AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Jeg går på UiT og har tatt bachelor i økonomi- og administrasjon. Alle lesefag og ellers fag som ikke har vært direkte matematikk har gått bra og jeg har jobbet jevnt hardt igjennom hele semesteret. Jeg har imidlertid slitt i faget matematikk for økonomer, da jeg hver gang ikke har fått nok tid på eksamen til å løse alle utregningene på oppgavene før tiden gikk ut, og dette er noe veldig mange andre har klaget på også, at det i matematikkfaget er alt for knapt med tid på eksamen. Jeg endte opp med å ta faget 3 ganger, der jeg første gang fikk E, andre gang fikk jeg D og på siste forsøk nå fikk jeg B! Matematikk er noe jeg har slitt hele livet med og jeg var derfor i ekstase og kjempestolt for at jeg klarte å få B i det faget etter å ha jobbet så hardt i flere år for å mestre det så godt at jeg klarte å løse matematiske utregninger raskt. Fortalte det til en venninne sørpå og hun svarte sånn at B på UiT er nå ingenting og at hvis det hadde vært på hvilket som helst annet stort universitet i Norge så hadde nok den karakteren vært mye dårligere, E eller D hvis jeg var heldig. Jeg sa at jeg nå trodde de måtte gå ut fra samme kriterier og hvis du har så stor andel rett på eksamen at det tilsvarer karakter B så måtte da dette være noe som gjaldt på de andre universitetene også? Men hun mente at det er mye lettere å få gode karakterer på UiT fordi det bare var et lite universitet og ikke kan måle seg med universitet i Oslo, Trondheim, Bergen osv. Stemmer dette? Anonymkode: 33e9a...edd
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Matematikk er et fag hvor en går ut fra poeng fordi det er rene fasitsvar, så du hadde ikke fått D på et annet universitet. Da er isåfall poenggrensen for å få bestått ekstremt lav der du går nå. Det som derimot er sant er at på visse universitet virker det som at det er svært lett å få høyere karakter innen visse linjer. Et eksempel er Universitetet i Nord. Har sett over og rettet flere av oppgavene til venner som har tatt noen fag der, og det var latterlig lett å få en A-B med minimalt av drøfting og eksempler i oppgavene der oppgaven krevde det. Anonymkode: 20a82...b84
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Det stemmer ikke. Alle karakterne teller likt. Ta det med ro! Anonymkode: 7f554...3fb
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Du må ikke høre på sånne venninner. Det gir jo ingen mening i et fag som matte, såfremt pensum og eksamensform er lik. Anonymkode: ddfa1...424 2
Hudpleier Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 Nei, UIT er landets strengeste på karakterer. Matte gir uansett ikke rom for stort skjønn, så du kan være stolt over B´ en!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, Hudpleier skrev: Nei, UIT er landets strengeste på karakterer. Matte gir uansett ikke rom for stort skjønn, så du kan være stolt over B´ en! Dette stemmer i hvert fall ikke. Anonymkode: d6b1d...346 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Karaktergrensene kan variere mellom ulike institusjoner. Grensen for å stå på en eksamen med A-F har jeg selv sett variere mellom 25% og 40% (som sensor). Jeg tror også det kan variere om poenggrensene for de enkelte karakterene er satt på forhånd, eller om de settes etter en normalfordeling (men det har jeg ikke vært ute for selv). Uansett høres venninna di bare misunnelig ut, og jeg må si jeg tviler på at hun har grunnlag for å si noe slikt. Det er også slik at selv innad på ett universitet vil karaktersettingen kunne variere mellom fakulteter og institutter. Så en generell påstand om at UIT er slepphendte med karakterene virker veldig spesiell, spør du meg. Vær stolt over B-en din, du! Alle universitetene bruker de samme kvalitative kriteriene for de ulike karakterene. At en B på UIT automatisk tilsvarer en D eller E på UiO, faller på sin egen urimelighet. Anonymkode: bae88...dee 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Dette har jeg også lurt på! Har en kompis som er overbevist om at øk.ad er mye tyngre på NTNU enn UIT, fordi han selv går på førstnevnte.. Vet ikke helt selv hva jeg skal tro. Føler det er noe folk sir for å "hevde" seg. Anonymkode: 81856...013 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #9 Skrevet 2. juli 2020 Jeg har lang erfaring fra både UiT og UiO, og jeg er (dessverre) enig med din venninne. Det er vanskeligere å få gode karakterer ved UiO, men fagmiljø og undervisning er også mye bedre. UiT er ikke noe kvalitetsuniversitet, selv om Tromsø blir markedsført som en studentby med godt miljø. Anonymkode: 3e7a2...788 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #10 Skrevet 2. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lang erfaring fra både UiT og UiO, og jeg er (dessverre) enig med din venninne. Det er vanskeligere å få gode karakterer ved UiO, men fagmiljø og undervisning er også mye bedre. UiT er ikke noe kvalitetsuniversitet, selv om Tromsø blir markedsført som en studentby med godt miljø. Anonymkode: 3e7a2...788 Men innen hvilke fagfelt? Mener du at det gjelder alle fag? Anonymkode: 22285...42d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #11 Skrevet 2. juli 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lang erfaring fra både UiT og UiO, og jeg er (dessverre) enig med din venninne. Det er vanskeligere å få gode karakterer ved UiO, men fagmiljø og undervisning er også mye bedre. UiT er ikke noe kvalitetsuniversitet, selv om Tromsø blir markedsført som en studentby med godt miljø. Anonymkode: 3e7a2...788 Vås. Fakta tilsier at UiT er Norges strengeste universitet: https://www.itromso.no/nyheter/article9047247.ece Anonymkode: 001f4...799 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #12 Skrevet 2. juli 2020 Nei, det stemmer ikke. Jeg er utdannet sivilingeniør, men har også studert øk.adm ved UiT, og følgelig tatt BED-1007 Matematikk for Økonomer. Nå var dette faget piece of cake for meg, da jeg har hatt alt dette før - men faget hadde ekstrem strykprosent, mener jeg å huske. Dette er fordi mange av økonomistudentene aldri hadde lest matte etter VG1. Da kan det bli tøft å basically måtte ta matte som er på nivå med R1, og litt R2 - på bare ett semester. Har også sett på mattefaget til noen kompiser som studerte ved NHH og NTNU - mer eller mindre identisk innhold. Anonymkode: de42c...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #13 Skrevet 2. juli 2020 Her er en eksamen fra NTNU (MET1001) https://www.studocu.com/no/document/norges-teknisk-naturvitenskaplige-universitet/matematikk-for-okonomistudenter/gamle-eksamener/eksamen-juli-2018-sporsmal-og-svar/3327851/view Her er en eksamen fra UiT (BED-1007) https://docdro.id/N9a28KI Anonymkode: de42c...3ab
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 Karaktergrensene varierer fra universitet til universitet, fra kurs til kurs og noengang fra år til år. Man står også fritt til å justere poenggrensen etter vanskelighetsgrad på eksamen for å få en lik fordeling av karakterer som fjoråret fordi noen ganger kan eksamen være enklere eller vanskeligere enn tidligere. Der for å da få en rettferdig fordeling over tid. Om UiT er strengere enn UiO veit jeg ikke, men en at det kreves likt er usant. Hilsen en som jobber i akademia Anonymkode: 80ebc...862
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vås. Fakta tilsier at UiT er Norges strengeste universitet: https://www.itromso.no/nyheter/article9047247.ece Anonymkode: 001f4...799 Fakta fordi det er få toppkarakterer? Og at lokalavisen har laget sak? https://www.uniforum.uio.no/nyheter/2013/09/ntnu-strengest-pa-karakterer.html https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/ https://www.utdanningsnytt.no/hoyere-utdanning-karakterer/undersokelse--stor-forskjell-pa-karaktersetting/176110 Disse forteller noe annet. Anonymkode: d6b1d...346 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 Slik så karakterfordelingen ut for H17 ved UiT Anonymkode: de42c...3ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå