AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Er det mulig at sjefen gir deg lavere lønnsøkning enn tariffoppgjøret hvis du ikke er organisert? Anonymkode: f233d...c5d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Vi har tariffavtale. Anonymkode: f233d...c5d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det mulig at sjefen gir deg lavere lønnsøkning enn tariffoppgjøret hvis du ikke er organisert? Anonymkode: f233d...c5d Selvfølgelig Anonymkode: eeac1...eb3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig Anonymkode: eeac1...eb3 Hva skjer om man er medlem i fagforeningen? Får man da tilsvarende tariffoppgjøret? Anonymkode: f233d...c5d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om man er medlem i fagforeningen? Får man da tilsvarende tariffoppgjøret? Anonymkode: f233d...c5d Nei, for å kreve tarifflønn, må det foreligge en tariffavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Minimum 60% av de ansatte, tror jeg det er, må være medlem i det samme fagforbundet for å kreve tariffavtale Anonymkode: 33b7e...c68
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Jada. Jeg jobbet i oljebransjen(som har gått dårlig siden 2015) når jeg sluttet i 2018 hadde vi ikke fått lønnsoppgjør siden 2014. De stakkarene som fremdeles jobber der har ikke fått noe de to siste årene etter jeg sluttet heller. Ergo, lønnen har nå stått stille i 6 år. Og da mener jeg helt stille, de har ikke fått ett øre, heller ikke justert etter konsumprisindeksen. Mange er medlem av fagforeninger, men de får ikke gjort noen ting. Lederlønningene derimot, de har økt mye + lederbonus hvert år. Anonymkode: 56006...82d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Jeg jobber i butikk uten tariffavtale og får dessverre ikke lønnsøkning av arbeidsgiver. Ting blir dyrere, lønna står stille og jeg får mindre og mindre å rutte med. Anonymkode: 33b7e...c68
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, for å kreve tarifflønn, må det foreligge en tariffavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Minimum 60% av de ansatte, tror jeg det er, må være medlem i det samme fagforbundet for å kreve tariffavtale Anonymkode: 33b7e...c68 Jeg sier nettopp at vi har tariffavtale, men jeg er ikke medlem. Jeg spør om man får lønnsoppgjøret selvom man ikke er organisert og bedriften har tariffavtale. Anonymkode: f233d...c5d
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier nettopp at vi har tariffavtale, men jeg er ikke medlem. Jeg spør om man får lønnsoppgjøret selvom man ikke er organisert og bedriften har tariffavtale. Anonymkode: f233d...c5d Ja, det skal man. Arbeidstakere som ikke er organisert har arbeidsgiver et særlig ansvar for din lønn. det er ikke lov å diskriminere på bakgrunn av fagforeningstilhørighet. Anonymkode: adb03...9b3
Whistler Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier nettopp at vi har tariffavtale, men jeg er ikke medlem. Jeg spør om man får lønnsoppgjøret selvom man ikke er organisert og bedriften har tariffavtale. Anonymkode: f233d...c5d Hvis du hadde vært solidarisk nok kunne du jo spurt en tillitsvalgt. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skal man. Arbeidstakere som ikke er organisert har arbeidsgiver et særlig ansvar for din lønn. det er ikke lov å diskriminere på bakgrunn av fagforeningstilhørighet. Anonymkode: adb03...9b3 Arbeidsgivere har ikke rett til innsyn i medlemslister over fagorganiserte, så hvordan skal de da kunne diskriminere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå