Gå til innhold

Til dere som har flyttet tilbake etter studie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks ferdig med studieløpet mitt og vurderer å flytte tilbake til hjembyen etter sommeren. Jeg har jo lagt merke til at jeg kommer til å savne denne byen da jeg egentlig misliker Oslo ettersom jeg synes den mangler litt identitet og virker mye mindre sikker enn hvor jeg studerer nå. Da har jeg egentlig tenkt til å flytte tilbake, men litt utenfor Oslo (kanskje drammen eller lillestrøm). Men nå kan jeg forsåvidt bo videre i denne byen hvor jeg har studert ettersom jeg liker meg egentlig veldig godt her.

Da er spørsmålet egentlig: Hvis du som valgte å flytte hjem etter endt studie: Om du hadde hatt mulighet for å fortsette å bo i byen du studerte i (f.eks. jobbtilbud og kjæreste) ville du valgt å være igjen?

Grunnen til jeg vil flytte tilbake er på grunn av foreldre og noen barndomsvenner, men det er ingenting annet som frister (pendling fram og tilbake til Oslo, fysj).

Anonymkode: cec89...a7d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives ikke helt i hjembyen min fordi jeg synes den er for liten, også synes jeg folket er lite allsidige. Jeg valgte heller å fortsette å bo i studiebyen (Bergen) så fikk jeg også kjæreste der, så har jeg flere venner fra studietiden. Da var det like greit å bare bli. Bo heller der du har mest lyst til å bo, du kan også få venner ved å drive med hobby feks. 

Anonymkode: 6a0d5...4a7

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet tilbake til Oslo. Trivdes ikke, og savnet studiestedet. Så flyttet tilbake igjen til studiestedet, for omtrent 15 år siden. Føler meg hjemme, at jeg er på riktig sted. Foreldre og nær familie er et savn. Barndomsvenner har forsvunnet. Men utover det har jeg mann, svigerfamilie og et solid nettverk med venner her. 

Anonymkode: a1d29...84f

Skrevet

Flyttet tilbake til Oslo. Jeg ble veldig glad i sørlandsbyen jeg bodde i da jeg studerte, men jeg savnet hjembyen min. Jeg savnet familie og venner. Så nei, jeg hadde ikke blitt i byen om jeg hadde fått tilbud om heltidsjobb der (jeg hadde allerede fast jobb der da jeg flyttet derfra). 

AnonymBruker
Skrevet

Savner studiestedet, men alle jeg kjente der var studenter og ingen bor der lenger. Ble Oslo på meg, da alle studievennene mine flyttet dit. Synes menneskene er viktigere enn stedet.

Anonymkode: 9d421...20f

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 2 av studievennene mine skal fortsette videre i studiebyen min, men bestevenninene mine skal dra til Oslo til høsten. Jeg er da litt usikker på om jeg skal fortsette å bli værende i byen ettersom jeg trives veldig godt her. Men kanskje dette forsvinner når de andre vennene mine drar? 

AnonymBruker
Skrevet

Trives du da? Jeg synes det er vel det viktigste her

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet hjem pga jobb. Hvis jeg hadde hatt jobbtilbud i studiebyen hadde jeg nok blitt.

Anonymkode: f76f3...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du liker ved studiebyen din? Det sosiale? I såfall vil du nok merke en stor forskjell når studietiden er over, folk flytter vekk/hjem, får partner og etterhvert barn, eller begynner å jobbe fulltid og ikke har fleksibiliteten og tiden man hadde som student. 

Anonymkode: 7a28e...fff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbud om jobb i studiebyen og flyttet tilbake etter 8 måneder. Det er 6 år siden og bor her fortsatt. Angrer ikke en dag på at jeg flyttet tilbake😊

Anonymkode: 05d21...e69

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at mange flytter fra studiebyen når de etablerer seg og får barn. Så hvis det er folk og miljø du trives med, kan det fort bli annerledes i vanlig jobb. Jeg digga studiestedet mitt som student, men jeg er ikke sikker på om det ville vært like artig å bo der fast hvis du skjønner. Nettverket mitt var jo stort sett andre studenter så måtte ha starta litt på scratch, de fleste vennene mine forsvant jo alle andre steder. 

Bergen fx har veldig mange studenter, mange blir igjen noen år etter studiene (og noen blir på fast basis også), men sånn pluss/minus 30 er det mange som flytter vekk. 
Prøv og se om du trives som fastboende, om ikke kan du jo alltids flytte🙂

Anonymkode: 2d536...9e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...