Gå til innhold

Er det attraktivt eller kleint å overkle seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb der de fleste menn går rundt i vanlige jeans, chinos og liknende og t-skjorte/casual skjorte. Men jeg kommer fra en jobb med streng dresspolicy og føler meg absolutt best i dress. Ser det bare dumt ut eller kan det funke?

Anonymkode: 0ac03...395

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kjenner en som stadig kommer på jobb i dress,mens alle andre går i olabukser.....for å si det slik, alle ler jo av han i dress,bak hans rygg såklart. 

Anonymkode: 15780...a71

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

kleint

Anonymkode: 875a1...4ef

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

kjenner en som stadig kommer på jobb i dress,mens alle andre går i olabukser.....for å si det slik, alle ler jo av han i dress,bak hans rygg såklart. 

Sier mer om de som ler av han, enn han som går i dress...

Anonymkode: bfb43...c2b

• Liker 31
Skrevet

Gå i det du vil. Folk humrer av min trang til glitter, stiletter og glam også. Jeg  Humrer med dem og koser meg med mitt uansett. Kan ikke gå med det på jobb da, men jeg er ofte litt overdressed generelt. Og kunne ikke brydd meg mindre! 

• Liker 2
Skrevet

Hvorvidt det ser dumt ut kommer vel først og fremst an på hva slags jobb det er - det er forskjell på å stille i dress på kontorjobb og i barnehage... Det du risikerer er at du sender signaler til de nye kollegaene dine om at du ikke er og ikke ønsker å være en av dem. Å kle seg langt utenfor gjengs kleskode - enten den er uttalt eller underforstått - kan fort oppfattes som at man ikke helt har skjønt miljøet og den sosiale tonen. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jobb der de fleste menn går rundt i vanlige jeans, chinos og liknende og t-skjorte/casual skjorte. Men jeg kommer fra en jobb med streng dresspolicy og føler meg absolutt best i dress. Ser det bare dumt ut eller kan det funke?

Det er vel ikke teit det vel. Gå som du vil du så lenge du er ren og ikke lukter vondt ;) 

Anonymkode: 92308...0c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå i chinos og casual skjorte og dressjakke. Blir veldig feil å komme i svart dress og slips på en uformell arbeidsplass. Blir fort sett på som at du prøver å kle deg som viktigere enn du er.

Med klær som skiller seg fra resten av arbeidsplassen blir det vanskeligere å legge merke til kompetansen din - klærne kommer på en måte i veien.

Anonymkode: 7076d...b49

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker som jenter flest menn i dress. Men, det er et men. 

Elsker menn som pynter seg på 17.mai, på julaften osv. Men for meg er det vel så viktig at de også vet å ha en avslappet stil når det passer seg. At de kan gå i joggebukse når vi er på hyttetur, at de kan rive av seg klærne og hive seg uti sjøen når det er 30 varmegrader ute. 

Skulle på noe jeg trodde var en casual date med pils og fotball på sportspuben i byen jeg bor. Jeg tok på meg jeans og en genser, sminket meg litt men ikke noe galla-antrekk akkurat. Når jeg ser fyren stå å vente på meg på sportsbaren har han på seg DRESS med slips og hele pakka. Det så veldig stivt og rart ut, og følte meg jo tarvelig kledd ved siden av han. 

Når vi senere den sommeren satt ved sjøen og jeg ville bade, nektet han å bli med. Han hadde langbukse på seg. Han må ha svettet i hjel i det antrekket der. Jeg hadde bikini under kjolen, da jeg regna med vi skulle bade. Men nei, det ville han slett ikke. Neivel, jeg heiv meg nå uansett uti og storkoste meg i vannet. Han brettet pent opp buksene til ca midten på leggen, noe han forøvrig brukte sykt lang tid på for først når jeg var ferdig med å bade kom han ruslende ned mot vannkanten. Jeg har aldri sett en så pent og møysommelig oppbrettet bukse i hele mitt liv, har snakker vi på millimetern 😂

Så har litt dårlig erfaring med menn som er veldig pyntet av seg. De blir for kjedelige og ordentlig for meg. 

Anonymkode: d8a5d...db1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes en mellomting. Du kan gå for uformell bukse med dressjakke, eller dressbukse med mere uformell skjorte. 

Anonymkode: 5946e...972

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drittfolk. 

Anonymkode: 5946e...972

• Liker 8
Gjest Aniita
Skrevet

Du forteller jo ikke hva du jobber med.

Har du en lederstilling der? Da funker det.

Men er du på samme nivå som dem som bruker jeans og skjorte, passer det ikke å bruke dress. Spiller ingen rolle hva du jobbet med før. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er veldig ofte den eneste til å bruke dress hvor han er (ikke standard sorte dresser, men dresser like fullt), og jeg er også ofte penest kledd der hvor jeg er. Vi kunne ikke drømt om å kledd oss i jeans og t-skjorte, men ser ikke ned på folk som gjør det, og vi forventer den samme respekten tilbake.

Anonymkode: 14294...eae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Aniita said:

Du forteller jo ikke hva du jobber med.

Har du en lederstilling der? Da funker det.

Men er du på samme nivå som dem som bruker jeans og skjorte, passer det ikke å bruke dress. Spiller ingen rolle hva du jobbet med før. 

Jeg er advokat og har gått over i det offentlige etter åtte år i det private. Med tanke på "nivå" har jeg i og for seg gått litt opp, men med tanke på dresskode ned. Det er ikke et 1:1-forhold, hehe. 

Når det gjelder nivå innad på arbeidsplassen så er jeg litt over midt på treet, hvis det går an å si. Noen få over meg, men mange under meg. Dresskoden er lik på alle nivået.

Sånn, nok "nivå"-prat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er lurest å kle seg slik kulturen på arbeidsplassen er. Hos oss kler mennene seg slik det beskrives i HI, altså jeans eller chinos, vanlig skjorte eller pen genser. Noen har dressjakke, men det er fåtallet. T-skjorte er innafor hvis den er nokså nøytral. 

Å gå i full, formell dress hos oss ville skilt seg veldig ut, og  kunne nok også fått «kundegruppen» til å føle seg ubekvemme. 

Anonymkode: 1e52c...265

• Liker 1
Gjest Aniita
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er advokat og har gått over i det offentlige etter åtte år i det private. Med tanke på "nivå" har jeg i og for seg gått litt opp, men med tanke på dresskode ned. Det er ikke et 1:1-forhold, hehe. 

Når det gjelder nivå innad på arbeidsplassen så er jeg litt over midt på treet, hvis det går an å si. Noen få over meg, men mange under meg. Dresskoden er lik på alle nivået.

Sånn, nok "nivå"-prat.

Ja, ok, da skjønner jeg deg bedre, og at du er vant til å gå i dress.

Så da vil jeg si at du for all del kan gå i det. :) Men hvis du føler deg ukomfortabel er jo det en skikkelig demper. Må bare venne seg til det, tenker jeg.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en smålig og forferdelig gjeng dere er! Jammen godt jeg ikke jobber et slikt sted. Jeg kjenner jeg blir helt matt av slike kommentarer. 

TS: Jeg synes du skal tørre å gå i dress, hvis det er det du er komfortabel med. Jeg synes at folk i dag er altfor konforme, og det å le av folk fordi de ikke kler seg etter normen er rett og slett hårreisende.

Jeg kjenner meg litt igjen, fordi jeg kun går i kjoler på jobb, 50-tallskjoler primært. Jeg jobber i et casual miljø hvor folk stort sett går i jeans. Og det er mulig folk ler av meg bak ryggen min, men da tenker jeg: so what? Hvis de ikke tåler det, så får de finne seg en annen interesse. Det er rett og slett smålig og tåpelig. 

Forøvrig skal det sies at de aller fleste synes det er forfriskende og fint med noen som tør å kle seg litt annerledes og som er seg selv tvers igjennom. Jeg er i utgangspunktet både innadvendt, sjenert og introvert, jeg er ikke den som snakker mest og jeg bruker mininmalt med sminke. Men med kjolene får jeg vist en side av meg uten å snakke så mye, og jeg får også vist min glede for farger, som er en stor del av den jeg er.

Jeg tenker at en arbeidsplass som ikke takler at man velger å gå f.eks med dress, eller som i mitt tilfelle kjole, ikke er et sted der det er verdt å jobbe. Og det positive med å kle seg litt annerledes er at de aller fleste husker hvem du er. Jeg er "hun med de fine 50-tallskjolene". ;) 

• Liker 8
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg syns absolutt det er innafor. På jobben min går nesten ingen i dress, men min leder gjør det (og lederne hans går ikke i dress). Han går ikke i jakka inne da, men dressbukse og skjorte. Tilsvarende er det på mannens jobb, der går de som er ansatt fra utlandet i dress, de norske gjør ikke. 

Jeg syns absolutt det bør være rom for å være seg selv i klesstilen, og en dress er faktisk ikke så veldig kontroversielt på et kontor... 

Hold på dressen mens du kan, det blir vanskeligere å ta den tilbake hvis du slutter. ;)

Skrevet

Eg synest det er både litt kleint og litt kult. Det er fint med folk som pyntar seg litt, men det er også litt umusikalsk å legge seg mange hakk over det som er vanleg. I det nemnte miljøet ville eg seie at blazer og penbukse er innanfor, men dropp dressen og slipset, liksom. I alle fall slipset. På eit eller anna tidspunkt bikkar ein over i "fekk ikkje memoen", og det blir veldig kleint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er kult, men.. man må jo på en måte kle jobben også. Møter man en mann i dress på vei hjem fra jobb tenker jeg automatisk på finans, bank, advokat o.l. Hvis han da sier han er telefonselger så blir det alt for klysete for min del...

Anonymkode: 50d56...a17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...