AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Når vil dere si at man er "rik" i dagens Norge? Og hvilke kriterier er relevante? Hvor mye i nettoformue for å bli kalt rik? Anonymkode: 39904...5d7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Hm. 50 millioner kanskje? Anonymkode: 810f6...f0d
Gjest Lasox Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 (endret) Tja! 25 millioner og oppover? Merker det ikke lengre er så uvanlig at folk har 10 millioner++ kjenner flere som har det. Huset alene er jo ofte verdt 2-7 millioner kroner, men om man har 25 millioner og oppover i cash ved siden av huset så begynner man å snakke. Vanlig at man har den formuen rundt omkring 30-40 års alderen dersom man noengang har så mye og da begynner vi å snakke om at man har nok av penger resten av livet og kan gjøre det man har lyst til å gjøre uten å bekymre seg noe spesielt for økonomien. Endret 29. juni 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 10 minutter siden, Lasox skrev: Tja! 25 millioner og oppover? Merker det ikke lengre er så uvanlig at folk har 10 millioner++ kjenner flere som har det. Huset alene er jo ofte verdt 2-7 millioner kroner, men om man har 25 millioner og oppover i cash ved siden av huset så begynner man å snakke. Vanlig at man har den formuen rundt omkring 30-40 års alderen dersom man noengang har så mye og da begynner vi å snakke om at man har nok av penger resten av livet og kan gjøre det man har lyst til å gjøre uten å bekymre seg noe spesielt for økonomien. Vanlig at man har en formue 25 millioner kroner ved 30-40 års alderen? Virkelig? Anonymkode: 39904...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 Jeg vil si 20 millioner eller mer, da er man rik. Alle har million kroner nå, så det er ikke så mye penger lenger. Anonymkode: 563c8...f49
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si 20 millioner eller mer, da er man rik. Alle har million kroner nå, så det er ikke så mye penger lenger. Anonymkode: 563c8...f49 "alle".. Jeg har ikke millioner.. Jeg er i minus på 500.000 eller noe.. Syns min far er rik som eier hus til 3,5 million.. (ikke lån) Anonymkode: 1475e...8f1
Gjest Lasox Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlig at man har en formue 25 millioner kroner ved 30-40 års alderen? Virkelig? Anonymkode: 39904...5d7 Ja, av de jeg kjenner personlig så er ikke det uvanlig. Er selv ikke i den klassen og kommer aldri til å oppnå det heller, men man har jo selvfølgelig forskjellige vennskap/familie. Jeg ante ikke formuen til mange av de før flere år etterpå, men takk og lov for det at jeg ikke fikk vite det før heller. Kan lett påvirke vennskapet om man har store økonomiske forskjeller og noen blir fryktelig smiskete av seg uten å tenke over det. Endret 29. juni 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 Må vel være over 20 mill tror jeg. Jeg har en nettoformue på over 10 millioner uten egentlig å ha gjort noe spesielt. Det er bare huset som har steget i verdi mens jeg har bodd her og levd som vanlig. Anonymkode: fc8e7...f96
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 17 minutter siden, Lasox skrev: Ja, av de jeg kjenner personlig så er ikke det uvanlig. Er selv ikke i den klassen og kommer aldri til å oppnå det heller, men man har jo selvfølgelig forskjellige vennskap/familie. Jeg ante ikke formuen til mange av de før flere år etterpå, men takk og lov for det at jeg ikke fikk vite det før heller. Kan lett påvirke vennskapet om man har store økonomiske forskjeller og noen blir fryktelig smiskete av seg uten å tenke over det. Det sier mer om vennekretsen din enn noe annet. De færreste i Norge har en så stor formue. Kanskje de 1-5% rikeste i Norge. Anonymkode: 39904...5d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #11 Skrevet 29. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier mer om vennekretsen din enn noe annet. De færreste i Norge har en så stor formue. Kanskje de 1-5% rikeste i Norge. Anonymkode: 39904...5d7 Enig. Absolutt ikke «vanlig» Anonymkode: 1cea1...710 1
newman01 Skrevet 29. juni 2020 #12 Skrevet 29. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Absolutt ikke «vanlig» Anonymkode: 1cea1...710 Men nå var jo spørsmålet hva som regnes som RIK. Ikke alminnelig, vanlig, standard. Man kan ikke være rik og gjennomsnittlig samtidig
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Må vel være over 20 mill tror jeg. Jeg har en nettoformue på over 10 millioner uten egentlig å ha gjort noe spesielt. Det er bare huset som har steget i verdi mens jeg har bodd her og levd som vanlig. Anonymkode: fc8e7...f96 Nettoverdi av primærbolig er maks 30% av reell verdi.. For å ha 10 mill i netto formue så om man eksempelvis ha 2 millioner i kontanter og 8 millioner i netto boligverdi - dvs en bolig med salgsverdi på nærmere 30 millioner kroner(!) Har du det?🙂 Nå er formuereduksjon i aksjer også snart 30%, så Nettoformue sier ingenting om en persons faktiske formue - Man må kun se på bruttoformue for å få noe reelt ut av en slik sammenligning. Anonymkode: 04048...841
Knirke Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 Jeg tenker at man er rik dersom man har 10-20 mill i frie midler i tillegg til bolig. "Alle" har jo hus til 4-5 millioner nå til dags, men huset kaster jo ikke av seg før man selger det, så eieren kan fortsatt være fattig på penger.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 22 minutter siden, Knirke skrev: Jeg tenker at man er rik dersom man har 10-20 mill i frie midler i tillegg til bolig. "Alle" har jo hus til 4-5 millioner nå til dags, men huset kaster jo ikke av seg før man selger det, så eieren kan fortsatt være fattig på penger. Enig med dette Jeg har 3.5 millioner i bolig, men jeg får jo ikke brukt dem til noe for jeg skal jo ha et sted å bo. Med andre ord så føler jeg at det ikke betyr noe i det store og det hele. Spesielt i Oslo der de fleste boliger er langt dyrere enn som så. Anonymkode: 25fc4...61b
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 Følelsen av å være eikest har man når man grunnet god inntekt kan kjøpe det man ønsker (innenfor rimelighetens grenser) uten å bekymre seg. Pr definisjon at man har nedbetalt bolig og pengene vokser raskere på konto en man klarer å forbruke. Når beløpet på konto kommer høyt nok så forsvinn en del av godfølelsen da man begynner å bekymre seg for sikring av pengene. Selvfølgelig ikke særlig logisk, men psykisk har mange det best i perioden der man har en normal formue/ før man blir veldig rik. Anonymkode: 04048...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå