Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har forsøkt å bli gravide i 1 år. Jeg tok noen blodprøver i januar allerede da søstra mi har brukt lang tid på å bli gravid tidligere (men har flere barn nå). Alt så fint ut der. Nå har mannen bestilt seg time til lege for å sjekke sædkvalitet, og jeg er så redd for at han skal være steril :icon_frown: Hvor vanlig er egentlig dette? Vet at 1 år ikke er sååå lenge å prøve, men vi er begge over 30 år og jeg kjenner jeg har en smule panikk!

En liten utblåsning fra meg.....

Anonymkode: f6612...440

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært på ultralyd? Blodprøver i seg selv sier jo ikke stort. 

Anonymkode: d08ba...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært på ultralyd? Blodprøver i seg selv sier jo ikke stort. 

Ikke ultralyd nei, kun sjekket FSH og LH....:sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å være steril er ganske liten. Men det er desverre mange menn som er det. Vi prøvde i 1 år uten at noe skjedde. Jeg har ett barn fra ett tidligere forhold så for oss visste vi at jeg kunne bli gravid så vi sjekket sæden hans

Det viste seg at han var 100% steril. Ikke en eneste sædcelle verken i sæden eller i testiklene. Dette kom som ett sjokk på oss men vi fant fort ut at vi ønsket å gå for donor. 

Men nå sliter jeg med å bli gravid med donorsæd, hvorfor? Vet vi ikke. Men vi har gått gjennom 11 ivf forsøk og skal igang med vårt 12 forsøk i august. Funker ikke dette, skal vi heller prøve å adoptere 

Anonymkode: 1095d...431

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må nesten ultralyd til for å se om alt står bra til. Merkelig å bare ta blodprøver. 

AnonymBruker
Skrevet

Et anna spm sånn på siden her😂

når tok han sædtest og når forventer dere svar?😌

Anonymkode: 42807...2a5

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et anna spm sånn på siden her😂

når tok han sædtest og når forventer dere svar?😌

Anonymkode: 42807...2a5

Neste uke skal han ta test, bare gruer meg så sykt 😦

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må nesten ultralyd til for å se om alt står bra til. Merkelig å bare ta blodprøver. 

Ja, vet at BP ikke er noe garanti for at alt er ok med meg heller. Men har regelmessig mens osv også, så ting er tilsynelatende bra. Men får mannen nå en bra test så blir det jo videre utredning av meg :)

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kun FSH og LH er jo nesten ingenting... Vanlige blodprøver ved mistanke om barnløshet er mer omfattende. Jeg ville ha snakket med fastlegen: å være prøver i 1 år uten å lykkes gir rett til utredning!
Vi valgte å gå privat. Mannen sjekket sædkvalitet, og fikk svar samme dag. Det var deilig å slippe enda mer ventetid.

Anonymkode: f8f5d...224

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket de ikke østradiol og AMH også?

Anonymkode: 775c2...a40

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket de ikke østradiol og AMH også?

Østradiol ble vel sjekket, men ikke AMH selv om jeg spurte om den spesifikt da søstera mi slo lavt ut på den. Fastlegen hadde ikke hørt om den blodprøven...🤔 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Fastlegen hadde ikke hørt om den blodprøven...🤔 

Herregud 😒

Anonymkode: f8f5d...224

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Østradiol ble vel sjekket, men ikke AMH selv om jeg spurte om den spesifikt da søstera mi slo lavt ut på den. Fastlegen hadde ikke hørt om den blodprøven...🤔 

Ettersom jeg forstår er AMH ikke så viktig. Og det beviser jo også søsteren din, som har fått flere barn tross lav AMH. Men rart at fastlegen ikke hadde hørt om prøven. Hvis du ønsker mer undersøkelser kan du be om å bli henvist til gynekolog.

• 1 måned senere...
Skrevet

Update! Mannener testet og alt var tipp topp. Jeg er henvist og venter på time. Fint å være i gang og så godt å vite at mannen fungerer utmerket :nori:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...