Gå til innhold

Hvordan "kuppe" bolig før visning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort dette, og kan forklare meg hvordan man går frem?

To ganger på under 1 mnd nå, har jeg opplevd at det har kommet ut en bra leilighet i veien jeg ønsker å kjøpe i.  Jeg har ryddet kalenderen for visning, og kontaktet megler for tid under fellesvinsnigen (som man må i disse koronatider). Og fått svar om at leiligeten allerede er solgt... Dette da bare 1-2 dager etter at boligen ble anonsert.

Så min taktikk om å dra på visning på oppsatt tid, funker helt tydelig ikke!  Så hva gjør man egentlig?

Er det ikke også litt dumt av selger? Hadde de ventet til visning, hadde de antagelig fått flere med i budrunde, og tjent mer. På sisste leiligheten hadde jeg glatt gått 2-300 000 over det de solgte for....

Anonymkode: 76b52...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange snakker med folk der man vil bo. Mange kontakter megler og forteller at man er på utkikk etter noe der og der. 

Anonymkode: 6976d...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kontaktet megler med en gang jeg hadde sett en leilighet og spurt om privat visning så fort som mulig.

Etter privatvisningen, om du har lyst på leiligheten, hadde jeg gitt en bud på 300 000 over for å prøve å kuppe den. Veldig få som sier nei til en bud så mye over prisantydning (spørs hva leiligheten koster i utgangspunktet da). 

Anonymkode: 05ffe...dfe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kontaktet megler med en gang jeg hadde sett en leilighet og spurt om privat visning så fort som mulig.

Etter privatvisningen, om du har lyst på leiligheten, hadde jeg gitt en bud på 300 000 over for å prøve å kuppe den. Veldig få som sier nei til en bud så mye over prisantydning (spørs hva leiligheten koster i utgangspunktet da). 

Dette.

Jeg ville solgt min bolig for et bud over prisantydning.

Anonymkode: d6268...37b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja er vel noe sånt jeg må prøve å få til, men ikke alltid lett å til visning samme dag/dagen etter man ser annonsen... Og hvem gir man evt, budet til? Er det ikke en regel om at bud må stå til kl 12 dagen etter visning?

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er vel noe sånt jeg må prøve å få til, men ikke alltid lett å til visning samme dag/dagen etter man ser annonsen... Og hvem gir man evt, budet til? Er det ikke en regel om at bud må stå til kl 12 dagen etter visning?

TS

Du kan gi et bud direkte til selger når som helst. 
Bud til megleren må stå til kl 12 dagen etter visning.

Anonymkode: d6268...37b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du har rett i at budet å stå til klokka 1200 til første virkedag etter siste annonserte visning. Du kan gi beskjed til meglerfirmaer om at du er intr i å bli kontaktet hvis det kommer en bolig der du ønsker å bo. Vet noen har lagt lapper i postkasser til boliger de ønsker seg, om at hvis de skal selge ønsker du å bli kontaktet. Folk legger ut ønskeannonser på Finn og noen legger også ut ønsker på FB. Da har selfølgelig kjøper alt klart fra banken.

https://www.nef.no/regler-for-budgivning/

AnonymBruker
Skrevet

Det du må gjøre et å se boligen for visning og legge inn bud direkte til selger etterpå. Jeg hadde mange privatvisninger da jeg solgte, og fikk inn bud direkte på telefonen. Da hadde vi imidlertid hatt så stor interesse og pågang at jeg takket nei. Budet var vel 300.000 over, og vi endte med å selge 650.000 over. 

Anonymkode: 386fd...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppklarende svar.

Så da gir jeg evt. bud rett til eier, så går de videre til megler med det? Eller blir det da privat salg?

Synes vel egetlig dette er en urettferdig måte å gjøre det på.... Hadde vært bedre å vente til etter visning, og følge prossedyre via megler.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er litt "urettferdig".

Men sånn man gjør det er å avtale privatvisning og så gir man bud direkte til selger, for eksempel på sms eller telefon. Trenger ikke være over prisantydning men er jo mer sannsynlig at de sier ja om det er det. Jeg personlig ville ikke startet så høyt som 300 over prisant:P Om de sier nei til feks 100 over prisant. så kan man bare gi et nytt privat bud. De kan da velge å godta dette om de synes det er bra nok. Da blir visning avlyst og de sier ifra til megler. Vet ikke om man da gir noe slags offisielt bud på budskjema i tillegg så det blir bindende slik som vanlige bud er. 

Salget videre blir håndtert på samme måte som om man skulle gitt bud til megler i budrunde, så det blir ikke "privat salg" på den måten, man har kontraktsmøte med megler, de håndterer papirer rundt betaling, man har overtagelse osv som vanlig. 

Anonymkode: dab2d...09b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Megler har ikke lov å formidle bud til selger før etter oppsatt fellesvisning. Derfor må du by direkte til selger. 

Anonymkode: 6c6d5...c71

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er litt "urettferdig".

Men sånn man gjør det er å avtale privatvisning og så gir man bud direkte til selger, for eksempel på sms eller telefon. Trenger ikke være over prisantydning men er jo mer sannsynlig at de sier ja om det er det. Jeg personlig ville ikke startet så høyt som 300 over prisant:P Om de sier nei til feks 100 over prisant. så kan man bare gi et nytt privat bud. De kan da velge å godta dette om de synes det er bra nok. Da blir visning avlyst og de sier ifra til megler. Vet ikke om man da gir noe slags offisielt bud på budskjema i tillegg så det blir bindende slik som vanlige bud er. 

Salget videre blir håndtert på samme måte som om man skulle gitt bud til megler i budrunde, så det blir ikke "privat salg" på den måten, man har kontraktsmøte med megler, de håndterer papirer rundt betaling, man har overtagelse osv som vanlig. 

Anonymkode: dab2d...09b

Selvfølgelig noe avhengig av marked, men å tro man skal komme noe vei med et bud på 100.000 over prisantydning når alt er klart for visninger ganske urealistisk. To budgivere sørger fort for at en leilighet går 100 over. Som selger ville jeg blitt ganske irritert på å skulle håndtere det, og det er noe megler sterkt vil fraråde å takke nei til dersom boligen ikke er testet i markedet enda. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig noe avhengig av marked, men å tro man skal komme noe vei med et bud på 100.000 over prisantydning når alt er klart for visninger ganske urealistisk. To budgivere sørger fort for at en leilighet går 100 over. Som selger ville jeg blitt ganske irritert på å skulle håndtere det, og det er noe megler sterkt vil fraråde å takke nei til dersom boligen ikke er testet i markedet enda. 

Jeg kjøpte min bolig ved å "kuppe" i 2016. Da var boligmarkedet hett her jeg bor. Jeg ga et bud på 100 000 over prisantydning direkte til selger. De syntes det var bra nok og aksepterte. De fortalte at de syntes det var deilig å vite at leiligheten kunne selges så fort og at de ikke tok sjansen på å la budet gå fra seg. Man vet jo aldri selv i et brennhett marked ;) 

Anonymkode: c9993...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...