Gå til innhold

Korona og klemming

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser du at den stiger på den grafen der?

Anonymkode: 2ad8f...e95

Jeg ser det med øynene mine

Anonymkode: a7d1e...10f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det med øynene mine

Jeg ser at den går nedover. Den aller siste søylen er bittelitt høyere ja men det er jo daglige variasjoner hele veien. Jevnt over går det nedover

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at den går nedover. Den aller siste søylen er bittelitt høyere ja men det er jo daglige variasjoner hele veien. Jevnt over går det nedover

Jeg sa bare at jeg ser en tendens opp igjen, etter nedgang. Jeg ville ikke lagt noe brett på det hvis ikke grafen over ny smitte i Sverige går oppover. Dessuten var utgangspunktet en sammenligning med Belgias kurver, som viser en helt tydelig utflating. Sveriges kurve viser ikke den samme tydelige utflatingen, den er mye mer opp og ned. I tillegg har de et etterslep på mange dagers informasjon som mangler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lest alle de tidligere risikovurderingene fra FHI? Synes du at de traff?

Anonymkode: 7414c...d87

Ja

Anonymkode: 18683...f33

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig klemmer jeg ingen. Men i mitt liv finnes det heller ingen å klemme. Jeg har en alvorlig kronisk sykdom og jeg ville sannsynligvis ikke overlevd influensa e.l., så jeg har holdt meg isolert siden starten av mars. Har sagt fra meg bistand fra hjemmetjenesten innenfor husets fire vegger, men de går fremdeles på apoteket for meg og setter igjen varene utenfor døren. Jeg stoler ikke på at folk flest gidder/klarer å holde seg friske, så for meg er tryggest å fortsette å holde meg isolert frem til det kommer en vaksine eller en effektiv medisin. Og til deg som er så opptatt av vanlig influensa, ja jeg pleier å isolere meg også til vanlig hvis det er stor oppblomstring av influensa her jeg bor. 

Anonymkode: a915b...247

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smitten i Sverige går opp, og med økt smitte følger dødsfall noen uker senere. Du ser jo på kurven du har limt inn at den viser tendens til ny stigning allerede.

Smitten går sakte oppover og dødsfall tilsvarende nedover. Dette er en trend over flere måneder så daglige svigninger har lite å si. Tviler på om det blir tilsvarende dødsfall om 2 uker som det var i midten av April

image.thumb.png.70c1bc6d8cd57af2c2e80069dd3f7500.png

• Liker 1
Skrevet

FHI sier ja til klemming av venner:

– Vi har vært ganske strenge i starten av utbruddet med at man skal holde en meter til alle utenfor din egen husstand, men så lavt som smittetallet er nå tenker jeg det er greit å gi en klem til nære venner, sier  overlege Are Stuwits Berg i FH.

Han legger til at smittefaren øker jo flere venner man klemmer, og anbefaler at man ikke introduserer mange nye inn i klemmegruppen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5eff1b31eb31ae0011e24dfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Krantz95 said:

FHI sier ja til klemming av venner:

– Vi har vært ganske strenge i starten av utbruddet med at man skal holde en meter til alle utenfor din egen husstand, men så lavt som smittetallet er nå tenker jeg det er greit å gi en klem til nære venner, sier  overlege Are Stuwits Berg i FH.

Han legger til at smittefaren øker jo flere venner man klemmer, og anbefaler at man ikke introduserer mange nye inn i klemmegruppen.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5eff1b31eb31ae0011e24dfb

Bruser bra i diskusjonsblodet til noen i denne tråden her nå tenker jeg...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noen formening om hvorvidt det er rett rent smittemessig å åpne for klemming. Det jeg synes er trist er at koronaen så tydelig skaper utenforskap. Nå handler det altså om hvem som har nære nok venner til å få klemmer, og hvem som ikke har det. Men må inndele venner i klemmevenner og ikke-klemmevenner, eller bli utsatt for å bli nektet klem av en man trodde var nær. Kan bli ubehagelige situasjoner ut av det, både i min favør og i min disfavør. Det enkleste er å kun holde seg til klemming av familiemedlemmer, men jeg skulle gjerne sett at verden var frisk nok til å åpne for klemming med alle man ønsker 😊

Anonymkode: 8324d...f2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruser bra i diskusjonsblodet til noen i denne tråden her nå tenker jeg...

Jeg legger i hvert fall merke til at Krantz95 allerede i første setning hadde droppet å ta med "nære". Man har ikke mange nære venner.

Anonymkode: 1a656...a06

• Liker 1
Skrevet

Her sier fhi at man skal holde avstand til folk og nå kan man liksom klemme igjen itillegg. Blir for dumt..  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight said:

Her sier fhi at man skal holde avstand til folk og nå kan man liksom klemme igjen itillegg. Blir for dumt..  

Blir det for dumt at retningslinjene endrer seg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 30.6.2020 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Synes det er stress med klemming🙄 Jeg vet aldri hvem jeg skal klemme og er kjempeglad for at det nå er slutt på klemming. Den eneste jeg klemmer er sønnen min og kjæresten

Anonymkode: 8632e...fa6

Samma her. Annen klemming er for kjendiser på tv. 

Anonymkode: b85d9...8ea

Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

FHI sa også i dag at det er stor sannsynlighet for at SARS-CoV-2 går over til å bli et sesongvirus.

Det er fordi viruset smitter lett og de fleste blir ikke spesielt syke.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eff1fbc0b0a210011831d57

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir det for dumt at retningslinjene endrer seg?

Smittetallene kommer mest sannsynlig til å øke senere i år, noe fhi også sier. Derfor er det lite smart å si at man kan klemme igjen osv. Det vil føre til at folk tar smittevern mindre alvorlig og at smittetallene kanskje blir større enn nødvendig senere i år.

Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

FHI sa også i dag at det er stor sannsynlighet for at SARS-CoV-2 går over til å bli et sesongvirus.

Det er fordi viruset smitter lett og de fleste blir ikke spesielt syke.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eff1fbc0b0a210011831d57

Rart at mange advarer mot corona og at man har tiltak over hele verden da du...

Skrevet
3 minutter siden, NorthernLight skrev:

Rart at mange advarer mot corona og at man har tiltak over hele verden da du...

Ja, det er veldig rart...

Men verden våkner nok opp snart og innser at dette viruset ikke er så ekstremt farlig som mange trodde i vinter/vår.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ja, det er veldig rart...

Men verden våkner nok opp snart og innser at dette viruset ikke er så ekstremt farlig som mange trodde i vinter/vår.

Med at klemming osv. (dvs. avstandsregler også går ut døra) så vil det blusse opp igjen. Blir nok en tung høst/vinter for veldig mange med ny runde med nedstengning. 

Anonymkode: 100e9...d38

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med at klemming osv. (dvs. avstandsregler også går ut døra) så vil det blusse opp igjen. Blir nok en tung høst/vinter for veldig mange med ny runde med nedstengning. 

Anonymkode: 100e9...d38

Det blir selvfølgelig ingen ny nedstengning til høsten.

• Liker 1
  • Opprett ny...