Minni30 Skrevet 29. juni 2020 #1 Skrevet 29. juni 2020 (endret) Hei Svigersøster og barna kom på besøk og overnatting i fire dager i vår leilighet nå nylig. Søsteren ringte på forhånd og spurte om de kunne komme. Vi har selv barn. Samboer jobber på sjøen og hadde friperiode. Jeg jobbet. Før de kom laget vi til senger, vasket /ryddet/handlet inn mat/fant fram håndduker. Selv om det ble trangt ble det plass til alle. Samboeren min syns det bare er hyggelig med besøk. Jeg syns det er litt slitsomt, særlig fordi jeg jobbet og ikke har like nært forhold til folkene og privatliv blir det lite av. Heldigvis var det fint vær. Samboer og søster satt oppe lenge etter barna var lagt, mens jg måtte legge meg tidlig for å være uthvilt til jobb. Jeg var likevel blid/ hyggelig under hele besøket og ville at barna skulle ha en god opplevelse. Samboer og søsteren tok seg mest av matlaging under besøket da de har sterkest meninger om hva de vil spise/allergier osv. Jeg tok mg mest av barna når jg kom hjem.fra jobb, laget kveldsmat, legging, rydde bord m.m. Søsteren har litt ekteskapsproblemer og jg har inntrykk av at hun vil komme seg bort ofte. Hun har fri hele sommeren.. Før de dro sa hun at de vil komme snart igjen. Mitt spm. Er, er det vanlig å invitere seg selv på overnatting hos andre, og så lenge? Er det lov å si nei? Hadde dere godtatt nytt besøk snarlig og hvordan ta opp dette med samboer som bare syns det er hyggelig? Endret 30. juni 2020 av Minni30
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #2 Skrevet 29. juni 2020 dette er en av grunnene til at jeg er singel, evt særbo. uff, har vært i lignende situasjon selv. valgte å dra vekk en uke, da ekssamboeren min valgte å huse en (for meg) fremmed familie en uke. jeg ville vært forsiktig med ordene mine i denne situasjonen. har du mulighet til avspasering, og feks besøke familie eller venner neste gang? Anonymkode: ca644...278 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #3 Skrevet 29. juni 2020 Jeg er som deg, det blir mye stress med så mange folk inkl barn på overnattingsbesøk. Hvis de bare er på gjennomreise, kommer en ettermiddag og drar neste morgen, er det lettere å håndtere. Men når det drøyer over tid.... Vi har også hatt slike henvendelser nå i sommer, når folk må ha Norgesferie. Da ringer de rundt til nær og fjern slekt, og vil booke seg inn. Jeg har faktisk sagt nei, nylig, til et søskenbarn jeg ikke har NOE kontakt med, pluss hans partner og to små barn, som ville på ferie til byen min en uke, og lurte på om de kunne bo hos meg. Eller dvs, jeg lot som jeg ikke tok hintet da de sa de ville komme til byen min og lurte på om det passet for meg den og den uken. Jeg sa at jeg var i full jobb men at jeg gjerne kunne treffe dem til lunsj i helgen eller at vi kunne gå ut og spise en kveld. Hehe. Så da hørte jeg senere at de har fått napp hos noen andre i familien min i stedet.... Jeg drar også ofte på tur med min familie. Det er KUN besteforeldre (mine eller mannens foreldre) som vi overnatter hos, Ellers leier vi oss alltid inn på hotell, eller finner et hus/leilighet på airbnb. Det kunne ALDRI falle meg inn å dra familien min inn hos andre og slå oss ned der i flere netter på rad. Anonymkode: ca70b...0c5 2
Minni30 Skrevet 29. juni 2020 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2020 Takk for svar. Har lite avspasering. Kunne antagelig tatt med barna og dratt til foreldrene mine neste gang de kom, men redd det hadde blitt mange spm. Er selv ikke en person som er så glad i å "trenge meg på" hos andre.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #5 Skrevet 29. juni 2020 Si at det ikke passer..?? Anonymkode: 72edb...959
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #6 Skrevet 29. juni 2020 Så rare dere er! I min slekt besøker vi hverandre gjerne. Jeg tar imot overnattingsbesøk om noen søskenbarn vil komme. Og de forventer ikke hotellservice, de bidrar til husarbeid og matinnkjøp. Hyggelig for alle 😊 Det du ikke tenker på er 1) selv om du ikke kjenner dem så godt nå, så blir du bedre kjent ved å tilbringe tid med dem 2) de er dine barns tante og søskenbarn, altså nær slekt. Det er fint om barna får knytte tette bånd til dem. Anonymkode: 6df21...bba 5
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #7 Skrevet 29. juni 2020 Hos oss er det alltid åpent hus, og vi sier kun nei om vi faktisk ikke er hjemme selv. I min familie er det helt vanlig å spørre om det er mulighet og plass til å sove over noen dager, om man vil ha en liten miniferie, stueskifte eller rett og slett trenger en pause fra en vanskelig situasjon. Og som anonym over skriver er det ingen som forventer hotellservice. Klart det kan være litt mer stress enkelte ganger, men vi tar det med en smil og løser det på beste måte. Det blir som regel alltid hyggelig uansett. Og det høres jo ut til at samboeren din har kost seg med besøk av sin søster, og barna har sikkert hatt det kjekt sammen med søskenbarn. Hvis hun har sagt at de ønsker å komme på besøk igjen, betyr jo dette at hun trives hos dere og ikke føler seg til bry. Det synes jeg du skal ta som et kompliment, og se på tiden som en ypperlig mulighet til å bli bedre kjent med din svigerinne. Og kanskje det hele kan planlegges bedre neste gang, slik at du ikke trenger å stå opp tidlig for å gå på jobb alle dagene. Anonymkode: eaad0...9ef 3
Jytte Skrevet 29. juni 2020 #8 Skrevet 29. juni 2020 46 minutter siden, Minni30 skrev: Hei Søsteren til mannen min og de tre barna kom på besøk og overnatting i fire dager i vår leilighet på 85 m2 nå nylig. Søsteren ringte på forhånd og spurte om de kunne komme og vi sa ja (jg syns det hadde vært vanskelig å si nei). Vi har to små barn. Mannen jobber på sjøen og hadde friperiode. Jeg jobbet. Før de kom laget vi til senger, vasket /ryddet/handlet inn mat/fant fram håndduker. Selv om det ble trangt ble det plass til alle. Samboeren min syns det bare er hyggelig med besøk. Jeg syns det er litt slitsomt, særlig fordi jeg jobbet og ikke har like nært forhold til folkene som ham og privatliv blir det lite av. Heldigvis var det fint vær og de var mye ute. Samboer og søster satt oppe lenge etter barna var lagt, mens jg måtte legge meg tidlig for å være uthvilt til jobb. Jeg var likevel blid/ hyggelig under hele besøket og ville at barna skulle ha en god opplevelse. Mannen min og søsteren tok seg mest av matlaging under besøket da de har sterkest meninger om hva de vil spise/allergier osv. Jeg tok mg mest av barna når jg kom hjem.fra jobb, laget kveldsmat, legging, rydde bord m.m. Søsteren har litt ekteskapsproblemer og jg har inntrykk av at hun vil komme seg bort ofte. Hun er i tillegg lærer og har fri hele sommeren.. Før de dro sa hun at de vil komme snart igjen. Mitt spm. Er, er det vanlig å invitere seg selv på overnatting hos andre, og så lenge? Er det lov å si nei? Hadde dere godtatt nytt besøk snarlig og hvordan ta opp dette med mannen som bare syns det er hyggelig? Fire netter bare? 2
Jytte Skrevet 29. juni 2020 #9 Skrevet 29. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så rare dere er! I min slekt besøker vi hverandre gjerne. Jeg tar imot overnattingsbesøk om noen søskenbarn vil komme. Og de forventer ikke hotellservice, de bidrar til husarbeid og matinnkjøp. Hyggelig for alle 😊 Det du ikke tenker på er 1) selv om du ikke kjenner dem så godt nå, så blir du bedre kjent ved å tilbringe tid med dem 2) de er dine barns tante og søskenbarn, altså nær slekt. Det er fint om barna får knytte tette bånd til dem. Anonymkode: 6df21...bba Enig. 2
Hactar Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 Er noe av problemet at du blir litt utenfor mens din mann og søsteren gjør «voksenting» sammen? At du er alene med barn og hus mens han er bortreist på jobb, og så kommer søsteren og du blir «alene» med barn og hus igjen, bare at nå er det mange flere barn og mer forefallende, mens mann og søster lager mat og sier seg ferdig etter det? Om det er dynamikken, skjønner jeg ekstra godt at du blir lei, for da blir du bare en tilrettelegger for at de skal få være sosiale, og det er ikke en god rolle å få tredd nedover ørene. Kan du snakke med din mann om at også du trenger avkobling når dere har besøk, og få endret på arbeidsbyrden dere imellom?
Minni30 Skrevet 30. juni 2020 Forfatter #11 Skrevet 30. juni 2020 22 timer siden, Jytte skrev: Enig. Jeg liker tanken på at vi skal ha et nært forhold, og at ungene skal ha et tett og godt forhold til det som for dem er nærmeste familie, så mulig jeg bare må senke kravene mer og la det "stå til".
Minni30 Skrevet 30. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2020 (endret) 1 time siden, Hactar skrev: Er noe av problemet at du blir litt utenfor mens din mann og søsteren gjør «voksenting» sammen? At du er alene med barn og hus mens han er bortreist på jobb, og så kommer søsteren og du blir «alene» med barn og hus igjen, bare at nå er det mange flere barn og mer forefallende, mens mann og søster lager mat og sier seg ferdig etter det? Om det er dynamikken, skjønner jeg ekstra godt at du blir lei, for da blir du bare en tilrettelegger for at de skal få være sosiale, og det er ikke en god rolle å få tredd nedover ørene. Kan du snakke med din mann om at også du trenger avkobling når dere har besøk, og få endret på arbeidsbyrden dere imellom? Jeg tror det ligger en del i dette med dynamikken. Jeg føler på en måte ikke som at vi er i "mitt" hjem etter at besøket har kommet, mer som at vi er på en hytte. Og når de to sitter oppe om kvelden og snakker etter at jeg har lagt meg, gjør at jeg føler meg litt utenfor, særlig fordi jeg vet at det blir snakket nedsettende om bla. hennes mann, og da er kanskje terskelen for å diskutere meg også like lav. Det gjør at jeg ikke klarer å slappe helt av/ være meg selv. Endret 30. juni 2020 av Minni30
Hengebuksvinet Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 4 dager Klarer du Må kanskje bare øve deg på å slappe av med folk i huset? Det høres jo ut som søsteren bidrar og hjelper til? Jeg har bodd noen år i utlandet, og spesielt første året ble det mye besøk. Nå har vi satt en grense på 7 dager, men avviker fra den på det er folk som er flinke å aktivisere seg selv. Lurer på å bygge et aneks, etter hvert. 2
Jytte Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, Minni30 skrev: Jeg liker tanken på at vi skal ha et nært forhold, og at ungene skal ha et tett og godt forhold til det som for dem er nærmeste familie, så mulig jeg bare må senke kravene mer og la det "stå til". Ja, kanskje. Selv var jeg vant til ferier der vi aldri visste hvor mange vi ble. Bestefars hus, noen måtte overnatte i telt til tross for mange soverom. Det skjedde bare en gang, har ikke tall på hvor mange vi egentlig var, men ungdommen som slo opp teltleir laget noe av maten på bål og grill. Min far hadde med bobil, men der bodde han og kona hans. Hos bestemor kunne vi også være mange, men hadde alltid eget rom sammen med barna. Det hadde vi også hos min farfar. Det gikk bra, men mye av grunnen var at alle dro på tur og utflukter og alle hjalp til med å lage mat og vaske. Hos min bestemor kom derimot hele slekta innom på kaffebesøk og av og til middag, så det kunne bli for mye av det sosiale. Der ble vi aldri mange dagene selv om hun var veldig gjestfri. Heldigvis hadde vi bil, hvis ikke ville jeg følt meg temmelig låst. Men det er nok litt annerledes å være vertinne, og i dag krever kanskje gjestene mer? Vi som gjester var det jeg vil kalle selvstyrte selv om vi hadde en del felles middager. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 Jeg tenker du har all grunn til å si nei når du selv skal på jobb , dere bor ikke i hus med eget gjesterom eller noe . Hadde ikke orket uansett hvor glad jeg er i familien min. Vi bor heldigvis ikke langt unna hverandre , så her er det ikke aktuelt uansett . Men kjenner på den i sommer , vi bor flott til nær sjøen , hvor venner jeg ikke har snakket med på gud vet hvor lenge plutselig ringer og tenker ta seg en tur. vanligvis er vi i Spania hele sommeren, men det blir ikke i sommer pga situasjonen. Så da virker det som mange tenker det vil være flott å besøke oss, det er lite aktuelt. Anonymkode: 9f78f...d96
Minni30 Skrevet 30. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 30. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker du har all grunn til å si nei når du selv skal på jobb , dere bor ikke i hus med eget gjesterom eller noe . Hadde ikke orket uansett hvor glad jeg er i familien min. Vi bor heldigvis ikke langt unna hverandre , så her er det ikke aktuelt uansett . Men kjenner på den i sommer , vi bor flott til nær sjøen , hvor venner jeg ikke har snakket med på gud vet hvor lenge plutselig ringer og tenker ta seg en tur. vanligvis er vi i Spania hele sommeren, men det blir ikke i sommer pga situasjonen. Så da virker det som mange tenker det vil være flott å besøke oss, det er lite aktuelt. Anonymkode: 9f78f...d96 Tror de fleste folk syns det er litt mer stress å være vert og vertinne enn gjest! Og jo mer perifert, jo mindre interessant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå