Gå til innhold

Informere om hull i CV i CV eller vent til intervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde man informere om hull i CV i selve CV-en?
I webrecruiter så kan man legge til kommentar i CV, frister å skrive "informerer om hull i CV grunnet sykdom". Blir vell for dumt å skrive virkelig årsak, behandling for ptsd etter en arbeidsulykkke i 2013, eller bør jeg bare skriv det også? vet at de ikke kan kreve detaljer... 
Eller bør jeg bare droppe det, håpe på at jeg blir tatt inn til intervju også svare på det om det blir spurt om, noe det garantert blir.... 

Anonymkode: 328f1...db8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til intervju. Har selv hull i CV på grunn av kreft, men nevner det bare hvis det kommer opp naturlig.

Anonymkode: 853de...643

• Liker 6
Skrevet

Kommer litt an på, men det er det med at du kanskje ikke engang kommer til intervju hvis du har et hull på CV-en. Kan du ikke bare skrive et punkt med "Behandling etter arbeidsulykker"? Så vet de at du ikke har sittet inne, bare ligget på sofaen og sett Glamour eller noe annet de er redde for.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, ti10 skrev:

Kommer litt an på, men det er det med at du kanskje ikke engang kommer til intervju hvis du har et hull på CV-en. Kan du ikke bare skrive et punkt med "Behandling etter arbeidsulykker"? Så vet de at du ikke har sittet inne, bare ligget på sofaen og sett Glamour eller noe annet de er redde for.

Legg det til under "annen erfaring" og skriv "Lært å hvordan det er å være pasient, veldig viktig nå som at jeg skal gå inni et yrke som helsefagarbeider" 🤣 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ventet til intervju. Har selv hull i CV på grunn av kreft, men nevner det bare hvis det kommer opp naturlig.

Anonymkode: 853de...643

da får jeg gjøre det, kommer nok til å svare ærlig ihvertfall. har null intensjoner om å skjule eventuelle hull, for de er jo der av en god grunn og ikke på grunn av latskap eller "ønsket en pause og bor hjemme hos mamma og pappa i 6 år". 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legg det til under "annen erfaring" og skriv "Lært å hvordan det er å være pasient, veldig viktig nå som at jeg skal gå inni et yrke som helsefagarbeider" 🤣 

Erfaringskonsulent 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i søknaden at jeg hadde vært ute med en midlertidig fysisk skade siden den holdt meg ute noen år, men presiserte hva jeg hadde gjort som frivillig som var relevant for denne perioden. Når det kommer til psykiske perioder er jeg langt mer delt fordi en konkret fysisk skade er mer "godkjent" i samfunnet. I det offentlige ville jeg nok ha nevnt noe om det da de har IA-standarder å følge og rubrikker å krysse av for hull i CV-en i søknadene, men jeg tror dessverre ikke at jeg hadde turt å nevne noe før på et intervju når det kommer til det private. 

Anonymkode: 85202...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i søknaden at jeg hadde vært ute med en midlertidig fysisk skade siden den holdt meg ute noen år, men presiserte hva jeg hadde gjort som frivillig som var relevant for denne perioden. Når det kommer til psykiske perioder er jeg langt mer delt fordi en konkret fysisk skade er mer "godkjent" i samfunnet. I det offentlige ville jeg nok ha nevnt noe om det da de har IA-standarder å følge og rubrikker å krysse av for hull i CV-en i søknadene, men jeg tror dessverre ikke at jeg hadde turt å nevne noe før på et intervju når det kommer til det private. 

Vil bare legge til at jeg ikke hadde gått i detaljer om sykdommen. Bare krysset av for "hull i cv" i søknaden og evnt skrevet "grunnet sykdom" om det måtte kommenteres. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare legge til at jeg ikke hadde gått i detaljer om sykdommen. Bare krysset av for "hull i cv" i søknaden og evnt skrevet "grunnet sykdom" om det måtte kommenteres. 

I webrecruiteren så går det an å klikke på "hull i CV", men er usikker på om det er lurt. For hjelpeteksten er som følgende:

"Fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring (hull i CV-en)
§ 4a. Søker med fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring

(1) Arbeidsgiver skal innkalle minst en kvalifisert søker som oppgir å ha fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring til intervju. Med søker med fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring menes en søker som på søknadstidspunktet til sammen har vært utenfor arbeid, utdanning eller opplæring i minst to år de siste fem årene. Fraværet må skyldes rus, soning eller sykdom, herunder psykisk sykdom, eller søkeren må i fraværsperioden ha vært aktivt arbeidssøkende.
(2) Slike søkere kan ansettes dersom de er tilnærmet like godt kvalifisert som den best kvalifiserte søkeren.
(3) Første og andre ledd omfatter likevel ikke søkere som på søknadstidspunktet har fast ansettelse eller midlertidig ansettelse av varighet på mer enn ett år.
Du har nå krysset av for at du ønsker en slik behandling av din søknad. Avkryssing for slik behandling knyttes kun til den stillingen du nå søker og kan ikke sees av andre enn saksbehandler for denne."

Jeg vet ikke helt, det høres kanskje litt negativt ut å bruke denne retten/behandlingen av søknaden, men hullet ser de jo i selve cv'en med eller uten at jeg krysser av denne boksen.... Dette er en ny lovvendring fra januar i år slik jeg forstår det, det med at bedrifter må ta inn en person som bruker denne retten eller hva jeg skal kalle det.
Om jeg ikke huker av, så ser det kanskje ut som at jeg prøver å skjule noe. Om jeg huker av.. kanskje de tror jeg er autist eller narkoman, de vet jo ikke hvorfor jeg huker av og bruker denne "behandlingen". 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stirret på søknaden i over en time!
Skal jeg huke av for "hull i CV" eller ikke? Hva er lurest? 

Skrevet

Jeg er ikke-etnisk nordmann. Når jeg søker i webcruiter, så kan jeg krysse av for dette dersom jeg ønsker en slik behandling av arbeidsgiver. Da MÅ de innkalle meg, dersom jeg er den eneste innvandreren. 

Men jeg har ALDRI gjort det. Jeg ønsket å få kommet på intervjue pga av min utdanning og erfaring, papirene skulle snakke for meg. Ikke min etnisitet. 

Så jeg tror det ikke er slik at du MÅ krysse av. Dersom du har store hull som ikke kan forklares, og du ønsker å sikre deg at de må kalle deg inn, så huker du av. Ellers er jeg enig med de andre. Dersom du har ett stort hull, så ville jeg ha kommentert nederst eller noe i CV. Hvis du velger å vente til intervju, så kan du risikere at de ser hullet og velger å ikke kalle deg inn en gang, da får du aldri forklart begrunnelse for hullet.  

AnonymBruker
Skrevet

Om hullet ditt er på 7 år ville jeg huket av boksen dersom du kvalifiserer for de resterende punktene for boksen. På 7 år er det mange som har opparbeidet like mye - om ikke mer - kvalifikasjoner enn deg. Ihvertfall om du ikke har jobbet et tiår og to før dette. Siden første runde i søknadsutvelgelsen som oftest går på CV gir det ikke deg nødvendigvis en enkel søknadstid om du lar være å huke av boksen. Kom deg på intervju med den mulige fortrinnsretten du har, så skinner du der og viser at du er like god og bedre som resten i praten. 

Du kan også se an de ulike jobbene og prøve deg på noen der du huker av for hull i cv og noen uten informasjon om det. I jobber hvor utlysningen sier de er IA bedrift og oppfordrer kategorier du faller under kan du med større sikkerhet vise til sykdom uten å gå i detaljer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hullet ditt er på 7 år ville jeg huket av boksen dersom du kvalifiserer for de resterende punktene for boksen. På 7 år er det mange som har opparbeidet like mye - om ikke mer - kvalifikasjoner enn deg. Ihvertfall om du ikke har jobbet et tiår og to før dette. Siden første runde i søknadsutvelgelsen som oftest går på CV gir det ikke deg nødvendigvis en enkel søknadstid om du lar være å huke av boksen. Kom deg på intervju med den mulige fortrinnsretten du har, så skinner du der og viser at du er like god og bedre som resten i praten. 

Du kan også se an de ulike jobbene og prøve deg på noen der du huker av for hull i cv og noen uten informasjon om det. I jobber hvor utlysningen sier de er IA bedrift og oppfordrer kategorier du faller under kan du med større sikkerhet vise til sykdom uten å gå i detaljer. 

Etter mange timer med grubling så landet jeg på å huke av for å bruke det. 
Hull i CV kan være så mye forskjellig og det er jo ikke så uvanlig heller. Føler jeg har gode referanser som løfter sjansen for å få intervju.
Får jeg spørsmål så vil jeg være kort og enkel og si det som er nødvendig. Jeg var syk og skadet, jeg fikk behandling og er nå frisk. Og det er liten til ingen sjanse for at jeg vil bli sykmeldt på grunn av dette, det er tilbakelagt kapittel. 
Jeg blir bare litt bekymret når eksemplene er soning og rus. Det er også mye snakk om funksjonsnedsettelse og at denne nye loven er for å unngå unødvendig vraking av fult kvalifiserte kandidater på grunn av fordommer. Og i høringen fra stortinget som jeg leste så står det mye om funksjonsnedsettelse og hvor positivt denne nye loven er for dem. Så blir litt bekymret for at de skal tro det også, at jeg gjør det fordi jeg har et slikt problem eller at de tenker at jeg har asperger's eller noe fysisk. 

Føler selv at så lenge jeg får mulighet til å forklare meg selv, og å forklare hullet, så vil det gå greit og jeg står like likt som alle andre som har fullført skole og tatt fagbrev. 

Så enten så vil de gi meg en sjanse, uavhengig av om jeg huker av ja eller nei. Eller så inviterer de meg til intervju, bare fordi de føler de må og for å oppfylle sin plikt med kvoten for slike søkere. Det er, som jeg forstår det, ikke plikt i å ansette folk under denne paragrafen, de plikter bare å inkludere de og ta de med i betraktning på lik linje som andre med samme kompetanse og kvalifikasjoner. Så om de da har fullt opp sin kvote... så kan de også se at jeg har huket av for dette, også vrake meg uten å i det hele tatt vurdere meg, fordi de ser hull i CV. Og det hullet kan de jo også se med eller uten den boksen.
Så... vanskelig å vite på forhånd hva de vil tenke og ville ha tenkt, uavhengig av den boksen. Jeg får bare håpe at de gir meg en rettferdig sjanse, fri for fordommer. Men for å være ærlig... det har jeg liten tro på, for de fleste som jobber med ansettelse har de verste fordommene av alle! 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det! 
I staten «må» vi innkalle en med hull i CV når vi skal ha intervjuer og noen ganger finner vi altså gull der som vi ikke ville sett om vi ikke «måtte» ta inn den søkeren til intervju. Vi får ofte mange søknader og det er vanskelig å skille seg ut, jeg har flere ganger opplevd at både de med innvandrerbakgrunn og hull i CV har utmerket seg spesielt positivt, selv om de er tatt inn til intervju på «kvote». De med de flotte papirene og velskrevne søknadene er oftes de vi får minst ut av på intervju.

Anonymkode: 8699f...3d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...