AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Jeg har begynt å tenke på alt man gjorde før uten å tenke over det, stå i kø, være tett på bussen, holde seg fast på bussen, handle, åpne en dør, spise ute osv uten å sprite seg hele tiden. Altså «leve» normalt. Vi var/her jo da alltid Utsatt for masse smitte?! Anonymkode: 06ec1...14e 1
Gjest Warrior Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi var/her jo da alltid Utsatt for masse smitte?! Dette skjønte jeg ikke? Hva mener du?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 4 minutter siden, Warrior skrev: Dette skjønte jeg ikke? Hva mener du? Før, når man gjorde alt man nå «ikke kan», som å stå tett på bussen, stå tett i kø, være på konsert, ta på ting uten å sprite seg etter hver gang osv, så var man jo da utsatt for masse smitte (av andre ting enn corona), men det har man jo aldri tenkt over. Anonymkode: 06ec1...14e 2
Gjest LaptopPute Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Jeg har alltid spritet meg og holdt avstand.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 Ja det er derfor vi har influensa ++ hvert år. I teorien bør det bli mindre influensa til vinteren hvis alle er flinke til å følge smittevernrådene. Anonymkode: 7c732...26b 2
Gjest Warrior Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Før, når man gjorde alt man nå «ikke kan», som å stå tett på bussen, stå tett i kø, være på konsert, ta på ting uten å sprite seg etter hver gang osv, så var man jo da utsatt for masse smitte (av andre ting enn corona), men det har man jo aldri tenkt over. Anonymkode: 06ec1...14e Ja vanlig forkjølelse, omgangsyke, influensa som finnes vaksine mot og mange er immune osv.. Men dette er et helt nytt og kraftig virus som smitter veldig lett. Ingen var immun og vet ikke en gang om man blir immun. Finnes ingen vaksine. Så det er litt forskjeller der. Derfor må man ta hensyn nå og tenke på håndhygiene osv.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Ja, vi har jo bare sett på influensa som noe uungåelig som man kan få hvert år. Men det trenger jo ikke være sånn. Spesielt dersom det blir inngrodd at syke folk holder seg hjemme og ikke sprer det de har. Anonymkode: fe7d0...ebc 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 Derfor bør man fortsette for alltid og sprite og vaske litt mer enn man gjorde før. SÅ unngår man mye forkjølelse, inflluensa og det som verre er . Vi får mindre sjukefravær og mye blir mer lettvindt. Anonymkode: 0cc36...fc0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor bør man fortsette for alltid og sprite og vaske litt mer enn man gjorde før. SÅ unngår man mye forkjølelse, inflluensa og det som verre er . Vi får mindre sjukefravær og mye blir mer lettvindt. Anonymkode: 0cc36...fc0 Men å ikke kunne ta på en eneste flate eller ting uten å måtte vaske seg etterpå før man tar på feks telefonen sin eller veska si er jo helt uutholdelig. Å aldri kunne spille et spill med venner fordi da må man sitte nærme og ta på samme ting, å vaske varene fra butikken fordi andre har tatt på det osv går jo ikke. Man må jo tilbake til noe mer normal adferd Anonymkode: 06ec1...14e 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 Tror ikke det er bra å være altfor forsiktig jeg. Jeg har aldri vært hysterisk med ungene feks, men vasket hender normalt før måltider osv. De er så godt som aldri syke. Jeg er forkjøla kanskje en gang i året. Immunforsvaret har vel godt av å jobbe litt..? Anonymkode: 79b9e...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #11 Skrevet 29. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er bra å være altfor forsiktig jeg. Jeg har aldri vært hysterisk med ungene feks, men vasket hender normalt før måltider osv. De er så godt som aldri syke. Jeg er forkjøla kanskje en gang i året. Immunforsvaret har vel godt av å jobbe litt..? Anonymkode: 79b9e...0a3 Det er jo det som er poenget, at vanligvis holder vi ikke på sånn som nå (da har man bare Vanlig fornuftig hygiene), men nå er jo «alt» kjempefarlig. Og da begynte jeg å tenke på alle de potensielle måtene å bli smitta av noe på som alltid Har vært der. Anonymkode: 06ec1...14e
Gjest Warrior Skrevet 29. juni 2020 #12 Skrevet 29. juni 2020 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor bør man fortsette for alltid og sprite og vaske litt mer enn man gjorde før. SÅ unngår man mye forkjølelse, inflluensa og det som verre er . Vi får mindre sjukefravær og mye blir mer lettvindt. Anonymkode: 0cc36...fc0 Helt enig. En gang vil det komme et enda farligere og dødeligere virus enn korona. Det finnes mye dritt der ute som vi mennesker ikke vet om. Så hvorfor ikke bare fortsette med god håndhygiene? Det er ikke akkurat en stor jobb. Mange folk var jo elendig med håndhygiene tidligere og er det enda. Endret 29. juni 2020 av Warrior
Gjest Lasox Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å tenke på alt man gjorde før uten å tenke over det, stå i kø, være tett på bussen, holde seg fast på bussen, handle, åpne en dør, spise ute osv uten å sprite seg hele tiden. Altså «leve» normalt. Vi var/her jo da alltid Utsatt for masse smitte?! Anonymkode: 06ec1...14e Vi har alltid vært utsatt for virus og bakterier. Det er jo derfor vi har blitt syke og kvalme til perioder. Men, noen virus er mere farlig enn andre. Slik som «svartedauen» var jo skummel en lang periode. Selv om enkelte personer har det idag så er den ikke lengre like farlig for oss pga. vi har blitt immun mot den. Forskere hadde funnet ut ved å analysere et tog i New York mener jeg det var? Så fant dem ut at svartedauen eksisterte forsatt blant oss. Det samme vil gjelde covid-19. Vi kommer til å bli immun mot den forhåpentligvis, men det tar tid og det går mye raskere om man utvikler vaksine. Med klimaendringene og menneskene tar stadig mere plass av naturen så vil det stadig flere og farligere virus dukke opp, men noe som er fint er jo at det forskes på det slik at vi kan ligge et steg foran og ha vaksine klart dersom det utløse seg en pandemi, men denne gangen klarte vi ikke å ligge foran og må derfor være ekstremt forsiktig inntil forskerne finner en vaksine. Forhåpentligvis vil vi nok kanskje om noen år leve "normalt" igjen. Endret 29. juni 2020 av Lasox
Gjest Optimo Skrevet 29. juni 2020 #14 Skrevet 29. juni 2020 (endret) 3 minutter siden, Lasox skrev: Slik som «svartedauen» var jo skummel en lang periode. Selv om enkelte personer har det idag så er den ikke lengre like farlig for oss pga. vi har blitt immun mot den. Må bare rette på deg her. Vi er ikke immune mot "svartedauden" , ikke i det hele tatt. Men i dag har vi antibiotika. Hvis du får den bakterien, og ikke får legehjelp, så er du død. Endret 29. juni 2020 av Guile
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #15 Skrevet 29. juni 2020 13 minutter siden, Warrior skrev: Helt enig. En gang vil det komme et enda farligere og dødeligere virus enn korona. Det finnes mye dritt der ute som vi mennesker ikke vet om. Så hvorfor ikke bare fortsette med god håndhygiene? Det er ikke akkurat en stor jobb. Mange folk var jo elendig med håndhygiene tidligere og er det enda. 1 minutt siden, Lasox skrev: Vi har alltid vært utsatt for virus og bakterier. Det er jo derfor vi har blitt syke og kvalme til perioder. Men, noen virus er mere farlig enn andre. Slik som «svartedauen» var jo skummel en lang periode. Selv om enkelte personer har det idag så er den ikke lengre like farlig for oss pga. vi har blitt immun mot den. Med klimaendringene og menneskene tar stadig mere plass av naturen så vil det stadig flere og farligere virus dukke opp, men noe som er fint er jo at det forskes på det slik at vi kan ligge et steg foran og ha vaksine klart dersom det utløse seg en pandemi, men denne gangen klarte vi ikke å ligge foran og må derfor være ekstremt forsiktig inntil forskerne finner en vaksine. Forhåpentligvis vil vi nok kanskje om noen år leve "normalt" igjen. Å være overforsiktig på generelt grunnlag kan fort være å møte seg selv i døra. Noe av grunnen til at man har motstandsdyktighet mot diverse ting, er jo nettopp fordi menneskeheten hele veien blir utsatt for forkjølelser og influensa. Skulle man vaksinert mot dette i stedet for at mange nok har det naturlig, så ville det blitt meget dyrt. At man er overforsiktig kan fort føre til en befolkning som generelt er lite motstandsdyktig (har ikke antistoffer mot noe som helst nesten), og da sliter man hvis det kommer et farligere virus. Anonymkode: 7ac51...cbd 1
Gjest Lasox Skrevet 29. juni 2020 #16 Skrevet 29. juni 2020 Akkurat nå, Guile skrev: Må bare rette på deg her. Vi er ikke immune mot "svartedauden" , ikke i det hele tatt. Men i dag har vi antibiotika. Hvis du blir smittet av den bakterien, og ikke får legehjelp, så er du død. Ah okay! Mente vi hadde blitt immun mot den, men da tok jeg feil. Muligens den har kortere levetid utenfor «host»? Slik at den ikke spredde seg videre?
Gjest Lasox Skrevet 29. juni 2020 #17 Skrevet 29. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å være overforsiktig på generelt grunnlag kan fort være å møte seg selv i døra. Noe av grunnen til at man har motstandsdyktighet mot diverse ting, er jo nettopp fordi menneskeheten hele veien blir utsatt for forkjølelser og influensa. Skulle man vaksinert mot dette i stedet for at mange nok har det naturlig, så ville det blitt meget dyrt. At man er overforsiktig kan fort føre til en befolkning som generelt er lite motstandsdyktig (har ikke antistoffer mot noe som helst nesten), og da sliter man hvis det kommer et farligere virus. Anonymkode: 7ac51...cbd Helt riktig i det du sier! Men, alternativet er jo å dø av viruset om man skulle være bevisst uforsiktig.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #18 Skrevet 29. juni 2020 2 minutter siden, Guile skrev: Må bare rette på deg her. Vi er ikke immune mot "svartedauden" , ikke i det hele tatt. Men i dag har vi antibiotika. Hvis du får den bakterien, og ikke får legehjelp, så er du død. Varianten av yersinia som finnes i dag er kjent for å sannsynligvis være noe mildere enn det som fantes den gangen. Kombinert med bedre folkehelse mange steder i verden, så er den ikke så skummel for de aller fleste. Anonymkode: 7ac51...cbd
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #19 Skrevet 29. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men å ikke kunne ta på en eneste flate eller ting uten å måtte vaske seg etterpå før man tar på feks telefonen sin eller veska si er jo helt uutholdelig. Å aldri kunne spille et spill med venner fordi da må man sitte nærme og ta på samme ting, å vaske varene fra butikken fordi andre har tatt på det osv går jo ikke. Man må jo tilbake til noe mer normal adferd Anonymkode: 06ec1...14e Det blir en vane. Og dessuten er det ikke farlig om du unngår å ta hendene til ansiktet. Og så er det verst i områder der mange ukjente har berørt. I en liten gruppe er det naturlig nok mindre sjanser, slik til vanlig. Anonymkode: 0cc36...fc0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #20 Skrevet 29. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle man vaksinert mot dette i stedet for at mange nok har det naturlig, så ville det blitt meget dyrt. Anonymkode: 7ac51...cbd Helt feil. Vaksine har samme effekt som å få sykdommen (det trener opp immunforsvaret), men uten ulempene. Anonymkode: c51a2...cc5
Anbefalte innlegg