Gå til innhold

Katt med brekt ben, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har brukket noen ben i en bakfot og er operert. Jeg følger veterinærens råd, men lurer på om andre har erfaringer angående skifting av bandasje, tid før det ble bra, erfaring med første gang man slipper de ut igjen og eventuelle plager i ettertid. 

Noen som vil dele sine erfaringer?

Anonymkode: 662bc...06e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vært igjennom det. Beinet knakk rett av. Tok noen måneder før det ble helt bra igjen. Pus klarte å knekke det opp igjen en gang jeg passet litt for dårlig på å hun hoppet. Så følg rådene til dyrlegen slavisk. 

Hun var stiv og gikk litt rart en stund, men etterhvert så gikk det seg til. Nå ett år etter merker vi ingenting til det. Akkurat som om det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 62745...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring, men jeg vil bare si tusen takk for at du valgte å operere, fremfor å avlive (som jeg vet mange gjør i samme situasjon, kanskje spesielt de som ikke har forsikring). ❤️

Anonymkode: bfa27...38a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært igjennom det. Beinet knakk rett av. Tok noen måneder før det ble helt bra igjen. Pus klarte å knekke det opp igjen en gang jeg passet litt for dårlig på å hun hoppet. Så følg rådene til dyrlegen slavisk. 

Hun var stiv og gikk litt rart en stund, men etterhvert så gikk det seg til. Nå ett år etter merker vi ingenting til det. Akkurat som om det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 62745...6e6

Oi😮 Først et alvorlig brudd og så på nytt. Stakkar dere begge, men godt å høre det er bra nå. Var det lang tid etter operasjonen hun brakk det opp på nytt? 

Her gjør jeg mitt beste for å passe på, så det blir mye bæring og tolking av hva hun vil, mating mens hun ligger og bringing av vann og godsaker, synes nesten vi er kommet litt nærmere hverandre😂 Når jeg ikke er hjemme har jeg henne i et større hundebur, men hun begynner å bli utålmodig og vil ut. Terrasse og sandkasse er visst ikke hennes greie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring, men jeg vil bare si tusen takk for at du valgte å operere, fremfor å avlive (som jeg vet mange gjør i samme situasjon, kanskje spesielt de som ikke har forsikring). ❤️

Takk❤️ Jeg klarte ikke slippe henne, og hadde det vært sykdom som kom sakte hadde det nok vært annerledes. Men å skulle avgjøre retten til å leve eller ikke leve pga et brudd ble for brutalt for meg. Men - det er mye arbeid i etterkant og ikke sikkert det blir bra. Katter er aktive og bestemte så det er nok som oftest vanskelig å følge veterinærens råd. Vi vet jo alle hvem som bestemmer mest av mennesker og katter😉 Så - jeg vil ikke dømme noen som tar andre valg, vi står aldri i samme sko. 

Hunder er annerledes, vi har det og😺🐶

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke sant! Det beste er vel gjerne å prøve uansett hvor mye erfaring man kan tro man har eller ikke har, så kan det alltids hende en ligger med en massiv fremmed livredd og skvetten og glefsete blant annet fuglehund sovende på seg. Mens man faktisk ser gjennom vinduet selv at en faktisk skjære eller kråke av noe slag faktisk har begynt å dukke opp ute og faktisk velger å drikke av en vannskål en forsøkte å sette ut en gang. Men det får eventuelt gå seg til.

Anonymkode: b8f40...c06

AnonymBruker
Skrevet

Man må virkelig følge slavisk det veterinærene sier. Vi var ganske unge og dumme førstegangseiere og jeg var alene hjemme med vår som hadde et brudd. Hun lå i et bur, men måtte på do. Jeg lagde middag med ryggen til. Jeg er vant med at hun går rett inn i buret når hun er ferdig på do, men denne gangen klarte hun å hoppe opp i sofaen. Vel, det endte med at benet skle ut og hun måtte amputere beinet. Det førte til mye skyldfølelse, men hun lever ennå flere år etter ulykka, og har det topp som innekatt, med luftegård, to kattekompiser til og daglige turer ute i bånd.

Anonymkode: 83816...81d

AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Hun lå i et bur, men måtte på do....klarte hun å hoppe opp i sofaen. Vel, det endte med at benet skle ut og hun måtte amputere beinet. 

Var dette lang tid etter operasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Vår katt knakk leggbeinet (eller hva det heter), dette er over 20 år siden. Operasjon var det aldri snakk om. Veterinæren spjelket det, ville ikke gipse. Vi tilrettela så godt vi kunne hjemme. Det grodde etter noen uker. Katten var ca ett år da det skjedde. Katten hadde en litt spesiell gange i noen mnd, men det gikk seg til. Alt ble normalt og katten levde til han ble gammel og "grå". 

Anonymkode: 95dc2...931

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var dette lang tid etter operasjonen?

Nei. Det var noen dager etter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...