AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #21 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke barnet stopper å gråte (men ville stoppet å gråte hvis du gikk rundt i bæresele f.eks eller å ligge med puppen i munnen) så ignorer du barnets behov og for mange så er ikke det et alternativ. Det går nesten i samme kategori som en skrikekur. Det å holde tilbake noe som barnet behøver når de er så små er ikke bra for utviklingen deres. Anonymkode: 88e42...669 Ja så enkelt trodde jeg det var også før jeg fikk et barn med kolikk, melkeallergi, refluks, vann i ørene (ble dren, enda ikke bestått hørselstester), autisme og mistenkt psykisk utviklingshemning, ja og genfeil da. Første barnet mitt var en standard og jeg trodde jeg visste alt så kom det en kjempe utfordring og nå 2år etter er vi også innen de fleste kanaler for oppfølging og utredning som BUPA, HABU, PPT, spesialavd i bhg, fysioterapeut, ergoterapeut, spiseteam, ØNH osv. Anonymkode: 9bba8...f04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #22 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi gjør alt for at baby skal sove. Han sover likevel såå lite. Han sovner ganske lett, men sover maks 20 min...... Anonymkode: acbd2...11a Utredet for refluks? Mange babyer med refluks har slike problemer med bare korte hviler. Anonymkode: 9bba8...f04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #23 Skrevet 30. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja så enkelt trodde jeg det var også før jeg fikk et barn med kolikk, melkeallergi, refluks, vann i ørene (ble dren, enda ikke bestått hørselstester), autisme og mistenkt psykisk utviklingshemning, ja og genfeil da. Første barnet mitt var en standard og jeg trodde jeg visste alt så kom det en kjempe utfordring og nå 2år etter er vi også innen de fleste kanaler for oppfølging og utredning som BUPA, HABU, PPT, spesialavd i bhg, fysioterapeut, ergoterapeut, spiseteam, ØNH osv. Anonymkode: 9bba8...f04 Barnet mitt hadde også kolikk og fikk en autismediagnose ved 2 år så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. Vi lot ikke barnet ligge å gråte på i armene våre uten å forsøke å trøste av den grunn som ts forslår. Bilkjøring, vogn, babygym osv var helt utelukket. Barnet vårt sov kun i bæresele og var rolig når vi gikk rundt, så det første leveåret så vandret jeg eller barnefar rundt med baby i bæresele 24/7 bokstavlig talt. Vi satt seriøst aldri stille. Vi kunne som trådstarter sa bare legge barnet ned i armene våre og ignorere gråten som da ville holdt på hele døgnet, men det gjorde vi ikke. Vi gjorde det vi kunne for at barnet skulle ha det mest mulig komfortabelt med verden, selv om det fortsatt var veldig mye gråt. Vi har begge traumatiske minner fra første året vårt med baby. Anonymkode: 88e42...669 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #24 Skrevet 30. juni 2020 Den type baby slår og kaver så mye med armer og ben at det ikke ville la seg gjort i praksis. Hvis jeg hadde pinnholdt babyen ville den skreket som et stukket dyr til det sovnet av utmattelse men den type søvn er veldig kort (2-5min) og så ville det være pån’igjen med intens skriking og kaving. Anonymkode: 404bd...65c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #25 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt hadde også kolikk og fikk en autismediagnose ved 2 år så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. Vi lot ikke barnet ligge å gråte på i armene våre uten å forsøke å trøste av den grunn som ts forslår. Bilkjøring, vogn, babygym osv var helt utelukket. Barnet vårt sov kun i bæresele og var rolig når vi gikk rundt, så det første leveåret så vandret jeg eller barnefar rundt med baby i bæresele 24/7 bokstavlig talt. Vi satt seriøst aldri stille. Vi kunne som trådstarter sa bare legge barnet ned i armene våre og ignorere gråten som da ville holdt på hele døgnet, men det gjorde vi ikke. Vi gjorde det vi kunne for at barnet skulle ha det mest mulig komfortabelt med verden, selv om det fortsatt var veldig mye gråt. Vi har begge traumatiske minner fra første året vårt med baby. Anonymkode: 88e42...669 kolikk og autisme ja. her er det snakk om kolikk, melkeallergi, refluks, autisme, genfeil, vann i ørene (dren og ikke bestått tester) og mistent psykisk utviklingshemning. Har gjort akkurat det samme som deg og barnet var IKKE rolig uansett hva tiltak som ble gjort. Anonymkode: 9bba8...f04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #26 Skrevet 30. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den type baby slår og kaver så mye med armer og ben at det ikke ville la seg gjort i praksis. Hvis jeg hadde pinnholdt babyen ville den skreket som et stukket dyr til det sovnet av utmattelse men den type søvn er veldig kort (2-5min) og så ville det være pån’igjen med intens skriking og kaving. Anonymkode: 404bd...65c mm Anonymkode: 9bba8...f04
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #27 Skrevet 30. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mødre tar knebøy, går opp og ned trappen, kjører rundt over dumper med bil og triller rundt over stokk og stein i skogen -time etter time for å få det skrikende barnet til å sove. Hva skjer om man ikke gjør dette? Og istedet tar opp barnet, legger det inntil varmen på kroppen og rugger barnet og stryker over det ? Lar barnet skriker på denne måten men viser det allikevel nærhet. Selv om barnet ikke slutter å gråte med det første. Hva er konsekvensen? Anonymkode: 0262c...9f2 Folk skjønner ikke at det de gjør har konsekvenser og at man tillegger barnet behov det ikke har. Mange forstår ikke at løsninger som virker der og da ofte må gjøres i det uendelige senere. Man burde ikke gjøre så mye, man burde gi nærhet og varme og ellers ikke gmholde på med så mye tull som gjør barnet avhengig av tusen ritualer for å sove. Anonymkode: 6eb13...cb5 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #28 Skrevet 30. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke barnet stopper å gråte (men ville stoppet å gråte hvis du gikk rundt i bæresele f.eks eller å ligge med puppen i munnen) så ignorer du barnets behov og for mange så er ikke det et alternativ. Det går nesten i samme kategori som en skrikekur. Det å holde tilbake noe som barnet behøver når de er så små er ikke bra for utviklingen deres. Anonymkode: 88e42...669 Dette er ikke jeg enig i. Hvis du har en krevende baby er det å gå rundt i timesvis ikke alltid mulig. Uten søvn, alene med baby, søsken, redusert etter fødsel og svangerskap og andre mulige utfordringer gjør det ikke alltid mulig å gå rundt døgnet rundt med ungen i bæretøy. Så lenge man trøster, gir kos og baby er nær deg må det være nok noen ganger Anonymkode: e4453...f69 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #29 Skrevet 30. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk skjønner ikke at det de gjør har konsekvenser og at man tillegger barnet behov det ikke har. Mange forstår ikke at løsninger som virker der og da ofte må gjøres i det uendelige senere. Man burde ikke gjøre så mye, man burde gi nærhet og varme og ellers ikke gmholde på med så mye tull som gjør barnet avhengig av tusen ritualer for å sove. Anonymkode: 6eb13...cb5 Dette er bare vrøvl. Det er ikke sånn at jeg fortsatt busser femåringen til søvn fordi jeg gjorde det da hun var baby og hadde kolikk, refluks og astma. Jeg kunne selvfølgelig latt henne ligge der i sin egen oppkast og gulp på armen mens hun hylskrek og var syk for tredje gang den måneden, men hvorfor når hun var rolig i sjalet? Du vet at babyer i land hvor de primært bærer eller har babyen på seg 24 timer i døgnet sliter langt mindre med bl.a kolikk Anonymkode: e4453...f69 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #30 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt hadde også kolikk og fikk en autismediagnose ved 2 år så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. Vi lot ikke barnet ligge å gråte på i armene våre uten å forsøke å trøste av den grunn som ts forslår. Bilkjøring, vogn, babygym osv var helt utelukket. Barnet vårt sov kun i bæresele og var rolig når vi gikk rundt, så det første leveåret så vandret jeg eller barnefar rundt med baby i bæresele 24/7 bokstavlig talt. Vi satt seriøst aldri stille. Vi kunne som trådstarter sa bare legge barnet ned i armene våre og ignorere gråten som da ville holdt på hele døgnet, men det gjorde vi ikke. Vi gjorde det vi kunne for at barnet skulle ha det mest mulig komfortabelt med verden, selv om det fortsatt var veldig mye gråt. Vi har begge traumatiske minner fra første året vårt med baby. Anonymkode: 88e42...669 Autisme er ikke autisme. De med autisme er like ulike som alle andre. Du vet ingenting om dette barnet bare fordi du har opplevd ditt eget Anonymkode: e4453...f69 1
missnorway94 Skrevet 30. juni 2020 #31 Skrevet 30. juni 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er bare vrøvl. Det er ikke sånn at jeg fortsatt busser femåringen til søvn fordi jeg gjorde det da hun var baby og hadde kolikk, refluks og astma. Jeg kunne selvfølgelig latt henne ligge der i sin egen oppkast og gulp på armen mens hun hylskrek og var syk for tredje gang den måneden, men hvorfor når hun var rolig i sjalet? Du vet at babyer i land hvor de primært bærer eller har babyen på seg 24 timer i døgnet sliter langt mindre med bl.a kolikk Anonymkode: e4453...f69 Dette argumentet elsker jo selvfølgelig bære-mammaene å slå i bordet med. Dere vet at i disse landene har de også en helt ulik livsstil med et annet innhold enn vi har her til lands? Lett å gå med en unge på ryggen hvis dagene stort sett består av å stå i åkeren og man ikke har hverken vogn eller bil pga fattigdom og dårlig infrastruktur. Avsporing men..Når det er sagt, tviler jeg ikke på at babyene blir rolige av det, og har man en baby med diverse plager så gjør man jo det man kan. Men ikke tro at bæretøy er svaret for alle. Endret 30. juni 2020 av missnorway94
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #32 Skrevet 30. juni 2020 Babyer har store behov for søvn, men skjønne det ikke alltid selv. En baby som ikke har fått søvnen hn trenger har det for jævlig og starter en vondt sirkel med for lite søvn. Mitt første barn ville bare ikke sove, spesielt på natten. Kunne sove en del på dagtid, men lite på natten. Viste seg med årene at han har ADHD som kan forklare hvorfor han ikke sov en hel natt før han var 4 år. Han gråt ikke på natten, men jeg satt der i time etter time og koste med han mens jeg så på serier. Han bare var lys våken og skulle få med seg alt som skjedde. Så jeg koste, vugget forsiktig og koste litt mer. Men ble ikke noe mer søvnig av det. Han er fremdeles våken flere ganger for natt (10 år nå). Åsså blir man jo desperat for å få ungen til å sovne etter hvert, og kanskje desperat etter en lite pause.. Da blir det knebøy og kjøreturer. For øvrig vil man som mamma lære at man må finne ut hva som fungerer for ens barn, da alt ikke fungerer på alle. Anonymkode: 5bcef...385
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #33 Skrevet 30. juni 2020 Tror nok de mødrene som tyr til slike valg har prøvd den rolige metoden først.. Jeg er veldig heldig med en baby som sovner lett og krever bare nærhet og kos. Men det er en del babyer som ikke faller lett til ro, blir lett overtrøtt, har magevondt o.l.. Anonymkode: f6ea4...228 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #34 Skrevet 30. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Autisme er ikke autisme. De med autisme er like ulike som alle andre. Du vet ingenting om dette barnet bare fordi du har opplevd ditt eget Anonymkode: e4453...f69 Når skrev jeg dette fordi jeg fikk tilsnakk på at jeg ikke viste hva jeg snakket om da jeg sa at vi ikke lot barnet ligge å gråte. Alle med autisme er forskjellige, men opplevelsen av å ha et barn som er annerledes enn normlen er fortsatt tilstedet. Poenget mitt var at selv om barnet vår har en diagnosen så lot vi fortsatt ikke barnet ligge på brystet for å gråte. Vi prøvde så godt vi kunne å gjøre barnet komfortabelt. Anonymkode: 88e42...669 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #35 Skrevet 30. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mødre tar knebøy, går opp og ned trappen, kjører rundt over dumper med bil og triller rundt over stokk og stein i skogen -time etter time for å få det skrikende barnet til å sove. Hva skjer om man ikke gjør dette? Og istedet tar opp barnet, legger det inntil varmen på kroppen og rugger barnet og stryker over det ? Lar barnet skriker på denne måten men viser det allikevel nærhet. Selv om barnet ikke slutter å gråte med det første. Hva er konsekvensen? Anonymkode: 0262c...9f2 Fordi jeg ikke orker å ha barnet inntill meg hele tiden, fordi jeg ikke kan sitte stille med barnet i armene mens det sover, fordi barnet våkner hvis jeg forsøker å legge det i vogna så det beste er om det sovner i vogn. Mange grunner. Men for all del - kom gjerne å hold mitt skrikende, sprellende barn. Jeg er lei av å bli sparket og slått mens jeg forsøker å forholde meg rolig og kjærlig mens alt jeg vil er å klø meg på nesa Anonymkode: 79f2d...18e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #36 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk skjønner ikke at det de gjør har konsekvenser og at man tillegger barnet behov det ikke har. Mange forstår ikke at løsninger som virker der og da ofte må gjøres i det uendelige senere. Man burde ikke gjøre så mye, man burde gi nærhet og varme og ellers ikke gmholde på med så mye tull som gjør barnet avhengig av tusen ritualer for å sove. Anonymkode: 6eb13...cb5 Og andre igjen skjønner ikke at babyer er forskjellige og at selv om ditt barn ikke har hatt behov for hjelp til å sove kan det være at andre har det. Nok søvn er mye viktigere enn å gjøre babyen selvstendig så fort den har kommet ut av livmora. Og gjøres i det uendelige? Mine har vært avhengig av bæring for å sove i henholdsvis 4 og 5 måneder, så gikk det over av seg selv. Hva tror du? At barna må trilles, bæres og kjøres i søvn frem til konfirmasjonsalder? Anonymkode: a858e...ab9 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #37 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke jeg enig i. Hvis du har en krevende baby er det å gå rundt i timesvis ikke alltid mulig. Uten søvn, alene med baby, søsken, redusert etter fødsel og svangerskap og andre mulige utfordringer gjør det ikke alltid mulig å gå rundt døgnet rundt med ungen i bæretøy. Så lenge man trøster, gir kos og baby er nær deg må det være nok noen ganger Anonymkode: e4453...f69 Man gjør likevel det man kan for å stilne gråten, hvis man bare kapitulerer og sier «jeg holder hånda det får være bra nok» mens baby hyler så møter man ikke barnets behov. Jeg var ekstremt redusert etter en grusom fødsel og hadde masse smerter samt var alene med baby - men likevel måtte jeg bære og bære og bære. Fikk ikke dusjet, fikk ikke spist nevneverdig og hadde som sagt masse vondt etter store skader, men man gjør det ungen krever. Hadde jeg det bra? Nei ikke nevneverdig. Men barnet hadde det bra, og det er det viktigste. Dessuten klarer ikke jeg å sette meg ned å nyte et måltid når baby hyler ved siden av. Anonymkode: 3c1bd...078 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #38 Skrevet 30. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man gjør likevel det man kan for å stilne gråten, hvis man bare kapitulerer og sier «jeg holder hånda det får være bra nok» mens baby hyler så møter man ikke barnets behov. Jeg var ekstremt redusert etter en grusom fødsel og hadde masse smerter samt var alene med baby - men likevel måtte jeg bære og bære og bære. Fikk ikke dusjet, fikk ikke spist nevneverdig og hadde som sagt masse vondt etter store skader, men man gjør det ungen krever. Hadde jeg det bra? Nei ikke nevneverdig. Men barnet hadde det bra, og det er det viktigste. Dessuten klarer ikke jeg å sette meg ned å nyte et måltid når baby hyler ved siden av. Anonymkode: 3c1bd...078 Du mener det er bedre at mor blir alvorlig syk og innlagt? Det fungerte kanskje for deg, men fungerer ikke for alle. Anonymkode: e4453...f69 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #39 Skrevet 30. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Du mener det er bedre at mor blir alvorlig syk og innlagt? Det fungerte kanskje for deg, men fungerer ikke for alle. Anonymkode: e4453...f69 Da må man be om hjelp, skal ikke gå utover baby.. Anonymkode: b3635...5bb
Gjest Albbas Skrevet 1. juli 2020 #40 Skrevet 1. juli 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Du vet at babyer i land hvor de primært bærer eller har babyen på seg 24 timer i døgnet sliter langt mindre med bl.a kolikk Anonymkode: e4453...f69 Kilde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå