AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Fikk sjokkbeskjeden om trillinger i dag, en toegget og ett enegget par som deler alt, dvs morkake og fosterhinner. Dette innebærer svært høy risiko både for barna og også for meg da jeg er hjerteoperert, og er henvist til St. Olavs i dag for fosterreduksjon. Hjertet mitt er knust. Jeg vil ikke ha trillinger og det er mulig jeg ville tatt dette valget uavhengig av min helsetilstand, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Hvem velger de, den ene eneggede (med stor risiko for at den andre dør) eller den enslige toeggede? Vil jeg alltid sørge over valget jeg tok og barnet som jeg på sett og vis tok livet av? Håper på noen erfaringer eller lignende. Finner så lite informasjon om dette, bortsett fra politiske diskusjoner i saken om tvillingaborter. Anonymkode: 13ebf...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Har ingen råd men ville bare sende en digital klem! Anonymkode: 544bd...976 19
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Dette hadde jeg ærlig talt ikke klart å gjennomføre. Jeg ble uventet gravid med tvillinger. Hadde hormonspiral, forholdet var for nytt og usikkert til at barn var aktuelt ennå, og alt lå IKKE til rette for det. Jeg var på ultralyd og skulle bare sjekke om jeg var gravid inni eller utenfor livmoren, siden utenfor ikke uvanlig dersom man blir gravid med spiral. Fikk vite ikke bare at det var inni livmoren, men tvillinger. De fikk der og da så identitet, "tvillingene", at abort uansett ble uaktuelt for meg. Jeg måtte bare takle det. Om du MÅ på grunn av helsen er det en helt forferdelig situasjon du er i. Kanskje er det bare best å la dem få ta valget, etter det som er best. Må du velge tror jeg at jeg ikke hadde taklet å ha en en egget tvilling igjen, og vite at det skulle ha vært en kopi. Vite SÅ tydelig at slik ville også den tapte se ut. Uansett, dette forstår jeg at er grusomt vanskelig. Jeg klarte det ikke, selv om ingenting lå til rette for å få barn der og da, og jeg antagelig hadde tatt abort dersom de ikke også samtidig fikk en slik identitet. Tvillingene. Det gikk forøvrig bedre enn fryktet, og jeg er veldig glad for at jeg beholdt dem. Jeg og deres far er fremdeles gift, og personlig synes jeg det var enklere å ha tvillinger enn en baby. De hadde så trygghet i hverandre at det mer enn veide opp for alt som ble ekstra. (Jeg har også erfaring med å ha bare en baby.) Sender deg en klem, og håper at du blir godt ivaretatt gjennom dette. ❤️ Anonymkode: 2edbf...5f4 7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 For en vond og vanskelig situasjon du er i! Kroppen din vil dårlig tåle et flerlingesvangerskap, og som du kanskje vet har eneggede tvillinger med felles fosterhinne og morkake forhøyet sjanse for tvilling-til-tvilling-transfusjonssyndrom, med de komplikasjoner det fører med seg. Statistisk har enlingen bedre sjanser for å klare seg. Det vil likevel være en større eller mindre risiko for å sitte igjen med null, uansett hva du velger. Jeg håper du får god veiledning og oppfølging, jeg har all tiltro til at du finner det valget som er rett for deg og din familie. Stor klem og masse lykke til ❤️ Anonymkode: eb891...0b1 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk sjokkbeskjeden om trillinger i dag, en toegget og ett enegget par som deler alt, dvs morkake og fosterhinner. Dette innebærer svært høy risiko både for barna og også for meg da jeg er hjerteoperert, og er henvist til St. Olavs i dag for fosterreduksjon. Hjertet mitt er knust. Jeg vil ikke ha trillinger og det er mulig jeg ville tatt dette valget uavhengig av min helsetilstand, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Hvem velger de, den ene eneggede (med stor risiko for at den andre dør) eller den enslige toeggede? Vil jeg alltid sørge over valget jeg tok og barnet som jeg på sett og vis tok livet av? Håper på noen erfaringer eller lignende. Finner så lite informasjon om dette, bortsett fra politiske diskusjoner i saken om tvillingaborter. Anonymkode: 13ebf...a3b Så trist å høre 😣 Var det trillinger, altså eneggede tvillinger og en utenom? Eller firlinger?, et enegget og et toegget par. Jeg tror jeg måtte overlatt dette til andre, her kunne jeg aldri valgt. Håper og tror du får veldig god hjelp og veiledning på sykehuset. Anonymkode: df12c...20f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 De kan ikke ta den ene eneggede, da må begge aborteres også står du igjen med den ene som ikke deler morkake. Eller abortere den ene og du står igjen med tvillinger. Så valget er ett eller to barn. Spørs jo hva kroppen din klarer og hva dere mestrer. Forstår at det er et veldig vondt og vanskelig valg dere står ovenfor. Anonymkode: fb649...a37 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 God klem til deg ❤️💔 Vil bare tipse om en dokumentar om eneggede tvillinger som er separert ved fødsel. Mange av de har slitt i oppvekst pga de savner / mangler noe. Jeg tror absolutt dette tvillingbåndet dannes i det egget deler seg... Så dersom du må fjerne ene eneggede tvillingen så tror jeg det er viktig du er open om dette når barna blir større ❤️❤️ Anonymkode: 904e9...c40
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 Forferdelig situasjon. Jeg sender deg også en klem ❤️ Anonymkode: a2d1b...9d5 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: God klem til deg ❤️💔 Vil bare tipse om en dokumentar om eneggede tvillinger som er separert ved fødsel. Mange av de har slitt i oppvekst pga de savner / mangler noe. Jeg tror absolutt dette tvillingbåndet dannes i det egget deler seg... Så dersom du må fjerne ene eneggede tvillingen så tror jeg det er viktig du er open om dette når barna blir større ❤️❤️ Anonymkode: 904e9...c40 Sønnen min skulle hatt en tvilling. Har aldri merket noe til at han savner noen, og han er rimelig likegyldig til hele greia. Bare for å veie litt opp, da jeg er usikker på om det er slike ting jeg hadde trengt å høre om jeg sto i ts sine sko. Anonymkode: 6e6ee...f0b 30
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #11 Skrevet 29. juni 2020 De pleier vel å fjerne det fosteret som ligger mest tilgjengelig? Anonymkode: ae4d1...0f0 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #12 Skrevet 29. juni 2020 Jeg er tvilling og har andre søsken! Det er absolutt ikke sånn at vi har noe sterkere eller mer spesielt bånd enn våre andre søsken. det viktigeste her er at set er trygt for deg og de barna Som er i magen! Endten det er 1, 2 eller 3! Anonymkode: d053a...64b 11
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 Tusen takk for mange fine svar, støtte og digitale klemmer, det varmer mer enn dere aner❤️ Det er jo en ensom situasjon dette her, i og med at det er så sjeldent og jeg kan og vil ikke dele det med så mange men det innebærer jo også at jeg går litt i et informasjonsvakuum med mange ubesvarte spørsmål både av praktisk og emosjonell karakter. Jeg er ikke i tvil om at beslutningen er den riktige både med tanke på vår familiesituasjon, og også min helsetilstand med den risikoen for komplikasjoner et slikt trillingsvangerskap innebærer, og jeg har også støtte fra fagfolk på det. Det gjør imidlertid ikke beslutningen noe enklere. Jeg er også redd for at fjorårets innstramminger i abortloven skal føre til at vi får et nei i en abortnemnd, og spekulerer mye på om «hva hvis» de ikke synes min hjertefeil (som er operert) er alvorlig nok for at de tillater fosterreduksjon. Det får jeg ikke vite før om mange uker, men det er jo en kilde til redsel og tvil. Hvis det skulle sitte noen der ute som har vært i samme situasjon vil jeg veldig gjerne i kontakt med deg/dere! Til deg som spurte: jeg har hele tiden visst at det var et toegget par, men i dag så de at den ene toeggede tvillingen har delt seg videre til enda et enegget par. Det er så sjeldent at jeg burde begynne å spille Lotto. Uansett, takk igjen til alle som har tatt seg tid til å svare - det har gjort kvelden min litt lettere❤️ Anonymkode: 13ebf...a3b 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #14 Skrevet 29. juni 2020 Kethelisabeth på Instagram fikk nettopp trillinger. (Snappet noen ganger på tvilling mafiaen. Selvom de ikke vurderte det så var de på møter på sykehuset om reduksjon. Så prøve å kontakte henne selvom hun nok er opptatt med dine tre små premature barn. eller triplet_with_triplets på Instagram hun fikk jo også trillinger men mener å huske hun sa en gang på insta at de vurderte og ta bort den ene men ikke gjorde det. Men det kan være feil og noe jeg husker feil! Selvom disse har fått trilling så er det eneste måten jeg kan tenke meg du kan få kontakt med noen som har vært i lignende situasjon selvom deres utfall er annerledes enn ditt. lykke til å mange klemme! husk din helse er viktig! Barna trenger en mamma! ❤️❤️ Anonymkode: d053a...64b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #15 Skrevet 29. juni 2020 Instagrammeren tripletwithtriplets, som bor i Norge, hadde hjerteproblemer og fikk trillinger. Gikk fint. Anonymkode: 01287...38c 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Fikk sjokkbeskjeden om trillinger i dag, en toegget og ett enegget par som deler alt, dvs morkake og fosterhinner. Dette innebærer svært høy risiko både for barna og også for meg da jeg er hjerteoperert, og er henvist til St. Olavs i dag for fosterreduksjon. Hjertet mitt er knust. Jeg vil ikke ha trillinger og det er mulig jeg ville tatt dette valget uavhengig av min helsetilstand, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette. Hvem velger de, den ene eneggede (med stor risiko for at den andre dør) eller den enslige toeggede? Vil jeg alltid sørge over valget jeg tok og barnet som jeg på sett og vis tok livet av? Håper på noen erfaringer eller lignende. Finner så lite informasjon om dette, bortsett fra politiske diskusjoner i saken om tvillingaborter. Anonymkode: 13ebf...a3b Jeg ville beholde kunne aldri tenkt meg og abortre noen av de. Anonymkode: 3d86e...5f1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #17 Skrevet 30. juni 2020 Antagelig hadde egget delt seg i to allerede ved første UL, men uten av det var mulig å se det da (egget deler seg innen 14 dager etter befruktning). Det er jo så smått i starten. Det at barna deler morkake og fosterhinner (både ytre og indre?) tilsier at egget har delt seg sent, og det øker sjansen for sammenvoksninger som fører til TTTS (tvilling til tvilling-transfusjon). Anonymkode: eb891...0b1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 Skal du ta bort ett eller to barn? Tvillingsvangerskap er vel også farlig for deg? Lykke til uansett, ts❤️ håper virkelig det ordner seg! Anonymkode: a0261...1bb
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Dette hadde jeg ærlig talt ikke klart å gjennomføre. Jeg ble uventet gravid med tvillinger. Hadde hormonspiral, forholdet var for nytt og usikkert til at barn var aktuelt ennå, og alt lå IKKE til rette for det. Jeg var på ultralyd og skulle bare sjekke om jeg var gravid inni eller utenfor livmoren, siden utenfor ikke uvanlig dersom man blir gravid med spiral. Fikk vite ikke bare at det var inni livmoren, men tvillinger. De fikk der og da så identitet, "tvillingene", at abort uansett ble uaktuelt for meg. Jeg måtte bare takle det. Om du MÅ på grunn av helsen er det en helt forferdelig situasjon du er i. Kanskje er det bare best å la dem få ta valget, etter det som er best. Må du velge tror jeg at jeg ikke hadde taklet å ha en en egget tvilling igjen, og vite at det skulle ha vært en kopi. Vite SÅ tydelig at slik ville også den tapte se ut. Uansett, dette forstår jeg at er grusomt vanskelig. Jeg klarte det ikke, selv om ingenting lå til rette for å få barn der og da, og jeg antagelig hadde tatt abort dersom de ikke også samtidig fikk en slik identitet. Tvillingene. Det gikk forøvrig bedre enn fryktet, og jeg er veldig glad for at jeg beholdt dem. Jeg og deres far er fremdeles gift, og personlig synes jeg det var enklere å ha tvillinger enn en baby. De hadde så trygghet i hverandre at det mer enn veide opp for alt som ble ekstra. (Jeg har også erfaring med å ha bare en baby.) Sender deg en klem, og håper at du blir godt ivaretatt gjennom dette. ❤️ Anonymkode: 2edbf...5f4 Skjønner at du mener det godt, men det er virkelig en stor forskjell på tvillinger og trillinger. Ja man får også avlastning fordi de har hverandre, men med tvillinger har man nok armer med mor og far. Trillinger er fritt vilt på tredjemann, og man rekker ikke gjennom før førstemann krever noe igjen . Anonymkode: f2a77...768 4
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #20 Skrevet 30. juni 2020 Ingen erfaring med trillinger, men har vært i en tung situasjon hvor jeg ble anbefalt å avbryte svangerskap på grunn av min helse og det er en av de tyngste situasjonene jeg har vært i. Mange klemmer til deg. ❤️ Anonymkode: ed54a...bdc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå