Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei frøken på 3 uker, og hun er så utrolig urolig. Eller, urolig er kanskje ikke ordet - for hun gråter lite. Det er mer stønning hele tiden. Nå har jeg prøvd i fire timer på å få henne til å sove. Hun klarer å sovne helt inntil meg, mens jeg holder på sutten - for den drar hun ut hele tiden. Og når jeg da legger henne ned må jeg holde en hånd på hendene hennes og en hånd på sutten. Fem minutter etter jeg fjerner hendene mine, så begynner hun å kave igjen og vekker seg selv. Det virker som kroppen hennes kjemper i mot søvn, rett og slett. Det er sjelden hun faller i dyp søvn. Det er alltid lyder og bevegelser.

Når hun er på fanget er hun aldri rolig. På brystet vil hun løfte nakken for å kikke, i armene fekter hun med armer og ben, på knærne gjør hun det samme. Jeg har prøvd å svøpe, noe hun ikke liker. Jeg bruker så utrolig mye energi på å "holde ho fast", for hun er så sterk i tillegg. Prøver å gå med henne for å se om hun roer seg, og svetten renner av meg etter noen runder rundt i stua 🙈

I og med hun ikke gråter har jeg tenkt at hun bare er aktiv. Men det må jo være grenser.. Begynner å lure på om det kan være noe som er vondt for henne, uten at hun gråter? Hun spiser godt og har normale bleier. Noe gulp, men ikke ille. 

Noen som har erfaringer med vondter hos babyer, uten at de gråter? Eller er hun mest sannsynlig bare ei veldig aktiv ei?

Anonymkode: 3ce5e...7af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde mye at det samme. Her var det låsninger i nakken hos mini som var årsaken. Dro til behandling for dette og fikk tilbake tilnærmet ny baby :)

Anonymkode: 685b4...443

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde mye at det samme. Her var det låsninger i nakken hos mini som var årsaken. Dro til behandling for dette og fikk tilbake tilnærmet ny baby :)

Kiropraktor det da? 🙂 Har tenkt tanken selv, i og med hun er tatt med keisersnitt. Og storesøsteren hennes fikk løsninger etter det, men da var det mye gråt og en annen type urolighet, så utelukket det litt igjen. Må få bestilt en time! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kiropraktor det da? 🙂 Har tenkt tanken selv, i og med hun er tatt med keisersnitt. Og storesøsteren hennes fikk løsninger etter det, men da var det mye gråt og en annen type urolighet, så utelukket det litt igjen. Må få bestilt en time! 

Vi gikk til fysio :)

Vet ikke hvor i landet du er men om du er i nærheten av Oslo så anbefaler jeg virkelig Ute på https://www.barnasfysioterapeut.no/

AnonymBruker
Skrevet

Noen land svøper små babyer for å hindre dem i å kave seg opp og vifte sånn med armer og ben at de vekker seg selv og våkner. De minste babyene er vant til trange forhold fra da de lå i livmoren, og denne nye friheten der armer og bein flyr til alle kanter uroer dem. 

Les mer på nettet, søk på "svøpe baby". Du finner mye lesestoff, og faktisk ferdigsydde tekstiler til svøping selges mange plasser.

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyhelse/svope-baby-2373639

Anonymkode: 2754e...9d3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor i landet du er men om du er i nærheten av Oslo så anbefaler jeg virkelig Ute på https://www.barnasfysioterapeut.no/

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen land svøper små babyer for å hindre dem i å kave seg opp og vifte sånn med armer og ben at de vekker seg selv og våkner. De minste babyene er vant til trange forhold fra da de lå i livmoren, og denne nye friheten der armer og bein flyr til alle kanter uroer dem. 

Les mer på nettet, søk på "svøpe baby". Du finner mye lesestoff, og faktisk ferdigsydde tekstiler til svøping selges mange plasser.

https://www.klikk.no/foreldre/baby/babyhelse/svope-baby-2373639

Anonymkode: 2754e...9d3

Vi har svøpepledd og prøvd dette fra fødslen av, men hun blir sinna når hun ikke får armene fri 🙈 men takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke Oslo desverre, men får kanskje høre med helsestasjonen om de har noen tips til flinke fysioterapauter her 🙂

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en urolig baby og senere barn. Veldig sterk, tidlig ute motorisk, sov lite, mye bevegelser osv, men glad, fornøyd og frisk som en fisk. Det var ganske krevende. 

I barnehagen reagerte de på uroen hans, og på barneskolen fikk han diagnosen adhd. Jeg kjønte fra fødselen av at det var noe anerledes med han, men fikk heletiden høre at han roer seg ned når han blir så så gammel..... Det stemte ikke akkurat. 

Nå betyr jo ikke det at min erfaring stemmer med ditt barn, men tenkte det var greit å dele 😊

Anonymkode: d9437...6e1

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en urolig baby og senere barn. Veldig sterk, tidlig ute motorisk, sov lite, mye bevegelser osv, men glad, fornøyd og frisk som en fisk. Det var ganske krevende. 

I barnehagen reagerte de på uroen hans, og på barneskolen fikk han diagnosen adhd. Jeg kjønte fra fødselen av at det var noe anerledes med han, men fikk heletiden høre at han roer seg ned når han blir så så gammel..... Det stemte ikke akkurat. 

Nå betyr jo ikke det at min erfaring stemmer med ditt barn, men tenkte det var greit å dele 😊

Anonymkode: d9437...6e1

Litt det samme foreløpig her; både jordmødrene på sykehuset og helsestasjonen i ettertid har sagt at hun er ekstremt sterk og "våken" i blikket til å være nyfødt. Og det er jo fint og bra det, men utrolig krevende når de er så små. Lettere når de interesserer seg for litt leker og slikt etterhvert 🙈

Får sjekke hos fysioterapeut for låsninger, og ta det derfra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...