AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #23 Skrevet 30. juni 2020 Med tanke på at testen tar for seg rasisme, diskriminering pga religion osv på de andre delene: På del nr 3, hvorfor er man mindre privilegert hvis man er alt annen enn øst asiatisk eller hvit? Er man privilegert som hvit/øst asiatisk av andre grunner enn økonomi, fordommer, rasisme, politikk? Bare det å bo i Norge, er et privilegium. Uansett hvilken farge du er, eller hvem du er, så er du mer privilegert enn de fleste i USA. Så den testen passer ikke så bra for Norge. Anonymkode: d0e40...269 2
Kittykat Skrevet 30. juni 2020 #25 Skrevet 30. juni 2020 (endret) Endte på + 8, med -3. Testen er altfor amerikansk. Så og si alt på minus siden fikk meg til å reagere. Alle punktene der var ille. Jeg er en 42 år gammel etnisk norsk kvinne som lever i Norge, så jeg har vært privilegert siden dagen jeg ble født. Jeg vant lotteriet da jeg ble født i Norge. Jeg slipper å bekymre meg for fattigdom, krig, gå sulten, være hjemløs m.m. Endret 30. juni 2020 av Kittykat 1
Jegerikkeminskyld Skrevet 30. juni 2020 #26 Skrevet 30. juni 2020 Dette var jo helt tydelig ment for amerikanske forhold, hvor ting er veldig forskjellig fra Norge. Jeg stoppet ved punkt 7 fordi det var så lite som stemte med den verden jeg ser rundt meg. Ved et par punkter klarte jeg ikke engang å finne noe som tilsvarte. Må bare si meg enig med de over her i at det å bli født i Norge gjør meg priviligert i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #27 Skrevet 30. juni 2020 Jeg fikk 15. Kommer absolutt ikke fra en rik familie, Men en trygg god og stabil familie. Jeg vet at jeg er utrolig heldig, og at jeg alltid har foreldrene mine bak meg dersom noe skulle skjedd meg. Nå er jeg voksen og har egne barn, og ønsker at mine barn skal få en like trygg og fin oppvekst som jeg selv hadde. Anonymkode: 67823...7ca
Gjest theTitanic Skrevet 30. juni 2020 #28 Skrevet 30. juni 2020 Noen lurer seg selv når de får +14... , Ellers så regner vi veldig ulikt. Jeg fikk -2, men hoppet bukk over spørsmål fra amerikansk målestokk.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #29 Skrevet 1. juli 2020 16 timer siden, theTitanic skrev: Noen lurer seg selv når de får +14... , Ellers så regner vi veldig ulikt. Jeg fikk -2, men hoppet bukk over spørsmål fra amerikansk målestokk. Jeg måtte lese sakte gjennom på nytt nå når mange svarer lavere, og jeg også så din påstand her. Jeg er fortsatt på 14. Og kan helt ærlig og gjennomtenkt stå for alle svar. I kolonne 1 har jeg nei på, 3) vi har aldri hatt fast hjelp i huset da jeg vokste opp, jeg teller ikke med de som er leid inn her og der 5) jeg har ikke skrevet brev som påvirker politiske valg 6) jeg er ikke mann 11) jeg gikk ikke på privatskole 12) jeg fikk ikke sponset høyere utdannelse, og hadde heller ingen forventning om det. I kolonne 2 var det absolutt ingen skritt tilbake. Jeg har aldri opplevd misbruk, stygge kommentarer eller diskriminering. Foreldrene mine er høyt utdannede, har et stabilt forhold, og har gitt meg alle muligheter. Jeg har aldri hatt misbrukere av alkohol/stoff (ikke en gang røykere) i omgangskretsen min, og heller aldri hatt noen i familien eller omgangskrets som går på trygd, såvidt jeg vet. Så 14. Anonymkode: 9e60f...098
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #30 Skrevet 1. juli 2020 Wow..endte bare på +4? Så den stemmer ikke helt, for jeg er kjempepriveligert (og jeg vet det). Men som mange sier, denne funker ikke for nordmenn. For hver gang jeg måtte trekke fra 1 så tenkte jeg bare, "so what? jeg bor jo i Norge" Vi er heldige Anonymkode: 3a39c...889
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #31 Skrevet 1. juli 2020 Problemet med denne logikken, Ts, er at enhver som er innenfor Norges grenser og har oppholdstillatelse er så sinnsykt mye mer priviligert enn de fleste andre her i verden at selv om vi skulle ta 200 skritt tilbake på grunn av kjønn, oppvekst, utdannelse, økonomi, helse +++ så er vi flere tusen skritt foran våre «likemenn» utdanningsmessig, helsemessig, kjønnsmessig etc i u-land. Som feks USA. vi gjør godt i å huske at vårt nivå av privilegert er tilnærmet uendelig. Anonymkode: f1895...1cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå