Gå til innhold

Brudd i fot - erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Har gått hele livet uten å skade meg (aldri en gang forstuet noe), men nå har jeg altså klart å brekt ankelen.
Ønsker egentlig å høre andres erfaringer/historier om dette.

1. Hvor var bruddet ditt? Var det et alvorlig brudd?

2. Hvor lang tid gikk det før du klarte å gå normalt?

3. Hvor lenge gikk det før du følte deg helt frisk uten smerter?

4. Hvor lang tid tok det før du var tilbake på jobb?

Anonymkode: 7602e...dc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette avhenger av hvor du har brekt og om du ble operert. 

Jeg brakk både skinnleggen og leggbein et, pluss en sak til. Det var et trimalleolært brudd. Ble operert, hadde gips i to uker til stingene ble tatt. Var borte fra jobb i seks uker. Fikk begynne å gå etter 12 uker, og når jeg endelig fikk lov, så gikk det raskt. Har nærmest full bevegelighet og styrke må etter et halvt år, men fortsatt litt smerter. Jeg er ganske aktiv, og går både tur og jogger, vil tro det er noe av grunnen til at jeg har smerter. 

Det kan være lurt å bruke fysioterapeut når du begynner å gå, slik at du får øvelser for å bygge opp styrke, og evt øke bevegelighet 

Hvordan car bruddet ditt, og når brakk du den? 

Anonymkode: 13920...50f

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette avhenger av hvor du har brekt og om du ble operert. 

Jeg brakk både skinnleggen og leggbein et, pluss en sak til. Det var et trimalleolært brudd. Ble operert, hadde gips i to uker til stingene ble tatt. Var borte fra jobb i seks uker. Fikk begynne å gå etter 12 uker, og når jeg endelig fikk lov, så gikk det raskt. Har nærmest full bevegelighet og styrke må etter et halvt år, men fortsatt litt smerter. Jeg er ganske aktiv, og går både tur og jogger, vil tro det er noe av grunnen til at jeg har smerter. 

Det kan være lurt å bruke fysioterapeut når du begynner å gå, slik at du får øvelser for å bygge opp styrke, og evt øke bevegelighet 

Hvordan car bruddet ditt, og når brakk du den? 

Har du en stillesittende jbb siden du var tilbake etter 6 uker, men ikk ekun gå før 12 uker da?

Brakk nederste del av fibula den 23 juni. Skal tilbake neste uke og ta nytt røngten og får vite om jeg må operere. Blitt sykemeldt i 6 uker i første omgang. Har en aktiv jobb som ikke kan tilrettelegge (og avhengi av å gå, løfte, bøye osv), så tror du jeg må være sykemeldt i 12 uker da? :(

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en stillesittende jbb siden du var tilbake etter 6 uker, men ikk ekun gå før 12 uker da?

Brakk nederste del av fibula den 23 juni. Skal tilbake neste uke og ta nytt røngten og får vite om jeg må operere. Blitt sykemeldt i 6 uker i første omgang. Har en aktiv jobb som ikke kan tilrettelegge (og avhengi av å gå, løfte, bøye osv), så tror du jeg må være sykemeldt i 12 uker da? :(

På jobben klarte de å tilrettelegge for meg, slik at jeg kunne starte å jobbe. Fibula er vel ikke det vektbærende beinet, og det er ikke sikkert du må vente 12 uker før du kan gå. Jeg har en venninne som brakk fibula for noen år siden, hun opererte, og både gikk og var tilbake på jobb lenge før sykmeldingen gikk ut. Tror hun fikk gå etter 3-4 uker. Tror seks uker sykemelding er ganske standard. Så dette er nok noe forskjellig. Jeg brakk en del flere bein enn deg, sikkert derfor de ikke lot meg gå før 12 uker var gått. Oppdater gjerne om hvordan det går?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk et bein på utsiden av ankelen, slapp operasjon. Jeg hadde smerter bare ca. en uke og var tilbake på jobb med gips og krykker etter to uker. Gikk fint med litt tilrettelegging. Hadde gips i seks uker, deretter en støttestøvvel/ plastgips i to uker som jeg kunne gå med. Brukte krykker i totalt nesten tre måneder og gikk ganske fint etter det. Gikk ca sju til åtte måneder før jeg følte at jeg var tilbake igjen til normalt.

Brudd i foten er veldig forskjellige etter hvor alvorlig de er. Kjenner en dame som aldri ble bra igjen etter brudd. Etter flere år har hun fortsatt plager.

Anonymkode: f21b5...419

Gjest Coconuts
Skrevet (endret)

.

Endret av Coconuts
AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 8.13, AnonymBruker skrev:

På jobben klarte de å tilrettelegge for meg, slik at jeg kunne starte å jobbe. Fibula er vel ikke det vektbærende beinet, og det er ikke sikkert du må vente 12 uker før du kan gå. Jeg har en venninne som brakk fibula for noen år siden, hun opererte, og både gikk og var tilbake på jobb lenge før sykmeldingen gikk ut. Tror hun fikk gå etter 3-4 uker. Tror seks uker sykemelding er ganske standard. Så dette er nok noe forskjellig. Jeg brakk en del flere bein enn deg, sikkert derfor de ikke lot meg gå før 12 uker var gått. Oppdater gjerne om hvordan det går?

Oi skreiv visst feil, er det store beinet i leggen - tibia heter det vel!

Har veldig vondt hver gang jeg har foten ned/går på krykker, så sitter mye stille med foten hevet (slo meg en del når jeg falt, måtte bli hentet med ambulansehelikopter på fjellet). Fått rullestol og dusjstol, så det hjelper, og har heligvis samboer som hjelper til hjemme. Håper bare jeg slipper operasjon, og at alt ordner seg. Jobben har null mulighet for å tilrettelegge, så må være helt frisk med 100% funksjon uten smerter før jeg kan jobbe igjen. Savner å jobbe, så er bare så bekymra for om foten blir helt fin igjen :(

Skal oppdatere på mandag, da skal jeg ta nye undersøkelser og få vite ang operasjon!

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brakk et bein på utsiden av ankelen, slapp operasjon. Jeg hadde smerter bare ca. en uke og var tilbake på jobb med gips og krykker etter to uker. Gikk fint med litt tilrettelegging. Hadde gips i seks uker, deretter en støttestøvvel/ plastgips i to uker som jeg kunne gå med. Brukte krykker i totalt nesten tre måneder og gikk ganske fint etter det. Gikk ca sju til åtte måneder før jeg følte at jeg var tilbake igjen til normalt.

Brudd i foten er veldig forskjellige etter hvor alvorlig de er. Kjenner en dame som aldri ble bra igjen etter brudd. Etter flere år har hun fortsatt plager.

Anonymkode: f21b5...419

Så bra du ble helt fin igjen!
Heldig som har en jobb som kunne tilrettelegge, aldri vært sykemeldt før - og savner jobb! :(
Krysser fingrene for at jeg blir helt fin igjen!

Skrevet (endret)

Brakk ankelen i januar. 

1. Hvor var bruddet ditt? Var det et alvorlig brudd?
Bruddet var på innsiden av ankelen, høyre ben. Rett av, ingen skruer el. Noe smerte første uken, deretter smertefritt, men slitsomt pga krykker selvsagt

2. Hvor lang tid gikk det før du klarte å gå normalt?
6 uker med gips og krykker. Gikk rett etter at gipsen var av. Fikk da en del smerter, og haltet en del de to første ukene etter at gipsen var av. Kunne ikke gå særlig langt om gangen. Veldig ømt på bruddstedet og det gjorde skikkelig vondt å sette på tape hos fysio feks 

3. Hvor lenge gikk det før du følte deg helt frisk uten smerter?
To uker etter at gipsen var av minket smertene veldig. Begynte å gå turer. Startet litt forsiktig, men gikk raskt opp til en mil om dagen (korona, you know...) Gikk veldig bra! Ingen smerter. Jogget 6km Etter 4 uker uten gips. Gikk veldig bra! Ingen smerter

4. Hvor lang tid tok det før du var tilbake på jobb?
Gikk på jobb dagen etter bruddet. 

Endret av Lula
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering:

Slipper forløpig operasjon (wohoo) , men pga bruddet var "Uvanlig" som legen kalte det, + mye skader på leddbånd  og noen andre ting jeg ikk ehelt fikk med meg navnet på - er jeg sykemelt i minst noen mnd fremover. Gips i 5 uker til, deretter nye bilder og eventuell gips på igjen/eventuelt sånn gipssko/støttesko. Deretter sakte belastning/opptrening. Spesialisten sa det var fare for senskader, og at om det ikke ble helt bra så kan han ikke utelukk eoperasjon på et senere tidspunkt.

Så nå blir det rolige mnd fre,over, og håper inderlig jeg blir helt fin igjen og slipper varige smerter og senskader!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...