Gå til innhold

Hvordan skal jeg kle min nyfødte vinterbaby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er førstegangsfødende med termin i Desember (16 uker på vei)  og ønsker å begynne innkjøp til baby allerede nå grunnet jeg vil få dårlig tid senere. Problemet er at jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe. Jeg skjønner at babyer trenger bodyer, strømebukser, sokker osv, men i og med at det vil være en vinterbaby så er jeg usikker på stoff og mengde klær som ikke er for varmt for babyen. Ingen av venninnene mine har barn enda, så jeg kommer hit for tips! Sikkert dumt spørsmål, men jeg trenger rett og slett hjelp til å lære meg hvordan jeg skal kle barnet. Jeg har lest på nettet, men det står så mye forskjellig. Noen mener ull er helt nødvendig, mens andre kilder mener det ikke er vits fordi det er så dyrt og babyen vokser fort. Ønsker derfor å høre erfaringene deres, hva har funker for dere?

:gravid::gullengel:

Anonymkode: 5fc94...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg likte veldig godt ullbodyer og underdeler til min vinterbaby. Han sov for det meste ute i vogn og vi trilla en del. Også greit med noe bomull for innetid. Et par gode ulldresser, tynn ullue, votter og fotposer er også kjekt. Gull med en god vinterpose i vogna, for å slippe så mye av- og påkledning. Vi ble også veldig glad i bilstolposen, men denne bruker man jo relatibt kort tid, så f0r vurdere hvorvidt man ønsler å investere i det

Anonymkode: f821c...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er førstegangsfødende med termin i Desember (16 uker på vei)  og ønsker å begynne innkjøp til baby allerede nå grunnet jeg vil få dårlig tid senere. Problemet er at jeg aner ikke hva jeg skal kjøpe. Jeg skjønner at babyer trenger bodyer, strømebukser, sokker osv, men i og med at det vil være en vinterbaby så er jeg usikker på stoff og mengde klær som ikke er for varmt for babyen. Ingen av venninnene mine har barn enda, så jeg kommer hit for tips! Sikkert dumt spørsmål, men jeg trenger rett og slett hjelp til å lære meg hvordan jeg skal kle barnet. Jeg har lest på nettet, men det står så mye forskjellig. Noen mener ull er helt nødvendig, mens andre kilder mener det ikke er vits fordi det er så dyrt og babyen vokser fort. Ønsker derfor å høre erfaringene deres, hva har funker for dere?

:gravid::gullengel:

Anonymkode: 5fc94...201

Ull varer lenger fordi det er mye mer elastisk enn bomull. Vår januarbaby var gjennomsnittlig stor og levde lenge på ullbody/silkebody i str. 60,  og strømpebukser i str 50 og 60. Gjør ikke noe om klærne er litt store de første ukene. Pleier å være 40% på safa på sparkjøp med jevne mellomrom og man får ullstrømpebukse for 60 kr og body for 120.

Ellers er det mye billige klespakker å kjøpe på finn.

Anonymkode: 0b98e...d01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en født i slutten av november og en født i desember. For meg var ull helt unødvendig i de aller minste størrelsene, men nyttig i størrelse 62-68 som passet i januar-februar når det gjerne er kaldere enn desember og mor og baby er klar for trilletur. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å gå mye på trilletur de aller første ukene, men jeg var i hvert fall ikke det med mine. Da sov de gjerne i armene mine i sofakroken hele dagen. 

Jeg ville kjøpt bomull i str. 50 og 56 - bodyer og strømpebukser/bukse med fot. Det blir gjerne mye flekker av bæsj og gulp i starten. Da synes jeg det var tungvint med ulltøy som må flekkbehandles og vaskes varsomt. Bomullstøy kan vaskes på 60 grader - veldig praktisk ved bleieeksplosjoner. 

En god vognpose er alfa og omega. Da holder det gjerne med vanlig innetøy med mindre det er veldig kaldt. Pluss et todelt ullsett, lue, votter og varme sokker. Bilstolpose er praktisk, men ikke nødvendig. Jeg hadde det med nr. 2. Med nr. 1 brukte jeg bare pledd i bilstolen, det fungerte fint det også. 

Anonymkode: a7b45...ad9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bli lokket til å kjøpe de søte dressene med hetter på, hetter er noe dritt til babyer. Funker ok i vogn, greit i bæresele men skal unngås i bilstol og er jo generelt sett bare klumpete. Eneste rådet jeg har. 

Anonymkode: 44bbf...321

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bli lokket til å kjøpe de søte dressene med hetter på, hetter er noe dritt til babyer. Funker ok i vogn, greit i bæresele men skal unngås i bilstol og er jo generelt sett bare klumpete. Eneste rådet jeg har. 

Anonymkode: 44bbf...321

Enig! 

Anonymkode: a7b45...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har foretrukket heldresser med glidelås da mine babyer spreller så mye at det går ikke an å kle på dem. 

Anonymkode: b1513...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til vinterbaby har en ulldress med glidelås vært helt super. Jeg har brukt de fra Lillelam og vært veldig fornøyd. Har brukt body+strømpebukse under og disse over. Mine barn er veldig varme, så oppe i voksiposen har det stort sett ikke vært behov for alt for mye klær😊

Anonymkode: 0aa1e...c43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får høstbaby men kjøper inn ting som kan brukes til vinteren. Her er planen å bruke mye ull og når vi skal ut døra så tar jeg på strikkaklær utenpå og oppi bilstolposen. Regner med jeg blir å bruke bilstol pose i vogna i starten slik at barnet ikke forsvinner helt nedi der. Føler man at det ikke er nok så kan man alltids legge et ullplett over barnet i posen. Skal også ha lammeskinn i bunnen på vogna. Vi drar ikke ut døra med mindre vi må når det er på det kaldeste, og skal vi noen plass så bruker vi bil som kan forvarmes til enhver tid. 

Anonymkode: b6ef4...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...