Gå til innhold

Hvilken kampsport lærer man faktisk selvforsvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer både å begynne på kampsport selv, og å sende barna mine (ingen tvang, men la de prøve og ta det derfra...). Det jeg håper de får ut av det er både aktivitetsglede, mestringsfølelse og trim, og at de faktisk lærer litt selvforsvar. 

Men jeg ser noen kampsporter kritiseres for bare å handle om oppvisning og dermed lite reell nytte,  og noen er så sjeldne at man må bo sentralt i storby for å kunne være utøver. Dere som har peiling, hva er forskjeller på de forskjellige typene kampsport? Spesielt mtp om man faktisk lærer noe selvforsvar, hvilken alder man kan starte og om det er egnet å begynne som uerfaren voksen...

Anonymkode: 7b8d7...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Krav maga lærer du selvforsvar og angrep. Eks capoeira er mere dans enn selvforsvar. Men uansett er jeg usikker hvor mye av kampsport delen som blir lært til barn og at det heller fokuseres på generell fysisk aktivitet

Anonymkode: ac7c5...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krav maga, brasiliansk jiu jitsu, muay thai, MMA.

Litt avhengig av alderen på barna så er nok BJJ og kanskje boksing mest aktuelt for dem, mens krav maga og evt MMA er gull for voksne

Anonymkode: 2d76a...215

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en mangeårig kampsportutøver: Løping. Blir du angrepet, er det rasjonelle valget stort sett å stikke av.

Et alternativt svar: Alle. Det sentrale er ikke konkrete teknikker, men kroppsbeherskelse. Du lærer hva kroppen din kan, hva den tåler, hvordan du skal falle og hvordan du skal ta imot et slag. Mange får også total panikk i møte med vold, og hvis du faktisk har gått noen tusen ganger i matta allerede, blir det litt lettere å håndtere både en angriper, og eventuell smerte uten å miste kontrollen over deg selv.

Jeg ville definitivt ikke valg kampsport etter "nytteverdi". Velg en som passer for din fysikk, ditt aktivitetsnivå, dine interesser og kanskje ditt konkurranseinstinkt.

Endret av Okapi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen kampsporter som lærer praktisk selvforsvar. Da selvforsvar og sport ikke kan møte de samme kriteriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Støvsugerør skrev:

Det er ingen kampsporter som lærer praktisk selvforsvar. Da selvforsvar og sport ikke kan møte de samme kriteriene. 

Da har du ikke sett/trent krav maga som er nevnt over :)

Men til TS, tipset om løping er faktisk det beste. Bortsett fra det vil man lære selvforsvar i alle kampsporter, men velg noe som du trives med som sport, ikke bare selvforsvars-aspektet. Liker du kun å slå? Gå for boksing som har hovedvekten der. Liker du å bryte mye på bakken med tett kroppskontakt? Jiu jutsu/MMA. Liker du å sparke og slå? Karate. Liter du best spark? Tae kwondo.

Hvis ikke du vet hva du liker, så prøv en time her og der :) Det du lærer mest av er det du syns er gøyest selv.

Og det beste av alt er at alt kan du lære som erfaren voksen. I min klubb har vi egne nybegynnerpartier for voksne (og egne for barn), og de voksne ender stort sett alltid opp med å fortsette etter første halvår :) Godt klubbmiljø er viktig.

Anonymkode: 1db63...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løping, som nevnt. En hver kampsport tilpasset alder/preferanse tror jeg er gull verdt - og så heller lære selvforsvar utenom. Finnes mange videoer på YT av kampsport-folk som lærer bort spesifike ting til selvforsvar (Komme seg løs fra kvelergrep, unngå at noen låser deg helt i bakken osv). 

Anonymkode: 5a038...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Okapi skrev:

Fra en mangeårig kampsportutøver: Løping. Blir du angrepet, er det rasjonelle valget stort sett å stikke av.

Et alternativt svar: Alle. Det sentrale er ikke konkrete teknikker, men kroppsbeherskelse. Du lærer hva kroppen din kan, hva den tåler, hvordan du skal falle og hvordan du skal ta imot et slag. Mange får også total panikk i møte med vold, og hvis du faktisk har gått noen tusen ganger i matta allerede, blir det litt lettere å håndtere både en angriper, og eventuell smerte uten å miste kontrollen over deg selv.

Jeg ville definitivt ikke valg kampsport etter "nytteverdi". Velg en som passer for din fysikk, ditt aktivitetsnivå, dine interesser og kanskje ditt konkurranseinstinkt.

Veldig godt svar! 

Det tek uansett mange år før ein eigentleg er så veldig kompetent i ein reell kamp på liv og død, så prøv noko som er artig å halde på med. Kroppskontrollen får du med deg frå dei fleste kampsportane. 

Om ein på død og liv skal tenkje nytteverdi så er nok kanskje MMA, krav maga og tradisjonell jujutsu mine tips, men eg får akutt Fight Club-kjensle av dei to første, og driv sjølv med jujutsu, så er godt og grundig både fordomsfull og inhabil. Eg dreiv med jujutsu som tenåring, og ein lærer i alle fall at det er om å gjere å komme seg til helvete ut av farlege situasjonar, å prøve å forsvare seg er veldig risikabelt. Minst like viktig var kroppskontrollen og ein slags fysisk sjølvtillit som eg fekk med meg: eg lærte å ikkje bli redd for litt knuffing, og at eg som oftast ville kunne komme meg ut av haldegrep. Men eg elska jo dei minst praktiske teknikkane, berre fordi dei er artige å trene på: høge kast, høge spark og offerkast. Ingen av dei er noko eg ville prøvd om eg var redd. Springe derimot, det er knep nummer 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...