Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått jobb i helsesektoren på psykiatrisk. Når lederen skal gå igjennom rutiner og opplæring sier han at det ikke er pause i løpet av arbeidsdagen. Ergo; jeg må spise «om jeg får tid» og når det evt. er stille på avdeling.

Jeg skal jobbe fullt hver dag (7,5t), jeg kan da ikke risikere å ikke ha tid til å få i meg mat i løpet av dagen? Er dette en spøk?

Anonymkode: 2141a...477

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på en halv times pause. Så det bør ha vært en dårlig spøk.

Anonymkode: cc551...fc7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok alltid tid til å spise, men du har betalt pause og må være tilgjengelig og spise når det passer seg. 

Anonymkode: 96509...69b

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Har du betalt pause? Da kan det kreves, dessverre. Men du skal uansett ha muligheten til å ta en kort pause i løpet av dagen. Snakk med TV

Anonymkode: 9532a...538

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, skal pausene til sammen være minst en halv time.

Hvis arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes et godt nok pauserom, skal pausen regnes som arbeidstid.

Anonymkode: 97887...d4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle som har en arbeidsdag over 5,5 timer har krav på pause. Dersom du har normal arbeidsdag på 8 timer (7,5 + 0,5 pause) har du krav på 30 min sammenhengende pause. 

Dette finner du beskrevet ganske greit i arbeidsmiljøloven. Dersom du får noe mer problemer med leder kontakter du fagforening. 

Dette er ikke ok behandling av ansatte, hilsen annen leder. 

Anonymkode: c3263...3d4

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke sånn at du spiser sammen med pasientene da? Jobbet lenge i psykiatrien og i hvert fall vant med å spise lunsj sammen med pasientene (har jo betalt lunsj). Regner med du også har det siden du jobber 7.5 time? Rekker jeg ikke spise med pasientene spiser jeg mens jeg dokumenterer. Du får alltid i det litt mat😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du betalt pause er det slett ikke sikkert du får satt deg ned og hatt 30 min pause ila arbeidsdagen, da må du ta 5 min her og 10 min der når det passer seg. Helt vanlig i helsevesenet. Er du ufaglært? 

Anonymkode: c3b29...12b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja får betalt for alle timene på jobb. Men da kunne jeg like greit fått en halvtime mindre i lønn for en ordentlig pause. Ut ifra det dere skriver virker det som vanlig praksis i helsevesenet, så da får jeg vel la det gå. 

Jeg er spl-student.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare i helsevesenet, det er også vanlig i butikk og helt sikkert andre steder. Jeg jobber i kommunal forvaltning og har bare et kvarters pause, resten er betalt og jeg må ta telefonen o.l. i den andre halvdelen.

Anonymkode: c1a5b...e70

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja får betalt for alle timene på jobb. Men da kunne jeg like greit fått en halvtime mindre i lønn for en ordentlig pause. Ut ifra det dere skriver virker det som vanlig praksis i helsevesenet, så da får jeg vel la det gå. 

Jeg er spl-student.

Da måtte du nok heller jobbet en halvtime lengre. Da jeg jobbet på sykehjem hadde vi ikke betalt lunsj. Da jobbet vi 08-16. Har en kollega som nettopp har byttet jobb. Han kan ikke fordra å måtte en halvtime lengre på jobb fordi han må ta seg 30 minutter pause. Men man er jo forskjellig. Min erfaring er dog at de fleste vaktene på en psykiatrisk post har rolige perioder på dagen, så får som regel alltid tid til å lese avisen🙈

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er spl-student.

Men hvem skulle tatt seg av pasientene mens du hadde din halvtimes pause da? Visste du som er sykepleierstudent virkelig ikke at det er sånn det foregår i helsevesenet?

Anonymkode: 1928e...5ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er spl-student.

Du burde få tilbudet skriftlig. 

Ellers jobber jeg også i psykisk helsevern (med profesjonsutdannelse) og har betalt pause. Noen dager har jeg tid til lunsj, andre dager ikke. Men jeg får som regel alltid spist. 

Du har uansett krav på pause, men så lenge den er betalt avhenger det litt av hvordan dagene er hvordan den avvikles. 

Anonymkode: 5cb9a...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem skulle tatt seg av pasientene mens du hadde din halvtimes pause da? Visste du som er sykepleierstudent virkelig ikke at det er sånn det foregår i helsevesenet?

Det er mange ansatte på jobb på få pasienter. Så tror ikke det hadde vært noe problem.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det et gjerne mer enn èn ansatt på jobb. Spesielt hvis den ene ansatte er sykepleierstudent..

Anonymkode: f2260...062

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du som er sykepleierstudent virkelig ikke at det er sånn det foregår i helsevesenet?

Nei, det visste jeg ikke. Det er første gang jeg jobber på psykiatrisk avdeling.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ansatte på jobb på få pasienter. Så tror ikke det hadde vært noe problem.

Men da har du jo tid til å ta deg skikkelig pause og att på til betalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen bestemmer om du har pause eller ikke. 

Anonymkode: 8d87a...b19

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier på en sykehusavdeling her. 

Vi har betalt matpause. Vi spiser på avdelingen. Ringer det på rommet vårt, så må vi gå fra maten vår. Alt hvis en kollega har aldri spist så hender det at man tilbyr seg å ta klokkene for hverandre. 

Er det en roligere vakt og sommer, hender det at vi blir sittende utenfor kantine i sola og spiser. 

Anonymkode: 0146b...289

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...