Gå til innhold

Hvordan hadde dere reagert på dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn har funnet seg en kjæreste vi ikke liker. Hun er alenemor med 2 unger fra før av, det med 2 ulike menn. Hun er i tillegg 4 år eldre enn vår 26 år gamle sønn. Nå vil sønnen vår slutte å studere og bli heltidspappa for disse barna. Han har funnet seg en heltidsjobb som butikkmedarbeider. Vi har i alle år lovet han egenkapital til sin første leilighet, men nå sa vi blankt nei. Han vil kjøpe en leilighet sammen med henne, det går vi ikke med på. Han har nå blitt ordentlig sur på oss, fordi han hadde regnet med vår støtte. Vi har sagt at han må sørge for egenkapital selv hvis han har valgt som han har. 

Han er sur på oss og mener vi er smålige. Hvordan hadde dere reagert på dette? 

Anonymkode: 0cefa...fc2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er voksen og må få bestemme selv, men han bør samtidig være voksen nok til å forstå at valg medfører konsekvenser.

At du legger sånn vekt på at hun har to barn med to ulike menn fra før, og er hele FIRE år eldre enn ham, er fordomsfullt og smålig av deg, men at han slutter på studiet er betenkelig. 

Anonymkode: 3a4b6...c32

• Liker 47
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår sønn har funnet seg en kjæreste vi ikke liker. Hun er alenemor med 2 unger fra før av, det med 2 ulike menn. Hun er i tillegg 4 år eldre enn vår 26 år gamle sønn. Nå vil sønnen vår slutte å studere og bli heltidspappa for disse barna. Han har funnet seg en heltidsjobb som butikkmedarbeider. Vi har i alle år lovet han egenkapital til sin første leilighet, men nå sa vi blankt nei. Han vil kjøpe en leilighet sammen med henne, det går vi ikke med på. Han har nå blitt ordentlig sur på oss, fordi han hadde regnet med vår støtte. Vi har sagt at han må sørge for egenkapital selv hvis han har valgt som han har. 

Hva slags betingelser satte dere da dere lovet ham egenkapital til leilighet for mange år siden? 

AnonymBruker
Skrevet

Kjæreste får man velge som man vil. 

Jeg fikk selv egenkapital til bolig som belønning for fullført skolegang (mastergrad) og gode karakterer. Men det var da klart kommunisert som forutsetning allerede på ungdomsskoletrinnet. 

Å bruke egenkapital som pressmiddel her er maktmisbruk. 

Anonymkode: a91db...577

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke valget av kjæreste er grunn til å holde igjen, men å slutte på studiet er ren idioti. 

Anonymkode: 0054b...bb0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Uten å gå diskutere kjærestens antall barn osv er vel hovedpoenget her at dere hadde lovet ham egenkapital til bolig, for å hjelpe han inn på boligmarkedet og for å sikre han en bolig. Når han tenker å kjøpr bolig sammen(?) med kjæresten er dere kanskje redd for at han skal eie den sammen med henne, sånn at visst det plutselig blir slutt sitter han med mye mindre igjen? 

Er det et alternativ å kreve at deresom dere skal bidra, så skal de også tinglyst boligen etter andrlsbrøk, og ha presisert i en samboerkontrakt hvordan overskuddet av et salg eventuelt blir fordelt? F.eks han å eie prosent tilsvarende det man går ibn med i egenkapital+andel av lån. Og tilsvarende få prosen ved overskudd ved salg?

Anonymkode: 86c61...5ed

• Liker 4
Skrevet

Så han har funnet seg en dame på 30 år som har to barn med to ulike menn, er det liksom hovedgrunnen for at dere ikke er begeistret for henne det da? Utrolig idiotisk av sønnen deres å droppe studiene for å være "pappa" men det er nå hans valg og han har nå funnet seg en jobb så har kan sørge for livets opphold, det er jo positivt.

Så lenge dere ikke har hatt krav som han måtte oppfylle for å få egentkapital så synes jeg det er bedritent av dere å gå tilbake på dette nå for dere ikke er begeistret for kjæresten hans.

