AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Ønsker å høre andres meninger om en problemstilling: Din ene forelder dør. Vedkommende er enslig og barna er eneste arvinger. Du er den eneste av barna som bor i samme by som den avdøde. Dine søsken bor en og/eller flere flyreiser unna. Du blir derfor ansvarlig for dødsboet og alt det medfører, da du er den eneste som kan gjennomføre oppgavene i praksis. Alternativet ville vært å overlate ansvaret til en betalt tredjepart (advokat eller liknende). Så og si alle oppgaver knyttet til dødsfallet, gjennomføres av deg. Dialog, møter og avtaler med diverse instanser, (forsikring, saneringsfirma, politi (obduksjon), firma for tømming av hus, vaskebyrå, firma for reparasjon av skade i hus) Møter med begravelsesbyrå, planlegging av begravelse, booking av tjenester utenfor begravelsesbyrået Salg av mange verdifulle gjenstander Salg av bil Salg av hus (via megler) og overtakelse av hus Betaling av faste utgifter etter den avdøde (dekket av verdier i boet) Holde styr på den økonomiske situasjonen Kjøre farlig avfall til gjenbruksstasjon etc. etc Oppgavene strekker seg over 6 måneder, og mengden varierer fra flere hele dager med jobb, til 3-4 timer i uka. Veldig mange av oppgavene innebærer at du må reise til boligen, 40min med kollektivtransport én vei. Når de 6 månedene er over, og det aller meste av oppgaver er håndtert og ferdig, står det igjen en arv på mellom 3 og 4 millioner. Spørsmål 1: synes du den ansvarlige burde få en godtgjørelse for arbeidet, eller mener du arven bør deles helt likt mellom barna? Gjerne begrunn svaret. Spørsmål 2: hvis du mener den ansvarlige burde få en godtgjørelse, hvor mye mener du den bør være på? Anonymkode: 32533...f2c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Så smålig å ønske godtgjørelse for dette. Anonymkode: 32d0e...de0 17
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Hva mener den andre arvingen om det? Anonymkode: 4a47d...375
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Ja, egentlig. Men dersom de andre har vært villige å gjort så godt de kunne tror jeg ikke at jeg hadde laget noe særlig styr. Jeg hadde tatt det opp dersom forholdet uansett var dårlig/de var tydelig late og ikke «gadd» eller lignende. Anonymkode: 2ba7c...ec7 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så smålig å ønske godtgjørelse for dette. Anonymkode: 32d0e...de0 Du har aldri vært den som har måttet ordne opp etter et dødsfall skjønner jeg. Det er mye jobb. Anonymkode: bc18d...546 32
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 Dette syns jeg høres smålig ut. Anonymkode: af14b...e83 8
Gjest ti10 Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Skjønner delvis hva du mener. Når det gjelder å arrangere begravelse, synes jeg ikke noe om å kreve en godtgjørelse for det. Men hvis det er mye praktisk arbeid i forbindelse med å ha visninger, tømme et hus, enten ved salg eller bortkjøring, synes jeg det egentlig burde deles på mellom de etterlatte. Og hvis én person må ta fri fra jobb og reise langt flere ganger for å gjennomføre det, synes jeg personen fortjener en godtgjørelse. Men jeg vet ikke helt om jeg hadde fått meg til å kreve det hvis jeg var denne personen. Sannsynligvis ikke. Og hva skal da denne godtgjørelsen gå ut på? Vanskelig å ta stilling til. Er det ingen av søsknene dine som har nevnt at du har gjort alt dette og at du bør få en slags påskjønnelse?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #9 Skrevet 30. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener den andre arvingen om det? Anonymkode: 4a47d...375 Temaet ble aldri bragt på banen fra starten, da ingen av arvingene har stått som ansvarlig for et dødsfall før, og dermed var nye i situasjonen. Ingen hadde heller forutsetningene for å vite mengden arbeid det ville innebære. Så det vites ikke hva de andre arvingene synes, da temaet ikke har vært oppe til diskusjon. Anonymkode: 32533...f2c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egentlig. Men dersom de andre har vært villige å gjort så godt de kunne tror jeg ikke at jeg hadde laget noe særlig styr. Jeg hadde tatt det opp dersom forholdet uansett var dårlig/de var tydelig late og ikke «gadd» eller lignende. Anonymkode: 2ba7c...ec7 Ettersom de andre arvingene bor for langt unna, har de ikke vært i stand til å bidra av rent praktiske årsaker. Så det kan ikke legges til grunn at de har vært late, men at det har vært praktisk umulig for dem å bistå. Å «dele ut» noen av oppgavene mellom arvingene ville uansett ført til merarbeid, da mye innebærer å avtale tid og sted for fysiske møter med firmaer/instanser/personer, og møtene må gjøres av den som bor i byen. Anonymkode: 32533...f2c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #11 Skrevet 30. juni 2020 Noen ville sikkert til og med betalt for den oppgaven! Anonymkode: 0be31...c82 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #12 Skrevet 30. juni 2020 5 minutter siden, ti10 skrev: Skjønner delvis hva du mener. Når det gjelder å arrangere begravelse, synes jeg ikke noe om å kreve en godtgjørelse for det. Men hvis det er mye praktisk arbeid i forbindelse med å ha visninger, tømme et hus, enten ved salg eller bortkjøring, synes jeg det egentlig burde deles på mellom de etterlatte. Og hvis én person må ta fri fra jobb og reise langt flere ganger for å gjennomføre det, synes jeg personen fortjener en godtgjørelse. Men jeg vet ikke helt om jeg hadde fått meg til å kreve det hvis jeg var denne personen. Sannsynligvis ikke. Og hva skal da denne godtgjørelsen gå ut på? Vanskelig å ta stilling til. Er det ingen av søsknene dine som har nevnt at du har gjort alt dette og at du bør få en slags påskjønnelse? Begravelsen i seg selv var bare en liten brøkdel av arbeidet ja. Det var alle de andre oppgavene som medførte veldig store arbeidsmengder. De andre søsknene evner sannsynligvis ikke å forstå den mengden arbeid som dette har medført. Dermed har de nok heller ikke tenkt tanken om godtgjørelse. Og de kan ikke klandres for det heller, da de aldri har stått i en slik situasjon selv. Jeg hadde heller ingen forutsetning for å forstå arbeidsmengden før i etterkant. Anonymkode: 32533...f2c
Brunello Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 Den som har gjort jobben, bør helt klart få litt ekstra. Kanskje ikke for akkurat det som har med begravelsesforberedelsene å gjøre, men realiseringen av boet synes jeg det er på sin plass at man får betalt for. Dersom ingen hadde satt i stand boligen, vasket og ryddet, ville man antakelig fått en lavere pris for den. For et bo på 4 000 000,- synes jeg det er greit med 50-100 000,- avhengig av hvor mye som er gjort. Det smålige er ikke at den som har gjort jobben ønsker noe for det, men at de som ikke har gjort noe ikke foreslår en godtgjørelse. 22
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ville sikkert til og med betalt for den oppgaven! Anonymkode: 0be31...c82 Betalt for hvilken oppgave? Anonymkode: 32533...f2c
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 Hadde ikke krevd godtgjørelse, men hadde passet på å få på plass en dersom en av mine søsken havnet i den situasjonen. Mellom 30000kr -50000kr synes jeg høres greit ut. Du kan lufte dette for dine søsken, men la det ligge om de ikke klarer å se din side. Anonymkode: 7e723...684 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 Hvorfor har du ikke luftet dette med de andre? Og hvor mye tenker du at du skal ha? Anonymkode: 4a47d...375 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #17 Skrevet 30. juni 2020 2 minutter siden, Brunello skrev: Det smålige er ikke at den som har gjort jobben ønsker noe for det, men at de som ikke har gjort noe ikke foreslår en godtgjørelse. Takk for innspill. Det er dette jeg har sitert her som jeg syns er vanskelig. At de ikke selv har kommet med forslaget. Samtidig som jeg ikke klandrer dem for det, fordi de har ingen forutsetninger for å forstå arbeidsmengden jeg har hatt. Anonymkode: 32533...f2c
Gjest Lama_Drama Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 Det burde være en selvfølge, men er aldri det. Jeg ville latt det gå, summen du får for jobben er ikke verd kranglingen og misfornøyde søsken. De skjønner det ikke før de må fikse slikt selv.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du ikke luftet dette med de andre? Og hvor mye tenker du at du skal ha? Anonymkode: 4a47d...375 Som kommentert på noen andre svar: fordi ingen av oss hadde stått i en slik situasjon før. Ingen av oss hadde forutsetninger for å forstå arbeidsmengden som lå foran den som ble ansvarlig. Dette tror jeg er tilnærmet umulig å forstå for noen som ikke har vært ansvarlig for et dødsbo før. Og det er først i ettertid at helt andre personer har påpekt at jeg burde fått en godtgjørelse for det, og at dette ikke er uvanlig. Jeg har ingen formening om hvor mye som er vanlig. Det er derfor jeg spør her. Anonymkode: 32533...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #20 Skrevet 30. juni 2020 Det burde vært avklart i forkant, slik at den andre kunne bidratt mer om de heller ønsket det. Men nei, jeg ville ikke krevd det av søsken, jeg blander ikke penger inn i familiære forhold. Men jeg hadde forventet (og visst at det ville skje) at et søsken som bodde langt unna kom over for å ta en arbeidsøkt akkurat når hus skal ryddes, og at søskenet tar unna en del av det man ikke behøver å være fysisk i byen for å ordne. Anonymkode: 4c36d...d34 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå