Gå til innhold

Hvilken alder må barn slutte å bade naken på offentlig strand?

Hvilken alder må barn slutte å bade naken på offentlig strand?  

77 stemmer

1. 1. Hvilken alder må barn slutte å bade naken på offentlig strand?

• 1
      14
    • 2
      5
    • 3
      6
    • 4
      6
    • 5
      14
    • 6
      11
    • 7
      5
    • 8
      5
    • 9
      1
    • 10
      4
    • 11
      1
    • 12+
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye snakk om dette for tiden, men jeg skjønner ikke hvilken alder det begynner å bli uakseptabelt. Selv badet jeg naken til jeg var 8, kanskje? Jeg har en datter på 3 år som bader naken og ønsker at hun skal få fortsette så lenge hun ønsker. Men hva mener dere?

Anonymkode: 42bcd...ce5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter kunne nok badet naken til hun var veldig stor, men jeg satt inn bremsen ved skolealder. Det ble litt rart da hun traff klassekamerater som alle hadde badetøy mens hun var naken. 

Anonymkode: 116fc...b59

• Liker 5
Skrevet

Her er det ikke noe fasit. Men skolealder har vært et vanlig skille. 

Det er jo ingen lov i Norge som regulerer dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager kunne man se gutter og jenter opp til begynnende pubertet på kjønnsblandede strender. På kjønns-segregerte var man nakne i alle aldre. I dag er det vel gjerne skolealder som er grensen. Prinsipielt ser jeg ikke grunn til å ha noen regel om dette. La de som vil være nakne få lov til det og de som vil bruke burkini få lov til det, barn og voksne.  

Anonymkode: 3ab12...8ca

Skrevet

Når de er store nok til å kle på seg selv. Når de fanger opp at det er vanlig å ha på seg badetøy. Men før de begynner på skolen

Skrevet
2 minutter siden, Millimani skrev:

Når de er store nok til å kle på seg selv. Når de fanger opp at det er vanlig å ha på seg badetøy. Men før de begynner på skolen

Det er ved 12-18 mnd alderen...

La barna få bade med eller uten klær slik de selv vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er streng med at de har klær på offentlige steder pga alle sitter med mobiler med kamera om dagen. Virker også som det er mange pedofile rundtom fra mediene å dømme nå til dags. Hvorfor er det så viktig å være naken på stranda?

Anonymkode: 118d1...8dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker opptil 3 år

Anonymkode: 2c2c3...1a5

AnonymBruker
Skrevet

Fra 0 år.

Jeg vil ikke legge meg ned der ungen din har tissa og bæsja.

La de plaske hjemme nakne, men ta på badebleie på offentlige steder.

Anonymkode: 12940...8bc

• Liker 13
Skrevet

Mitt barn er 2 1/2 og det beste hen vet er å være naken. Det kommer hen til å få lov til å være så lenge hen ønsker det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra 0 år.

Jeg vil ikke legge meg ned der ungen din har tissa og bæsja.

La de plaske hjemme nakne, men ta på badebleie på offentlige steder.

Anonymkode: 12940...8bc

så...  du tror at hvis en 7-åring bader naken så tisser og bæsjer de i sanden...?

Anonymkode: 31179...c29

• Liker 5
Gjest Geirfuglen
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker opptil 3 år

Anonymkode: 2c2c3...1a5

Virkelig? Jeg har en på 4 som elsker å være naken. Synes det er fint at de kan få mulighet til det når det en sjelden gang er godt og varmt her i Norge.

Krysset av for «7» selv. Mest fordi utover i skolealder er da det begynner å bli mer obs på egen kropp, og at noen etter hvert kommer i puberteten sånn fra 10 års alder. 

Skrevet

På offentlig strand har jeg aldri hatt barna nakne uansett alder. Det er for mange perverse mennesker der ute.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Man bør være forsiktig. Mange pedofile overgripere der ute. Trist at man må ta sånne hensyn, men det er viktig å ta forholdsregler også, og ikke være naiv.

Endret av Uatskillelig
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Virkelig? Jeg har en på 4 som elsker å være naken. Synes det er fint at de kan få mulighet til det når det en sjelden gang er godt og varmt her i Norge.

Krysset av for «7» selv. Mest fordi utover i skolealder er da det begynner å bli mer obs på egen kropp, og at noen etter hvert kommer i puberteten sånn fra 10 års alder. 

Min på 7 vil en sjelden fortsatt bade naken. De få gangene sier jeg det er helt greit. Men det skjedde et skifte siste året i barnehagen, der barnet gradvis ble mer opptatt av hva andre har på seg, og ikke ønsket å skille seg ut. Det respekterte jeg selvsagt også. Så jeg har alltid med badetøy på stranda, men det er valgfritt å bruke det.

Jeg krysset av på 12+, ikke fordi jeg syne det er så naturlig at en 12-åring bader naken, men fordi jeg ikke kan si en bestemt grense. Enkelte veldig uutviklede og umodne 12-åringer vil kanskje bade nakne, og i så fall er jo det greit. Men tviler på mange på 10+ vil det, ikke på offentlig strand. Spesielt ikke dersom de begynner å nærme seg puberteten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er streng med at de har klær på offentlige steder pga alle sitter med mobiler med kamera om dagen. Virker også som det er mange pedofile rundtom fra mediene å dømme nå til dags. Hvorfor er det så viktig å være naken på stranda?

Godt poeng! Hvorfor er det så om og gjøre at barna skal være nakne på stranda? Hva er problemet med å ta på dem en liten truse, liksom? I dag lusker det jo pedofile griser rundt hvert hjørne, så man må passe på. Verden er ikke slik den engang var. I dag kan hvem som helst ta bilder av hva som helst, og legge det ut på nett. Glem aldri det. 

Anonymkode: 405e2...41f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte veldig uutviklede og umodne 12-åringer vil kanskje bade nakne, og i så fall er jo det greit. Men tviler på mange på 10+ vil det, ikke på offentlig strand. Spesielt ikke dersom de begynner å nærme seg puberteten.

Jeg tenker at dersom en tolvåring er veldig umoden og utviklet, er det desto viktigere at foreldrene tar styringen og kler på ungen. 

Anonymkode: 56cba...d81

• Liker 5
Skrevet

Når barnet selv er ubekvem med å bade naken...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Hudpleier skrev:

På offentlig strand har jeg aldri hatt barna nakne uansett alder. Det er for mange perverse mennesker der ute.

Hvor mange er det på de strendene du vanker?

Anonymkode: 3ab12...8ca

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mediene peiling når de skriver dette eller er det bare synsing? Når Kripos hevder at snikbilder fra badestrender ikke er vanlig blant overgrepmateriale, burde vi ikke da heller tro mer på de enn på mediene? Hva slags grunnlag har egentlig mediene for sine synspunkter? Kripos sier videre at når det gjelder fare for overgrep og missbruk så mener de at foreldre trygt kan la barna bade nakne. Det er større fare for at et bilde av et barn som spiser en is får den byttet ut med noe annet på bildet.

Som siviliserte mennesker burde vi ikke heller la oss styre av kunnskap, fakta og vitenskap enn av hysteriske moter? Folk er redd for å fly selv om statistikken viser at det er en av de tryggeste måtene å komme seg rundt på. Folk er redde for vaksiner selv om fakta viser at det har reddet veldig mange flere menneskeliv enn det har skader. Før var folk redd for at kvinner skulle bli antastet og overfalt hvis de begynte å bruke bukser. Så var man redd for at menn skulle komme i store flokker for å antaste og overfalle  kvinner hvis de begynte med bikini og senere var toppløse. Ikke noe av det skjedde. Frem til 60-tallet var det helt vanlig at barn var nakne på strendene. Da som nå var det i andre sammenhenger barna ble missbrukt.

Hva med å forholde seg mer til objektiv kunnskap enn å la seg styre av føleleser?

Og hvorfor i alle dager er det så viktig å ha på seg klær på stranda? Ja, selvfølgelig kan man ha på bikini eller burkini og dekke håret med hijab. Men det er ikke noen grunn for å ha på seg klær som er så god at det er et godt argument mot å være naken.

Endret av Gab
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...