Dere henger egenkapitalen over hodet på han for å få han til å leve som dere vil..? Kanskje har har studert for å gjøre dere fornøyde men nå når han har truffet "kjærligheten" så har han endelig fått baller nok til å gjøre som han vil og ikke som dere ønsker... Jeg vet ikke men stusser på måten du omtaler den nye kjæresten hans...

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hun nye kjæresten høres ikke seriøs ut, nei... Skjønner at dere vil det beste for sønnen deres. Prøv i det minste å overbevise ham om å fortsette på studiet.

Anonymkode: 57cab...1af

• Liker 5
Skrevet

Det dere bør snakke om er at han vil droppe studie. 

Det dere skal jobbe med er å like den nye kjæresten hans. Han er voksen og velger selv hvem han vil være sammen med. Dere kommer til å presse han bort fra dere hvis dere skal være urimelige ang kjæresten. 

La han være sammen med hvem han vil. Men råd han til å fortsette å studere og tenke fremover (med tanke på økonomi og studie) 

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

………..

Ønsker du reaksjonen sett fra hans side eller fra deres side?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres forferdelig fordomsfull ut TS. Jeg håper du skrev dette i affekt og at du ikke faktisk tenker slik som dette når du får roet deg.

Hvor mange barn hun har og deres fedre er fullstendig irrelevant for dere. Det samme gjelder aldersforskjellen på fire(!) år - det er en helt normal og akseptabel aldersforskjell mellom partnere! Har du truffet henne? Er hun et godt menneske? Har hun gode verdier? Hva har hun lært av tidligere erfaringer i livet? Behandler hun deres sønn med kjærlighet, omtanke og respekt? Dette er tingene som betyr noe! 

Med tanke på egenkapitalen synes jeg det kommer helt an på om dere har gitt noen regler i den forbindelse. Hvis han kun får dem ved fullført studiegang, så er det selvsagt helt innafor å trekke det tilbake. Hvis dere derimot har lovet ham disse pengene uten å sette noen rammer, er det skikkelig lusent gjort og det vitner til manipulerende og kontrollerende adferd fra deres side. 

Ellers synes jeg det er innafor å kreve at det skal settes opp skikkelig eierbrøk og samboerkontrakt osv., slik en annen bruker over sier. 

Anonymkode: afc04...7b0

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor liker dere ikke kjæresten hans? 
fordi hun har barn fra før? At det ikke passer inn i din bås med sønnen din? 
de fleste ønsker vel at barna finner en kjæreste og begynner som de begynner på null med. Altså får barn sammen uten mine og dine osv. 
men dette er hans valg, og du bør støtte han i valgene han tar. Gjør du ikke det vil du kanskje miste han.. 

var avtalen at han skulle få de pengene til bolig kun hvis han var alene eller fant en dame uten barn? 

bare så det er sagt.. han kommer ikke til å gjøre det slutt med henne fordi om du ikke liker henne. Det du gjør nå er å skyve sønnen din ifra deg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, satte dere noe krav for å bidra med egenkapital til bolig da? Dersom dere ikke har gjort det er den eneste gode grunnen til å la være nå at han ikke har fullført studiene sine. «Hjelp til egenkapital til bolig får du når du har fullført studiene dine.» er helt legitimt å si. Ikke dra kjæresten hans inn i dette, da skaper du bare splid og dytter han enda mer inn i hennes favn, siden det da blir det eneste stedet han får støtte og forståelse. 

Spør du meg syntes jeg fortsatt dere bør hjelpe han med egenkapital til bolig dersom dere har lovet han det uten å sette som forutsetning at han fullfører studiene først. At han muligens begår en tabbe ved å flytt sammen med en kvinne med barn med to fedre får han faktisk finne ut av selv, og en eierandel i bolig er uansett positivt for sønnen deres. Bare sørg for at han får tinglyst sin eierandel slik at han får med seg egenkapitalen + evt. verdiøkning ut av et eventuelt brudd. 

Han er 26 år og har fortsatt litt tid på seg til å gjøre seg noen erfaringer og kanskje begå noen tabber. 

Anonymkode: ad9be...c87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh boy, Oh boy🙈

Respekten min for deg TS forsvant like kjapt som en fis 💨 da jeg leste dette.

Anonymkode: b379f...6fb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår fordomsfull. Fire år i aldersforskjell trenger ikke å være mye i den alderen, og det kan være mange grunner til at det har gått galt med barnefedrene. Det jeg reagerer mest på er at han sluttet på studiet sitt, for å ta det jeg antar er en dårlig betalt jobb og ønsker allerede nå etter kort (?) tid å være pappa for disse barna. De har vel fedre fra før? 

Jeg hadde sagt at han kunne få egenkapital - hvis han fortsetter studiene og han passer på at han eier tilsvarende del av bolig som han spyttet inn, altså at han f.eks eier 70% og hun 30% hvis han spytter inn 70% av egenkapitalen. 

Anonymkode: 8f6ac...09b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha levd et enkelt og beskyttet liv? Hun er 4 år eldre og tobarnsmor? Hva er problemet? Hun er ikke 16 år og gravid, 25 år og narkoman, 23 år og psykopat? Ting kunne vært verre...

Anonymkode: d3dd8...7a3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Sunnys skrev:

Hvorfor liker dere ikke kjæresten hans? 
fordi hun har barn fra før? At det ikke passer inn i din bås med sønnen din? 
de fleste ønsker vel at barna finner en kjæreste og begynner som de begynner på null med. Altså får barn sammen uten mine og dine osv. 
men dette er hans valg, og du bør støtte han i valgene han tar. Gjør du ikke det vil du kanskje miste han.. 

var avtalen at han skulle få de pengene til bolig kun hvis han var alene eller fant en dame uten barn? 

bare så det er sagt.. han kommer ikke til å gjøre det slutt med henne fordi om du ikke liker henne. Det du gjør nå er å skyve sønnen din ifra deg..

Kjæresten hans har hverken utdanning eller jobb, hun har knapt jobbet hele sitt liv. Nå er hun «syk» og på en eller annen trygdeordning. Drømmen hennes er å få innvilget uføre trygd :( 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten hans har hverken utdanning eller jobb, hun har knapt jobbet hele sitt liv. Nå er hun «syk» og på en eller annen trygdeordning. Drømmen hennes er å få innvilget uføre trygd :( 

Du liker henne ikke pga det? Hva plager deg ? 

Anonymkode: bd0fa...589

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, satte dere noe krav for å bidra med egenkapital til bolig da? Dersom dere ikke har gjort det er den eneste gode grunnen til å la være nå at han ikke har fullført studiene sine. «Hjelp til egenkapital til bolig får du når du har fullført studiene dine.» er helt legitimt å si. Ikke dra kjæresten hans inn i dette, da skaper du bare splid og dytter han enda mer inn i hennes favn, siden det da blir det eneste stedet han får støtte og forståelse. 

Spør du meg syntes jeg fortsatt dere bør hjelpe han med egenkapital til bolig dersom dere har lovet han det uten å sette som forutsetning at han fullfører studiene først. At han muligens begår en tabbe ved å flytt sammen med en kvinne med barn med to fedre får han faktisk finne ut av selv, og en eierandel i bolig er uansett positivt for sønnen deres. Bare sørg for at han får tinglyst sin eierandel slik at han får med seg egenkapitalen + evt. verdiøkning ut av et eventuelt brudd. 

Han er 26 år og har fortsatt litt tid på seg til å gjøre seg noen erfaringer og kanskje begå noen tabber. 

Anonymkode: ad9be...c87

Vi har alltid sagt at han skal få hjelp til å kjøpe seg bolig når han har fått seg fast jobb. Vi har alltid tenkt at jobben blir innenfor det han en utdannet seg til. 

Han har allerede gjort noen tabber, hoppet av en utdanning, startet på ny utdanning og nå har en hoppet av igjen 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun nye kjæresten høres ikke seriøs ut, nei... Skjønner at dere vil det beste for sønnen deres. Prøv i det minste å overbevise ham om å fortsette på studiet.

Anonymkode: 57cab...1af

Hvorfor mener du at hun ikke høres seriøs ut, hva galt har hun gjort? Hva leser du i ts sin post som jeg har gått glipp av?

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...