Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en tid tilbake fant ene «fadderen» på barnet vårt ut at hen skulle døpe seg  til å bli jehovas vitne. Denne personen har jeg kjent nesten hele livet, og godtok at vedkommende i kom til å dukke opp i kirka av religiøse årsaker. 
Få dager før dåpen valgte hen å dra til utlandet på et ærend Som godt kunne ventet til etter dåpen, jeg sa at pga dette kunne vedkommende i komme i dåpen (pga myndighetenes karanteneregler). Nå er hen sur på meg, men liker og kommenterer bildene av barnet vårt som familiemedlemmer deler på some, samme når jeg legger ut noe på story får jeg fult av hjerte-emojier tilbake. Prøver å spørre hvordan det går med hen osv, men da overser hen meg totalt. Føles nesten som at hen prøver å markere seg som «fadder», ettersom at hen ikke fikk komme i selskapet. Blir helt oppgitt, da dette er en person jeg har kjent i godt over et ti-år, og prøver å gi meg en kald skulder fordi hen ikke ville følge myndighetenes råd. Vet ikke hvor jeg vil med dette, burde jeg ha dårlig samvittighet ovenfor vedkommende?

Anonymkode: 947f2...d3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For en tid tilbake fant ene «fadderen» på barnet vårt ut at hen skulle døpe seg  til å bli jehovas vitne. Denne personen har jeg kjent nesten hele livet, og godtok at vedkommende i kom til å dukke opp i kirka av religiøse årsaker. 
Få dager før dåpen valgte hen å dra til utlandet på et ærend Som godt kunne ventet til etter dåpen, jeg sa at pga dette kunne vedkommende i komme i dåpen (pga myndighetenes karanteneregler). Nå er hen sur på meg, men liker og kommenterer bildene av barnet vårt som familiemedlemmer deler på some, samme når jeg legger ut noe på story får jeg fult av hjerte-emojier tilbake. Prøver å spørre hvordan det går med hen osv, men da overser hen meg totalt. Føles nesten som at hen prøver å markere seg som «fadder», ettersom at hen ikke fikk komme i selskapet. Blir helt oppgitt, da dette er en person jeg har kjent i godt over et ti-år, og prøver å gi meg en kald skulder fordi hen ikke ville følge myndighetenes råd. Vet ikke hvor jeg vil med dette, burde jeg ha dårlig samvittighet ovenfor vedkommende?

Vet ikke hva som skjedde her, men ordet «ikke» ble erstattet av bokstaven «I». Så skjønner dere sammenhengen litt bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? 

Anonymkode: 56475...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du valgt en fadder som ikke deler din trosretning en gang?

Anonymkode: d9095...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De færreste som døper barnet sitt og velger faddere el vel kristne i dag, så det er vel ikke så fryktelig nøye.

Anonymkode: 5b3eb...954

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hen valgte å døpe seg etter jeg spurte hen om å være fadder

AnonymBruker
Skrevet

Men er det snaps som blir oversett? Telefonsamtaler? Har du prøvd å faktisk snakke med vedkommende på en ordentlig måte?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hen valgte å døpe seg etter jeg spurte hen om å være fadder

Og tenkte at vedkommende uansett kunne få komme i selskapet siden hen er en av våre nærmeste.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man være fadder uten å være til stede? 

Det er kanskje litt vanskelig å være fadder for noen når de følger svært få av de kristne tradisjoner og ritualer? Eller, la meg omformulerer: de tar avstand fra. 

Anonymkode: 19c77...a8e

AnonymBruker
Skrevet

Men er det snaps som blir oversett? Telefonsamtaler? Har du prøvd å faktisk snakke med vedkommende på en ordentlig måte?

Snaps, meldinger, telefonsamtaler, all form for kontakt egentlig. Har spurt flere ganger hvordan det går, når hen har tenkt seg til området igjen ect, men hen bryr seg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste som døper barnet sitt og velger faddere el vel kristne i dag, så det er vel ikke så fryktelig nøye.

Så de velger å skulle oppdra barnet i den kristne tro selv om de ikke selv er kristne?

AnonymBruker
Skrevet

Kan man være fadder uten å være til stede? 

Det er kanskje litt vanskelig å være fadder for noen når de følger svært få av de kristne tradisjoner og ritualer? Eller, la meg omformulerer: de tar avstand fra. 

Nei, man kan ikke det.hen ville jo ikke være fadder på papiret, men hen hadde et eget ønske om å samme rolle i livet som en fadder, bare uten den kristne delen.

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du har kjent denne personen nesten livet, deretter skriver du at du har kjent vedkommende i godt over et tiår. Dette rimer ikke, jeg kjøper ikke historien. 

Anonymkode: b6a03...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke det.hen ville jo ikke være fadder på papiret, men hen hadde et eget ønske om å samme rolle i livet som en fadder, bare uten den kristne delen.

Hva slags rolle har en fadder da, utenom å skulle veilede den døpte i den kristne tro? Dette virker som ren skjær forfengelighet fra denne "fadderen". Enten er man fadder, eller så er man ikke.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet? 

Anonymkode: 56475...cfa

Problemet er jo at vedkommende gir meg dårlig samvittighet for at hen valgte å dra på en reise som medførte karantene ( som forøvrig ikke ble overholdt noen sted), og sa at pga dette var ikke hen velkommen i dåpen ( sa det på en mer skånsom måte da)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du har kjent denne personen nesten livet, deretter skriver du at du har kjent vedkommende i godt over et tiår. Dette rimer ikke, jeg kjøper ikke historien. 

Anonymkode: b6a03...93c

Gir det avslag på halvpris. Neida, men er tidlig i 20årene, så vil påstå at 15år er nesten hele livet, samt godt over et ti-år. Kommer an på øyet som ser

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av uttrykket «hen». Det heter han eller henne. En hen finnes ikke.

Dessuten blir det helt meningsløst. TS forteller helt detaljert om en hendelse, men skal prøve å anonymisere med å ikke røpe kjønnet. Latterlig.

Anonymkode: e4cfa...a33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde vært en lov der foreldrene og fadderne skal være personlige kristne og gå i kirken. Ellers blir det bare overfladisk

Anonymkode: 8c2fd...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...