Thyra Skrevet 29. juni 2020 #1 Del Skrevet 29. juni 2020 Hva lønner seg? Konto i barnets navn, eller spare på en konto i eget navn og senere overføre til barnet? Om det blir større summer, så ønsker jeg jo ikke at barnet skal bruke alt på "tull og tøys" når han blir 15 (da har vel barn råderett over egne penger?) Og hvorfor må begge foreldre signere på at man oppretter konto til barnet? Jeg trodde at hvem som helst kunne opprette konto til et barn som f.eks. dåpsgave, men da tok jeg visst feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Del Skrevet 29. juni 2020 Jeg har sparekonto i mitt navn, så han ikke kan bruke det på tant og fjas den dagen han blir myndig. I tillegg er det vel sånn at dersom det overstiger en viss sum og barnet har egen konto, blir det forvaltet av en verge? Usikker på summen her. Aner ikke det om oppretting av konto ettersom jeg ikke har gjort det 😅 Anonymkode: e818a...101 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 29. juni 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 29. juni 2020 Har begynt å spare barnetrygden på en konto i mitt navn, det blir jo en del på 18 år. Men har tenkt å kanskje opprette en konto i hans navn som vi kan sette inn beløp han får i gaver til dåp, jul, bursdager osv. Kan det være lurt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Del Skrevet 29. juni 2020 Har ikke så mye erfaring med det, men jeg tror at hvis det er masse penger i barnets navn så mister barnet rettigheter på stipend fra lånekassen osv. Pga. formue. Anonymkode: 4171a...c99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 29. juni 2020 #5 Del Skrevet 29. juni 2020 Vi har en Boligsparekonto hvor vi overfører penger hun får til jul/bursdag hvis vi ikke trenger noe av dyrt utstyr, også overfører besteforeldre penger dit i ny og ne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoppeLiten Skrevet 29. juni 2020 #6 Del Skrevet 29. juni 2020 6 minutter siden, MissStiles skrev: Vi har en Boligsparekonto hvor vi overfører penger hun får til jul/bursdag hvis vi ikke trenger noe av dyrt utstyr, også overfører besteforeldre penger dit i ny og ne. Dette er først lønnsomt når barnet har egen skattbar inntekt. Bedre å spare i bsu når de drar nytte av skattefradraget enn å fylle den opp før de får inntekt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Del Skrevet 29. juni 2020 Spiller ingen rolle. Barnet ka. Ikke bruke av pengene før hun fyller 18.. du kan overføre pengene på din konto når hun er 17 hvis du ser hun ikke er i stand til å håndtere pengene.. og bytte over i fond eller noe underveis Anonymkode: 2e3b5...f8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Del Skrevet 29. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Spiller ingen rolle. Barnet ka. Ikke bruke av pengene før hun fyller 18.. du kan overføre pengene på din konto når hun er 17 hvis du ser hun ikke er i stand til å håndtere pengene.. og bytte over i fond eller noe underveis Anonymkode: 2e3b5...f8d Ikke hvis beløpet overstiger et visst beløp. 200K tror jeg det er. Da kommer det en verge/fylkesmannen inn i bildet, fra barnet er 15 år. Dette for å forhindre at foreldre stjeler fra barna sine. Anonymkode: 3a96d...f92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Del Skrevet 29. juni 2020 Jeg har en sparekonto som jeg styrer og en han styrer som han kan sette inn ukepenger på eller annet, så lærer han seg å spare. Anonymkode: 5d9b8...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #10 Del Skrevet 29. juni 2020 1 time siden, LoppeLiten skrev: Dette er først lønnsomt når barnet har egen skattbar inntekt. Bedre å spare i bsu når de drar nytte av skattefradraget enn å fylle den opp før de får inntekt. Det finnes egen boligsparing for barn. Anonymkode: 649f6...239 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligliten Skrevet 29. juni 2020 #11 Del Skrevet 29. juni 2020 Jeg sparer på BSU konto for barn, BSU konto har gode renter, og når barnet blir 18 kan h*n flytte over penger fra BSU barn kontoen til vanlig BSU konto hvor h*n får skattelette. Jeg kom frem til å gjøre det sånn etter mye frem og tilbake, det er ikke mange 18 åringer som har mulighet til å spare 25k hvert år til de blir 34 år uansett tenker jeg. Og om så så har rentene på kontoen økt mer på alle årene de har stått på kontoen en skatteletten en får. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoppeLiten Skrevet 29. juni 2020 #12 Del Skrevet 29. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes egen boligsparing for barn. Anonymkode: 649f6...239 Ja, men det betyr ikke at det er lønnsomt selv om det finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. juni 2020 #13 Del Skrevet 29. juni 2020 Har sparekonto og fond i mitt navn. Øremerket EK, lappen og større utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #14 Del Skrevet 30. juni 2020 Fordeler og ulemper ved å spare i barnet sitt namn: https://www.spv.no/spare/fond/grønn-barnesparing/spare-i-barnets-navn Ver obs på at det ikkje er lurt å spare for mykje. Eg fekk redusert stipend fordi eg hadde for høg sum på sparekonto. Ein 15-åring får nok ikkje tatt ut pengar frå kontoen sin utan at foreldre signerer nei: https://www.ung.no/oss/rett/125119.html Anonymkode: c8e1f...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Del Skrevet 30. juni 2020 Jeg ville spart i eget navn. Jeg har god nok styr på egen økonomi til at jeg vet at jeg ikke ville "stjelt" av disse pengene (med mindre familien var i en økonomisk krise) og tenker man da har mer kontroll på når barnet skal få dem + at de slipper eventuelle problemer med formue/lån osv. Anonymkode: 8ff06...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 2. juli 2020 #16 Del Skrevet 2. juli 2020 Vi har en av hver. I mitt navn til fast, månedlig sparing og i hans navn til dåps-, bursdags-, og julegaver etc. Det man særlig må være obs på ved sparing i barnets navn er at hen kan få redusert lån/stipend senere hvis hen har for stor formue i eget navn. Blir summene større enn et par hundre tusen kommer også overformynderiet inn i bildet. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er jo nødt til å arbeide temmelig mye for å komme opp i en sånn sum på konto. Man kommer vel ikke opp til ett slikt beløp, bare ved å ha en liten sommer-jobb i ett par måneder eller noe sånn. Anonymkode: 7a331...ce2 Joda, men mange foreldre sparer jo til ungene sine også. Mange sparer feks barnetrygden, det alene er jo ca 180.000 på 15 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå