AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Hei! Fant nettopp ut at samboeren min er satt opp til å ha telefonvakt i hele jula (han jobber som elektriker, rullerer på å ha vakt ca. hver 8. uke). Dette innebærer at han må være konstant tilgjengelig hele døgnet dersom vakttelefonen skulle gå, og klar for å være på det aktuelle stedet innen en viss tid. Han kan dermed ikke oppholde seg noe særlig utenfor kommunen (og heller ikke være med på besøk til min familie som bor et godt stykke unna), og naturligvis ikke drikke noe alkohol. I tillegg gir vakten ekstra psykisk stress når man vet man kan måtte gjøre seg klar for å kjøre ut når tid som helst, selv midt på natta. Denne vakten får han 200,- dagen for i jula. Dette er samme beløpet som blir gitt for vakten en hvilken som helst annen uke i løpet av året, så det blir ikke gitt noen form for tillegg på røde dager. Jeg mener 200,- i døgnet er en joke med tanke på de restriksjonene vakten innebærer i en ferie, og lurer på om det finnes noen regler som regulerer denne typen situasjoner? Han er jo teknisk sett ikke på jobb med mindre han må rykke ut. Samtidig kan han ikke reise, slappe ordentlig av,eller dra på besøk til venner og familie utenfor en viss radius, og har derfor på ingen måte ordentlig fri heller. Setter pris på tilbakemeldinger 😃 Anonymkode: 50c20...0d5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Jeg har en mann med samme ordning, og det er en del av jobben hans. Enkelt og greit. Alternativet til å ha bakvakt/vakttelefon er å kjøre normalt skift, og dermed måtte oppholde på jobben (les:være på kontoret) i den oppsatte arbeidstiden, og det hadde vært verre synes jeg. Skal han (og to andre for å dekke de andre skiftene) da sitte alene på kontoret, tvinne tommeltotter, og vente i 8 timer på at det kanskje kan komme en utkalling? Er det da ikke bedre å være hjemme sammen med familien? Og noe stort psykisk stress er det da ikke. Ok, mannen min var litt småstresset første gangen han hadde vakttelefonen, han gikk og ventet på at den skulle ringe, men etter noen få timer gikk det stresset over. Anonymkode: c45bb...07a 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en mann med samme ordning, og det er en del av jobben hans. Enkelt og greit. Alternativet til å ha bakvakt/vakttelefon er å kjøre normalt skift, og dermed måtte oppholde på jobben (les:være på kontoret) i den oppsatte arbeidstiden, og det hadde vært verre synes jeg. Skal han (og to andre for å dekke de andre skiftene) da sitte alene på kontoret, tvinne tommeltotter, og vente i 8 timer på at det kanskje kan komme en utkalling? Er det da ikke bedre å være hjemme sammen med familien? Og noe stort psykisk stress er det da ikke. Ok, mannen min var litt småstresset første gangen han hadde vakttelefonen, han gikk og ventet på at den skulle ringe, men etter noen få timer gikk det stresset over. Anonymkode: c45bb...07a Hei, Takk for svar! Så klart er vaktordningen en del av arbeidsoppgavene, som har blitt signert på og akseptert av arbeidstakerne. Jeg er ikke uenig i ordningen i seg selv, og det er helt klart bedre enn å oppholde seg på kontoret slik du beskriver I en slik situasjon ville man dog fått normal lønn pluss helligdagstillegg, så enkelte ville gjerne sett det som lukrativt å ha en slik vakt og dermed ønsket å bytte det til seg. Det er ikke tilfellet slik situasjonen er nå. Han klager for øvrig ikke. Det er heller jeg som mener arbeidsgiveren generelt tidvis forskjellsbehandler/utnytter sine ansatte, og har nok derfor fått en svært lav terskel for å være suspekt til arbeidsgiverens praksis. Jeg mener 200,- døgnet er svært dårlig kompensasjon for de restriksjoner du bli pålagt ved å ha vak, da spesielt ved røde dager og ferier. Dette er en del av jobben, jovisst, men det å blant annet ikke kunne besøke venner og familie mer enn en halvtime unna (i hele jula), burde, og kunne, blitt kompensert noe bedre. Det er en markant forskjell på å ikke kunne slappe helt av eller ha full frihet en normal arbeidsdag, kontra når det høytid. Jeg lurer derfor på om det ikke finnes noen krav til økt kompensasjon for røde dager, slik reglene er for normal lønn? Jeg har ikke klart å finne noen regler som regulerer dette, så arbeidsgiver står gjerne fritt frem til å lønne sine ansatte så lite han ønsker for vakt? Anonymkode: 50c20...0d5 1
Loff77 Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Hei Høres ut som en fryktelig dårlig avtale, vanlig å få en fast sum hver mnd i tillegg til kompensasjon ved utrykning og eller avspasering. Hvis man har vakt (utenom den normale arbeidstiden) fra mandag til søndag, vil man få 128 vakttimer i løpet av uken (se tabell under). Har dere blitt enige om en omregningsfaktor på 1:7, vil dette bety at 18,3 timer skal regnes som alminnelig arbeidstid. Disse timene kommer i tillegg til det man arbeider til vanlig samme uke. Dette vil bety at man må kompensere arbeidstakeren med fri for å holde seg innenfor loven, fordi; Arbeidsmiljølovens §10-4 (1) sier at den alminnelige arbeidstid ikke må overstige 40 timer i løpet av sju dager. Arbeidsmiljølovens §10-5 (2) sier at man, i bedrifter med tariffavtale, kan skriftlig avtale med tillitsvalgt en gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Men det er noen øvre grenser for hva man kan avtale;
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Han har vel ikke vakt når han har ferie ? Julen er ikke ferie, det er noen røde dager, som julaften etter kl.1600 og nyttårsaften etter 16 tror jeg det er . 1. og 2.juledag, ellers er det vanlige dager, 01.januar er også rød dag, alle andre dager i julen er ikke hverken røde eller ferie om du ikke har bedt om ferie, da bruker du av feriedager og da har han vel ikke vakt ? Anonymkode: a2889...20b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 Det finnes ingen klare regler her, og dette er ganske standard avtaler for de sol jobber i den bransjen der. Jeg bor med en selv også. Mulig kompensasjonsordningen er ‘gjennomsnittsberegnet’, slik at døgnsummen egentlig er lavere, men gis høyere hele året fordi de vet det kommer røde dager inni der. Det høres ut som de er 8 stk som bytter på vakt. Da er det muligens 8 år til neste jukevakt. Det går nok bra Anonymkode: 5b559...4be
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 200 per dag virker som en ganske dårlig kompenasjon for vaktordning spør du meg. Man kan jo ikke gjøre noe når man har vakt og man er jo i prinsippet disponibel for arbeidsgiver. Bør til forhandlingsbordet med en slik luselønn, ellers er det vel greit marked for elektrikere slik at han kan finne seg et anne arbeidssted? Anonymkode: c6c7c...981
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Skjønner jo at jobben er slik, men dette høres ut som en dårlig deal... Jeg er ikke elektriker, men har hatt jobb med hjemmevakt. Da fikk vi en times lønn for 5 timers bakvakt, så betydelig mer enn 200 kr døgnet. I høytider og spesielle dager delte vi kolleger også på bakvakten, så ikke noen ble sittende med hele jula alene, f.eks. Da kunne en drikke på julaften og en på nyttårsaften 😊 Anonymkode: b821a...bdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå