AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Før jeg ble gravid ønsket jeg å trene endel for å gå ned 7-10kg, også ble jeg jo gravid før jeg rakk å melde meg inn på sats engang. Disse kiloene er ikke nødvendigvis overvekt, da jeg er normalvektig og hadde vært normalvektig om jeg gikk ned 10kg også. Ønsker naturligvis ikke å slanke meg med baby på vei. Men har mye ekstra fett lår, legger og rumpe, og ønsker å stramme opp. Kan jeg gjøre dette nå? Klarer man i det hele tatt å erstatte fett med muskler ved styrketrening når man er gravid? Anonymkode: 63a0e...128
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Man erstatter aldri fett med muskler. Trener du styrke, kan du bygge muskler, men de erstatter ikke fett. Fett mister du ved å forbrenne med kalorier enn du bruker. Og nei, om du er normalvektig bør du absolutt ikke miste 7-10 kg fett mens du er gravid. Når man er gravid skal man heller ikke løfte mer enn man er vandt til. Man kan helt fint trene styrke med de vektene man pleier, så fremt man hører på kroppen og justerer treningen etter vondter, kynnere og plager. Men man skal ikke øke vektene, ikke prøve å perse. Om du ønsker legge på deg 7-10 kg muskler, skal du trene veldig mye, og veldig tungt. Noe som ikke er forenelig med graviditet. For å miste like mye fett, må du i tillegg slanke deg. Noe man heller ikke skal. Og, å slanke seg og bygge musjler samtidig er tidkrevende og vanskelig. Så nei. Du bør ikke prøve å miste 7-10 kg fett mens du er gravid. Anonymkode: 9040a...e70 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Når du er normalvektig er det nok ikke lurt å fokusere på dette som gravid. Fokuser heller på å spise sunt og variert, og ikke spist til alle døgnets tider, selv om sultfølelsen sier det. Mange får skikkelig ulvehunger som gravid. Dersom du legger på deg innenfor anbefalingene, er du nok raskt tilbake til startvekta etter fødsel, og deretter kan gjerne ammingen hjelpe deg ned i vekt. Når du har født kan du også trene det du har tid/ork til igjen. Anonymkode: 86ab6...f55
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Hvis du spiser usunt og beveger deg lite nå, er det selvsagt ikke negativt eller skadelig å begynne å spise sunnere og å trene litt. For sånne mennesker kan det føre til at man i praksis går ned i fettprosent under graviditeten. Er så lei av å høre om hvor skadelig det er å slanke seg når man er gravid - det kommer jo helt an på! Man bør ikke sulte seg, nei. Men det er absolutt ikke slik at dersom man har spist McDonalds, grandiosa og pølser med ketchup til middag flere ganger i uka, og spist en hel sjokolade og drukket brus hver kveld før man ble gravid, så bør man fortsette med dette for å ikke komme i skade for å slanke seg i svangerskapet. Så lenge legen din sier ok er det ingenting i veien for å løfte vekter mens du er gravid. Finn deg en PT eller fysio som har erfaring med å jobbe med gravide, så du er sikker på du ikke gjør noe skadelig. Anonymkode: dbda6...5e0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå