode: 8aba1...42e
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Kanskje kan det hjelpe å legge ham for natta litt tidligere? Et barn i den alderen begynner å få døgnrytme, og en kan forvente et mer sammenhengende strekk med søvn på natterstid. Kan du ellers gjøre noe for å forlenge dagsovingen? Mitt barn sov kun lengre dupper dersom han lå i vogn som var i bevegelse. I tillegg er du jo muligens i 4th mouth sleep regression, hvor mange opplever at søvnen blir dårligere en periode. Trøsten er at det går over etter en stund 😊 Anonymkode: 6c0ce...acc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 En så liten baby skal egentlig bare være våken i maks 1,5 timer i strekk. Mellom 1,5- 1,75 timer er vanlig fra 4 måneder. Se etter trøtthetstegn etter 1,5 time. Og når han våkner. Gi han litt tid. Han er mest sannsynlig ikke ferdig sovet. Dette hørtes slitsomt ut for store og små. Anonymkode: 9b9a7...24e 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Høres litt lite ut ja, min er omtrent på dagen like gammel og er midt inni 4 month regression nå. På dag betyr det bare en søvnsyklus om gangen, men de er gjerne på 30-45 minutter. Er det noe som forstyrrer kanskje? Er han for kald/varm? Sulten? Våt bleie? Blir han forstyrret av lyd eller lys? Min må ha white noise og mørkt rom, og det må være ca 2 timer siden hun våknet sist. Klarer såvidt å få henne til å sovne igjen etter en syklus midt på dagen, men jeg må jobbe litt for det, godtar liksom ikke at hun er våken og holder på opp til en halv time med å få henne til å sovne igjen. Klarer som regel å få til ca 3 timer på dagen, og da sovner hun kl 7 om kvelden men våkner fortsatt ganske ofte. Noen ganger veldig ofte, men det er vel litt av greia med denne perioden. Høres ut som om han kanskje trenger litt hjelp med å få til dagsoving bedre, da vil jeg tro han kanskje sovner tidligere på kvelden etterhvert også. Anonymkode: 05a54...70b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Min eldste har alltid sovet dårlig, begynte når han var få uker gammel. Fra han var 8-10 uker sov han gjerne bare 10 min i gangen 3-4 ganger pr dag. Veldig vanskelig å få til å sove og våknet hyppig. Viste veldig lite tegn på at han var trøtt(ikke gjespet han, ikke gned han seg i øynene eller var sutrete). Alltid hatt problemer med å få til gode søvnrutiner, mye pga av at han brukte timer på å sovne. Nå er han 11 og har fortsatt søvnproblemer. Har et par år nå mistenkt Adhd, ikke den hyperaktive typen, men varianten man kaller uoppmerksom type(tidl ADD) Han gjør det bra på skolen, problemene er størst hjemme, så vi sliter med å komme til hos Bup. Anonymkode: eac34...454
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #6 Skrevet 1. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En så liten baby skal egentlig bare være våken i maks 1,5 timer i strekk. Mellom 1,5- 1,75 timer er vanlig fra 4 måneder. Se etter trøtthetstegn etter 1,5 time. Og når han våkner. Gi han litt tid. Han er mest sannsynlig ikke ferdig sovet. Dette hørtes slitsomt ut for store og små. Anonymkode: 9b9a7...24e 👏👏👏 som jeg skulle skrevet det selv! hjelp hen i søvn, trenger hen trilling/bæring hva enn for lengre søvn så gjør det dere alle vil tjene på det i lengden! Anonymkode: c619e...133 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Oi, det var lite, ja. Hva gjør du for å få ham til å sove? Ikke hør på de som sier at du ikke må hjelpe babyen i søvn for å ikke skape uvaner. Det er viktig at babyen får nok søvn. Grinete, urolig og overtrøtt baby tyder på at han ikke får det. Min er 6 måneder nå, men kan fremdeles ikke være våken lenger men enn mellom 1,5 og 2 timer før overtrøtten kommer. Det blir gjerne fire lange trilleturer om dagen for å sikre nok søvn. Da hun var 4 måneder måtte vi ha 5-6 lurer. Anonymkode: 831c9...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje kan det hjelpe å legge ham for natta litt tidligere? Et barn i den alderen begynner å få døgnrytme, og en kan forvente et mer sammenhengende strekk med søvn på natterstid. Kan du ellers gjøre noe for å forlenge dagsovingen? Mitt barn sov kun lengre dupper dersom han lå i vogn som var i bevegelse. I tillegg er du jo muligens i 4th mouth sleep regression, hvor mange opplever at søvnen blir dårligere en periode. Trøsten er at det går over etter en stund 😊 Anonymkode: 6c0ce...acc Jeg har prøvd å legge han tidligere, men det blir da samme problemet som tidligere på dagen; han er lys våken etter 5-10 minutter og holder det gående i timesvis før han til slutt sovner i 22-23 tiden. Jeg har forsøkt å trille tur, men det samme skjer, han våkner etter 5-10 minutter og sovner ikke igjen 😕 Anonymkode: 8aba1...42e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: En så liten baby skal egentlig bare være våken i maks 1,5 timer i strekk. Mellom 1,5- 1,75 timer er vanlig fra 4 