Gå til innhold

Vi med lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppstart Levaxin, kan man få forverring ved lav dose, 50mcg? Er mye mer sliten og nedstemt føler jeg. Våkner med hodepine og vart i flere dager nå. 

Noen som kun går på 50 i dose? Regner med den må økes. ?
Mine verdier er TPO as 558, T4 9,7, TSH 7,2, T3 3,6. Noen som har lignende verdier og ev hvilke sympt. ?

Hva unngår dere av mat og drikke?

Anonymkode: 43a92...cfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en del som ikke tåler levaxin eller trenger t3 i tillegg til t4 (en dyktig lege vil utfra prøvene kunne se hva du trenger). Jeg ble dårlig på levaxin og ble sengeliggende etter noen måneder på levaxin, fikk erfa i stede og ble så og si helt bra/symptomfri (gikk til privatlege tilslutt da fastlegen kun ville gi meg levaxin). 

Mat jeg holder meg unna eller spiser minimalt av er laktose, gluten og raffinert sukker. Spiser mye rene råvarer og lager det meste fra bunn av. Da fungerer jeg mye bedre og har gått ned på styrken på medisiner.

Anonymkode: 67699...13b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig å føle seg litt verre før man føler seg bedre. Om du har gått med lavt stoffskifte en stund, kan kroppen reagere litt rart på å endelig få tilført hormon. Noen kan også føle seg dårlig om de begynner på for høy dose. Jeg reagerte når jeg gikk fra 25mcg til 50mcg daglig. Så skiftet jeg til å ta 25mg daglig og 50mg 3 ganger i uken. Da reagert jeg ikke negativt lenger. Noen ganger må man øke dosen gradvis. 

Det kan også være at du er blitt bedre på en måte der du merker hvor dårlig du føler deg. For å si det sånn. Jeg hadde mindre fatigue etter noen måneder, men tilakslysten og motivasjonen dalte fordi jeg følte så godt hvor dårlig jeg følte meg. Før hadde jeg vært mer likegyldig zombie og gikk på autopilot.

Gi det et par måneder, i de fleste tilfeller blir det bedre og stabiliserer seg. 

Hodepine er vanlig den første uken eller to. Lurer jeg på om det kan ha sammenheng med at hjernen får mer tilgang på hormonet og begynner å jobbe bedre, noe som gir hodepine? Jeg ble raskt bedre i hodet, iallfall, og hadde noen dager med hodepine. 

Dose kommer an på vekt osv. Så det varierer fra person til person hvor mye man tar. 50mcg er en "god" dose som er nok for mange, men ikke for alle

Du har kanskje hashimoto siden TPO er så høyt? 

Unngår alt av hvete, også "glutenfri" hvete. 

Anonymkode: 34c12...d88

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lavt stoffskifte hele livet og aldri tenkt noe særlig over det. Har gått på Thyroxin og tar Levaxin nå - er vel d samme preparatet. Aner ikke noe om verdiene mine og har aldri lest meg særlig opp på temaet. Jeg skjønner visst ikke helt hvor stor virkning underfunksjonen har på andre. Glemmer ofte om jeg har tatt tabletten eller ikke, andre ganger tar jeg for mange. Later ikke til å ha annen effekt på meg enn at pulsen går kraftig opp ved overdosering. Jeg mener ikke å snakke ned folks utfordringer, men dere har kanskje først og fremst en depresjon? 

Anonymkode: 17705...7e9

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt lavt stoffskifte hele livet og aldri tenkt noe særlig over det. Har gått på Thyroxin og tar Levaxin nå - er vel d samme preparatet. Aner ikke noe om verdiene mine og har aldri lest meg særlig opp på temaet. Jeg skjønner visst ikke helt hvor stor virkning underfunksjonen har på andre. Glemmer ofte om jeg har tatt tabletten eller ikke, andre ganger tar jeg for mange. Later ikke til å ha annen effekt på meg enn at pulsen går kraftig opp ved overdosering. Jeg mener ikke å snakke ned folks utfordringer, men dere har kanskje først og fremst en depresjon? 

Da kan du ikke så mye om LS, det er kompleks sykdom og er ikke depresjon. Ja, man kan bli deprimert/nedstemt av LS, det er et av symptomene, men dette forsvinner når man blir riktig medisinert. Hvis du ikke har lest deg opp på sykdommen så kanskje greit å la vær å si sånt 😉

Hvis du tar for mye medisin så kan det gå over til høyt stoffskifte, der blant annet høy puls er et av symptomene. Det kan være mye vanskeligere å behandle enn LS, så du burde være forsiktig med å ta for mye. 

LS kan utarte seg helt ulikt fra person til person og ha ulike årsaker. Noen fungerer helt fint med kun levaxin (t4), andre må også ha t3 da konverteringen mellom t4 og t3 ikke fungerer optimalt. Enkelte blir ikke bra uansett. Årsaken kan være at skjoldbruskkjertelen ikke klarer å produsere nok hormoner (blant annet kreft, betennelse etc i kjertelen), hypofysen ikke gjør god nok jobb, jod mangel etc. 

Så vidt jeg vet så er thyroxine det samme som levaxin. Du har vært heldig som ikke har vært mer plaget med LS 😊

Anonymkode: 67699...13b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Hø? Hvor kom den konklusjonen fra? Depresjon har lite med stoffskifte å gjøre. Man kan for eksempel miste evnen til å føle mye glede når man har lite hormon, lavt stoffskifte. Men man får ikke lavt stoffskifte om man har en depresjon, heldigvis. Da hadde en betydelig andel av befolkningen hatt lavt stoffskifte

Høres ut som du muligens ikke burde gå på medisin. Om du tar lite medisin og ikke merker noe, så fungerer sannsynligvis stoffskifte ditt fint. I noen tilfeller begynner skjoldbukskjertelen å fungere normalt etter  flere år med lavt stoffskifte og man kan slutte ta medisinen. I andre tilfeller gir legen medisin når man har bare litt høye verdier, men er ikke egentlig syk. 

Du burde gå til legen og snakke om det, for feil bruk av stoffskiftemedisin kan økse sjansen for en rekke sykdommer og du kan risikere bli avlorlig syk på sikt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har gått på thyroxin og tar levaxin nå? Tyroksin er hormonet du mangler ved hypothyreose. Levaxin er preparatet du tar som inneholder kunstig fremstilt hormon, tyroksin. 

Over tiø ts: TSHen din er litt høy, så ta kontakt med legen. Du må mest sannsynlig øke dosen din. 

Selv tar jeg f.eks 150 mcgr daglig, men det er forskjellig frs person til person. 

Holder meg ikke unna matvarer. 

Anonymkode: addfe...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hø? Hvor kom den konklusjonen fra? Depresjon har lite med stoffskifte å gjøre. Man kan for eksempel miste evnen til å føle mye glede når man har lite hormon, lavt stoffskifte. Men man får ikke lavt stoffskifte om man har en depresjon, heldigvis. Da hadde en betydelig andel av befolkningen hatt lavt stoffskifte

Høres ut som du muligens ikke burde gå på medisin. Om du tar lite medisin og ikke merker noe, så fungerer sannsynligvis stoffskifte ditt fint. I noen tilfeller begynner skjoldbukskjertelen å fungere normalt etter  flere år med lavt stoffskifte og man kan slutte ta medisinen. I andre tilfeller gir legen medisin når man har bare litt høye verdier, men er ikke egentlig syk. 

Du burde gå til legen og snakke om det, for feil bruk av stoffskiftemedisin kan økse sjansen for en rekke sykdommer og du kan risikere bli avlorlig syk på sikt. 

Har ingen skjoldbruskkjertel, så skulle tro jeg trenger det, men takk for råd. Tar blodprøve i ny og ne, når jeg føler at jeg har tatt noenlunde riktig dose over noen uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig å føle seg litt verre før man føler seg bedre. Om du har gått med lavt stoffskifte en stund, kan kroppen reagere litt rart på å endelig få tilført hormon. Noen kan også føle seg dårlig om de begynner på for høy dose. Jeg reagerte når jeg gikk fra 25mcg til 50mcg daglig. Så skiftet jeg til å ta 25mg daglig og 50mg 3 ganger i uken. Da reagert jeg ikke negativt lenger. Noen ganger må man øke dosen gradvis. 

Det kan også være at du er blitt bedre på en måte der du merker hvor dårlig du føler deg. For å si det sånn. Jeg hadde mindre fatigue etter noen måneder, men tilakslysten og motivasjonen dalte fordi jeg følte så godt hvor dårlig jeg følte meg. Før hadde jeg vært mer likegyldig zombie og gikk på autopilot.

Gi det et par måneder, i de fleste tilfeller blir det bedre og stabiliserer seg. 

Hodepine er vanlig den første uken eller to. Lurer jeg på om det kan ha sammenheng med at hjernen får mer tilgang på hormonet og begynner å jobbe bedre, noe som gir hodepine? Jeg ble raskt bedre i hodet, iallfall, og hadde noen dager med hodepine. 

Dose kommer an på vekt osv. Så det varierer fra person til person hvor mye man tar. 50mcg er en "god" dose som er nok for mange, men ikke for alle

Du har kanskje hashimoto siden TPO er så høyt? 

Unngår alt av hvete, også "glutenfri" hvete. 

Takk for svar dere. Jeg har forsøkt Levaxin i kun noen få dager, til info. Jeg vet egentlig ikke selv, men jeg regner med det er Hashimoto jeg har. Fikk kun tilbakemelding på pasientsky fra fastlege. Lite info.. 

Skrevet

Jeg bruker 175 mcg pr dag, og det fungerer utmerket. Jeg har det som kalles medikamentindusert hypotyreose, dvs at det er en type medisiner jeg har brukt i mange år som gradvis har brutt ned skjoldbruskkjertelen min. Jeg vil si at stoffskiftet mitt er godt regulert. Har få symptomer, bortsett fra litt lavt energinivå i perioder.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er enkelt å opprettholde perfekt stoffskifte sålenge man spiser mye sunn mat og trener litt ..

Anonymkode: d274d...a44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og våkne om morgen med tørre øyne og ubehagelig å blunke da det er lite tårevæske samt tørr i munn. Er det et tegn på annen autoimmun sykdom- Sjøgrens? Tårevæsken kommer seg og blir bra nokså raskt. Munntørrheten blir og pitte litt bedre, kan spise vanlig mat, men tannlege bemerket også litt lite spyttproduksjon en gang. Uttalt tretthet over flere år. Men mulig det har vært LS.  Hva tror dere. Normalt eller Sjøgrens syndrom? Litt betvilende også siden symptomene mht øynene gir seg..? 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter..

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og våkne om morgen med tørre øyne og ubehagelig å blunke da det er lite tårevæske samt tørr i munn. Er det et tegn på annen autoimmun sykdom- Sjøgrens? Tårevæsken kommer seg og blir bra nokså raskt. Munntørrheten blir og pitte litt bedre, kan spise vanlig mat, men tannlege bemerket også litt lite spyttproduksjon en gang. Uttalt tretthet over flere år. Men mulig det har vært LS.  Hva tror dere. Normalt eller Sjøgrens syndrom? Litt betvilende også siden symptomene mht øynene gir seg..? 

Lavt stoffskifte vil jo synes på blodprøver. 

Anonymkode: 0fec1...b97

AnonymBruker
Skrevet
On 6/30/2020 at 10:01 PM, AnonymBruker said:

Har ingen skjoldbruskkjertel, så skulle tro jeg trenger det, men takk for råd. Tar blodprøve i ny og ne, når jeg føler at jeg har tatt noenlunde riktig dose over noen uker. 

Enten trenger du mindre dose og tilfeldigvis får nok, eller så vil du møte veggen etterhvert. Det vil være særs uheldig for deg, for etterhvert vil du ha for lite hormon i kroppen og du vil få så sterke plager at du vil slite med å fungere i hverdagen. Verste utfall av ubehandlet stoffskifte kan være død, men så lenge du får i deg noe hormon, så vil du nok bare føle deg for jævlig. Og når du har tatt for lite medisin lenge, så må du begynne å ta mer. Å få nok medisin i blodet tar månedsvis, så du reagerer å gjøre deg selv syk og du vil fortsette være syk i flere måneder fordi det tar veldig lang tid å tilføre kroppen nok hormon. Når du begynner på den første desen vil det ta 4-8 uker før du har full dose i kroppen. De færreste får den riktige dosen på første forsøk. Dvs at man øker dosen etter 8 uker og du må vente nye 8 uker på at den dosen skal fungere optimalt i kroppen. Om du saboterer deg selv når det gjelder medisin nå, så kan du risikere en prosess der du er syk i 12 uker eller mer mens du venter på at medisinen vil fungere. 

Stakkars leger som må forholde seg til pasienter som blir syke der det enkelt kunne unngås...

On 6/30/2020 at 10:42 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar dere. Jeg har forsøkt Levaxin i kun noen få dager, til info. Jeg vet egentlig ikke selv, men jeg regner med det er Hashimoto jeg har. Fikk kun tilbakemelding på pasientsky fra fastlege. Lite info.. 

Det vil ta 4-8 uker før du merker full effekt av medisinen. Du vil som regel merke forbedring rundt 2-3 uker. Hvor mye bedre du vil føle deg kommer an på hvor stor dosen er og hvor stor dose du vil trenge. Jeg følte meg litt bedre etter 2 uker, enda bedre 4 uker igjen. Følte meg så dårligere i 2 uker, men bedre enn før medisinen. Fikk ny, høyere dose og 2 uker etter der igjen merket jeg nok en forbedring, og igjen 4 uker etter ny dose. Prosessen er treg, men man blir som regel bedre med mindre man reagerer på medisinen man fikk og må bytte.

Ta medisinen på tom mage når du våkner opp (evt sett alarm 1 time før du våkner og ta den). Ikke spis eller drikk kalorier på 30-60 minutter etter du har tatt mesisinen. 1 glass vann til pillen er ok. 

Kosttilskudd og andre medsiner må ikke tas før det har gått minst 4 timer. Kosttilskudd og mat gjør at du tar opp mindre av medisinen. 

Det er vanlig å ta nye blodprøver rundt 4-8 uket for å sjekke om du må ha høyere dose. Sa legen du måtte ta ny blodprøve og når?

On 6/30/2020 at 11:52 PM, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det er enkelt å opprettholde perfekt stoffskifte sålenge man spiser mye sunn mat og trener litt ..

Anonymkode: d274d...a44

Dersom man har subklinisk stoffskifte, dvs litt forhøyede verdier, så kan det være det hjelper. Det fordi årsaken ikke alltid er at kroppen ikke kan produsere hormonet selv og det er andre faktorer som gir noe avvikende verdier. Faktorer som kan løses ved livsstil. Overvekt kan for eks gi noe forhøyede verdier for noen. 

Enkelte studier tyder på at de med subklinisk lavt stoffskifte ofte ikke blir bedre av medisiner og at medisiner er feil behandling for dem. Men dette er noe man diskuterer med lege. 

De med "vanlig" lavt stoffskifte kan dø uten medisinene sine. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Før dere fikk diagnosen, var symptomene konstante eller gikk det litt opp og ned?

Anonymkode: a7100...580

AnonymBruker
Skrevet

Symptomene utviklet seg gradvis. Noen av symptomene var bedre eller verre fra dag til dag. Men følte meg alltid dårlig. De første årene hadde jeg veldig milde plager og levde som normalt. Etterhvert utviklet jeg en sterk utmatthet der jeg ikke klarte drive med noe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 13 år. Startet med lav dose Levaxin og gikk sakte oppover. Bruker nå 100 mcg Levaxin. Jeg har en fastlege som ikke er så flink til å følge opp og så jeg må mase, noe jeg hater. Siste jeg tok blodprøver er vel for ca to år siden og da var alt bra. Men det siste året så har jeg utover dagen blitt veldig sliten og får sånn influensa-følelse i kroppen. Det kommer plutselig og varer ut ettermiddagen og kvelden. Neste dag er jeg like fin igjen. Hver eneste dag har jeg hatt det sånn. Det blir borte med paracet eller ibux, men jeg kan ikke ta det hver dag.

Kan det være stoffskiftet? Synes det er så rart at det kommer utover ettermiddagen også hver eneste dag. Jeg har nevnt det for fastlegen, men han snakket det bare bort. 

Anonymkode: 57870...0bc

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 13 år. Startet med lav dose Levaxin og gikk sakte oppover. Bruker nå 100 mcg Levaxin. Jeg har en fastlege som ikke er så flink til å følge opp og så jeg må mase, noe jeg hater. Siste jeg tok blodprøver er vel for ca to år siden og da var alt bra. Men det siste året så har jeg utover dagen blitt veldig sliten og får sånn influensa-følelse i kroppen. Det kommer plutselig og varer ut ettermiddagen og kvelden. Neste dag er jeg like fin igjen. Hver eneste dag har jeg hatt det sånn. Det blir borte med paracet eller ibux, men jeg kan ikke ta det hver dag.

Kan det være stoffskiftet? Synes det er så rart at det kommer utover ettermiddagen også hver eneste dag. Jeg har nevnt det for fastlegen, men han snakket det bare bort. 

Kroppen trenger hormonet for å fungere, dess mer du driver med, dess mer hormon trenger kroppen. Så det gir mening at du vil miste piffen når du har drevet med noe hele dagen. Jeg er i en begynnende fase medisinering, og jeg kan føle god energi og ovenpå... frem til jeg jeg går i en oppoverbakke i 30 min. Da kan jeg plustelig føle meg helt utmattet og dårlig i flere timer. Så om du har litt for lite hormon tenker jeg at du kan oppleve det samme, bare mildere og du kan gjøre mer aktivitet før du kjenner det. 

Neste dag har du fått hvilt og føler deg bra igjen. Det kan selvsagt være noe helt annet, da. Du burde iallfall ta blodprøver igjen om det er 2 år siden sist. 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen trenger hormonet for å fungere, dess mer du driver med, dess mer hormon trenger kroppen. Så det gir mening at du vil miste piffen når du har drevet med noe hele dagen. Jeg er i en begynnende fase medisinering, og jeg kan føle god energi og ovenpå... frem til jeg jeg går i en oppoverbakke i 30 min. Da kan jeg plustelig føle meg helt utmattet og dårlig i flere timer. Så om du har litt for lite hormon tenker jeg at du kan oppleve det samme, bare mildere og du kan gjøre mer aktivitet før du kjenner det. 

Neste dag har du fått hvilt og føler deg bra igjen. Det kan selvsagt være noe helt annet, da. Du burde iallfall ta blodprøver igjen om det er 2 år siden sist. 

Takk for svar. Ja, jeg får be om nye prøver etter sommeren. Men tenker du at det kan være at jeg har for lav dose med Levaxin? Det er så kjipt og kanskje måtte forandre på medisineringen da det tar så lang tid å finne riktig dose. Jeg er sensitiv på å øke for mye, får veldig fort hjertebank og høy puls. Men om jeg må det så får det bare tas forsiktig, sånn er det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...