AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Jeg har gått igjennom en omfattende oprasjon i kjeven, som har resultert i mange kilo minus pga. begrensninger i matveien. Hvordan skal jeg vedlikeholde dette? Jeg trives så godt med meg selv, og er i så godt humør om dagen. Men jeg kan ikke fortsette å leve på suppe. Anonymkode: f1ef6...8df
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Hmmm er det jeg som har sendt inn spørsmålet uten å vite det ? Er i samme båt. Lurer også på dette... hvordan skal jeg klare meg etterpå. Men fikk tips av legen om å spise masse frukt og grønt. Og feks ta kun frukt/grønt til kveldssmåltidet. Tenkte å lage fruktsalater med myk frukt(når jeg etterhvert kan belaste) og selvfølgelig smoothies. Og nå fremover utforske litt på suppefronten. Lykke til Anonymkode: d8a41...83f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Smoothies er ikke en god ide om du vil holde vekta, for de gjør det altfor lett å få i seg mye mer enn du ville gjort om du tygget frukten. Lag dem i så fall ikke av bare frukt, men noe som metter. Anonymkode: ed9b9...06a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Jeg tenker rådet blir lignende det man gir til de som skal begynne å slanke seg. Finn ut kaloribehov og tell kalorier til du blir kjent med posjonsstørrelse og innhold. Bruk gjerne Fitbit eller lignende, for da tror jeg du får riktigere tall. Om det ikke er krise om du går ned litt mer og du absolutt ikke vil opp, kan du legge deg litt lavere i inntak i tilfelle forbrenningen ikke har tatt igjen. Anonymkode: 137ef...288 1
Pinkee Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 Du må rett og slett leve på den mengden energi som kroppen din nå trenger! Finn ut behov, og logg inntak. Følg med på vekten, minst en gang i uken. For bare å "passe seg" er oftest ikke godt nok. Kroppen din mener du har vært gjennom en sultkrise, og vil prøve å komme opp i gammel vekt igjen. Da er den ganske smart! Selv hva du har bestemt deg for, så lurer den deg til å spise mer. Blir som andre som har slanket seg, for så å gå tilbake til gammelt kosthold. Kiloene kommer tilbake. Når du har holdt ny vekt i ca ett år, først da vil kroppen godta den nye vekten. Lykke til, du klarer det hvis du går inn for det. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 Finn ut hva som er hvileforbrenningen din og hvor mye du vanligvis forbrenner i løpet av en dag med aktivitetsnivået ditt. En aktivitetsklokke kan være et nyttig hjelpemiddel. Når du vet hvor mye du forbrenner i løpet av en dag vet du også hvor mye du kan spise i løpet av en dag uten å legge på deg. Det kan være lurt å telle kalorier i en periode for å lære seg hva ulike matvarer inneholder (mange får seg noen aha-opplevelser når de gjør dette). Ellers viser forskning at de som greier å holde vekta er i ca 1 time aktivitet per dag. Kanskje er det nok at du begynner å gå til og fra jobb. Helt enig i det som ble sagt ovenfor angående smoothies. Jeg la på meg flere kilo da jeg kjøpte smoothiemaskin. Anonymkode: 0d893...cab
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 Angående smoothie kommer det jo helt an på hva du putter i og om du bruker det som måltid eller ekstra måltid osv. Alt med måte 👍Jeg har hvertfall godt utbytte av det 👍 Anonymkode: d8a41...83f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Karbohydrater er det som gir vektøkning. Kutt karbohydrater. Da kan man til og med spise mer enn hvis man spiser lavfett. Og ikke minst spise seg mett! Som er noe alle burde kunne. Anonymkode: 061c2...90e 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #9 Skrevet 30. juni 2020 Ikke gå rett på smoothie nei, som mange andre sier. At det er mest vannbasert betyr ikke at det er supersunt. Skriv inn høyde og vekt på melk.no sin kalkulator, og prøv å følge matplanen deres for en stund? Du kan skrive om du vil miste eller holde på vekta, hvor aktiv du er, og så får du ca kaloribehov. Der er det også et par menyer du kan følge. Anonymkode: 92a35...dac 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 Jeg gikk ned 25 kg på tre måneder grunnet samlivsbrudd hvor jeg ikke klarte å spise noe. Har slitt med vekta hele livet, men nå er jeg slank og har holdt vekta i snart et år. Oppskrift: jogging. Jeg spiser nå normalt og kan skeie ut innimellom, men så lenge jeg jogger noen ganger i uka holder vekta seg 😊 Anonymkode: 6360a...485
fru.Smae Skrevet 30. juni 2020 #11 Skrevet 30. juni 2020 Se på det som en liten kickstart og mental motivasjonsboost Det er ingen fare om du spiser karbohydrater, men for enkelte kan dette blant annet trigge søtsug og gi mindre plass til de tingene som faktisk holder deg mett lenger (fett og proteiner) Mange fungerer veldig godt med å begrense karbohydratinntaket og øke litt på proteiner men også fett. (fett er absolutt ikke så "skummelt" som mange tror ) I utgangspunktet er jeg absolutt ikke tilhenger av "nei-mat" men forsøker å tenke at enkelte ting bør begrenses. For eksempel: Du kan med den beste samvittighet ha litt potetgull og noen striper sjokolade sammen med ett glass eller to med vin på en Lørdag kveld og samtidig holde vekten, så lenge dette er noe du gjør en dag i uka, og ikke hver dag. Dersom du ligger 100 kcal under det du har behov for til vedlikehold av vekt daglig, så har du plutselig 6-700 kcal "å gå på" når helgen kommer. 100 kcal er såpass lite at de fleste ikke kjenner at det er noe de "ofrer", samtidig kan man ha litt chips,vin og sjokolade på en Lørdag uten at det gjør noe Prøv å få inn litt aktivitet som du liker, og som er noe du kan klare å gjennomføre over tid. Svømme/gå tur/klatre/tennis/innebandy/fotball/løpe/styrketrening/sykling/rulleski/yoga, mulighetene er enorme 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 Du må huske på at du gikk så mye ned i vekt fordi du lå i kaloriunderskudd. Jo raskere vektnedgang, jo større underskudd. Jeg gikk ned til min trivselsvekt etter en måneds tid med sykdom og sykehusopphold. Da levde jeg også nærmest bare på suppe. Nå skal jeg imidlertid bare vedlikeholde vekten, og da skal jeg ikke ligge i et underskudd. Da må man spise en god del mer. Så nei, du trenger ikke å leve på suppe. Det eneste du trenger å tenke på er å ikke overstige dagsbehovet ditt av kalorier. Anonymkode: 4e84c...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 På 30.6.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev: Karbohydrater er det som gir vektøkning. Kutt karbohydrater. Da kan man til og med spise mer enn hvis man spiser lavfett. Og ikke minst spise seg mett! Som er noe alle burde kunne. Anonymkode: 061c2...90e Overskuddskalorier* Anonymkode: 906a8...800
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #14 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har selv hatt kjeveoperasjon, og gikk ned mange kilo da jeg kun spiste flytende, men det er umulig å ikke gå opp igjen når du spiser fast føde Siden mange av de kiloene som er vekke er pga vann vekt og ingen mat i magen Vil anbefale lavkarbo isåfall, da holder vannvekten seg vekke ihvertfall Anonymkode: d4b13...54a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå