AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 Her er det full uenighet med arbeidsgiver om feriepengene mine som ble utbetalt i dag. Jobber i et lite firma, hvor eier selv fører lønn og vedkommende er ikke spesielt god på slike ting. Jeg har normalt fastlønn, men har å årets fire første måneder vært 100% sykemeldt og Nav har utbetalt pengene. Begynte å jobbe redusert i mai og har da fått lønn av arbeidsgiver for faktiske antall arbeidede timer, i steden for å få fastlønn. Skal jobbe redusert inntil videre og fortsetter da med lønn for faktisk arbeidede timer fra arbeidsgiver. Trodde i dag jeg skulle få utbetalt lønn for arbeidede timer pluss feriepengene opparbeidet i fjor. Arbeidsgiver har trukket med for fem uker ferie, så det ble veldig lite utbetalt. Dette kan ikke være riktig?! Ikke når jeg ikke har fastlønn og får betalt for arbeidede timer..? I juli skal jeg ha tre uker ferie, hva skal jeg da leve av, når jeg kun får lønn fra en jobbeuke? Feriepengene mine fra i fjor er jo nå bare borte Jeg får ikke arbeidsgiver til å forstå og jeg føler jeg ikke er kunnskapsrik nok til å krangle med ham heller.. :( Anonymkode: 6ec54...039
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 Skal du jobbe bare timebasert i den perioden du faktisk skal ha ferie også? Anonymkode: 5e93e...659
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Hvis arbeidsgiver trekker deg for ferien i juni skal du også ha utbetalt vanlig lønn når du faktisk avvikler ferie Anonymkode: b178f...ee1 2
Paw Patrol Skrevet 29. juni 2020 #4 Skrevet 29. juni 2020 Ved fastlønn blir normalt 5 uker lønn trekt fra feriepengene slik at du får lønn når du tar ut ferieukene! 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 26 minutter siden, Paw Patrol skrev: Ved fastlønn blir normalt 5 uker lønn trekt fra feriepengene slik at du får lønn når du tar ut ferieukene! Vet dette. Men nå går jeg for tiden på timelønn pga langtidssykemelding. Derfor blir dette feil. Anonymkode: 6ec54...039
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du jobbe bare timebasert i den perioden du faktisk skal ha ferie også? Anonymkode: 5e93e...659 Ja Anonymkode: 6ec54...039
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Da må arbeidsgiver betale deg 100% fastlønn de 5 ukene du tar ferie. Anonymkode: e055e...c89 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 Han kan ikke trekke av feriepenge du har opparbeidet deg i fjor, det er dine penger. Det han skal trekke er fastlønnen han vanligvis betaler, slik at du ikek får både fastlønn og feriepenger. Dersom han har trukket av feriepengene og i tillegg ikke betalt lønn har han i verste fall underslått dine penger. Det er like alvorlig som å underslå skattepengene til staten fra skattetrekkskontoen. Anonymkode: 56cf2...672 2
malibu Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 Det blir holdt igjen fem uker med lønn fra feriepengene, slik at disse utbetales når du faktisk tar ferie. Nettopp for at du skal ha noe å leve av i ferien.
Whistler Skrevet 29. juni 2020 #10 Skrevet 29. juni 2020 5 timer siden, malibu skrev: Det blir holdt igjen fem uker med lønn fra feriepengene, slik at disse utbetales når du faktisk tar ferie. Nettopp for at du skal ha noe å leve av i ferien. Nei.
Paw Patrol Skrevet 3. juli 2020 #11 Skrevet 3. juli 2020 På 29.6.2020 den 17.59, AnonymBruker skrev: Da må arbeidsgiver betale deg 100% fastlønn de 5 ukene du tar ferie. Anonymkode: e055e...c89 Dette høres da riktig ut!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #12 Skrevet 3. juli 2020 Dersom du har blitt trukket for ferie skal du ha lønn som vanlig når du avvikler ferie. Anonymkode: 943ca...dab
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #13 Skrevet 3. juli 2020 Jeg har ikke fastlønn, men leverer timeliste. Denne mnd får jeg utbetalt både feriepenger og lønn fra det jeg jobbet forrige mnd. Neste mnd blir det litt mindre lønn ettersom jeg skal ha litt ferie og derfor jobber færre timer. Anonymkode: f52cb...e19
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #14 Skrevet 3. juli 2020 På 29.6.2020 den 19.40, malibu skrev: Det blir holdt igjen fem uker med lønn fra feriepengene, slik at disse utbetales når du faktisk tar ferie. Nettopp for at du skal ha noe å leve av i ferien. 🤦♀️ Anonymkode: 0158d...d31
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #15 Skrevet 3. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fastlønn, men leverer timeliste. Denne mnd får jeg utbetalt både feriepenger og lønn fra det jeg jobbet forrige mnd. Neste mnd blir det litt mindre lønn ettersom jeg skal ha litt ferie og derfor jobber færre timer. Anonymkode: f52cb...e19 Arbeidsgiver skal ikke trekke deg noe i lønn. Hva var argumentet hans for det. Siden du har fått både lønn og feriepenger denne måneden bør du egentlig sette av penger til den måneden du får utbetalt det du jobbet i feriemåneden, siden det blir mindre timer. Anonymkode: 0158d...d31
Gjest Blondie65 Skrevet 3. juli 2020 #16 Skrevet 3. juli 2020 Timebaserte stillinger pleier å få lønn OG feriepenger i juni. Når de tar ut ferie får de ikke lønn for da leverer de ikke timeliste. Er dette veldig vanskelig å forstå? Du har levert timelister for juni, og det er den lønnen du har krav på. Arbeidsgiver må forklare med hvilken logikk det er trukket som om du har månedslønn? Din utbetaling for juni burde sett slik ut: Arbeide timer + Feriepenger = Utbetalt Din lønn når du tar ut ferie vil se slik ut: Arbeidede timer = utbetalt. Hvis du f.eks jobber 10 timer i juli så er resten ferie - en tid du ikke leverer timelister for. Hva har sjefen tenkt å gjøre i juli når du tar ut ferie? Skal han betale deg månedslønn da?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #17 Skrevet 3. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver skal ikke trekke deg noe i lønn. Hva var argumentet hans for det. Siden du har fått både lønn og feriepenger denne måneden bør du egentlig sette av penger til den måneden du får utbetalt det du jobbet i feriemåneden, siden det blir mindre timer. Anonymkode: 0158d...d31 Jeg er ikke TS. Poenget er jo at jeg også jobber timebasert men blir jo da ikke trukket siden jeg får betalt for tid jobbet. Ts skal heller ikke trekkes viss hun jobber slik.. jeg setter jo selvsagt av feriepengene til neste mnd da jeg får mindre utbetalt Anonymkode: f52cb...e19
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #18 Skrevet 3. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS. Poenget er jo at jeg også jobber timebasert men blir jo da ikke trukket siden jeg får betalt for tid jobbet. Ts skal heller ikke trekkes viss hun jobber slik.. jeg setter jo selvsagt av feriepengene til neste mnd da jeg får mindre utbetalt Anonymkode: f52cb...e19 Beklager, da misforstod jeg:) Anonymkode: 0158d...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå