AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Må snart ta det største valget i utdanningen min, nemlig å spesialisere meg i noe. Det står hovedsakelig mellom onkologi (kreft) eller plastikkirurgi. Har tatt medisin-studiet i Amsterdam. Noen her som kan gi meg råd? Evnt, noen leger/helseansatte her? Ønsker dere en fin mandag videre. Anonymkode: ee769...b48
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Hva med råd fra en pasient? Jeg har hatt behov for plastisk kirurgi etter en ulykke. Takket være den ser jeg nesten ut som før ulykken. Den store forsljellen på plastisk kirurgi og onkologi er at pasientene på plastisk som regel er friske, altså ingen indremedisinske sykdommer, men skadene ser jo ofte ille ut, særlig ansiksskader. Det blir vel et spørsmål om hva slags pasienter du tror du vil finne det givende å jobbe med. Anonymkode: 882c5...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med råd fra en pasient? Jeg har hatt behov for plastisk kirurgi etter en ulykke. Takket være den ser jeg nesten ut som før ulykken. Den store forsljellen på plastisk kirurgi og onkologi er at pasientene på plastisk som regel er friske, altså ingen indremedisinske sykdommer, men skadene ser jo ofte ille ut, særlig ansiksskader. Det blir vel et spørsmål om hva slags pasienter du tror du vil finne det givende å jobbe med. Anonymkode: 882c5...c0f Takk for svar! Godt å høre at alt gikk bra med deg. Helt enig. Onkologi og plastikkirurgi er TO totalt forskjellige retninger. Men, har alltid fascinert meg av begge. Derfor vet jeg ikke helt hva jeg vil. -TS Anonymkode: ee769...b48
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Sikkert bedre lønn innen plastikkirurgi hvis det er en motivator. Jeg er selv kreftsykepleier og har aldri angret på det valget. Veldig givende. Men det er også mye tyngde og alvor. som lege får du ofte ansvaret for å gi de dårlige beskjedene uten tid til å følge opp. Vet mange synes det er tungt. som plastikkirurg vil du nok hjelpe mange til et bedre liv. Det er givende på en annen måte. Tipper du ikke blir arbeidsledig med det første med noen av feltene Du må jo også avgjøre hva du trives best med- kirurgi eller medisin. lykke til ☺️ Anonymkode: 34764...bd7 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sikkert bedre lønn innen plastikkirurgi hvis det er en motivator. Jeg er selv kreftsykepleier og har aldri angret på det valget. Veldig givende. Men det er også mye tyngde og alvor. som lege får du ofte ansvaret for å gi de dårlige beskjedene uten tid til å følge opp. Vet mange synes det er tungt. som plastikkirurg vil du nok hjelpe mange til et bedre liv. Det er givende på en annen måte. Tipper du ikke blir arbeidsledig med det første med noen av feltene Du må jo også avgjøre hva du trives best med- kirurgi eller medisin. lykke til ☺️ Anonymkode: 34764...bd7 Tusen takk for jobben du gjør! Svaret ditt hjalp meg mye. Det blir litt; "Redde liv eller fikse et liv". Føler hjertet mitt sier at jeg burde spesialisere meg i onkologi, men hjernen min sier det andre. Er en relativ følsom person, selv om jeg er en mann.. Vet ikke om jeg er mentalt sterk nok som dere, til å operere et barn med kreft f.eks. Men, samtidig er drømmen min å redde og hjelpe andre mennesker. -TS Anonymkode: ee769...b48 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Tenk deg godt om, om du faktisk orker å jobbe med kreft i lengden. Man kan føle mye på «kallet», men realiteten er at du må orke å stå i det i mange år, gjennom etablering av eget liv, familie, sykdom hos egne osv.. Man kan jo også bytte spesialitet om man finner ut at man ikke makter uten å bli for preget. Selv har jeg tenkt at det kunne vært deilig å arbeide med noe uten for mange skjebner, er tidligere allmennlege, nå psykiater. Tror jeg hadde opplevd mindre stress og indre uro om jeg hadde valgt radiologi, mikrobiologi, biokjemi osv.. evt plastikkirurgi da, men jeg er ikke kirurgisk anlagt. Anonymkode: 89198...a51 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Kommer litt an på tenker jeg. Da jeg leste plastikkirurgi tenkte jeg med en gang silikonpupper og variasjoner av operasjoner for å se yngre ut. Men det er klart at yrket består av mer enn det, kan selvfølgelig hjelpe mange der og! To svært ulike retninger. Tenk deg nøye om, skriv «for/imot»-lister og forhør deg med folk som jobber innenfor disse områdene kanskje? Legg litt jobb i det og virkelig tenk deg om! Anonymkode: 74a89...2cd 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for jobben du gjør! Svaret ditt hjalp meg mye. Det blir litt; "Redde liv eller fikse et liv". Føler hjertet mitt sier at jeg burde spesialisere meg i onkologi, men hjernen min sier det andre. Er en relativ følsom person, selv om jeg er en mann.. Vet ikke om jeg er mentalt sterk nok som dere, til å operere et barn med kreft f.eks. Men, samtidig er drømmen min å redde og hjelpe andre mennesker. -TS Anonymkode: ee769...b48 Både onkologi og plastikk omhandler jo å gjøre liv bedre, det er jo det som er det viktigste tenker jeg. Begge feltene vil jo innebære å hjelpe barn, brannskadde barn for eksempel. Jeg er ikke helt enig i at pasientene innen plastisk kirurgi er stort sett friske. Iallfall fall ikke de som er på sykehus. Det er veldig vanlig at plastikk kirurgene bistår andre kirurger ved komplekse øre nese hals operasjoner, der deler av hals og ansiktet må fjernes pga kreft. Det samme med ortopedi, ofte bistår plastikk kirurgene der også. Et annet eksempel er brystproteser ved mastectomi ( fjerning av bryst pga brystkreft) der får pasienten nye bryst, kjempeviktig Anonymkode: c10b9...d99 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 Har du gjennomført LIS1? Altså forsøkt deg både på medisins og kirurgisk avdeling? Det er to veldig ulike fagfelt, og det handler jo ikke bare om hva du syns er interessant, men også hva du egner deg til og har anlegg for. Dessuten vil det være tilfeldig hvilke stillinger du faktisk får i spesialisering, det er ikke slik at du er garantert å få de stillingene du trenger for å kunne få den spesialiseringen du vil ha. Er ikke få kirurger eller indremedisinere som ender opp med noe annet enn det som var planen, fordi de faktisk først og fremst må ha en jobb. Har du gjort deg noen tanker om det? Onkologi er ikke bare død og fordervelse, mange blir faktisk friske av kreft. Du skriver i et innlegg lenger oppe at du ikke vet om du er mentalt sterk nok til å operere et barn med kreft, men som onkolog er det ikke du som opererer pasienten (syns det er litt rart at ikke du vet det når du har stor interesse for et fagfelt og skal velge utdanning, men men). Det er f.eks gastrokirurg som opererer kreft i tarmen, gynekolog operere kreft i livmoren, urolog kreft i prostata, nevrokirurg kreft i hjernen osv. Anbefaler deg å lese læringsmål/kompetansemål for de ulike spesialitetene på legeforeningen sine sider, kanskje det kan gi deg litt innsikt i hva en ferdig spesialist faktisk skal kunne og jobber med. Plastikkirurgi handler heller ikke om stort sett friske pasienter som påstått av AB over, jeg tipper det utsagnet kommer fra en som tror silikonpupper og fettsuging er hovedgesjeften på plastikk. Det innebærer derimot pasienter med medfødte skader som skal ha kirurgi (f.eks leppe/ganespalte), pasienter som er utsatt for ulykker som brann eller etseskader, pasienter som behandles for hudsykdommer og må ha transplantasjon, akutte tilstander som "kjøttetende" bakterier, fjerning av abscesser, og rekonstruktiv kirurgi av f.eks bryst etter kreftoperasjon. Det krever virkelig mental styrke å forholde seg til sterkt brannskadde pasienter også, eller å støtte foreldre som har fått et barn med medfødt misdannelse. Tror du trenger å jobbe litt mer og faktisk finne ut av hva du egner deg til, og så velge videre derfra. Anonymkode: ccc58...e7d 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 Som god plastikkirurg må du ha svært god estetisk sans. Det er utrolig mange dårlige plastikkirurger som ikke bryr seg om å gjøre jobben pen. Mange pasienter får stygge arr, for legene er ikke opptatt av å sy pent. Skal du bli plastikkirurg, sørg i for å komme deg på noe utveksling/kurs til USA, hvor de beste i verden jobber. I Norge er det mye dårlig håndverk. Veldig synd. Anonymkode: 8602a...281 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå