Gå til innhold

Korona og klemming

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All fysisk kontakt mellom mennesker burde for lengst forbys og gjøres straffbar, med unntak av fødsel og amming-.

Anonymkode: bf4a4...85b

Blir ikke mange fødsler uten det man må gjøre først. Og det innebærer gjerne tett kontakt 🙂 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Det blir ganske sikkert en ny smitte-boom etter som smitteverntiltakene reduseres og folks adferd blir mer likegyldig. Så lenge viruset er påvist minst 5 meter unna en person (og 20 meter fra en syklist), burde minsteavstand mellom mennesker lovfestes til alltid å være minst 5 meter, med unntak for nyfødte babyer. Mindre avstand enn dette må pådømmes som en forbrytelse med store bøter, eventuelt fengselsstraff til følge.

Selv om jeg vet at du troller, men hvordan forestiller du deg at legene skal behandle pasienter 5 meter unna dem? Det kan bli interessant 😄 😄 

Anonymkode: 5a1d1...12e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Blir ikke mange fødsler uten det man må gjøre først. Og det innebærer gjerne tett kontakt 🙂 

Han mener at man kan ha assistert befruktning. Men da må man jo sette inn befruktet egg først, og da kan man ikke holde 5 meter avstand 😄 

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 20.57, Collan skrev:

Kom på tre [edit: skrev først to] spørsmål jeg burde ha stilt deg i mitt forrige svar:

1. Fins det medisiner som gir god effekt mot Covid19? Svaret er nei. Det er oppdaget at er kortisonpreparat (har glemt navnet akkurat nå) gir ganske god effekt hos noe sånt som 1/8 av pasientene med alvorlig sykdomsforløp.Videre er det på det rene av blodplasma fra folk som har hatt Covid19 og som har mye immunstoffer kan overføres til syke, de syke blir da oftere friske og raskere friske. Kapasiteten for plasmabehandling er imidlertid svær begrenset; den avhenger av at vi har folk som har overlevd Covid19, som har antistoffer og som er villige til å donere blod. Selv om en del er villige er det begrenset hvor ofte og hvor mye de kan donere. Så hvis du skulle bli alvorlig syk er pustehjelp, enten med bare oksygenslange i neseborene eller respirator, det beste du kan håpe på.

2. Fins det en effektiv vaksine? Nei. Det er noen vaksiner som er på forsøksstadiet, hvis de overhodet blir godkjente for den allmenne befolkningen skjer det tidligst mot slutten av 2020, og nok doser til større andeler av befolkningen vil ikke være tilgjengelig før langt ute i 2021. 

3. Har viruset forsvunnet av seg selv? Nei, det er nye som blir smittet hver dag, selv her i Norge hvor vi har hatt svært kraftige tiltak og har god smittesporing. Det viser at dette er et virus som smitter lett mellom mennesker. Det vil det fortsette å gjøre så lenge tilstrekkelig mange ikke overholder smittevernreglene. Jeg sier ikke at alle de som er blitt smittet ikke har overholdt smittevernreglene, mange har sikkert bare hatt veldig uflaks og/eller har en bosituasjon som gjøre det vanskelig å overholde smittevernreglene helt. Under finværet de siste ukene har jeg sett mange ungdomsgrupper i parkene som sitter tett, om en der hadde vært smittet ville vedkommende fort ha spredd det i hvert fall til de som satt nærmest. 

Så lenge svaret på disse spørsmålene er nei burde det være klart for enhver idiot at vi må fortsette med sosial distansering og god hygiene. 

Det kan bli et problem for dem som ikke har noe kjernefamilie i huset sitt. Statistikken viser at 40 prosent av Norges befolkning bor alene. Det vil si at nesten halvparten av nordmenn vil være frarøvet all form for fysisk kontakt i ubestemt tid. Man kan heller ikke etablere noen nye forhold uten kontakt, slik at man risikerer å gå singel i flere år og vips! så er man ikke fruktbar når man igjen får lov til å ta på et annet menneske. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 21.13, tussi84 skrev:

Jeg tror at dette viruset etterhvert kommer bare til å bli som alle andre virus vi må forholde oss til. Vi må godta at enn kan bli smittet av det på lik linje som andre virus knyttet til forkjølelse, influensa eller omgangssyke. At noen dør vil vi også etterhvert godta, da det er helt normalt at noen dør pga sykdom. Spes eldre og syke, selv om det er noen unntak.  

Jeg tror ikke viruset kommer til å bli borte selv om man skulle få behandlingen mot det. Selv med vaksiner og behandling så kommer noen til å dø uansett.

Når ble vi så opptatt av at døden skal unngås for en hver pris, når det å dø av sykdommer alltid har vært en naturlig del av livet. 

Nettopp. Folk blir nektet nødvendig behandling mot mange forskjellige sykdommer fordi det er for dyrt. Det blir gjort mange avveininger hver dag om en eldre person skal leve eller ikke - skal man trekke ut ledninga på pustemaskinen eller skal man vente litt til? Skal man ta keisersnitt eller la kvinnen føde vaginalt, selv om det siste er forbundet med svært stor risiko? Skal man redde babyer ned i uke 24 eller la være? 

Det rare er at det er kun koronapasienter som skal overleve for enhver pris. Folk som har kreft, hjerteinfarkt osv er det ikke så nøye med. Den dagen jeg leste at flere sykehus utsatte cellegiftbehandling til kreftpasienter fordi de ventet inn store mengder med koronapasienter og hold av plasser for dem, sluttet jeg å ta det hele seriøst. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Folk blir nektet nødvendig behandling mot mange forskjellige sykdommer fordi det er for dyrt. Det blir gjort mange avveininger hver dag om en eldre person skal leve eller ikke - skal man trekke ut ledninga på pustemaskinen eller skal man vente litt til? Skal man ta keisersnitt eller la kvinnen føde vaginalt, selv om det siste er forbundet med svært stor risiko? Skal man redde babyer ned i uke 24 eller la være? 

Det rare er at det er kun koronapasienter som skal overleve for enhver pris. Folk som har kreft, hjerteinfarkt osv er det ikke så nøye med. Den dagen jeg leste at flere sykehus utsatte cellegiftbehandling til kreftpasienter fordi de ventet inn store mengder med koronapasienter og hold av plasser for dem, sluttet jeg å ta det hele seriøst. 

Det siste du sier der gjorde meg forbanna selv. Alt skulle bli utsatt pga corona. Noen pasienter og sykdommer kan riktignok vente med behandling, men ikke alle sykdommer kan vente med behandling. Å ikke gi cellegift til kreft pasienter kan utgjøre forskjeller mellom liv og død på et senere tidspunkt/kreften utvikler seg fortere. For meg er alle potensielle dødelige sykdommer likestilt. Syns det er verre at foreldre feks hadde mistet sitt barn i kreft, enn at en eldre person dør av corona. 

• Liker 5
Skrevet
På 30.6.2020 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Vanlige oppegående folk tror det bare er å klemme i vei nå. Jeg blir så oppgitt!! Noen spør hvertfall før de klemmer, men synes bare det er så RART at de tror dugnaden er over og at nå er det «lov» å klemme igjen.. Og selv om det ikke er forbudt, så er det ikke dermed sagt at det er LURT..

Jeg liker klemming i utgangspunktet, men opplever at noen venner har sagt at de synes det er deilig å slippe all klemmingen. Det overrasker meg. Men alle liker det jo ikke til vanlig heller..

Anonymkode: 204b8...1d1

Sykt digg å slippe denne klemmingen. Men jeg så noen rett utenfor en busstopp traff hverandre og gav hverandre en klem og jeg tenkte heey. Det var vel ikke så lurt

Skrevet
20 minutter siden, tussi84 skrev:

Det siste du sier der gjorde meg forbanna selv. Alt skulle bli utsatt pga corona. Noen pasienter og sykdommer kan riktignok vente med behandling, men ikke alle sykdommer kan vente med behandling. Å ikke gi cellegift til kreft pasienter kan utgjøre forskjeller mellom liv og død på et senere tidspunkt/kreften utvikler seg fortere. For meg er alle potensielle dødelige sykdommer likestilt. Syns det er verre at foreldre feks hadde mistet sitt barn i kreft, enn at en eldre person dør av corona. 

Rart at koronasyke skal være så mye mer verdt enn andre syke.

I slutten av april hadde vi ifølge VG reddet 900 liv, mens kostnaden da ifølge Debatten NRK var på ca 400 milliarder. Det ga en pris på godt over 400 millioner pr reddet liv.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute

Men en kreftbehandling til 1,5 millioner vil ikke staten betale....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fikk-dodsdom-i-norge_-men-ble-kreftfri-i-usa-_-na-kjemper-hun-for-etterbehandling-1.15018044

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Sykt digg å slippe denne klemmingen. Men jeg så noen rett utenfor en busstopp traff hverandre og gav hverandre en klem og jeg tenkte heey. Det var vel ikke så lurt

Nå har vel FHI sagt at klemming er ok igjen, med forbehold om at det er folk man henger med til vanlig, og som stort sett er de samme hver gang. 

Anonymkode: 100e9...d38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Krantz95 skrev:

Rart at koronasyke skal være så mye mer verdt enn andre syke.

I slutten av april hadde vi ifølge VG reddet 900 liv, mens kostnaden da ifølge Debatten NRK var på ca 400 milliarder. Det ga en pris på godt over 400 millioner pr reddet liv.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Xg1w0r/hadde-vi-gjort-som-sverige-ville-norge-vaert-ille-ute

Men en kreftbehandling til 1,5 millioner vil ikke staten betale....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fikk-dodsdom-i-norge_-men-ble-kreftfri-i-usa-_-na-kjemper-hun-for-etterbehandling-1.15018044

nok engang - nedstengingen ble gjort for å redde helsevesenet fra å kollapse - ikke for å redde de 900 istedet for noen andre. Du kan ikke trekke en slutning fra en utregning VG gjør, til en beslutning regjering gjorde. Du kunne hatt veldig godt av et kurs i logikk og gyldig argumentasjon.

Anonymkode: a7d1e...10f

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nok engang - nedstengingen ble gjort for å redde helsevesenet fra å kollapse - ikke for å redde de 900 istedet for noen andre. Du kan ikke trekke en slutning fra en utregning VG gjør, til en beslutning regjering gjorde. Du kunne hatt veldig godt av et kurs i logikk og gyldig argumentasjon.

Men hvorfor åpnet ikke regjeringen opp mer når de så at helsevesenet ikke ville kollapse? Siste tre måneder har sykehusinnlagte bare gått nedover, men det eksisterer fortsatt tiltak som koster penger....

Jeg vil si at argumentet med helsevesen-kollaps ble borte ca i slutten av april.

Så jeg mener fortsatt at regjeringen bruker mye mer penger på å redde koronasyke i forhold til f.eks. kreftsyke.

Endret av Krantz95
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Krantz95 skrev:

Men hvorfor åpnet ikke regjeringen opp mer når de så at helsevesenet ikke ville kollapse? Siste tre måneder har sykehusinnlagte bare gått nedover, men det eksisterer fortsatt tiltak som koster penger....

Jeg vil si at argumentet med helsevesen-kollaps ble borte ca i slutten av april.

Så jeg mener fortsatt at regjeringen bruker mye mer penger på å redde koronasyke i forhold til f.eks. kreftsyke.

a) de begynte jo gjenåpningen i april. 

b) argumentet med helsevesenkollaps er jo ikke borte. VI har kontroll akkurat nå, men vi vet jo at covid-10 genererer 10-20 ganger flere intensivinnleggelser enn din kjære influensa, og vi cet at Norge har et svært begrenset antall intensivplasser, så det er jo dette som fortsatt er argumentet i forhold til de tiltakene som fremdeles gjelder.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vel FHI sagt at klemming er ok igjen, med forbehold om at det er folk man henger med til vanlig, og som stort sett er de samme hver gang. 

Anonymkode: 100e9...d38

Åja. Har ikke fått med meg det jeg. Men jeg syns man fortsatt skal være forsiktig med denne klemmingen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2020 den 12.54, AnonymBruker skrev:

Hen mener at man kan ha assistert befruktning. Men da må man jo sette inn befruktet egg først, og da kan man ikke holde 5 meter avstand 😄 

Du har helt rett. Medisinsk utredning og behandling, bla. assistert befruktning, må gis unntak fra pålegget om fysisk avstand. Dette innebærer likevel mye lavere risiko for smitte enn naturmetoden for å lage barn, dessuten er å fritak fra behovet for kontakt med menn viktig for kvinnenes frigjøringskamp.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med flørting igjennom lett berøring fra begge kjønns side?

Er det brudd på 1-meteren hvis det er to single som finner tonen?

Anonymkode: 8243c...0bb

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med flørting igjennom lett berøring fra begge kjønns side?

Er det brudd på 1-meteren hvis det er to single som finner tonen?

Anonymkode: 8243c...0bb

Verbal flørting er lovlig, men reglene for fysisk avstand (som burde være minst 5 meter) og forbud mot en hver fysisk kontakt må opprettholdes for alltid. Fysisk kontakt bør medføre streng fengselsstraff.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett. Medisinsk utredning og behandling, bla. assistert befruktning, må gis unntak fra pålegget om fysisk avstand. Dette innebærer likevel mye lavere risiko for smitte enn naturmetoden for å lage barn, dessuten er å fritak fra behovet for kontakt med menn viktig for kvinnenes frigjøringskamp.

All helsehjelp går jo vekk fra pålegget om fysisk avstand. Eldre som ikke klarer å stelle seg selv eller som trenger støtte og hjelp til å komme seg på toalettet.. Ja man må ta på pasienten for å få dette til. Funker ikke med 1 m avstand da

Skrevet
On 7/13/2020 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Det kan bli et problem for dem som ikke har noe kjernefamilie i huset sitt. Statistikken viser at 40 prosent av Norges befolkning bor alene. Det vil si at nesten halvparten av nordmenn vil være frarøvet all form for fysisk kontakt i ubestemt tid. Man kan heller ikke etablere noen nye forhold uten kontakt, slik at man risikerer å gå singel i flere år og vips! så er man ikke fruktbar når man igjen får lov til å ta på et annet menneske. 

Dette er jo en litt sær problemstilling, de jeg sikter til er primært idiotene som absolutt ikke klarer å lave være å klemme på hverandre og sitte tett i store grupper.

Hvis to mennesker som har levd alene med sosial distansering i to uker er det en ganske liten sjanse for dem å ta å bokstavelig talt gå tett innpå hverandre. Men hvis det ikke viste seg å kunne bli noe forhold bør begge la det gå minst to uker før de prøver med en ny person.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Collan skrev:

Dette er jo en litt sær problemstilling, de jeg sikter til er primært idiotene som absolutt ikke klarer å lave være å klemme på hverandre og sitte tett i store grupper.

Hvis to mennesker som har levd alene med sosial distansering i to uker er det en ganske liten sjanse for dem å ta å bokstavelig talt gå tett innpå hverandre. Men hvis det ikke viste seg å kunne bli noe forhold bør begge la det gå minst to uker før de prøver med en ny person.

Det er ingen sær problemstilling. Det er en million single i Norge. Det blir flere og flere ensomme personer nesten uten omgangskrets. Hva med dem som ikke er klar for kjæreste nå? De blir da avskåret fra all fysisk kontakt, og det kan være skadelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen sær problemstilling. Det er en million single i Norge. Det blir flere og flere ensomme personer nesten uten omgangskrets. Hva med dem som ikke er klar for kjæreste nå? De blir da avskåret fra all fysisk kontakt, og det kan være skadelig.

De som har kjæreste eler ektefelle, burde også forbys en hver fysisk kontakt med sin kjære. Dette må opprettholdes i flere år. Problemet er derfor det samme for alle og således ubetydelig.

• Opprett ny...