Gå til innhold

Hvor stor nettoformue for å regnes som rik i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når vil dere si at man er "rik" i dagens Norge? Og hvilke kriterier er relevante? Hvor mye i nettoformue for å bli kalt rik? 

Anonymkode: 39904...5d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm. 50 millioner kanskje? 

Anonymkode: 810f6...f0d

Gjest Lasox
Skrevet (endret)

Tja! 25 millioner og oppover? Merker det ikke lengre er så uvanlig at folk har 10 millioner++ kjenner flere som har det.

Huset alene er jo ofte verdt 2-7 millioner kroner, men om man har 25 millioner og oppover i cash ved siden av huset så begynner man å snakke. Vanlig at man har den formuen rundt omkring 30-40 års alderen dersom man noengang har så mye og da begynner vi å snakke om at man har nok av penger resten av livet og kan gjøre det man har lyst til å gjøre uten å bekymre seg noe spesielt for økonomien.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lasox skrev:

Tja! 25 millioner og oppover? Merker det ikke lengre er så uvanlig at folk har 10 millioner++ kjenner flere som har det.

Huset alene er jo ofte verdt 2-7 millioner kroner, men om man har 25 millioner og oppover i cash ved siden av huset så begynner man å snakke. Vanlig at man har den formuen rundt omkring 30-40 års alderen dersom man noengang har så mye og da begynner vi å snakke om at man har nok av penger resten av livet og kan gjøre det man har lyst til å gjøre uten å bekymre seg noe spesielt for økonomien.

Vanlig at man har en formue 25 millioner kroner ved 30-40 års alderen? Virkelig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si 20 millioner eller mer, da er man rik. Alle har million kroner nå, så det er ikke så mye penger lenger.

Anonymkode: 563c8...f49

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si 20 millioner eller mer, da er man rik. Alle har million kroner nå, så det er ikke så mye penger lenger.

Anonymkode: 563c8...f49

"alle".. 

Jeg har ikke millioner.. Jeg er i minus på 500.000 eller noe.. 

Syns min far er rik som eier hus til 3,5 million.. (ikke lån) 

Anonymkode: 1475e...8f1

Gjest Lasox
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig at man har en formue 25 millioner kroner ved 30-40 års alderen? Virkelig?

Ja, av de jeg kjenner personlig så er ikke det uvanlig. Er selv ikke i den klassen og kommer aldri til å oppnå det heller, men man har jo selvfølgelig forskjellige vennskap/familie. Jeg ante ikke formuen til mange av de før flere år etterpå, men takk og lov for det at jeg ikke fikk vite det før heller. :) Kan lett påvirke vennskapet om man har store økonomiske forskjeller og noen blir fryktelig smiskete av seg uten å tenke over det. ;)

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Må vel være over 20 mill tror jeg. Jeg har en nettoformue på over 10 millioner uten egentlig å ha gjort noe spesielt. Det er bare huset som har steget i verdi mens jeg har bodd her og levd som vanlig.

Anonymkode: fc8e7...f96

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Lasox skrev:

Ja, av de jeg kjenner personlig så er ikke det uvanlig. Er selv ikke i den klassen og kommer aldri til å oppnå det heller, men man har jo selvfølgelig forskjellige vennskap/familie. Jeg ante ikke formuen til mange av de før flere år etterpå, men takk og lov for det at jeg ikke fikk vite det før heller. :) Kan lett påvirke vennskapet om man har store økonomiske forskjeller og noen blir fryktelig smiskete av seg uten å tenke over det. ;)

Det sier mer om vennekretsen din enn noe annet. De færreste i Norge har en så stor formue. Kanskje de 1-5% rikeste i Norge.

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Over 30 Mill er rik syntes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier mer om vennekretsen din enn noe annet. De færreste i Norge har en så stor formue. Kanskje de 1-5% rikeste i Norge.

Enig. Absolutt ikke «vanlig»

Anonymkode: 1cea1...710

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Absolutt ikke «vanlig»

Anonymkode: 1cea1...710

Men nå var jo spørsmålet hva som regnes som RIK. Ikke alminnelig, vanlig, standard. 

Man kan ikke være rik og gjennomsnittlig samtidig

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må vel være over 20 mill tror jeg. Jeg har en nettoformue på over 10 millioner uten egentlig å ha gjort noe spesielt. Det er bare huset som har steget i verdi mens jeg har bodd her og levd som vanlig.

Anonymkode: fc8e7...f96

Nettoverdi av primærbolig er maks 30% av reell verdi.. For å ha 10 mill i netto formue så om man eksempelvis ha 2 millioner i kontanter og 8 millioner i netto boligverdi - dvs en bolig med salgsverdi på nærmere 30 millioner kroner(!) Har du det?🙂

Nå er formuereduksjon i aksjer også snart 30%, så Nettoformue sier ingenting om en persons faktiske formue - Man må kun se på bruttoformue for å få noe reelt ut av en slik sammenligning.

Anonymkode: 04048...841

Skrevet

Jeg tenker at man er rik dersom man har 10-20 mill i frie midler i tillegg til bolig. "Alle" har jo hus til 4-5 millioner nå til dags, men huset kaster jo ikke av seg før man selger det, så eieren kan fortsatt være fattig på penger. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg tenker at man er rik dersom man har 10-20 mill i frie midler i tillegg til bolig. "Alle" har jo hus til 4-5 millioner nå til dags, men huset kaster jo ikke av seg før man selger det, så eieren kan fortsatt være fattig på penger. 

Enig med dette :) Jeg har 3.5 millioner i bolig, men jeg får jo ikke brukt dem til noe for jeg skal jo ha et sted å bo. Med andre ord så føler jeg at det ikke betyr noe i det store og det hele. Spesielt i Oslo der de fleste boliger er langt dyrere enn som så. 

Anonymkode: 25fc4...61b

AnonymBruker
Skrevet

Følelsen av å være eikest har man når man grunnet god inntekt kan kjøpe det man ønsker (innenfor rimelighetens grenser) uten å bekymre seg. Pr definisjon at man har nedbetalt bolig og pengene vokser raskere på konto en man klarer å forbruke. 
Når beløpet på konto kommer høyt nok så forsvinn en del av godfølelsen da man begynner å bekymre seg for sikring av pengene. Selvfølgelig ikke særlig logisk, men psykisk har mange det best i perioden der man har en normal formue/ før man blir veldig rik.

Anonymkode: 04048...841

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...