Gå til innhold

Korona og klemming

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Det blir selvfølgelig ingen ny nedstengning til høsten.

Det vet vi ikke, men det er jo stor sannsynlighet for det. 

Anonymkode: 100e9...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet vi ikke, men det er jo stor sannsynlighet for det. 

Ok, kanskje hysterikerne får rett denne gangen, men tidligere har de bare tatt feil...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med at klemming osv. (dvs. avstandsregler også går ut døra) så vil det blusse opp igjen. Blir nok en tung høst/vinter for veldig mange med ny runde med nedstengning. 

Det blir ganske sikkert en ny smitte-boom etter som smitteverntiltakene reduseres og folks adferd blir mer likegyldig. Så lenge viruset er påvist minst 5 meter unna en person (og 20 meter fra en syklist), burde minsteavstand mellom mennesker lovfestes til alltid å være minst 5 meter, med unntak for nyfødte babyer. Mindre avstand enn dette må pådømmes som en forbrytelse med store bøter, eventuelt fengselsstraff til følge.

Anonymkode: bf4a4...85b

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ganske sikkert en ny smitte-boom etter som smitteverntiltakene reduseres og folks adferd blir mer likegyldig. Så lenge viruset er påvist minst 5 meter unna en person (og 20 meter fra en syklist), burde minsteavstand mellom mennesker lovfestes til alltid å være minst 5 meter, med unntak for nyfødte babyer. Mindre avstand enn dette må pådømmes som en forbrytelse med store bøter, eventuelt fengselsstraff til følge.

Jada, vi vet du troller. Men det er et seriøst tema, dette er på ingen måte over og ingen vet hva som skjer. Hvis folk ikke følger msittevernsrådene så blir det stadig mer sannsynlig med en ny runde i høst, og jeg tenker med gru på hvordan folk vil reagere på en runde med mer sosial isolasjon, permitteringer og næringsliv som går konkurs. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, vi vet du troller. Men det er et seriøst tema, dette er på ingen måte over og ingen vet hva som skjer. Hvis folk ikke følger msittevernsrådene så blir det stadig mer sannsynlig med en ny runde i høst, og jeg tenker med gru på hvordan folk vil reagere på en runde med mer sosial isolasjon, permitteringer og næringsliv som går konkurs. 

Du sier at jeg troller, men det du skriver, viser jo at vi likevel er enige. Jeg troller slett ikke! Ta viruset på alvor!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, NorthernLight said:

Smittetallene kommer mest sannsynlig til å øke senere i år, noe fhi også sier. Derfor er det lite smart å si at man kan klemme igjen osv. Det vil føre til at folk tar smittevern mindre alvorlig og at smittetallene kanskje blir større enn nødvendig senere i år.

Selvfølgelig blir smitteøkningen større enn "nødvendig". Vi kunne jo bare hatt lock-down resten av livene våre. Det er en prioriteringssak. Alt handler ikke om å stanse covid-19. Vi har liv som skal leves også.

Anonymkode: 7414c...d87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 16.04, Collan skrev:

Da er du egoistisk og usolidarisk med folk i risikogruppene. Hvis du hadde tenkt selv ville du latt være.

Hvis du bare omgås mennesker i et helt lukket miljø på en øy uten fysisk forbindelse med resten av verden kan du klemme så mye du vil. 

En av de du klemmer kan være smittet uten symptomer, så blir du smittet. Enten du blir syk eller ikke får symptomer vil du kunne overføre smitten til andre igjen. Dette kan ende opp hos en i risikogruppen, som får permanente senskader, f. eks. skader på lungene, eller dør. Er det greit for deg? Jeg synes ikke det er greit. 

Hvis viruset er kommet for å bli, må vi bare lære å leve med denne nye risikoen. Jeg klemmer vennene mine. Vi møtes ikke hvis noen er antydning til forkjølet. Det er selvsagt en ekstremt liten risiko for at jeg blir smittet, og smitter noen som dør. Tipper sjangsen er like stort for at jeg får et illbefinnende bak rattet på bilen og kjører på og dreper noen, men jeg velger nå å kjøre bil likevel...

På 2.7.2020 den 8.38, Collan skrev:

Hvor vanskelig kan det være å få dette inn i hodet ditt: For to år siden levde vi som vanlig. Selv i Sverige har de ikke levd som vanlig, likevel har de der over 5000 døde på drøyt tre måneder, og det er bare begynnelsen. Uten tiltakene hadde vi kanskje ligget på over 10 000 døde nå, hvorav en del ville ha vært i trettiårene eller tjueårene, og det ville bare vært begynnelsen.

Dessuten, er du klar over hvordan de fleste dør av Covid19? Lungene fylles med kroppsvæsker, de dør av at de ikke får puste ordentlig. Det er en forferdelig måte å dø på, uansett om man er 30 år eller 85 år.

Hvordan tror du folk som dør av influensa dør? Eller KOLS, hjertevikt? Lungene fylles med væske og de drukner i sine egne lunger, akkurat som med covid-19. Det er de færreste forunt å sovne stille og rolig inn. Har knapt sett et fredfullt dødsfall, det pleier dessverre å være en panisk kamp på slutten. 

På 2.7.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med å holde litt avstand.. folk er så utrolig egoistiske og ignorante. 

Anonymkode: 204b8...1d1

Jeg er en fysisk person. Jeg klemmer folk. Det er vanskelig for meg å la være.

Jeg skjønner derimot ikke at det kan være så vanskelig for folk å unngå mel og sukker, og å holde BMI’en sin på rundt 19. Men det er tydeligvis veldig vanskelig for mange andre, gitt. 

På 2.7.2020 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Isåfall får begge to parter være enige i at det er ok å klemme. Jeg er i utgangspunktet en klemmer, men holder meg fortsatt unna klemming i denne situasjonen vi er i. Jeg har ei venninne som klemmer i vei, og hun kommer så raskt på at jeg ikke rekker å reagere, plustselig er klemmen gitt. Og dette fortsetter hun med selv om jeg har sagt at jeg ikke klemmer nå, klemmer ikke engang foreldre, søsken, tantebarn. Hun «stjeler» klemmer, rett og slett, og det irriterer meg! La folk få si ja til den klemmen, iallefall..

Anonymkode: e116c...247

Men problemet her er jo ikke at to som er glad for å se hverandre klemmer, men at venninnen din overskrider dine personlige grenser, skikkelig ufint av henne. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare sagt at jeg ikke er interessert i å møte henne før corona-pandemien er over, så lenge hun ikke respekterer dine grenser. Ville ALDRI ha klemt noen som ikke ønsket det, og absolutt ikke nå under en pandemi!!!

Anonymkode: 48915...462

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at jeg troller, men det du skriver, viser jo at vi likevel er enige. Jeg troller slett ikke! Ta viruset på alvor!

Lol, når du skriver 5 meter og 20 meter og snakker om fengselsstraffer så er det veldig synlig at du troller. Greit nok at du forsøker å få frem et poeng og kanskje tuller det bort, men det er et seriøst tema. 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med at klemming osv. (dvs. avstandsregler også går ut døra) så vil det blusse opp igjen. Blir nok en tung høst/vinter for veldig mange med ny runde med nedstengning. 

HVor mange ganger har folk sagt at nå blir det en ny nedstegning, nå blir mange som blir smittet igjen osv.. Det ble sagt etter barnehage/skoler åpnet, når andre bedrifter åpnet, etter 17 mai, etter pinsen, etter demostrasjonen mot rasisme osv osv. SÅ langt har disse påstandene vært motbevisst, og tallene for antall smittende holder seg lave/går nedover. Det blir nok derfor ikke noe økning selv om en del nå begynner å klemme venner og familie. (Mange har gjort det allerede) Faktisk så har ULV ULV blitt ropt så mange ganger nå, at jeg begynner å lure på om det i det hele tatt blir noen ny bølge..

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tror du folk som dør av influensa dør? Eller KOLS, hjertevikt? Lungene fylles med væske og de drukner i sine egne lunger, akkurat som med covid-19. Det er de færreste forunt å sovne stille og rolig inn. Har knapt sett et fredfullt dødsfall, det pleier dessverre å være en panisk kamp på slutten.

Anonymkode: 48915...462

I et gjennomsnittsår dør det godt under 1000 mennesker av sesonginfluensa i Norge, og da har livet vært som normalt, ingen gjennomgripende tiltak i samfunnet. Hvor mange ganger må det gjentas: Du kan ikke sammenligne antallet døde av sesonginfluensa med det antallet døde vi har hatt av Covid19, siden vi i mesteparten av tiden siden Covid19 kom til landet har hatt svært strenge smittevernstiltak. Det er mange fæle måter å dø på, men det en del unødvendige dødsfall a Covid19 kan unngås hvis folk kan klare å overholde enkle smittevernstiltak: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbWBk3/nakstad-meir-restriktiv-enn-fhi-aatvarar-mot-klemming

Lærdommen fra Spanskesyken er rimelige entydig: I de områdene der folk er flinke med smittevernstiltak vil det totalt sett være langt lavere dødsrate enn i de områdene der folk ikke har vært så flinke. Både fordi færre blir smittet, og fordi det er tilstrekkelig med intensivplasser på sykehus for de som blir alvorlig syke.

Og en annen lærdom fra Spanskesyken: Virus muterer og blir mindre farlige. Akkurat hvordan Spanskesyken stoppet er det etter det jeg har lest meg til flere teorier. En mulighet er at det rett og slett døde ut av mangel på nye verter, at flokkimmunitet var oppnådd over alle de områdene den fantes i. En annen mulighet er at det muterte og ble mindre farlig. En parasitt som gjør lite skade på verten sin har større sjanse for å få spredd seg enn en parasitt som gjør stor skade.

Texas er tradisjonelt en republikansk stat i USA. Nå er smittespredningen kommet ut av kontroll der. Jeg lest i går om en lege som hadde tre intensivplasser tilgjengelig og ti pasienter, mange av dem unge, som trengte intensivbehandling. Jeg finner dessverre ikke tilbake til den artikkelen nå, men hvis folk hadde vært flinkere til smittevernstiltak ville spredningen gått lansommere, og det ville vært plass til alle som trengte intensivbehandling. Da kan flere liv reddes.

Skrevet
1 hour ago, tussi84 said:

HVor mange ganger har folk sagt at nå blir det en ny nedstegning, nå blir mange som blir smittet igjen osv.. Det ble sagt etter barnehage/skoler åpnet, når andre bedrifter åpnet, etter 17 mai, etter pinsen, etter demostrasjonen mot rasisme osv osv. SÅ langt har disse påstandene vært motbevisst, og tallene for antall smittende holder seg lave/går nedover. Det blir nok derfor ikke noe økning selv om en del nå begynner å klemme venner og familie. (Mange har gjort det allerede) Faktisk så har ULV ULV blitt ropt så mange ganger nå, at jeg begynner å lure på om det i det hele tatt blir noen ny bølge..

Det har kommet en ny bølge i mange delstater i USA fordi folk har vært uforsiktige. Hva får deg til å tro at det ikke kan skje her?

Grunnen til at det ikke har skjedd er en kombinasjon av flaks, at mange etterlever tiltakene og at helsevesenet er flinke til å spore de som de nye smittede har vært i nærkontakt med. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helsedirektoratet advarer mot å klemme flere enn 1 itillegg til de du bor med.

Fhi sa også i dag i en pressemelding at de ikke mener det er greit å klemme alle, ei heller venner.. 

Skjønte at det var noe rart når en fra fhi sa at det var greit å klemme venner før i dag. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbWBk3/nakstad-meir-restriktiv-enn-fhi-aatvarar-mot-klemming

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, tussi84 said:

Kom på tre [edit: skrev først to] spørsmål jeg burde ha stilt deg i mitt forrige svar:

1. Fins det medisiner som gir god effekt mot Covid19? Svaret er nei. Det er oppdaget at er kortisonpreparat (har glemt navnet akkurat nå) gir ganske god effekt hos noe sånt som 1/8 av pasientene med alvorlig sykdomsforløp.Videre er det på det rene av blodplasma fra folk som har hatt Covid19 og som har mye immunstoffer kan overføres til syke, de syke blir da oftere friske og raskere friske. Kapasiteten for plasmabehandling er imidlertid svær begrenset; den avhenger av at vi har folk som har overlevd Covid19, som har antistoffer og som er villige til å donere blod. Selv om en del er villige er det begrenset hvor ofte og hvor mye de kan donere. Så hvis du skulle bli alvorlig syk er pustehjelp, enten med bare oksygenslange i neseborene eller respirator, det beste du kan håpe på.

2. Fins det en effektiv vaksine? Nei. Det er noen vaksiner som er på forsøksstadiet, hvis de overhodet blir godkjente for den allmenne befolkningen skjer det tidligst mot slutten av 2020, og nok doser til større andeler av befolkningen vil ikke være tilgjengelig før langt ute i 2021. 

3. Har viruset forsvunnet av seg selv? Nei, det er nye som blir smittet hver dag, selv her i Norge hvor vi har hatt svært kraftige tiltak og har god smittesporing. Det viser at dette er et virus som smitter lett mellom mennesker. Det vil det fortsette å gjøre så lenge tilstrekkelig mange ikke overholder smittevernreglene. Jeg sier ikke at alle de som er blitt smittet ikke har overholdt smittevernreglene, mange har sikkert bare hatt veldig uflaks og/eller har en bosituasjon som gjøre det vanskelig å overholde smittevernreglene helt. Under finværet de siste ukene har jeg sett mange ungdomsgrupper i parkene som sitter tett, om en der hadde vært smittet ville vedkommende fort ha spredd det i hvert fall til de som satt nærmest. 

Så lenge svaret på disse spørsmålene er nei burde det være klart for enhver idiot at vi må fortsette med sosial distansering og god hygiene. 

Endret av Collan
Skrevet
6 minutter siden, Collan skrev:

Kom på tre [edit: skrev først to] spørsmål jeg burde ha stilt deg i mitt forrige svar:

1. Fins det medisiner som gir god effekt mot Covid19? Svaret er nei. Det er oppdaget at er kortisonpreparat (har glemt navnet akkurat nå) gir ganske god effekt hos noe sånt som 1/8 av pasientene med alvorlig sykdomsforløp.Videre er det på det rene av blodplasma fra folk som har hatt Covid19 og som har mye immunstoffer kan overføres til syke, de syke blir da oftere friske og raskere friske. Kapasiteten for plasmabehandling er imidlertid svær begrenset; den avhenger av at vi har folk som har overlevd Covid19, som har antistoffer og som er villige til å donere blod. Selv om en del er villige er det begrenset hvor ofte og hvor mye de kan donere. Så hvis du skulle bli alvorlig syk er pustehjelp, enten med bare oksygenslange i neseborene eller respirator, det beste du kan håpe på.

2. Fins det en effektiv vaksine? Nei. Det er noen vaksiner som er på forsøksstadiet, hvis de overhodet blir godkjente for den allmenne befolkningen skjer det tidligst mot slutten av 2020, og nok doser til større andeler av befolkningen vil ikke være tilgjengelig før langt ute i 2021. 

3. Har viruset forsvunnet av seg selv? Nei, det er nye som blir smittet hver dag, selv her i Norge hvor vi har hatt svært kraftige tiltak og har god smittesporing. Det viser at dette er et virus som smitter lett mellom mennesker. Det vil det fortsette å gjøre så lenge tilstrekkelig mange ikke overholder smittevernreglene. Jeg sier ikke at alle de som er blitt smittet ikke har overholdt smittevernreglene, mange har sikkert bare hatt veldig uflaks og/eller har en bosituasjon som gjøre det vanskelig å overholde smittevernreglene helt. Under finværet de siste ukene har jeg sett mange ungdomsgrupper i parkene som sitter tett, om en der hadde vært smittet ville vedkommende fort ha spredd det i hvert fall til de som satt nærmest. 

Så lenge svaret på disse spørsmålene er nei burde det være klart for enhver idiot at vi må fortsette med sosial distansering og god hygiene. 

Jeg tror at dette viruset etterhvert kommer bare til å bli som alle andre virus vi må forholde oss til. Vi må godta at enn kan bli smittet av det på lik linje som andre virus knyttet til forkjølelse, influensa eller omgangssyke. At noen dør vil vi også etterhvert godta, da det er helt normalt at noen dør pga sykdom. Spes eldre og syke, selv om det er noen unntak.  

Jeg tror ikke viruset kommer til å bli borte selv om man skulle få behandlingen mot det. Selv med vaksiner og behandling så kommer noen til å dø uansett.

Når ble vi så opptatt av at døden skal unngås for en hver pris, når det å dø av sykdommer alltid har vært en naturlig del av livet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg tror at dette viruset etterhvert kommer bare til å bli som alle andre virus vi må forholde oss til. Vi må godta at enn kan bli smittet av det på lik linje som andre virus knyttet til forkjølelse, influensa eller omgangssyke. At noen dør vil vi også etterhvert godta, da det er helt normalt at noen dør pga sykdom. Spes eldre og syke, selv om det er noen unntak.  

Jeg tror ikke viruset kommer til å bli borte selv om man skulle få behandlingen mot det. Selv med vaksiner og behandling så kommer noen til å dø uansett.

Når ble vi så opptatt av at døden skal unngås for en hver pris, når det å dø av sykdommer alltid har vært en naturlig del av livet. 

Kampen mot korona handler mest om å beskytte helsevesenet fra å knekke sammen, slik at vi alle skal ha et helsevesen som fungerer når vi trenger det - uansett grunn. Dette har vært nevnt en god del ganger i pressen og fra politikerne. Merkelig at det er så vanskelig å oppfatte det?

Anonymkode: a7d1e...10f

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, tussi84 said:

Kanskje vil vi ikke bli kvitt Covid19 i løpet av 2021, men den enorme forskjellen på sesonginfluendesa, omgangssyke eller forkjølelse versus Covid19 er at helsevesenet ikke blir overbelastet som følge av de førstnevnte. Hvis vi derimot får en situasjon der spredningen av Covid19 skjer eksponensielt vil vi ende opp som i Italia og Spania, der de hadde mange ganger flere som trengte intensivbehandling enn de hadde intensivplasser. Derfor MÅ VI alle gjøre det vi kan for å holde spredningen lav. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, tussi84 skrev:

BARE VENT OM 14 DAGER!!!!!!!!!

😉

Anonymkode: 8bd27...0dc

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 15.47, Krantz95 skrev:

Det blir selvfølgelig ingen ny nedstengning til høsten.

Skal sitere denne igjen til høsten, kanskje du redigerer posten da.

Anonymkode: 761b6...cc3

AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2020 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Vanlige oppegående folk tror det bare er å klemme i vei nå. Jeg blir så oppgitt!! Noen spør hvertfall før de klemmer, men synes bare det er så RART at de tror dugnaden er over og at nå er det «lov» å klemme igjen.. Og selv om det ikke er forbudt, så er det ikke dermed sagt at det er LURT..

Jeg liker klemming i utgangspunktet, men opplever at noen venner har sagt at de synes det er deilig å slippe all klemmingen. Det overrasker meg. Men alle liker det jo ikke til vanlig heller..

Anonymkode: 204b8...1d1

Enig. Jeg klemmer ikke og siden jeg ikke er noen klemmer så synes jeg det er veldig behagelig nå. 

Anonymkode: 8632e...fa6

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg klemmer ikke og siden jeg ikke er noen klemmer så synes jeg det er veldig behagelig nå. 

Anonymkode: 8632e...fa6

All fysisk kontakt mellom mennesker burde for lengst forbys og gjøres straffbar, med unntak av fødsel og amming-.

• Opprett ny...