Gå til innhold

Trinnvurdering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på med lappen, og skal visst ha min første trinnvurdering snart. Jeg skjønner at det handler om å vurdere hvorvidt jeg er klar til å gå videre i opplæringen, men kan noen fortelle litt om hva som skjer og hvordan det gjennomføres?

Anonymkode: 02017...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nocco

Er noen punkter du og kjørelærer går igjennom der dere ser på hva du mestrer og hva du er usikker/må øve mer på 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foregikk sånn her:
Fikk først et skjema av kjørelærer som jeg skulle fylle ut selv. Der sto det litt ting og tang jeg skulle vurdere meg selv på. På skjemaet til trinnvurdering trinn 2 (den første) skulle jeg blant annet vurdere hvor flink jeg selv syntes jeg var på bakkestart, behagelig nedbremsing fra 60 km/t og normalakselerasjon opp til 60 km/t.

Etterpå gikk vi i bilen og hadde en mer eller mindre normal kjøretime. Alt foregikk som det pleide, men vi prøvde oss ikke på nye ting. Kjørelærer vurderte for seg selv underveis, og da vi var ferdig sammenlignet vi min vurdering og hennes vurdering.

At man har hatt trinnvurderingen betyr heller ikke at man automatisk hopper videre til trinn 3. Vet noen kjørelærere gjør det der forskjellig, men ikke bli skuffa om du får beskjed om at du har litt igjen etter trinnvurderinga. Du trenger ikke ta den på nytt, du må bare øve litt til før du går videre. Jeg hadde for eksempel fem kjøretimer etter trinnvurderingen før jeg var over på trinn 3, for jeg var så redd for gassen. 😂

Anonymkode: 9a5a9...744

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foregikk sånn her:
Fikk først et skjema av kjørelærer som jeg skulle fylle ut selv. Der sto det litt ting og tang jeg skulle vurdere meg selv på. På skjemaet til trinnvurdering trinn 2 (den første) skulle jeg blant annet vurdere hvor flink jeg selv syntes jeg var på bakkestart, behagelig nedbremsing fra 60 km/t og normalakselerasjon opp til 60 km/t.

Etterpå gikk vi i bilen og hadde en mer eller mindre normal kjøretime. Alt foregikk som det pleide, men vi prøvde oss ikke på nye ting. Kjørelærer vurderte for seg selv underveis, og da vi var ferdig sammenlignet vi min vurdering og hennes vurdering.

At man har hatt trinnvurderingen betyr heller ikke at man automatisk hopper videre til trinn 3. Vet noen kjørelærere gjør det der forskjellig, men ikke bli skuffa om du får beskjed om at du har litt igjen etter trinnvurderinga. Du trenger ikke ta den på nytt, du må bare øve litt til før du går videre. Jeg hadde for eksempel fem kjøretimer etter trinnvurderingen før jeg var over på trinn 3, for jeg var så redd for gassen. 😂

Anonymkode: 9a5a9...744

Tusen takk for god forklaring! Redd for gassen er mitt største problem også 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på med lappen, og skal visst ha min første trinnvurdering snart. Jeg skjønner at det handler om å vurdere hvorvidt jeg er klar til å gå videre i opplæringen, men kan noen fortelle litt om hva som skjer og hvordan det gjennomføres?

Sitat

"Den obligatoriske trinnvurderingen gjennomføres mot slutten av trinnet. Hensikten med trinnvurderingen er å gi eleven anledning til selv å ta stilling til om målene for trinnet er nådd tilstrekkelig godt til at det er grunnlag for å ha utbytte av opplæringen i neste trinn. Læreren skal dessuten gi sin tilråding i spørsmålet om eleven har den kompetansen som er nødvendig for å ha godt utbytte av videre opplæring. Det er viktig at eleven før gjennomføringen er forberedt og godt kjent med hensikten med trinnvurderingen og hvordan denne bli gjennomført. Eventuelle oppgaver og klargjøringer i forhold til gjennomføringen kan med fordel gis allerede ved innledningen til trinnet." 

Fra læreplan klasse B.

Mål for trinn to:

Sitat

Mål for trinn 2 jf. § 11-3

Etter å ha gjennomført trinn 2 skal eleven ha den kompetansen som er nødvendig for å ha godt utbytte av trafikal opplæring i trinn 3.

Eleven skal ha så god kjøreteknisk ferdighet at oppmerksomheten kan flyttes fra eget kjøretøy til trafikkbildet og samhandlingen med andre trafikanter.

Eleven skal gjennom hele trinnet drøfte sin egen motivasjon og vilje til å anvende kunnskaper og ferdigheter som tilegnes gjennom trinnet.

Eleven skal vurdere sin egen ferdighet i å bruke, og oppdage mangler ved, bilen.

Eleven skal

1. gjøre rede for reglene for førerkort og trafikkopplæring, og grunntankene i opplæringen i klasse B

2. gjøre rede for bilens oppbygning med tanke på sikkerhet og miljø

3. gjøre rede for eiers og brukers ansvar for kjøretøyets stand og bruk, økonomisk ansvar, offentlige reaksjoner og plikter ved trafikkuhell

4. gjøre rede for kjøring med tilhenger

5. gjøre rede for menneskets kapasitet og trafikkens krav, herunder rus, rusmidler og bilkjøring

6. gjøre seg klar for kjøring

7. utføre igangsetting og stans, giring, styring, bremsing og rygging i variert terreng

8. beherske grunnleggende kjøretøybehandling i områder med liten trafikk

9. utføre aktuell sikkerhetskontroll av bilen.

Noen gjør dette med et skjema, men jeg liker ikke skjema egentlig. Det viktigste for meg er at kjøringen er god nok, og at eleven har tilstrekkelig automatisert handlinger til å ha mulighet til å fokusere utenfor bilen. Siden trinn 3 handler om trafikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...