Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har dere reflektert over hva dere tror kommer til å skje med den ordinære poenggrensa i år?
Det som påvirker snittet er jo selvsagt karakterene, antallet som søker og antall studieplasser. I år ser jeg at flere studier har fått tildelt endel studieplasser, i tillegg til at 15% av privatistene trakk seg fra eksamen grunnet situasjonen vi nå står i ... Videre er det sikkert endel som søker grunnet tapt arbeid, noe som igjen vil påvirke endel ... Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn. 

Jeg søker selv rettsvitenskap og ligger endel over snittet. Hodet mitt surrer og jeg er så spent. Naturligvis er jeg derfor nysgjerrig etter å høre om noen har gjort seg opp noen tanker. 😊

Anonymkode: 3a596...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror i alle fall poenggrensene for førstegangsvitnemål kommer til å øke på mange studier, da årets avgangselever slapp å ta eksamen. Erfaringsmessig er det flere som går ned enn opp etter eksamen, så karaktersnittet til årets russ ligger høyere enn et normalt år. 

Dermed er det grunn til å tro at også ordinær poenggrense vil være høyere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ullvott skrev:

Jeg tror i alle fall poenggrensene for førstegangsvitnemål kommer til å øke på mange studier, da årets avgangselever slapp å ta eksamen. Erfaringsmessig er det flere som går ned enn opp etter eksamen, så karaktersnittet til årets russ ligger høyere enn et normalt år. 

Dermed er det grunn til å tro at også ordinær poenggrense vil være høyere. 

Ordinær kvotes poenggrense vil ikke bli høyere pga årets russ og at de ikke måtte ta eksamen. Ordinær kvote kan evt bli høyere hvis flere søker høyere utdanning pga arbeidsledighet. Samtidig kan folk som ikke tar privatisteksamen trekke i motsatt retning. 

Anonymkode: 0594a...6d1

• Liker 2
Gjest AHorseWithNoName
Skrevet (endret)

Ein faktor i utrekninga av ordinærgrensene trur eg også vil vera at koronatiltaka i Noreg ikkje kom før etter at fristen for å melda seg opp til privatist-eksamen hadde gått ut.

Ein ser tydeleg at søkartala i år har auka, men i og med at dei som f.eks. har slutta i jobb pga. korona for å byrja å studera ikkje fekk moglegheita til å auka eigen poengsum ved å ta opp fag som privatist, trur eg ikkje at poenggrensene vil stiga uhøyrd mykje. Eg antar at ein god del av denne massen også er folk i 19-20års-alderen som valde å droppa eit friår/reiseår pga. korona og heller søkte seg inn på eit studium. I tillegg har ein også alle dei som droppa å søka seg til utlandet pga. all uvissa knytt til Korona og generell politisk uro i verda.

Med høgare søkartal tenker eg det er naturleg å forventa eit noko høgare krav til snitt, men eg ser altså ikkje openberre grunnar til at det skal skyta i taket samanlikna med tidlegare år.

Endret av AHorseWithNoName
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spennende i år! Jeg tror førstegangskvoten kan øke, men er usikker på ordinær kvote. Det har jo også blitt opprettet hele 4000 nye studieplasser totalt. Vet at medisin får mange flere studieplasser. Der vil snittet definitivt gå ned ved alle studiesteder. .

Anonymkode: bcb57...885

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig spennende i år! Jeg tror førstegangskvoten kan øke, men er usikker på ordinær kvote. Det har jo også blitt opprettet hele 4000 nye studieplasser totalt. Vet at medisin får mange flere studieplasser. Der vil snittet definitivt gå ned ved alle studiesteder. .

Det er slett ikke sikkert - det har ikke blitt så veldig mange ekstra studieplasser per studium, og i tillegg skal disse plassene fordeles på de to ulike kvotene. 10-20 ekstra studenter vil neppe utgjøre mer enn max en tidel eller kanskje to, hvis alt annet ellers er likt. En stor andel av søkerne vil ha karakterer nær opptaksgrensene fra tidligere år, siden alle vet at det ikke er noen vits i å søke medisin hvis du har 40 konkurransepoeng.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slett ikke sikkert - det har ikke blitt så veldig mange ekstra studieplasser per studium, og i tillegg skal disse plassene fordeles på de to ulike kvotene. 10-20 ekstra studenter vil neppe utgjøre mer enn max en tidel eller kanskje to, hvis alt annet ellers er likt. En stor andel av søkerne vil ha karakterer nær opptaksgrensene fra tidligere år, siden alle vet at det ikke er noen vits i å søke medisin hvis du har 40 konkurransepoeng.

Nei ingenting er sikkert, men det blir 80 ekstra studieplasser i medisin. Vi får se 20 juli.

AnonymBruker
Skrevet

Håper snittet går ned. Ikke for førstegangs vitnemål, men for oss andre 😜😜

Anonymkode: d24fa...2c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...