Gå til innhold

blærekatarr:( ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg tror nok jeg har fått blærekatarr, er slapp og daff, tisser hele tiden, og det svir som et helevte:( samtidig som det ikke kommer så mye på engang

hva gjør jeg? jeg jobber hver dag nå og har knapt nok tid til å gå til legen, man kanvel ikke bli sykemeldt for det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jovisst kan du det. Om du føler deg dårlig kan du vel bli sykemeld, men til legen må du om du ikke skal bruke egenmelding.

Noen tips fra en med erfaring:

Drikk appesinjuice eller juice fra andre sitrusfrukter. Massevis. Det sure i sitrusfrukter gjør at bakterier ikke trives så godt i blæren, og å drikke masse gjør at det ikke gjør så vondt å tisse. Drikk gjerne vann utenom juicen.

Og kom deg til lege. Ta med urinprøve, så slipper du å bruke tid på det hos legen.

God bedring.

Gjest trådstartern
Skrevet

men hva gjør jeg da? jeg jobber fra tidlig om morran til sent om ettermiddagen og legen rekker jeg ikke da--jeg kan kanskje få det til om jeg kommer litt senere på jobb.

menb nå er det skrekkelig vondt, har drukket så masse at jeg bor på do! og det er ufattelig vondt!!!!!! hvordan kommer natta til å bli;( og på jobb har jeg ikek muligheten til å løpe på toalettet hele tiden, samt at det gjør jo mye vondere når man er oppe å går. sitter man helt stille merker man ikke så mye til det...:( jeg jobber hele uken:(

Gjest Gjesta
Skrevet

Du har uansett krav på fri for å gå til legen, hvis du ikke drar til legevakten allerede i kveld. Hvis prøven gir utslag, vil du få en antibiotikakur som kurerer deg raskt og effektivt.

Gjest gaja ii
Skrevet

du må komme deg til lege så fort som mulig! hvis du går med blærekatar en stund kan betennelsen spre seg til nyrene og da havner du på sykehus! :(

det tar ikke noe som helst tid. bare ta med en tisseprøve og lever den i skranken. antibiotikakuren er utrolig effektiv :-)

Gjest Kveldsgjest
Skrevet

Du MÅ dra til legen! Du kan får nyreskader hvis du lar det gå for lenge. Ta med deg en urinprøve - for da går det fort hos legen, som nevn tidligere Jeg har vært innom legen med dette (uten prøve) og kommet ut derfra etter 10 minutter! De skjønner at dette er en hastesak - for det gjør veeeeldig vondt! Man får antibiotika og blir symptomfri neste dag, eller så blir i hvert fall jeg det! Det er sikkert forskjellig fra person til person.

Man skal drikke tranebærjuice eller spise tranebærkapsler, men ikke appelsinjuice eller annen juice. Sukkeret i juicen er namnam for bakteriene, men det går greit med tranebær pga noe jeg ikke husker:)

Det er kjempelurt å drikke MASSE vann, også som nevnt tidliger, og da mener jeg MASSE! Ikke bare litt mye, men MASSE! :) Da tynner du ut urinen, og så svir det ikke så mye...

Lykke til , og for guds skyld - kom deg til legen! Du må også innom én uke etter at du har vært til legen, men en ny urinrprøve for å sjekke at alle bakterier er tatt knekken på.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har i hvert fall blitt hjulpet med appelsinjuice, og tror på det. Men i dette tilfellet er det eneste som hjelper et legebesøk, fordi det virker som du har gått for langt med dette.

Jeg har gått for lenge med blærebetennelse, det utviklet seg til nyrebekkenbetennelse, og det var like før jeg ble innlagt på sykehuset. Kan bli veldig alvorlig og føre til nyresvikt om man ikke går til lege.

Jeg ville gått på legevakten. Det er ikke verdt å gamble med slikt.

Skrevet

Fikk dette da jeg var på jobb en gang. Eller det var da det ble helt j&%/. Ringte legen og kunne bare komme bort.

Tok urinprøve hos legen som hun legesekretæren testa med en gang. Så måtte jeg vente litt til den personen som var inne var ferdig så hun fikk sagt ifra til legen. Kom ut med en resept og det var det.

Og det kan du spørre om å få dra til legen å gjøre eller så får du bare ta ut egenmelding kan du si og da tipper jeg det er helt greit du drar i arbeidstia ;)

MEn ring legevakta du. Er det ganske stille der så er det fort gjort å stikke dit å få satt igang en kur da. MEn er det mye folk og mye alvorlige saker (hjerte og sånn) så er du nok ikke prioritert i køen akkurat.

Skrevet

Du komme deg til lege!

Jeg hadde urinveisinfeksjon uten jeg visste det (kjente ingenting) som utviklet seg til nyrebekkenbetennelse, ble sykmeldt i 4 uker og var inn og ut av sykehuset..Kunne ikke gjør noenting, gjorde vondt når jeg satt forlenge, sto forlenge, lå forlenge..

Dette var i januar i fjor, må ennå gå med urinprøve 1 gang i måneden, og får ennå utslag...

Ikke til å anbefale!

Gjest trådstartern
Skrevet

hm..... men jeg vil ikke bli sykemeldt for dette. jeg skal jobbe så masse, men jeg gruer meg vanvittig til jobb imorgen da jeg har store problemer med å gå og holde meg unna toalettet i lengre stunder.

men jeg fikk det idag, merket det ut på dagen idag egentlig, så så langt kan det ikke ha gått egentlig?!

Gjest Violetta
Skrevet

Du bestemmer jo til en viss grad selv om du blir sykemeldt eller ikke, legen kan ikke tvangssykemelde deg. :wink:

Kom deg til lege og få antibiotika, det hjelper fort på smertene. Du risikerer langvarig sykemelding og evt. innleggelse på sykehus, og sammenlignet med det er en snartur til legen småtterier. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde blærekatarr en gang, og det var aldri snakk om sykemelding. Jeg fikk antibiotika, og jeg mener å huske at jeg merket stor forskjell allerede dagen etter.

Gjest Lady-M
Skrevet

Har akkurat fåt blærekatarr selv, noe som jeg får vldig ofte. Begynte på antibiotika i går kveld og allerede i dag er jeg bedre. Juhu! Slippe å grue meg for å tisse.

Du må komme deg i til legen! Alle kan ta fri en time fra jobb for legetime.

Skrevet

Blærekatarr, eller urinveisinfeksjon somd et sikkert er, er lett å forebygge og helbrede selv.

Masse C vitamin piller, appelsin juice (sukker er nam til sopp ikke bakterier) tranbeærkaplser og tranebær juice.

Husk alltid å tisse etter sex, alltid tøm blæren helt, og aldri vent for lenge med å tisse.

Du har rett til å gå i legen i arbeidstiden, men får neppe sykemelding, går veldig fort over når man får behandling.

Gjest trådtstartern igjen
Skrevet

hm... vært på do mange ganger i natt en ikke dne sviingen sånn som i går...mye bedre.. ser an uover dagen. kanskje det hjalp med alt vannet?!

Gjest gjest1
Skrevet

Høres ut som det er det du har ja, men pass på at legen ikke gir deg for sterke medisiner hvis du har problemer med bivirkninger, for det fikk jeg, lå flatt ut 4 timer etter jeg tok tabletten og holdt på å spy hele tiden, kaldsvettet, helt jævlig var det :( Så husker jeg så klart ikke hva de hette heller, men legen sa han hadde dummet seg ut med å gi meg for sterke tabletter..

Skrevet

For de som har svart her som sliter med dette ofte har jeg et tips. Jeg også slet fælt og hadde urinveisinfeksjon flere ganger i året. De kom som sånn *knips*! Masse blod i urinene nesten med en gang.

Jeg fikk tips om å begynne med Hiprex. Det er på blå resept og jeg tar det hver dag. Forsurner urinen veldig. Jeg har ikke hatt det på 2 år! Bank i bordet!

Hør med legen!

Men husk; det er forebyggende for de som sliter veldig med dette.

Gjest trådtartern..igjen:(
Skrevet

jo det er der enda:( gjør enda vondt:( har vært på jobb idag og det var et helevte!!! løp på do hele tiden og det funket utrolig dårlig,m ble ikek så populært hos de andre som jeg jobbet med......

samtidig som jeg kaldsvettere hele tiden og føler meg rett go slett slapp......

:(

Skrevet
jo det er der enda:( gjør enda vondt:( har vært på jobb idag og det var et helevte!!! løp på do hele tiden og det funket utrolig dårlig,m ble ikek så populært hos de andre som jeg jobbet med......

For all del, dra deg til legen. Du har rett til fri for å dra dit i arbeidstiden.

Gjest Violetta
Skrevet

Du må komme deg til legen. Skjønner du ikke at dette kan bli veldig alvorlig dersom du venter lenger? Om du var en jeg kjente hadde jeg hentet deg og fulgt deg på legevakten med en gang. :-? Og ikke fortell meg at du ikke kan gå til legen fordi du må jobbe. Ingen er uunnværlig, og et legebesøk tar ikke så lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...