måneder. Se etter trøtthetstegn etter 1,5 time. Og når han våkner. Gi han litt tid. Han er mest sannsynlig ikke ferdig sovet. Dette hørtes slitsomt ut for store og små. Anonymkode: 9b9a7...24e Han er lys våken, øynene er vidåpne og han smiler, før han etter en stund blir helt ram og grinete igjen... Anonymkode: 8aba1...42e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt lite ut ja, min er omtrent på dagen like gammel og er midt inni 4 month regression nå. På dag betyr det bare en søvnsyklus om gangen, men de er gjerne på 30-45 minutter. Er det noe som forstyrrer kanskje? Er han for kald/varm? Sulten? Våt bleie? Blir han forstyrret av lyd eller lys? Min må ha white noise og mørkt rom, og det må være ca 2 timer siden hun våknet sist. Klarer såvidt å få henne til å sovne igjen etter en syklus midt på dagen, men jeg må jobbe litt for det, godtar liksom ikke at hun er våken og holder på opp til en halv time med å få henne til å sovne igjen. Klarer som regel å få til ca 3 timer på dagen, og da sovner hun kl 7 om kvelden men våkner fortsatt ganske ofte. Noen ganger veldig ofte, men det er vel litt av greia med denne perioden. Høres ut som om han kanskje trenger litt hjelp med å få til dagsoving bedre, da vil jeg tro han kanskje sovner tidligere på kvelden etterhvert også. Anonymkode: 05a54...70b Jeg klarer ikke å finne faktorer som plager han, og føler jeg har forsøkt alt 😢 Jeg har trillet tur, og fortsatt med å trille etter oppvåkning, men han sovner ikke igjen. Jeg har forsøkt å kjøre tur med bilen, men våkner etter 5-10 minutter. Jeg har prøvd å legge han i seng og vugge, samme resultat. Jeg har prøvd å holde han mens han sover, men våkner igjen. Jeg holder på å bli gaaaaal 🤯🤯 Anonymkode: 8aba1...42e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, det var lite, ja. Hva gjør du for å få ham til å sove? Ikke hør på de som sier at du ikke må hjelpe babyen i søvn for å ikke skape uvaner. Det er viktig at babyen får nok søvn. Grinete, urolig og overtrøtt baby tyder på at han ikke får det. Min er 6 måneder nå, men kan fremdeles ikke være våken lenger men enn mellom 1,5 og 2 timer før overtrøtten kommer. Det blir gjerne fire lange trilleturer om dagen for å sikre nok søvn. Da hun var 4 måneder måtte vi ha 5-6 lurer. Anonymkode: 831c9...7bd Jeg føler jeg har forsøkt alt 🤯 - Trilletur, lange turer både på asfalt og grus. Våkner etter kort tid og sovner ikke igjen, samme hvor lenge jeg triller. Har prøvd å stå klar ved vogn ved oppvåkning og trillet over dørstokk, hageslange osv, men sovner ikke igjen. - Kjøre tur med bilen, våkner etter kort tid. - Bæresele, sover ikke i det hele tatt. - Seng og vugge, våkner etter 5-10 minutter. - Holde hans mens han sover, sove inntil meg, på brystet.. Samme effekt, maks 10 minutter. Kan telle på en hånd antallet dupper som har vart lengre enn 30 minutter helt siden han ble født. Anonymkode: 8aba1...42e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler jeg har forsøkt alt 🤯 - Trilletur, lange turer både på asfalt og grus. Våkner etter kort tid og sovner ikke igjen, samme hvor lenge jeg triller. Har prøvd å stå klar ved vogn ved oppvåkning og trillet over dørstokk, hageslange osv, men sovner ikke igjen. - Kjøre tur med bilen, våkner etter kort tid. - Bæresele, sover ikke i det hele tatt. - Seng og vugge, våkner etter 5-10 minutter. - Holde hans mens han sover, sove inntil meg, på brystet.. Samme effekt, maks 10 minutter. Kan telle på en hånd antallet dupper som har vart lengre enn 30 minutter helt siden han ble født. Anonymkode: 8aba1...42e Huff, det høres slitsomt ut. Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha en effekt er å legge tidligere, gjennom hele dagen. Noen babyer viser ikke tegn på trøtthet før det allerede er for sent og de er overtrøtte. Og en overtrøtt baby sover mye dårligere og våkner lettere enn en passe trøtt baby. Hva skjer hvis du triller tur kl. 7:30 eller 8:00 i stedet for å vente til han blir trøtt klokka 8:30? Jeg ville prøvd å være konsekvent på at det skal gå maks 1,5 time fra oppvåkning til neste lur, så slipper du kanskje at han blir overtrøtt. Anonymkode: 831c9...7bd 4
Bokdamen Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Dette høres helt forferdelig tungt ut og han trenger tydeligvis hjelp med søvnen. Her var det også 1,5 timer våkentid som gjaldt ved fire mnd. Bæresele eller sjal, smokk i munnen, koseklut over øynene og knebøy til hun sovnet. Kunne ofte ikke sette meg ned, men gikk en tur hvis været var fint eller stod og svaiet foran TVen. Hvis hun begynte å røre på seg ble det knebøy igjen 🤪 Håper du får noen tips som funker for dere TS, jeg heier på deg 💪 3
lillemy100 Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Det høres utrolig slitsomt ut Jeg sitter i gyngestolen med babyen i bæresele og gynger for harde livet 😂 Da kan han sove opp mot én time...
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å finne faktorer som plager han, og føler jeg har forsøkt alt 😢 Jeg har trillet tur, og fortsatt med å trille etter oppvåkning, men han sovner ikke igjen. Jeg har forsøkt å kjøre tur med bilen, men våkner etter 5-10 minutter. Jeg har prøvd å legge han i seng og vugge, samme resultat. Jeg har prøvd å holde han mens han sover, men våkner igjen. Jeg holder på å bli gaaaaal 🤯🤯 Anonymkode: 8aba1...42e Oppsøke søvn ekspert? Google sove hjelp! Flere tar video konsultasjon. Reddet oss!uten skrike og pining for baby eller oss foreldre Anonymkode: c619e...133 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke å finne faktorer som plager han, og føler jeg har forsøkt alt 😢 Jeg har trillet tur, og fortsatt med å trille etter oppvåkning, men han sovner ikke igjen. Jeg har forsøkt å kjøre tur med bilen, men våkner etter 5-10 minutter. Jeg har prøvd å legge han i seng og vugge, samme resultat. Jeg har prøvd å holde han mens han sover, men våkner igjen. Jeg holder på å bli gaaaaal 🤯🤯 Anonymkode: 8aba1...42e Det skjønner jeg godt, slitsomt når hele dagen bare dreier seg om å få han til å sove. Det kan høres ut som om det er noe annet som plager han, det er normalt for aldren med korte små lurer men da litt lengre en du får til, ca 30 min. Ikke noe problemer med allergier, refluks, stramt tungebånd, låsninger etc? Hvis alt har blitt sjekket og det ikke er noen medisinsk grunn til problemet så ville jeg prøvd å innføre rutiner. Samme ritualet ved hver eneste leggetid, kos, pysj, sang inne på mørkt soverom ca 10 min før det har gått to timer siden siste oppvåkning, prøv å legge og vekke til samme tid hver eneste dag, legge bare på soverommet foreløpig. Pass på at han er mett og tørr på forhånd. Ville gitt det to uker og hvis ikke det blir noen bedring så ville jeg kontaktet en søvnekspert som foreslått over. Noen babyer er bare rutine babyer, men om det heller ikke funker så vil jeg anta det er en underliggende årsak. Anonymkode: 05a54...70b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #17 Skrevet 1. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, det høres slitsomt ut. Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha en effekt er å legge tidligere, gjennom hele dagen. Noen babyer viser ikke tegn på trøtthet før det allerede er for sent og de er overtrøtte. Og en overtrøtt baby sover mye dårligere og våkner lettere enn en passe trøtt baby. Hva skjer hvis du triller tur kl. 7:30 eller 8:00 i stedet for å vente til han blir trøtt klokka 8:30? Jeg ville prøvd å være konsekvent på at det skal gå maks 1,5 time fra oppvåkning til neste lur, så slipper du kanskje at han blir overtrøtt. Anonymkode: 831c9...7bd Vi har strevd litt i morgentimene med å levere storesøster i barnehagen, og det har kanskje derfor gått for lenge fra oppvåkning til første lur, i tillegg til at han ofte har sovnet i bilen, for så å våkne i det vi kommer hjem igjen. Nå har vi innført nye rutiner at far leverer i barnehagen tidligere, sånn at storesøster får være med fra dagen starter og lillebror og jeg får det litt roligere her hjemme. Skal prøve å la det gå maks 1,5 time før neste lur. Takk for gode innspill😊 Anonymkode: 8aba1...42e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 Maks 1,5 time våkenhet på 4 måneds baby. Men ligger han i babygym f.eks. kan det være enda mindre, pga. All stimuli. I tillegg holder de gjerne enda kortere mellom morgen og første Lur. Ville prøvd å legge han allerede etter 1 time til første. Jeg erfarer med min andre nå at dersom vi bommer en gang ila. Dagen med overtrøtthet, så sliter vi resten av dagen til det legges for natt. Kom deg inn i en slik rytme og se på klokka. Hold ut og, da ut utviklingssprang kan gjøre det vanskeligere, men da skal det funke når det er over. Og det går fint å legge før de viser mye ren til trøtthet. Min sovner av seg selv lett da. Mange tegn = jeg misser garantert søvntoger. Og her er også duppene på maks 5-10 minutter når han er overtrøtt ved leggingen. Søk på M.A.G.I. rytme Anonymkode: 23871...976 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå