Hoppetaujenta Skrevet 2. juli 2020 #41 Skrevet 2. juli 2020 Jeg berører ingen (også kalt klemming) fordi "jobben" pågår hele tiden der ute. Vi og hele samfunnet er ikke friskmeldt i det hele tatt. #Skjerpingsfolkens! 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #42 Skrevet 2. juli 2020 2 timer siden, Krantz95 skrev: Akkurat dette er viktig. Belgia har hatt mye strengere lockdown enn Norge, men likevel har de mange flere døde enn Sverige. Det virker som det er andre ting enn lockdown som bestemmer antall døde. Sverige klatrer mest på listen over døde pr innbyggertall. De har tatt igjen Spania og Frankrike, og kommer snart til å gå forbi Italia. Ingen grunn til å plassere dem i en helt annen kategori enn Belgia før vi har sett fasiten om noen år. Anonymkode: a7d1e...10f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #43 Skrevet 2. juli 2020 9 minutter siden, Hoppetaujenta said: Jeg berører ingen (også kalt klemming) fordi "jobben" pågår hele tiden der ute. Vi og hele samfunnet er ikke friskmeldt i det hele tatt. #Skjerpingsfolkens! La nå folk tenke selv, stå ikke der med pekefingeren. Lurer på hvilke andre toner Erna kan få dere til å danse til hvis hun ønsker? Anonymkode: 7414c...d87 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #44 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La nå folk tenke selv, stå ikke der med pekefingeren. Lurer på hvilke andre toner Erna kan få dere til å danse til hvis hun ønsker? Anonymkode: 7414c...d87 Ta ned din egen pekefinger, du. Lei av sånne som deg som tror dere er bedre enn andre på kritisk tenking. Newsflash: Man kan, ved å anvende selvstendig og kritisk tenking komme frem til, helt selv, at det er fornuftig å holde fysisk avstand til andre. Du er ikke smartere enn andre bare fordi du pynter deg med anti-autoritære uttalelser. Anonymkode: a7d1e...10f 4
Krantz95 Skrevet 2. juli 2020 #45 Skrevet 2. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sverige klatrer mest på listen over døde pr innbyggertall. De har tatt igjen Spania og Frankrike, og kommer snart til å gå forbi Italia. Ingen grunn til å plassere dem i en helt annen kategori enn Belgia før vi har sett fasiten om noen år. Anonymkode: a7d1e...10f Døde pr. 1 mill innbyggere: San Marino - 1.238 Belgium - 842 Andorra - 673 UK - 647 Spain - 607 Italy - 575 Sweden - 532 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #46 Skrevet 2. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ta ned din egen pekefinger, du. Lei av sånne som deg som tror dere er bedre enn andre på kritisk tenking. Newsflash: Man kan, ved å anvende selvstendig og kritisk tenking komme frem til, helt selv, at det er fornuftig å holde fysisk avstand til andre. Du er ikke smartere enn andre bare fordi du pynter deg med anti-autoritære uttalelser. Anonymkode: a7d1e...10f Kanskje, men det er nok unntaket. Anonymkode: 7414c...d87
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #47 Skrevet 2. juli 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Døde pr. 1 mill innbyggere: San Marino - 1.238 Belgium - 842 Andorra - 673 UK - 647 Spain - 607 Italy - 575 Sweden - 532 Sverige lå på litt over 300 da jeg begynte å følge med daglig for 3-4 uker siden. I forrige uke var det over 100 i forskjell på Sverige og Italia, nå nærmer det seg 50. Sverige øker raskere enn Italia og vil ta dem igjen med mindre det skjer noe dramatisk i Italia Anonymkode: a7d1e...10f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #48 Skrevet 2. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje, men det er nok unntaket. Anonymkode: 7414c...d87 Vrøvlete synsing. Det vet du ingenting om. Anonymkode: a7d1e...10f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #49 Skrevet 2. juli 2020 På 30.6.2020 den 16.17, AnonymBruker skrev: Er klar over at jeg ikke har "rett" her. Det er det du som har. Men jeg velger å tenke at situasjonen nå er under såpass kontroll at jeg kan begynne å prioritere små brudd på retningslinjene fordi de er viktige for meg. Klemming med mine beste venner og familie er en sånn prioritering ❤️ Anonymkode: 7414c...d87 Jeg bor i nærheten av en veldig svingete vei, men her er det teknisk sett 80. Men de fleste kjører veldig mye lavere i svingene her, da de er sinnsykt krappe! Men jeg pleier å kjøre i 80 da. Jeg vet det er brudd på retningslinjene ift å kjøre etter forholdene, men for meg er det viktig å komme fort frem, så jeg tar sjansen på å ikke smelle i fronten på en annen bil, fordi det er viktig for meg!.. Klem i vei. Men om alle tenker sånn, så følger vi ikke rådet om 1 meters avstand. For noen er det viktig å flørte, så de møter folk på tinder lel. For noen er det viktig å klemme familie og venner. For noen er der viktig å komme fort frem i køen på butikken, så de presser seg forbi folk i midtgangen, som prøver å opprettholde 1 meter. For andre er det viktig å føle seg levende, så de går på byen, å driter i 1 meter. Og sånn går da dagene.. Anonymkode: a02af...4bc 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #50 Skrevet 2. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sverige lå på litt over 300 da jeg begynte å følge med daglig for 3-4 uker siden. I forrige uke var det over 100 i forskjell på Sverige og Italia, nå nærmer det seg 50. Sverige øker raskere enn Italia og vil ta dem igjen med mindre det skjer noe dramatisk i Italia Anonymkode: a7d1e...10f Tilføyelse: Jeg så litt nærmere på Belgias kurver over ny smitte og ny dødsfall, og begge viser en helt tydelig utflating. Sveriges smittekurve derimot er økende. Anonymkode: a7d1e...10f 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #51 Skrevet 2. juli 2020 19 timer siden, Krantz95 skrev: De fleste er lei av dugnaden nå. Viruset var ikke så farlig som man først trodde. Influensaen i 1968 tok flere liv en koronaen, og da beskyldte man ikke andre for å være egoistiske... Gjorde den egentlig det? Ifølge wikipediaartikkelen du delte, fikk 1968-influensaen spre seg helt frite uten at man iverksatte tiltak. Likevel endte USA med mellom 34’ og 100’ døde etter endt pandemi, mens de har 130’ covid19-døde, med tiltak, og vi er fortsatt bare i begynnelsen. De totale dødstallene i 1968 er et estimat på mellom 1 og 4 millioner på verdensbasis. Det er etter endt pandemi, uten distanseringstiltak. Covid19 har over en halv million døde på verdensbasis til tross for strenge tiltak i de fleste land, og vi er bare i begynnelsen. Jeg tror du tar feil. Veldig feil. Anonymkode: a7d1e...10f 3
Hoppetaujenta Skrevet 2. juli 2020 #52 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: La nå folk tenke selv, stå ikke der med pekefingeren. Lurer på hvilke andre toner Erna kan få dere til å danse til hvis hun ønsker? Anonymkode: 7414c...d87 Vel; jeg tenkte for meg selv i det innlegget og min vurdering, mitt valg i mitt eget liv. Jeg tar det fremdeles veldig på alvor. Jeg kunne ha valgt en annen finger å vifte med, men av ren høflighet fortsetter jeg med pekefingeren. 4
Gjeste mann Skrevet 2. juli 2020 #53 Skrevet 2. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sverige lå på litt over 300 da jeg begynte å følge med daglig for 3-4 uker siden. I forrige uke var det over 100 i forskjell på Sverige og Italia, nå nærmer det seg 50. Sverige øker raskere enn Italia og vil ta dem igjen med mindre det skjer noe dramatisk i Italia Anonymkode: a7d1e...10f Dødstallene i Sverige går jevnt nedover. Har lest at flere eksperter er usikre på hvorfor, men flere peker på to mulige årsaker: En årsak kan være at viruset blir mer ufarlig, en annen at det er voksende immunitet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #54 Skrevet 2. juli 2020 3 hours ago, Krantz95 said: Trenger ikke huske 1968 når man kan lese og bruke internett 🙂 https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_flu Takk for lenken, men den viser jo at det døde anslagsvis halvparten så mange i USA i hele perioden som det har gjort av Covid til nå, og at R bare var 1,8 uten tiltak? Mao. en bagatell sammenliknet med Covid. Anonymkode: 1a656...a06 1
Collan Skrevet 2. juli 2020 #55 Skrevet 2. juli 2020 6 hours ago, Krantz95 said: Ok, men uansett så har Belgia mange flere døde enn Sverige. Belgia stengte skoler og butikker i lange tider. Sverige gjorde ikke det. = Stenge ting i samfunnet er ikke nødvendig. Det er for enkel konklusjon. Et samfunn er komplekst, og måten smitte spres på er kompleks. Du sammenligner to variabler mellom Sverige og Beliga og trekker en konklusjon. For å kunne trekke en korrekt konklusjon ville vi trengt et land som var svært likt Belgia på alle måter, spesielt med hensyn til hvordan helsevesenet er oppbygd og hvordan eldreomsorgen fungerer. Hvis smitten hadde spredd seg ganske mye i Belgia før de gikk i lockdown sier det seg selv at det tar lengre tid før lockdownen virker. Dessuten bor folk i Belgia tettere enn i Sverige, pluss at det fins sikkert mange andre forskjeller som har betydning for hvordan smitte spres hvis man gjør en grundig sammenligning mellom Belgia og Sverige.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #56 Skrevet 2. juli 2020 På 30.6.2020 den 15.10, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for at folk vil klemme igjen ❤️ Jeg har savnet det mer enn jeg ante at jeg ville. Er klar over at det fortsatt ikke er innenfor rådene, men man må jo få lov til å tenke og velge litt selv også. Anonymkode: 7414c...d87 Isåfall får begge to parter være enige i at det er ok å klemme. Jeg er i utgangspunktet en klemmer, men holder meg fortsatt unna klemming i denne situasjonen vi er i. Jeg har ei venninne som klemmer i vei, og hun kommer så raskt på at jeg ikke rekker å reagere, plustselig er klemmen gitt. Og dette fortsetter hun med selv om jeg har sagt at jeg ikke klemmer nå, klemmer ikke engang foreldre, søsken, tantebarn. Hun «stjeler» klemmer, rett og slett, og det irriterer meg! La folk få si ja til den klemmen, iallefall.. Anonymkode: e116c...247
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #57 Skrevet 2. juli 2020 On 7/1/2020 at 6:52 AM, AnonymBruker said: Ikke fordi du måtte, men fordi du trodde du måtte Anonymkode: 7414c...d87 Er du testet skal nærkontakter i karantene jo. Anonymkode: 581b9...51e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #58 Skrevet 2. juli 2020 Lurer veldig på en ting, så lenge man ikke er ansikt til ansikt er vel smittefaren mindre? At man feks kan klemme noen «rundt magen» eller sånn. Hvis man passer på å gjøre det kort og ikke prater/puster etc når man klemmer? Anonymkode: 2ad8f...e95
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #59 Skrevet 2. juli 2020 5 timer siden, Gjeste mann skrev: Dødstallene i Sverige går jevnt nedover. Har lest at flere eksperter er usikre på hvorfor, men flere peker på to mulige årsaker: En årsak kan være at viruset blir mer ufarlig, en annen at det er voksende immunitet. Smitten i Sverige går opp, og med økt smitte følger dødsfall noen uker senere. Du ser jo på kurven du har limt inn at den viser tendens til ny stigning allerede. Anonymkode: a7d1e...10f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #60 Skrevet 2. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smitten i Sverige går opp, og med økt smitte følger dødsfall noen uker senere. Du ser jo på kurven du har limt inn at den viser tendens til ny stigning allerede. Anonymkode: a7d1e...10f Hvordan ser du at den stiger på den grafen der? Anonymkode: 2ad8f...e95
Fremhevede innlegg