Gå til innhold

Måsen har tatt over hagen vår, hvordan få de vekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter noen uker på hytta kommer vi hjem til at måsen har tatt bolig i hagen vår. Et foreldrepar med små måseunger. Sitter på utemøblene våre og trampolinen til barna og lar oss ikke bruke det, for da går de til angrep. Det er måseskit over alt i tillegg. 

Har dere erfaring med dette og evnt råd til hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 5e500...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan ringe viltnemda og høre? Ikke sikkert at de er rette instans, men de kan kanskje sette dere i kontakt med noen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er de ikke fredet? Jeg tror du bare må vente til ungene er flyvedyktige slik at de kan dra sin vei.

Anonymkode: f9e72...65e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye å gjøre før fuglene selv bestemmer seg for å fly/ungene er flyvedyktige. Alle måker er fredet i hekkesesongen.

Endret av Rumle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blitt alt for mange av de nå. De eklingene har tatt over morelltreet til mamma og pappa også. Før fantes de ikke i området engang. :sukk:

Hadde det vært lov, hadde jeg skutt dem. 

Anonymkode: 3284e...5f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp sånn plastørn som flyr i en stang. Alle store bygninger har det. Naboen kjøpte en må pga mye måker og nesten alle måkene er borte 

Anonymkode: fe092...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de ikke fredet? Jeg tror du bare må vente til ungene er flyvedyktige slik at de kan dra sin vei.

Anonymkode: f9e72...65e

Seriøst? Lar folk de bare bli der og overta hagen og angripe barna sine, fordi de er fredet? Eller liker dere bare å si at andre må det   , siden det ikke gjelder dere.

Her hadde de blitt fjernet,  og hadde gjort det sånn at ingen så det , og heller ikke sagt det til noen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Prelunia skrev:

Seriøst? Lar folk de bare bli der og overta hagen og angripe barna sine, fordi de er fredet? Eller liker dere bare å si at andre må det   , siden det ikke gjelder dere.

Her hadde de blitt fjernet,  og hadde gjort det sånn at ingen så det , og heller ikke sagt det til noen. 

Det er bare snakk om noen uker. Måker er fredet fordi de er utrydningstruet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Prelunia skrev:

Det er noen uker, man kan lære barna at dyra skal man være snille med og la være i fred. Det er noen uker til ungene flytter ut.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prelunia skrev:

Bryter du loven i andre situasjoner også? :klo:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke noe å gjøre om man er ett oppegående normalt menneske. Det er bare å vente til måkeunge E er store nok til å fly. 

Anonymkode: fe728...44f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det er noen uker, man kan lære barna at dyra skal man være snille med og la være i fred. Det er noen uker til ungene flytter ut.

Nemlig ❤

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Rumle skrev:

Bryter du loven i andre situasjoner også? :klo:

Jeg sa ikke drepe,  sa fjerne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Prelunia skrev:

Jeg sa ikke drepe,  sa fjerne 

Det er ikke lov, som sagt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Det er ikke lov, som sagt.

Barna mine må kunne være i hagen uten å bli angrepet... Ene barnet mitt er så lite at det ikke går å forklare det for han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Prelunia skrev:

Barna mine må kunne være i hagen uten å bli angrepet... Ene barnet mitt er så lite at det ikke går å forklare det for han. 

Da må du nesten bare være med ut og bruke muligheten til å lære barnet å respektere dyr :jepp:

"Det er heller ikke lov med unødig jaging av viltlevende dyr (Naturmangfoldloven § 15). Det vil si at det er ikke lov å ødelegge måsereir med egg eller unger. Det er heller ikke lov til å forsøke å flytte måsereir med egg eller unger, da sannsynligheten stor for at reiret kan bli ødelagt eller utsatt for rovdyr eller andre hekkende par, dersom det flyttes så langt at det har noen effekt for å hindre støy".

https://www.fylkesmannen.no/nb/Nordland/Miljo-og-klima/Naturmangfold/maser-og-maseegg---hva-er-lov/

Endret av Rumle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Prelunia skrev:

Og andres barn mp få lov å leve trygt. Altså måkebarna. Dine barn er ikke viktigere for deg enn makeungene for måkemor. Noe å tenke på kanskje? De angriper for de er redde Så la være å skremme de.

Anonymkode: 45a34...4ae

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rumle skrev:

Da må du nesten bare være med ut og bruke muligheten til å lære barnet å respektere dyr :jepp:

"Det er heller ikke lov med unødig jaging av viltlevende dyr (Naturmangfoldloven § 15). Det vil si at det er ikke lov å ødelegge måsereir med egg eller unger. Det er heller ikke lov til å forsøke å flytte måsereir med egg eller unger, da sannsynligheten stor for at reiret kan bli ødelagt eller utsatt for rovdyr eller andre hekkende par, dersom det flyttes så langt at det har noen effekt for å hindre støy".

https://www.fylkesmannen.no/nb/Nordland/Miljo-og-klima/Naturmangfold/maser-og-maseegg---hva-er-lov/

aiaiai. Jeg flyttet et reir for få uker siden, da det hadde lagt reir og egg der det ikke er noe tyrafikk før sneen er borte. Men etter sneen er det stort trafikk. Påså måsemor så og fulgte etter meg der jeg la rede et trygt sted.( heter vel å angripe) Var eneste sjanse eggene hadde for å leve. Ellers hadde de blitt påkjørt. Så flyttet jo ikke pga støy, men fare for liv. Og flyttet det få hundre meter, til et sted der det var trær og ikke biler. Ikke god følelse uansett. Men fant ut det viktigeste var å prøve å redde liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og andres barn mp få lov å leve trygt. Altså måkebarna. Dine barn er ikke viktigere for deg enn makeungene for måkemor. Noe å tenke på kanskje? De angriper for de er redde Så la være å skremme de.

Måkemor hadde drept mitt barn dersom hun kunne og hun så på det som en trussel mot sine barn... Så hvis du først skal ta den at måker er like mye verdt som et menneskebarn, kan du også se at måker synes sitt barn er viktigere enn andres.

Barnet mitt er 1.år , han skal være snill med dyr , men måker angriper selv om man ikke tar på barna eller prøver og skremme de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...